Maltillinen alustasarja
Maltillinen alustasarja
Hei,
Haluaisin jämäköittää vakion (9-3 2.0t -00) alustaa. En kuitenkaan haluaisi laskea sitä välttämättä 30-35mm. Liiallisessa laskemisessa lähinnä huolestuttaa ulkonäkö 15" pyörillä ja aavistuksen talviominaisuudet.
Onko siis olemassa jossain tapaa tehdä autosta parempaa ajettavaa, mutta laskea sitä vain max 20mm? Eikös Aerossa ole joku hieman parempi matalampi alusta? Mistä sellaisen löytäisi?
Voisiko joku ystävällisesti lähettää minulle, tai liittää tähän, valokuvan autosta jossa on 15" vanteet ja sellainen 30-35mm madallettu alusta. Kiinnostaisi nähdä kuinka oudolta se näyttää, vai näyttääkö sittenkään?
jani.p.olkkonen@gmail.com
Ps. Tarjoa lähes uutta tai täysin käyttämätöntä laadukasta alustasarjaa!
Haluaisin jämäköittää vakion (9-3 2.0t -00) alustaa. En kuitenkaan haluaisi laskea sitä välttämättä 30-35mm. Liiallisessa laskemisessa lähinnä huolestuttaa ulkonäkö 15" pyörillä ja aavistuksen talviominaisuudet.
Onko siis olemassa jossain tapaa tehdä autosta parempaa ajettavaa, mutta laskea sitä vain max 20mm? Eikös Aerossa ole joku hieman parempi matalampi alusta? Mistä sellaisen löytäisi?
Voisiko joku ystävällisesti lähettää minulle, tai liittää tähän, valokuvan autosta jossa on 15" vanteet ja sellainen 30-35mm madallettu alusta. Kiinnostaisi nähdä kuinka oudolta se näyttää, vai näyttääkö sittenkään?
jani.p.olkkonen@gmail.com
Ps. Tarjoa lähes uutta tai täysin käyttämätöntä laadukasta alustasarjaa!
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.
Re: Maltillinen alustasarja
Minä painin saman ikäisen kolkin kanssa tuon saman ongelman kanssa. Käsittääkseni aeron alusta madalluttaa vain 1cm, mutta sellaista ei suoriltaa oikein löydy. Käytetyt aeron jouset täältä foorumilta löytyi, mutta ei muita kuin madaltavia iskareita ole löytynyt.
Saabin omistajillekin juuri ilmestyneessä mainoskessa (löytyy netistäkin) myydään sport iskareita, mutta ne ei minun pörssille liian kalliit. Katselin Koneja (konit taitaa kaikki madaltaa?) ja Bilsteinin b6 kittiä, joka ei käsittääkseni madalla yhtään, mutta on sporttinen. Niistäkin hinnan takia lopulta luovuin.
NeoBrothersin sivuilta löytyi aito viggen iskari-sarja, jota alle 300€ myydään. (postikulujen kanssa vähän yli) Sen juuri talasin ja aeron jousien kanssa asennan aikanaa. En kyllä aivan varma nyt ole noista viggenin iskareista madaltako ne? (toivottavasti ei paria senttiä enempää)
Tuosta löytyy viggen iskarit, jos ne kiinnostaa: http://www.neobrothers.co.uk/shock-abso ... 6adccc1beb
Saabin omistajillekin juuri ilmestyneessä mainoskessa (löytyy netistäkin) myydään sport iskareita, mutta ne ei minun pörssille liian kalliit. Katselin Koneja (konit taitaa kaikki madaltaa?) ja Bilsteinin b6 kittiä, joka ei käsittääkseni madalla yhtään, mutta on sporttinen. Niistäkin hinnan takia lopulta luovuin.
NeoBrothersin sivuilta löytyi aito viggen iskari-sarja, jota alle 300€ myydään. (postikulujen kanssa vähän yli) Sen juuri talasin ja aeron jousien kanssa asennan aikanaa. En kyllä aivan varma nyt ole noista viggenin iskareista madaltako ne? (toivottavasti ei paria senttiä enempää)
Tuosta löytyy viggen iskarit, jos ne kiinnostaa: http://www.neobrothers.co.uk/shock-abso ... 6adccc1beb
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv
Re: Maltillinen alustasarja
Eivät iskunvaimentimet mitään madalla. On vaan erilaisia iskunvaimentimia käyttötarkoituksen mukaan; madallettuun alustaan, normialustaan ja sekä että...
Re: Maltillinen alustasarja
Pika lukemalla ajattelin, että nyt kyllä menee hiusten halkomiseksi... Eipäs mennytkään...
Asia on juuri noin. Jouset tekee sen madalluksen, iskunvaimentajat täytyy olla jousien pituuteen nähden sopivat. Näiden yhtälö on yhtä kuin madallussarja.
Satunnaiset "nuoriso" kokeilijat ovat särkeneet iskarinsa / autonsa, kun ovat laittaneet madallus jouset vakio iskareitten pariksi. Tuskin ajo-ominaisuudetkaan ovat oikeasti parantuneet. Koventuneet varmasti, kun iskarit sitten lyövät pohjaan kovissa röykyissä.
Asia on juuri noin. Jouset tekee sen madalluksen, iskunvaimentajat täytyy olla jousien pituuteen nähden sopivat. Näiden yhtälö on yhtä kuin madallussarja.
Satunnaiset "nuoriso" kokeilijat ovat särkeneet iskarinsa / autonsa, kun ovat laittaneet madallus jouset vakio iskareitten pariksi. Tuskin ajo-ominaisuudetkaan ovat oikeasti parantuneet. Koventuneet varmasti, kun iskarit sitten lyövät pohjaan kovissa röykyissä.
9-3 2.0T SE -98
Re: Maltillinen alustasarja
jostain olen saanut väännettyä päähäni, että jos iskariin laittaa liian lyhyen jousen se pitää iskarissa jotenkin painetta ja heikentää sen käyttöikää.
nettisivuilla myydään bilsteinin b6 ja b8 iskareita. huonolla englannilla olen ymmärtänyt, että esim bilstein b8 madaltaa n.4cm ja b6 on saman korkuinen kuin vakio alusta.
iskareita myydään ilman jousia ja sitten olen vedellyt johtopäätöksiä, että iskarin varressa on myös pituus eroja
nettisivuilla myydään bilsteinin b6 ja b8 iskareita. huonolla englannilla olen ymmärtänyt, että esim bilstein b8 madaltaa n.4cm ja b6 on saman korkuinen kuin vakio alusta.
iskareita myydään ilman jousia ja sitten olen vedellyt johtopäätöksiä, että iskarin varressa on myös pituus eroja
Viimeksi muokannut Make76, Pe Huhti 11, 2014 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv
Re: Maltillinen alustasarja
Jos madallus jää 30mm tai peräti sen alle, ei tarvi iskareita vaihtaa(jos on ehjät)... Ehkä teoriassa käyttöikä voi lyhentyä, mutta ei mitenkään merkittävästi
Re: Maltillinen alustasarja
Ensiksi, heilahduksenvaimentajat eivät madalla mitään, auton korkeutta säätävät jouset. Useilla automerkeillä tehtaan oma ns. sport-alusta on todellisuudessa hyvälaatuinen progressiivinen alustasarja (Eibach/H&R lienee yleisimmät) vakioiskareilla...
Jos haluaa jämäköittää auton alustaa ja erityisesti vähentää kallistelua siihen pystyy vaikuttamaan toki jousiakin jäykentämällä, mutta jäykemmällä ulosvaimennuksella varustettu iskari vaikuttaa siihen enemmän. Yleinen väite siitä, että jos haluaa vähentää kallistelua mukavuuden lainkaan kärsimättä kannattaa vaihtaa tanakat kallistuksenvakaajat-->pitää paikkansa vain tietyissä olosuhteissa. Lähinnä radalla tai täydellisellä assulla . Kun on epätasatahtiin olevaa pientäkin röykkyä tiessä tai aikast lailla pahimmillaan kuoppainen mukulakivikatu niin jäykät vakaajat uretaanipuslilla tekee autosta kertakaikkiin hirvittävän reen.
Iskareita on toki olemassa eripituisia, ja tunnetuimmat niistä lyhyemmistä lienee juuri bilsun B8:sit. Mainospuheista huolimatta eivät ole mitenkään välttämättömät vaikkapa 30mm madalluksella, mutta varmasti alkavat puoltamaan paikkaansa jos madallus selvästi reilumpi.
Yhtäkaikki, jos haluaa autonsa ajettavuutta parantaa ihan oikeasti, eikä vain madallella ulkonäkösyistä niin kannattaa panostaa kunnon jousien lisäksi laadukkaisiin iskareihin jotka toimivat jousien kanssa kimppaan. Jos kumpiakin on hankkimassa samalla, ei ole ollenkaan pöllömpää ottaa niitä samalta valmistajalta/valmiista sarjasta. Itse tinkisin ja jättäisin pumput uusimatta vain ja ainoastaan siinä tapauksessa jos autossa olevat stanuiskarit olisivat käytännössä miltei uudet/vähänajetut.
Jos haluaa jämäköittää auton alustaa ja erityisesti vähentää kallistelua siihen pystyy vaikuttamaan toki jousiakin jäykentämällä, mutta jäykemmällä ulosvaimennuksella varustettu iskari vaikuttaa siihen enemmän. Yleinen väite siitä, että jos haluaa vähentää kallistelua mukavuuden lainkaan kärsimättä kannattaa vaihtaa tanakat kallistuksenvakaajat-->pitää paikkansa vain tietyissä olosuhteissa. Lähinnä radalla tai täydellisellä assulla . Kun on epätasatahtiin olevaa pientäkin röykkyä tiessä tai aikast lailla pahimmillaan kuoppainen mukulakivikatu niin jäykät vakaajat uretaanipuslilla tekee autosta kertakaikkiin hirvittävän reen.
Iskareita on toki olemassa eripituisia, ja tunnetuimmat niistä lyhyemmistä lienee juuri bilsun B8:sit. Mainospuheista huolimatta eivät ole mitenkään välttämättömät vaikkapa 30mm madalluksella, mutta varmasti alkavat puoltamaan paikkaansa jos madallus selvästi reilumpi.
Yhtäkaikki, jos haluaa autonsa ajettavuutta parantaa ihan oikeasti, eikä vain madallella ulkonäkösyistä niin kannattaa panostaa kunnon jousien lisäksi laadukkaisiin iskareihin jotka toimivat jousien kanssa kimppaan. Jos kumpiakin on hankkimassa samalla, ei ole ollenkaan pöllömpää ottaa niitä samalta valmistajalta/valmiista sarjasta. Itse tinkisin ja jättäisin pumput uusimatta vain ja ainoastaan siinä tapauksessa jos autossa olevat stanuiskarit olisivat käytännössä miltei uudet/vähänajetut.
Saabiton mies on onneton mies.
Re: Maltillinen alustasarja
Eli siis paketti voisi olla Aeron tai Viggenin jouset ja kunnolliset iskarit. Saakohan em. jousia mistään uutena? Muita kuin Saab jousia, 10-20mm madaltavia, ei liene missään.
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.
Re: Maltillinen alustasarja
Niin ja SUURkiitos kuvasta, jossa oli -35mm alusta. Ei se kuvassa niin pahalta näyttänytkään...
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.
-
- "Viggen"
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
- Paikkakunta: Oulu
Re: Maltillinen alustasarja
Kannattaa aloittaa se ajettavuuden parantaminen korvaamalla alkuperäisiä puslia uretaanisilla. Ohjausvaihteen, tukivarsien ja taka-akselin puslat uusimalla pääsee jo pitkälle. Noiden lisäksi uudet vakiota vastaavat iskarit, niin on kolkin suuntavakaus huomattavasti parempi kuin pelkän alustasarjan kanssa ja taitaa tulla vieläpä halvemmaksi.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Saab 9-3 ss -05
Re: Maltillinen alustasarja
Pepperillekin tiedoksi...
Iskunvaimentimissa äärimmäisen tärkeä asia on liikevara.
Jos vakio iskareitten kaveriksi laittaa madallusjouset, liikevara lyhenee.
Myöskin iskareitten toiminta-alue muttuu, jolla on suuri vaikutus iskarin toimintaan !
Jos lähdetään vakio alustaa muuttamaan laadukkaasti (kuten orkkis on yritetty tehdä), ei missään tapauksessa pidä mennä sotkemaan madallusjousia, vakio iskareitten kanssa !
Toki, jokainen tekee, kuten parhaaksi näkee, mutta hyvää haluavan kannattaa kuunnella asiantuntijoita. (Huom ! En minä)
Iskunvaimentimissa äärimmäisen tärkeä asia on liikevara.
Jos vakio iskareitten kaveriksi laittaa madallusjouset, liikevara lyhenee.
Myöskin iskareitten toiminta-alue muttuu, jolla on suuri vaikutus iskarin toimintaan !
Jos lähdetään vakio alustaa muuttamaan laadukkaasti (kuten orkkis on yritetty tehdä), ei missään tapauksessa pidä mennä sotkemaan madallusjousia, vakio iskareitten kanssa !
Toki, jokainen tekee, kuten parhaaksi näkee, mutta hyvää haluavan kannattaa kuunnella asiantuntijoita. (Huom ! En minä)
9-3 2.0T SE -98
Re: Maltillinen alustasarja
Jos vakio iskarista jää liikeradan yläpäästä pois se 20-30mm, niin ei se kyllä vaikuta yhtään mihinkään, alapään liikerataahan ei taas vaikutusta olekkaan . Ongelmia voi muodostua jos vanhaan jo kuluneeseen iskariin laitetaan lyhyemmät jouset, voi ruveta ajan saatossa vuotamaan(koska iskari on kulunut tiettyyn liikerataansa)
Re: Maltillinen alustasarja
TomStarillekin tiedoksi...
Ei se ole ihan yksselitteinen juttu tuo madallusjousien ja vakioiskareiden "sotkeminen" tai sotkematta jättäminen, se riippuu tapauksesta eli autosta jne...
Jos madallusjousen valmistaja ilmoittaa että jousi sopii käytettäväksi vakioiskareiden kanssa niin sitten se sopii.
Se on sitten toinen juttu mitä kukin alustaltaan haluaa. On myös omia kokemuksia madallusjousista vakioiskareiden kanssa, ja ihan hyviä sellaisia :)
Ei se ole ihan yksselitteinen juttu tuo madallusjousien ja vakioiskareiden "sotkeminen" tai sotkematta jättäminen, se riippuu tapauksesta eli autosta jne...
Jos madallusjousen valmistaja ilmoittaa että jousi sopii käytettäväksi vakioiskareiden kanssa niin sitten se sopii.
Se on sitten toinen juttu mitä kukin alustaltaan haluaa. On myös omia kokemuksia madallusjousista vakioiskareiden kanssa, ja ihan hyviä sellaisia :)
Re: Maltillinen alustasarja
Kiitos vaan tiedosta...
Niin, jos puhutaan auton alustan säätämisestä, olen isosti samaa mieltä. Ei ole yksiselitteistä, ei.
Mitä taas tulee "vakio" ja madallus osiin, kyllä ne vaan olisi syytä pitää erillään toisistaan.
Kun iskunvaimennin suunnitellaan madallettuun autoon, sen sisäisessä vaimennuksessa on huomioitu lyhentynyt liikerata. Auto kun makaa alempana, kyllä se liikerata, minkä vaimennus pystyy tekemään on lyhempi.
Mitä tulee toiminta alueeseen, sen on vahvasti vaimennin kohtainen asia. Voi hyvinkin olla, että tietyissä vaimentimissa, toiminta pysyy täysin tai lähes samana.
Jos madallus jousen valmistaja sanoo, että sopii vakio iskareitten kaveriksi, ei se kyllä mikään raamatun sana ole. Varmasti sopii olemaan, mutta ei se alustan toimivuutta ajatellen paras ratkaisu ole.
Kuten jo aiemmin totesin, kukin tekee, kuten parhaaksi näkee.
Niin, jos puhutaan auton alustan säätämisestä, olen isosti samaa mieltä. Ei ole yksiselitteistä, ei.
Mitä taas tulee "vakio" ja madallus osiin, kyllä ne vaan olisi syytä pitää erillään toisistaan.
Kun iskunvaimennin suunnitellaan madallettuun autoon, sen sisäisessä vaimennuksessa on huomioitu lyhentynyt liikerata. Auto kun makaa alempana, kyllä se liikerata, minkä vaimennus pystyy tekemään on lyhempi.
Mitä tulee toiminta alueeseen, sen on vahvasti vaimennin kohtainen asia. Voi hyvinkin olla, että tietyissä vaimentimissa, toiminta pysyy täysin tai lähes samana.
Jos madallus jousen valmistaja sanoo, että sopii vakio iskareitten kaveriksi, ei se kyllä mikään raamatun sana ole. Varmasti sopii olemaan, mutta ei se alustan toimivuutta ajatellen paras ratkaisu ole.
Kuten jo aiemmin totesin, kukin tekee, kuten parhaaksi näkee.
9-3 2.0T SE -98
Re: Maltillinen alustasarja
täytyy todeta, että kun illalla 10.pvä tilasin neo brossilta iskarit ebay:n kautta, niin ne tuotiin tänään 15pvä ovelle. nopeeta toimintaa
t: tyytyväinen asiakas
t: tyytyväinen asiakas
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv