-99 Cabbe T5 mottorin vaihto?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

-99 Cabbe T5 mottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Isän -99 cabbesta hävisi talven jälkeen öljynpaineet ja kun öljypohja avattiin oli öljysihti aivan tukossa = alakerran laakerit menneet.

Päätettiin ostaa cabbeen peruskorjattu T5 moottori kokonaisuudessaan ja vaihtaa se rikkoutuneen tilalle.
Samalla vaihdetaan kytkin viggenin kytkimeen.

Saadaan viikonlopuksi nosturipaikkaa käyttöön jotta koneen vaihto onnistuisi alakautta.
Eli otetaan koko vaihteisto+moottori paketti apurunkoineen pois alakautta. Sitten uusi kone vanhan tilalle ja paketti takaisin.

Nyt kysynkin onko jotain tiettyjä asioita mitä pitää otta huomioon jo etukäteen jotta työ sujuisi ilman yllätyksiä?

Aloitetaan perjantaina ja sunnuntaina pitäisi olla valmista...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: -99 Cabbe T5 mottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Itse ottaisin DP:n pois ja apurungon pois ja sitten vasta kone/vaihteistopaketti lavetille ja kori ylös.
Ilmastoinnin kompura jää korin puolelle roikkumaan joten aineet pysyy sisässä.
Alapallonivelten irrotukseen rautakangella painetta ja pajavasaralla iskua tolpat silmän kylkeen, varo ABS anturia.
Jos perjantaina illalla aloitatte eikä ole rutiinia vaihdosta niin tiukka aikataulu mutta mahdollinen.
Vesipumppu voisi vaihtua samalla kätevästi mutta sitten mielellään hyvälaatuinen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
TTH
"Hirsch"
Viestit: 853
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: -99 Cabbe T5 mottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja TTH »

Öljynjäähdyttimen letkut saattaa olla ruostuneet banjoistaan kiinni, pyörii koko letku mukana eikä vain pää.. Ilmastointi tuossa varmaan kanssa on, kompuralle kannattaa varata jotain köyttä/kuormaliinaa tms. että saa sen roikkumaan, ei tarvii päästää kylmäaineita pihalle. Ainakin yksi kompuran pultti on aika pirullisen lähellä apurunkoa, sinne ei räikällä pääse joten hyvät lenkit on must, samalla pultilla on moottorintuki kiinni niin ihan harakiri-avaimella ei saa kuin kirosanoja..

Tietenkin jos ei ole jo pakollisia kolkki-varusteita eli ureetaania ja clamppia, niin menisivät nekin aikalailla helposti kun on motti pois tieltä..
Moottorin tukikumit olis kans samalla aika helpot laittaa, alkaa nekin vanhemmiten väsymään aika nopeasti..
9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: -99 Cabbe T5 mottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kiitos vinkeistä.

Ilmastoinnista on aineet karanneet ja kompura ollut ilman hihnaa jo kauan, melko varmasti jätetään pois koko kompura kun laitetaan takasin.

Täytyy laittaa CRC:tä likoomaan niihin öljynjäähdyttimen liittimiin jospa se auttaisi hieman.

Mites kone pysyy paikallaan jos apurungon irroitaa?
Dp on jo irti ku ö-pohjaa avattiin.

Vesipumppu on uusi tossa korjatussa koneessa. Siihen uusittu käytännössä kaikki mahdollinen jopa kansi ja venttiililt ym...

Pitää niitä tukikumeja miettii, menis tosiaan helpolla nytte...
Tietenkin jos ei ole jo pakollisia kolkki-varusteita eli ureetaania ja clamppia, niin menisivät nekin aikalailla helposti kun on motti pois tieltä..
Mitä tällä tarkoitit?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: -99 Cabbe T5 mottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Kone roikkumaan nostokorvakke(e/i)sta, esim. poikkipalkki lokarien väliin ja siitä koukulla. Uretaanipuslia moottorin tukiin ja/tai alustaan. Clamppia eli metallista tukitankoa apukuskin puolelle kiinnittämään ohjausvaihdetta tulipeltiin ei taida tällä aikataululla saada helposti hommattua.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: -99 Cabbe T5 mottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

KAPU2 kirjoitti:Kone roikkumaan nostokorvakke(e/i)sta, esim. poikkipalkki lokarien väliin ja siitä koukulla. Uretaanipuslia moottorin tukiin ja/tai alustaan. Clamppia eli metallista tukitankoa apukuskin puolelle kiinnittämään ohjausvaihdetta tulipeltiin ei taida tällä aikataululla saada helposti hommattua.

Ahaa....
Poikkipalkki/nosturi on apuna joten sen avulla saa apurungon helposti pois "alta" :lol:

Ilmeisesti ohjausvihde tarvitsee irroittaa ja siirtää pois edestä jotenkin?
Osaatko kertoa takemmin mitä se tarkoittaa?
Kysyy toni 3 v :lol: :lol: :lol: :lol:

Ekaa kertaa ku ko autosta konetta irroitetaan....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: -99 Cabbe T5 mottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Tietääkseni ei tarvitse irroittaa ohjausvaihdetta. TTH vain ehdotti, että kannattanee samalla uusia puslia vähän jokapaikasta, kun on hyvin tilaa. Eli ohjausvaihteesta, tukivarsista, moottorin tuet.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: -99 Cabbe T5 mottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

KAPU2 kirjoitti:Tietääkseni ei tarvitse irroittaa ohjausvaihdetta. TTH vain ehdotti, että kannattanee samalla uusia puslia vähän jokapaikasta, kun on hyvin tilaa. Eli ohjausvaihteesta, tukivarsista, moottorin tuet.
Aha, okei. Uusitaan kyllä niin paljon kun mahdollista tottakai.
Isä on tilannut palikoita jo pari päivää :lol:
Tulee kyllä harvinaisen hyvä peli kun tämä saadaan tehtyä.

Mä jo ehdottelin isompaa pottua ja suuttimia yms. kun on uus kone joka kestää :wink:
Saa nähdä innostuuko....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 853
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: -99 Cabbe T5 mottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja TTH »

Clamppi on tällanen vehjes:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... 41249.html

Ei ohjausvaihdetta tarvitse sen kummemmin irroitella, oikean puoleinen pusla vekeen ja sitten clamppia mallailemaan. Tiukka fitmentti joten voitelu on asentaessa suotavaa. Hipohipo miehet laittais samalla kertaa sen vasemmanpuoleisen puslankin uretaanista, tiedä sitten kuinka paljon enää clampin jälkeen vaikuttaa...

Alatukivarsien puslat menis aika helposti samalla kertaa, toki ei mahdoton jälkeenkään päin. Kallistuksen vakaajan runkopuslat tosin on aika veemäiset apurunko paikallaan...
9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Vastaa Viestiin