Omassani alkoi kolina vasemmalta ja oikealta kuoppiin ajaessa. PURetaanit laitettu etupäähän ja uudet koiranluut (TRW mätänetistä). 8tkm sitten syksyllä vaihdettu.
Kuvassa kuskin puoli, myöhemmin rupesi apukuskin puolikin kolisemaan, en ole vielä päässyt kurkkaamaan mutta sielläkin voi jotain merkkiä olla
Noniin, nyt tuli tähänkin selvyys. Perinteinen jousijalkahan se siellä poikki. Mitään hitsaus ja muita virityksiä en ala tekemään, joten kyseeseen tulee uuden vaihto. Irtoaako tällä hetkellä Suomesta tätä halvemmalla: http://www.maptunparts.fi/alusta/jousij ... 98-02.html
Ja mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla? Jousi? Iskari? Toiselle puolelle samat? Alkaa vasemmallakin olla sen verran laho, että pistääkö samalla senkin puolen uusiksi?
ballantine kirjoitti:Noniin, nyt tuli tähänkin selvyys. Perinteinen jousijalkahan se siellä poikki. Mitään hitsaus ja muita virityksiä en ala tekemään, joten kyseeseen tulee uuden vaihto. Irtoaako tällä hetkellä Suomesta tätä halvemmalla: http://www.maptunparts.fi/alusta/jousij ... 98-02.html
Ja mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla? Jousi? Iskari? Toiselle puolelle samat? Alkaa vasemmallakin olla sen verran laho, että pistääkö samalla senkin puolen uusiksi?
Neobrossilta Englannista saa jousijalan uuden ilman laakeria päälle 100 puntaa.
marg3 kirjoitti:Omassani alkoi kolina vasemmalta ja oikealta kuoppiin ajaessa. PURetaanit laitettu etupäähän ja uudet koiranluut (TRW mätänetistä). 8tkm sitten syksyllä vaihdettu.
Kuvassa kuskin puoli, myöhemmin rupesi apukuskin puolikin kolisemaan, en ole vielä päässyt kurkkaamaan mutta sielläkin voi jotain merkkiä olla
marg3 kirjoitti:Omassani alkoi kolina vasemmalta ja oikealta kuoppiin ajaessa. PURetaanit laitettu etupäähän ja uudet koiranluut (TRW mätänetistä). 8tkm sitten syksyllä vaihdettu.
Kuvassa kuskin puoli, myöhemmin rupesi apukuskin puolikin kolisemaan, en ole vielä päässyt kurkkaamaan mutta sielläkin voi jotain merkkiä olla
Nyt on jousijalat molemmille puolille tilattu Scandix.de:stä, reilut 300€ yhteensä (toinen orkkis, toinen tarvike). Johonkin pitäisi viedä vaihdatettavaksi.
Onko mitään ideaa mitä noiden vaihtotyöstä joutuisi pulittamaan, muine hilppeineen mitä muita osia noiden vaihdossa sitten onkaan pakko/kannattavaa uusia?
Nuo olivat tosiaan pelkät jousijalat ilman yhtäkään ylimääristä osaa, kuten pyöränlaakereita.
Hyvä että kysyjän vika jo selvisi.
Itse etsiskelin kuumeisesti etupäästä kuuluvaa kovaa kolahdusta. Kolahdus kuului aina tietynlaisisissa terävissä montuissa. Purin ja kerin etupäätä ja vikaa ei tuntunut olevan missään. Loulta kuitenkin keksin, että iskunvaimentimen yläpään (siis se osa mihin iskarin yläpää kiinnittyy) keskiosa on irronnut ympäröivästä kumista ja pääsee lyömään samaisen osan ulkokuoreen. Onneksi tuo ulkokuoren yläosan reikä (siis reikä mistä iskunvaimentimen yläpään mutteri kiristetään.) on pienempi kuin sisäosa. Muuten saattaisi iskunvaimennin lyödä lommon konepeltiin.
Huh, olipa selvästi selitetty:)
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Taustaa:
Kesällä 2012 oikea etutolppa katkesi yläpäästään mökkitiellä. En hinauttanut autoa vaan ajoin 35 km korjaamolle huonokuntoista soratietä. Helinä oli hirveä. Korjaamolla tolpat kunnostettiin tehtaan korjauspaloilla ja samalla vaihdettiin rikkoutunut oikean etuiskarin yläpään laakeri. Hajosi kai em. siirtymän aikana.
Korjauksen jälkeen oikealta edestä kuului epätasaisella alustalla ajettaessa kolinaa mutta siedettävässä määrin, joten en reagoinut siihen sen kummemmin. Syksyllä 2013 katsastuksessa oikea alapallonivel huomattiin väljäksi, joten alatukivarsi vaihdettiin. Kolina vaimeni hieman.
Talvella huonokuntoisilla teillä ajettaessa kolina alkoi taas kuulua voimakkaampana. Kesän tultua sorateiden nimismiehenkiharoilla kolina alkaa olla taas sitä luokkaa, että pahaa tekee.
Palstan ohjeiden mukaan olen tarkistanut apurungon pulttien kireyden ja kunnossa ovat. Iskarin yläpään kiinnitys näyttäisi olevan kunnossa, en ole purkanut sieltä sen enempää. Pyöränripustuksessa en silmämääräisesti huomaa mitään erityistä, mitä nyt alkuperäiset puslat ovat varsin haperoa kamaa. Etuiskarit lienevät originaalit; autolla on ajettu 237 000, joista omassa käytössäni 111 000 eli ainakin jälkimmäisen km-määrän verran on iskareilla ajettu.
Alkuperäinen kolinan syy siis korjattiin vuosi sitten (katkennut jousijalka) mutta nyt tuntuu, että kolisee taas oikealla puolella. Jousijalka ei tällä kertaa syynä. Katsastuksessakin käytin ja läpi meni eikä mitään sanottavaa. Mikä tuolla siis taas kolisee, nimenomaan oikealla puolella vasemmalle käännyttäessä esim. katukivetyksen yli? Ei tunnu klappia pyörää heiluteltaessa.