Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
RiikkaK
"Hirsch"
Viestit: 948
Liittynyt: Su Elo 11, 2013 08:47
Paikkakunta: Joroinen

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja RiikkaK »

No niin, lainasin kirjastosta korjauskirjan ja sitä selailin aamulla...

Onko todellakin niin, jos haluu puskurin pois ni koko keula pitää purkaa? 8O
Nro 6180
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mitähän meinaat, eikö se puskuri oo keula?
Maski on pikaklipsuil kii ja umpiot muutamal hassul ruuvil kii. Enemmän töitä taitaa aiheuttaa että saa alapuolelt kaikki muovit auki.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nugge »

Ylhäältä eka vilkut pois 1 ruuvi Torx kanta molemmin puolin. kääntää vilkun ulospäin niin lähtee. Umpiot kaksi ylhäältä lukkopellissä ja yksi sivulla.

Maski tietenkin myös pois.

Alhaalta pois suojamuovit, lokarista ruuvit jotka kiinni puskurissa jos ne viel on jäljellä.

Umpioden alta paljastuu kaks pitkää pulttia oisko ollu 18mm kanta(?)

Tän jälkeen nitkuttaa koko puskuria irti. Kannattaa sinne kolaripuomin väliin työntää ruuvari tai joku sellainen niin lähtee suht helposti irti. (puomi tulee siis puskurin mukana)

Kiinni laittaes tarvii joko neljä kättä tai kaks ihmistä että saa ne klipsut urilleen puskurin sisäkyljis.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
RiikkaK
"Hirsch"
Viestit: 948
Liittynyt: Su Elo 11, 2013 08:47
Paikkakunta: Joroinen

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja RiikkaK »

nugge kirjoitti:Ylhäältä eka vilkut pois 1 ruuvi Torx kanta molemmin puolin. kääntää vilkun ulospäin niin lähtee. Umpiot kaksi ylhäältä lukkopellissä ja yksi sivulla.

Maski tietenkin myös pois.

Alhaalta pois suojamuovit, lokarista ruuvit jotka kiinni puskurissa jos ne viel on jäljellä.

Umpioden alta paljastuu kaks pitkää pulttia oisko ollu 18mm kanta(?)

Tän jälkeen nitkuttaa koko puskuria irti. Kannattaa sinne kolaripuomin väliin työntää ruuvari tai joku sellainen niin lähtee suht helposti irti. (puomi tulee siis puskurin mukana)

Kiinni laittaes tarvii joko neljä kättä tai kaks ihmistä että saa ne klipsut urilleen puskurin sisäkyljis.
Voi helekutti, kyllä on taas ollu miesinsinöörit asialla.. 8) ei yhtään vaikeemmaks oo saatu :lol:
Nro 6180
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 965
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^Siis mistä kohtaa tuo nyt on vaikeaa?
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nugge »

duuduu kirjoitti:^Siis mistä kohtaa tuo nyt on vaikeaa?
Niinpä. Pultteja ja ruuvejakin yhteensä alle 20 mukaanlaskien alustamuovien
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

kaikki minkä miesinsinöörit on suunnitelleet on vaikeaa :mrgreen:
ainakin naisten mielestä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
amu
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Huhti 22, 2013 11:36
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja amu »

nugge kirjoitti: Kiinni laittaes tarvii joko neljä kättä tai kaks ihmistä että saa ne klipsut urilleen puskurin sisäkyljis.
Ihan yksin oon laittanu pari kertaa paikoilleen, eikä ole edes vaikeaa.
9-3 5d SE AT '01 RE85
RiikkaK
"Hirsch"
Viestit: 948
Liittynyt: Su Elo 11, 2013 08:47
Paikkakunta: Joroinen

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja RiikkaK »

AZP kirjoitti:kaikki minkä miesinsinöörit on suunnitelleet on vaikeaa :mrgreen:
ainakin naisten mielestä
No on kyllä ollu varsinainen aivoriihi koolla.."Hei pojat, pistetääs ekaks puskurit kii ja koota loput autosta siihen päälle" :roll: :lol:

no joo, kattoo jos viittii purkaa, voihan sitä maassakin kykkiä :wink:
Nro 6180
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
Nassek
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Helmi 28, 2014 15:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Nassek »

Mul olis pieni ongelma tai oikeestaa pariki. Autona toimii NG 900 -96 2.0i 96kW koneel.

Eli ongelmana on, että moottoritievauhdissa (+100km/h) alkaa auton ratti tärisemään ja jos ratista päästäisi irti, niin liikkuu tärinän mukaan itsestään. Tekee samaa talvi ja kesärenkailla. (kesärenkailla huomasin kunnolla tämän ongelman) eli epätodennäköistä, että tasapainotuksessa olisi vikaa? Mikähän mahtais olla ongelmana? Jotenkin myös tuntuu, että ohjautuu herkästi uriin yms jos tällä merkitystä. Itse auto ei sinänsä sen enenpää täristä.

Lisäksi kun ostin auton niin suoraan ajettaessa raatti on melko paljonkin vasemmalle kääntyneenä vaikka renkaat ovat suoraan. Kannattaako käyttää varmuuden vuoksi nelipyöräsuuntauksessa vai onko todennäköisempää, että jonkun huollon yhteydessä ei olla vain keskitetty rattia? Mitenkäs ratin keskittäminen tapahtuu helpoiten. Sinänsä se nyt ei mikään iso juttu ole mut olisha se rattiki kiva saada suoraan :)
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nugge »

amu kirjoitti:[
Ihan yksin oon laittanu pari kertaa paikoilleen, eikä ole edes vaikeaa.
Juu niin olen minäkin mutta menee 10 sekuntia kun on kaks nostamas sen siihe :D
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Nassek kirjoitti:Mul olis pieni ongelma tai oikeestaa pariki. Autona toimii NG 900 -96 2.0i 96kW koneel.

Eli ongelmana on, että moottoritievauhdissa (+100km/h) alkaa auton ratti tärisemään ja jos ratista päästäisi irti, niin liikkuu tärinän mukaan itsestään. Tekee samaa talvi ja kesärenkailla. (kesärenkailla huomasin kunnolla tämän ongelman) eli epätodennäköistä, että tasapainotuksessa olisi vikaa? Mikähän mahtais olla ongelmana? Jotenkin myös tuntuu, että ohjautuu herkästi uriin yms jos tällä merkitystä. Itse auto ei sinänsä sen enenpää täristä.

Lisäksi kun ostin auton niin suoraan ajettaessa raatti on melko paljonkin vasemmalle kääntyneenä vaikka renkaat ovat suoraan. Kannattaako käyttää varmuuden vuoksi nelipyöräsuuntauksessa vai onko todennäköisempää, että jonkun huollon yhteydessä ei olla vain keskitetty rattia? Mitenkäs ratin keskittäminen tapahtuu helpoiten. Sinänsä se nyt ei mikään iso juttu ole mut olisha se rattiki kiva saada suoraan :)
Apurungon ja alatukivarsien puslat nyt ensiksi tarkastukseen ja raidetangon nivelet. Sen jälkeen kun ne on kunnossa voi suuntauksesta olla hyötyäkin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
KKB1
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 24, 2013 13:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja KKB1 »

KKB1 kirjoitti:Lähti tänään 01 9-3:sta ilmastointi puhaltamaan täysillä eikä sammu muuta kuin ottamalla kengän irti akusta. Reagoi kyllä lämmönsäätimiin mutta ei puhallusnopeuteen eikä siis sammu. Rele ja sulake vaikutti olevan ok. Olisko jollain ideoita tai suoraa linkkiä aikaisempiin keskusteluihin samasta aiheesta. En oikein haulla löytänyt vastauksia.
Joo näinhän se oli että ilmastoinnin säätöyksikkö oli kärähtänyt. Kiitos ValPe, Ippe ja Nugge kommenteista. Niin kiireellä aamulla lähdin että hain sen koko yksikön länsiautosta :roll:
No jäipähän varalle tuo viallinen jonka korjaan paremmalla ajalla vaikka varaosaksi omaani, emännän tai jonkun muun sitä tarvitsevan autoon.
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja aero »

RiikkaK kirjoitti:No on kyllä ollu varsinainen aivoriihi koolla.."Hei pojat, pistetääs ekaks puskurit kii ja koota loput autosta siihen päälle" :roll: :lol:
Puskuria irroitellaan suhteellisen harvoin, joten sen helppoon irroitettavuuteen ei tehtaan yksinkertaisesti kannata panostaa. Sen sijaan puskurin kiinnityksessä kannattaa miettiä kolaritilanteen energioiden suuntautumista (turvallisuuden takia) sekä ulkonäköä eli että puskurin kiinnikkeet ei näy (ostajien houkuttelemiseksi).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
teemue
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2014 13:18

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja teemue »

Käykö peugeotin, citroenin tai fordin 4x108 vanteet saabin 9000.
Saab 9000 2.0 cd
#6619
Vastaa Viestiin