B204 ja Temperature sensor, manifold -vikakoodi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

B204 ja Temperature sensor, manifold -vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Kevät tuli ja piti ottaa 9-3 ajoon talven levon jälkeen. Pari koeajoa ja lämpimäksi käyttöä menikin ihan hyvin poislukien vesiletkun räjähdystä. Uusi letku paikoilleen, öljyjen vaihto ja auto ajoon.

Parin kilsan ajon jälkeen huomasin, että seokset pomppasi tasakaasulla ja tyhjäkäynnillä 10 hujakoille, pientä nykimistä ja sitten syttyi CE. Auto seis, ja kolme kertaa vilkkui CE valo -> Temperature sensor, manifold. Täyskaasulla seokset ok.

Kokeiltuja juttuja:
- Imuilman lämpötila-anturi vaihdettu -> ei mitään vaikutusta. Verrattu myös vanhan anturin vastusarvoja lämpötilan muuttuessa -> toimii. Liitin ja johdot mitattu eculle -> ok. Näyttää myös T5cardashboardin kautta katsottuna toimivan juuri kuten pitääkin, myös sillä hetkellä kun vikavalo syttyy.
- Koneen takaa maadoituspiste hypistelty puhtaaksi
- Moottoriveden lämpötila näkyy eculla oikein. Liittimen irroitus näkyy seoksien sekoittumisella entisestään ja vikavalona (4 välähdystä)
- Sama ohjelma toiseen T5 purkkiin -> ei vaikutusta
- Lambda-anturi vaihdettiin toiseen käytettyyn ja putsattiin liitin, toimi noin 40km ajan normaalisti jolloin jälleen tämä sama ilmiö. Vaihdoin vanhan lambdan takaisin, toimi taas hetken normaalisti, vika palasi. Jälleen vaihtolambda paikoilleen, hetken rötäämisen jälkeen seokset normaaliksi, muutama kilsa, taas seokset kymppiin ja CE.

Oma diagnoosi olisi se, että moottorin lämpötila-anturi on ok. Imuilman lämpötila-anturi ok. Softa ei välttämättä paras mahdollinen, mutta toimi vielä viime kesän. Mutta tuossa lambdahommassa on jotain outoa. Eculla afr toimiessaan "looppaa" ~12-18 välillä. Kun vika on päällä, afr möllöttää 18 nurkilla, ehkä hieman elää 17.8 - 18.4 välillä.

Haastetta vian haarukoinnissa aiheuttaa se, että en pääse canusbilla T5suiten online tilaan (vinkkejä tähän? T5cardashboard ja T5canflasher toimii kuten pitää). T5cardashboardilla pääsee kuitenkin arvoja hämmästelemään. Kyseisellä ohjelmalla ei ilmeisesti pääse lambda controllia ottamaan kokonaan pois päältä joten senkään tsekkaaminen ei onnistunut. Kun toimisi tuo T5suiten online tila niin saisi säädettyä auton VE kartan hyväksi ilman lambdaohjaustakin, mutta mistä tämä nyt yht'äkkiä tuli, että edellisen kesän hienosti pelannut softa ei enää olekkaan lainkaan toimiva? Miksi tuo otsikossa mainittu vikakoodi? Miksi lambdan vaihto sai auton hetkellisesti hereille? Molemmat lambdat rikki, mutta toimivat hetken? Vai jossain karvassa jonkinlainen kosketushäiriö, mutta missä? Liitin putsattu.

Itse taas jouduin viikoksi lähtemään töiden perässä etelä-suomeen niin ei pääse autoa kummemmin tutkimaan. Tänne tulevat vinkit, ideat ja kokemukset voisi näin ollen nopeuttaa tulevan viikonlopun vian etsintää.

:roll:
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: B204 ja Temperature sensor, manifold -vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kuulostaa tyypilliseltä venttiilien vuotovialta. Kuumat pakokaasut karkaa imusarjaan, aiheuttaen imuilman lämpöpiikin, josta trionic luulee iat sensoria vialliseksi.
Rikkaalle meneminen johtuu taas palamattoman polttoaineen höyrystymisestä imusarjassa.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B204 ja Temperature sensor, manifold -vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Mites tuo kun softa ei ainakaan näytä mitään poikkeavia arvoja imuilman lämmöissä? Viimeisellä kerralla kun läppäri oli autossa kiinni ja ce syttyi, mitään lämpötila piikkia ei ollut. Imulämmöt tasaiset noin 18'c.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: B204 ja Temperature sensor, manifold -vikakoodi

Viesti Kirjoittaja nugge »

Coltti valehtelee minkä kerkiää.

Edit

Niin ja oisko jääny bensapainesäädin "jumiin"? Jos kert täyskaasul vetää normaalisti ja seokset ok. Tämä siis speksailua. Ei tietoa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B204 ja Temperature sensor, manifold -vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Yksi juttu mikä myös tuli mieleen on noi mielettömän hyvät siemens deka 630cc suuttimet. Onko nämä porukalla esim ruvennut vuotamaan tai jotain? Ja tarkennuksena vielä, että e85:lla ajellaan.
Vastaa Viestiin