OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Puusilmä
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Huhti 08, 2014 21:18

Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Joo tottakai pitää puhdistaa. Tarkoitin kaaren siis päällekkäin tulevia peltejä, ( kaaren ja sisälokasuojan välinen liitos, listan alla oleva liitos sekä oviaukon reunassa oleva sauma) niihin liima on paras vaihtoehto.
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

Aivan :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
nevssons
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 12:59
Paikkakunta: Espoo

Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja nevssons »

Meikäläisen kolkin ruosteläntistä saikin ruuvarin läpi, elikkä paikkaamaan pääsi.
Tuli tässä pari kuvaakin räpsittyä operaatiosta. Työnjälki nyt on mitä on, kun ei varsinainen ammattilainen ole asialla

Kuva
Happamat pellit ja peltien välistä ruosteet veke ja hitsattavaa happopohjaa välliin.

Kuva
Paikka siihen ja täppi kerrallaan kiinni.

Kuva
Hitsit vedellään rälläkällä sileeksi ja sitten vaan kittiä jiiriin :D

Hiottavan happopohjan siihen viellä ruikkasin suojaksi ja maalataan sitten kun kerkiää.
Muutaman tunnin sai nyt ensikertalainen tuossakin kulumaan.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ihan hyvännäköistä puuhastelua. Näyttäisi siltä, että hitsisauma on sen verran järeää, että kestää. Tuonne kun vielä peltien väliin saisi ruosteensuoja-aineet suihkittua oikein kunnolla niin kestänee auton lopun käyttöiän.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ruoste oli siis sisäpuoleltakin rajoittunut vain tuohon peltisauman kohdalle? Eli tarvetta koko kaaren uusimiseen ei ollut? Tuohan ei nyt olisi teetettynäkään mikään kovin kallis korjaus, jos vertaa siihen että uusii koko kaaren.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Cona »

AZP kirjoitti:Ruoste oli siis sisäpuoleltakin rajoittunut vain tuohon peltisauman kohdalle? Eli tarvetta koko kaaren uusimiseen ei ollut? Tuohan ei nyt olisi teetettynäkään mikään kovin kallis korjaus, jos vertaa siihen että uusii koko kaaren.
Vaikuttaisi, että ongelma on vain nimenomaan se listan alla olevan peltisaumojen alue. Voisi hyvin kuvitella, että sisäpellitkin ovat vahvasti ruosteessa, mutta ainakaan tässä tapauksessa niin ei ole ollut?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Spol
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 16:45
Paikkakunta: Tre

Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Spol »

Jos kaari on mätä tuosta kylkilistan alta, niin on myös 99% todennäköisyydellä kaari mätä tuosta kulmasta missä se kohtaa helman. Ei välttämättä näy ennen helman irroitusta.
Leon Cupra -08. Ex Audi A6 -05. Ex 9-3 Aero -00 e85. Ex 9-5 -98 2.3t.
nevssons
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 12:59
Paikkakunta: Espoo

Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja nevssons »

Huomasin itseasiassa tuon juuri kun paikkailin maalikynän voimin oven reunasta löytyneitä happamia länttejä. Poistin ruosteesta minkä sain ja töpttelin maalit sinnekkin.
Ei kauaa siinä pidä ellei bilteman maalikynästä löytyvä primeri sitten ole samanlaista ihmeainetta kuin mastonin k1.

Ja jotka noita kaaren sisäpeltejä pohti, niin ainakin tässä tapauksessa oli ruostuminen rajoittunut tuohon limittymiskohtaan. Kotelonsuojat viellä ujuttelen sinne niin saattaapi tuo hetken pitääkkin :)
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ruosteinen minunkin NG-900:n takalokasuojan kaari, taas on paklaus ja maalaus menossa katsastajien iloksi. Perussyy kai on pieni takakulmakolari, jonka takia oli vaikeuksia vetokoukun asennuksessa. Ostin jo pari vuotta sitten sen täysmittaisen korjauspellin, mutta en ole löytänyt sopivaa hitsaria. Yksi ehdokas pyysi hommasta 700,00, oli kuulemma alennettu hinta vakuutusyhtiöiden taksoista. Etsintä jatkuu.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3 takakaarien hitsauskorjauksesta kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Cona »

kostape kirjoitti:Ruosteinen minunkin NG-900:n takalokasuojan kaari, taas on paklaus ja maalaus menossa katsastajien iloksi. Perussyy kai on pieni takakulmakolari, jonka takia oli vaikeuksia vetokoukun asennuksessa. Ostin jo pari vuotta sitten sen täysmittaisen korjauspellin, mutta en ole löytänyt sopivaa hitsaria. Yksi ehdokas pyysi hommasta 700,00, oli kuulemma alennettu hinta vakuutusyhtiöiden taksoista. Etsintä jatkuu.
Sisälsikö tarjous maalauksen? Ei kait tuota koko siipeä kannata huvin vuoksi vaihtaa vaan tehdä hitsisaumat siihen helmalevikkeen alle ja kaaren yläosaan. Ei se kolari pitäisi kauheasti ruostumiseen vaikuttaa ellei ole oiottu itse kaarta ja jätetty ruostesuojaamatta kotelon puolelta. Vetokoukun istumattomuus voi johtua siitä, että toinen runkoaisa on hieman taipunut kolarissa ---> reiät ei ole kohdallaan. Tällöin ei toki puskurikaan yleensä istu jne.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin