Saab 93 pari pikkuvikaa.
Saab 93 pari pikkuvikaa.
Tuli ostettua elämäni toinen Saab,kyseessä 93 ja vuosimallia 1999. Lämppärin säätimen nuppi pyörii tyhjää, ja virta-avain täytyy palauttaa käynnistyksen jälkeen "ajoasentoon". Nupin ongelma varmaan se helpoin ja edullisin korjata, mutta tuo virtalukko taitaa olla ihan toinen juttu.. Onkohan lukkopatruuna vai lukkopohja paskana??
Re: Saab 93 pari pikkuvikaa.
lukkopatruuna rikki
vaihto joko uuteen taikka sitten käytät sen lukko liikkeessä korjattavana
vaihto joko uuteen taikka sitten käytät sen lukko liikkeessä korjattavana
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Saab 93 pari pikkuvikaa.
Lukkosylinterin toimintoihin kuuluu ainoastaan estää lukon kääntyminen muulla kuin oikealla avaimella. Palautus starttiasennosta takaisin ajoasentoon ei muutu lukkosylinteriä ropaamalla. Virtalukon pohja siis. Kannattaa hoitaa kuntoon nopeasti, välttää ajeluita. Yksikin unohdus voi tuhota starttimoottorin.
Lämmönsäätönupin tyhjääpyöriminen voo olla helppo korjata sellaiseksi, ettei pyöri tyhjää. Jos taas haluaa oikeasti kuntoon niin, että nuppia pyörittämällä lämmitys säätyy kevyesti, voi olla selkeästi isompi remontti edessä. Noissahan joskus lämmitysläpät jumittelee niin, ettei nupit kestä. Kattavin korjaus jäykkyyteen on koko ilmanvaihtopaketin vaihto, kori tyhjäksi kojetaulun tienoilta jne.
Lämmönsäätönupin tyhjääpyöriminen voo olla helppo korjata sellaiseksi, ettei pyöri tyhjää. Jos taas haluaa oikeasti kuntoon niin, että nuppia pyörittämällä lämmitys säätyy kevyesti, voi olla selkeästi isompi remontti edessä. Noissahan joskus lämmitysläpät jumittelee niin, ettei nupit kestä. Kattavin korjaus jäykkyyteen on koko ilmanvaihtopaketin vaihto, kori tyhjäksi kojetaulun tienoilta jne.
Re: Saab 93 pari pikkuvikaa.
Kiitoksia vastauksista. Irroitin sen pikku paneelin lämppärin nupikoiden kohdalta, melko onneton mekanismi, ja täysin muovinen. Vaijeri(teräslanka) tuntuis olevan jumissa. Pitänee purkaa lisää ja seurata mihin vaijerin toinen pää menee, siellä se jumi varmaankin on. Saakohan niitä virtalukon pohjia (jos vika on siinä) ihan normi varaosaliikkeistä?
Re: Saab 93 pari pikkuvikaa.
Lämppäristä:
https://www.genuinesaab.com/psi/files/S ... 20p1-4.pdf
https://www.genuinesaab.com/psi/files/S ... 20p5-8.pdf
https://www.genuinesaab.com/psi/files/S ... 0p9-13.pdf
https://www.genuinesaab.com/psi/files/S ... 20p1-4.pdf
https://www.genuinesaab.com/psi/files/S ... 20p5-8.pdf
https://www.genuinesaab.com/psi/files/S ... 0p9-13.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 93 pari pikkuvikaa.
Eipä paljoa parempaa kuvamatskua olis voinut lämppäristä pyytää, tattista vaan. Olis mennyt paljon olutta ja tupakkia ominpäin etsiessä. Menin virtalukon toimintaa sössimään teflon pohjaisella voiteluaineella, samalla kun reistailevaa oven lukkoa voitelin. Nyt meinaa virtalukko sekoittaa sähköjärjestelmää. Kävi kyllä mielessä ennen voitelua, mutta..mutta... jotain kontaktihäikkää sen jälkeen kuitenki tuli. Toivottavasti ei kuitenkaan paskat pyöriny patruunassa jumittumiseen asti.
Re: Saab 93 pari pikkuvikaa.
Virtalukon pohja n. 110€ siis ajonestottomaan malliin.. Mutta mistähän sais selville onko ko. autossa ajonesto? En yhtäkkiä muista pitääkö sen lukea erikseen rekkariotteessa.
Re: Saab 93 pari pikkuvikaa.
Ajonesto tuli pakolliseksi Suomeen maahantuoduissa henkilö- ja pakettiautoissa muistaakseni 1998 eli on siinä ajonesto, jos se on uutena Suomeen maahantuotu auto.
#3657
Mazda 2 -19 ( KA ), Nissan Qashqai 2.0 -13 ( KA ) ja Volvo S60 T5 -03 ( KA )
Mazda 2 -19 ( KA ), Nissan Qashqai 2.0 -13 ( KA ) ja Volvo S60 T5 -03 ( KA )
Re: Saab 93 pari pikkuvikaa.
No voi perse, Motonet myy ainoastaa estottomiin lukkoihin pohjia.. Erikoista.
Vai pystyyköhän sitä ajonesto"mokkulaa" vaihtaan uuteen pohjaan?
Vai pystyyköhän sitä ajonesto"mokkulaa" vaihtaan uuteen pohjaan?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Saab 93 pari pikkuvikaa.
Itelt saattaa löytyy jemmast virtalukonpohja vm2001 kolkista
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Saab 93 pari pikkuvikaa.
Täysin ehjä?? Onnistuuko vaihto ilman mitään koodituksia yms?
Re: Saab 93 pari pikkuvikaa.
Eikös tuolla toisessa viestiketjussa juuri sanota (johon myös kirjoitit), että ei se virtalukon pohjan vaihto mitenkään vaikuta ajonestoon olemassa oloon tai olemattomuuteen.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=104966
Se ajoneston tunnistin taitaa olla siinä pehmeässä muoviosassa, joka lähtee nousemalla ylös virtalukon ympäriltä...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=104966
Se ajoneston tunnistin taitaa olla siinä pehmeässä muoviosassa, joka lähtee nousemalla ylös virtalukon ympäriltä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Saab 93 pari pikkuvikaa.
Ai niinpä olikin, väsyneet silmät onnistui jotenkin ohittamaan.
Eihän siinä sitten ole mitään muuta kun pohjan ostoon, ihmettelin vain Motonetin myyjän sanoja kun kehoitti selvittämään onko ajonestoa vai ei. Kiitoksia.
Eihän siinä sitten ole mitään muuta kun pohjan ostoon, ihmettelin vain Motonetin myyjän sanoja kun kehoitti selvittämään onko ajonestoa vai ei. Kiitoksia.
Re: Saab 93 pari pikkuvikaa.
Vaihteeksi lämppäriongelmaa, hanskalokerosta löytyi edellisen omistajan korjaama osa joka ilmeisesti on lämppärin mekanismista??
Kuva löytyy allaolevasta linkistä
http://imgur.com/aJrvrby
Kuva löytyy allaolevasta linkistä
http://imgur.com/aJrvrby
Re: Saab 93 pari pikkuvikaa.
Niin on, lämmönjaon säätöakseli. Siinä vaiheessa kun tuo alkaa rapsahtelemaan rikki ja kyseessä vuosituhannen vaihteen saabikas, voi olettaa että jakorumpu on alkanut jumittaa lämppärin sisällä. Jossakin virallisessa jälkimarkkinoiden korjausohjeessa lämppärin kotelon sivuun kairatuilla ruuveilla koetetaan "keventää" kotelon puristusta. Ovatpa useat uhkarohkeat suihkutelleet/levitelleet jos jonkinmoisia voitelulitkujakin lämppärin sisälle, mutta näistä saatava hyöty voi jäädä hyvinkin lyhytikäiseksi ja pian on taas (uusi) akseli poikki. Allekirjoittanut on joutunut valitettavasti myös toteamaan tuon.
Kunnollinen ja kestävä ratkaisu on purkaa koko kojelauta, aukaista lämppärin kotelo ja korvata jakorumpu uudella. Siihen saakka voi joutua sinnittelemään parhaimmaksi arvotulla kiinteällä lämmönjakoasetuksella.
Kunnollinen ja kestävä ratkaisu on purkaa koko kojelauta, aukaista lämppärin kotelo ja korvata jakorumpu uudella. Siihen saakka voi joutua sinnittelemään parhaimmaksi arvotulla kiinteällä lämmönjakoasetuksella.