Oikealla edessä kolahtelee
Re: Oikealla edessä kolahtelee
Omassani alkoi kolina vasemmalta ja oikealta kuoppiin ajaessa. PURetaanit laitettu etupäähän ja uudet koiranluut (TRW mätänetistä). 8tkm sitten syksyllä vaihdettu.
Kuvassa kuskin puoli, myöhemmin rupesi apukuskin puolikin kolisemaan, en ole vielä päässyt kurkkaamaan mutta sielläkin voi jotain merkkiä olla
https://www.dropbox.com/s/esshvpr2ejbuw ... WA0005.jpg
Taidan tästä lähtien jättää motonetin laadukkaat TRW:t väliin ja hankkia jostain Lemförderit. Vinkkejä mistä Tampereella kysellä?
Kuvassa kuskin puoli, myöhemmin rupesi apukuskin puolikin kolisemaan, en ole vielä päässyt kurkkaamaan mutta sielläkin voi jotain merkkiä olla
https://www.dropbox.com/s/esshvpr2ejbuw ... WA0005.jpg
Taidan tästä lähtien jättää motonetin laadukkaat TRW:t väliin ja hankkia jostain Lemförderit. Vinkkejä mistä Tampereella kysellä?
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: Oikealla edessä kolahtelee
Noniin, nyt tuli tähänkin selvyys. Perinteinen jousijalkahan se siellä poikki. Mitään hitsaus ja muita virityksiä en ala tekemään, joten kyseeseen tulee uuden vaihto. Irtoaako tällä hetkellä Suomesta tätä halvemmalla: http://www.maptunparts.fi/alusta/jousij ... 98-02.html
Ja mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla? Jousi? Iskari? Toiselle puolelle samat? Alkaa vasemmallakin olla sen verran laho, että pistääkö samalla senkin puolen uusiksi?
Ja mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla? Jousi? Iskari? Toiselle puolelle samat? Alkaa vasemmallakin olla sen verran laho, että pistääkö samalla senkin puolen uusiksi?
Saab 9-3 SE 2,0i '98
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: To Maalis 14, 2013 19:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Oikealla edessä kolahtelee
Neobrossilta Englannista saa jousijalan uuden ilman laakeria päälle 100 puntaa.ballantine kirjoitti:Noniin, nyt tuli tähänkin selvyys. Perinteinen jousijalkahan se siellä poikki. Mitään hitsaus ja muita virityksiä en ala tekemään, joten kyseeseen tulee uuden vaihto. Irtoaako tällä hetkellä Suomesta tätä halvemmalla: http://www.maptunparts.fi/alusta/jousij ... 98-02.html
Ja mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla? Jousi? Iskari? Toiselle puolelle samat? Alkaa vasemmallakin olla sen verran laho, että pistääkö samalla senkin puolen uusiksi?
Yläpään laakerit kannattaa vaihtaa samalla.
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: Oikealla edessä kolahtelee
Tuolla näyttäisi olevan: http://www.skandix.de/en/spare-parts/su ... trut/1859/
Rahti Suomeen reilut 26€.
Rahti Suomeen reilut 26€.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Oikealla edessä kolahtelee
marg3 kirjoitti:Omassani alkoi kolina vasemmalta ja oikealta kuoppiin ajaessa. PURetaanit laitettu etupäähän ja uudet koiranluut (TRW mätänetistä). 8tkm sitten syksyllä vaihdettu.
Kuvassa kuskin puoli, myöhemmin rupesi apukuskin puolikin kolisemaan, en ole vielä päässyt kurkkaamaan mutta sielläkin voi jotain merkkiä olla
https://www.dropbox.com/s/esshvpr2ejbuw ... WA0005.jpg
Taidan tästä lähtien jättää motonetin laadukkaat TRW:t väliin ja hankkia jostain Lemförderit. Vinkkejä mistä Tampereella kysellä?
Ei mikään ihme että toi pusla on mennyt paskaks. On kiristetty _AIVAN_ liian kireelle. Pusla puristunu ku finni teinin naamas.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: To Maalis 14, 2013 19:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Oikealla edessä kolahtelee
Menee tollaseks, jos tottelee wissiä (10nm), muistaakseni. Sama mystinen ilmiö koettu hiljakkoin ja vielä momettiavaimella.nugge kirjoitti:marg3 kirjoitti:Omassani alkoi kolina vasemmalta ja oikealta kuoppiin ajaessa. PURetaanit laitettu etupäähän ja uudet koiranluut (TRW mätänetistä). 8tkm sitten syksyllä vaihdettu.
Kuvassa kuskin puoli, myöhemmin rupesi apukuskin puolikin kolisemaan, en ole vielä päässyt kurkkaamaan mutta sielläkin voi jotain merkkiä olla
https://www.dropbox.com/s/esshvpr2ejbuw ... WA0005.jpg
Taidan tästä lähtien jättää motonetin laadukkaat TRW:t väliin ja hankkia jostain Lemförderit. Vinkkejä mistä Tampereella kysellä?
Ei mikään ihme että toi pusla on mennyt paskaks. On kiristetty _AIVAN_ liian kireelle. Pusla puristunu ku finni teinin naamas.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Oikealla edessä kolahtelee
Tos on kyl käytetty aika reippaasti enemmän kun 10Nm.
Momenttiavaimet kalibroitava?
Momenttiavaimet kalibroitava?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: Oikealla edessä kolahtelee
Nyt on jousijalat molemmille puolille tilattu Scandix.de:stä, reilut 300€ yhteensä (toinen orkkis, toinen tarvike). Johonkin pitäisi viedä vaihdatettavaksi.
Onko mitään ideaa mitä noiden vaihtotyöstä joutuisi pulittamaan, muine hilppeineen mitä muita osia noiden vaihdossa sitten onkaan pakko/kannattavaa uusia?
Nuo olivat tosiaan pelkät jousijalat ilman yhtäkään ylimääristä osaa, kuten pyöränlaakereita.
Onko mitään ideaa mitä noiden vaihtotyöstä joutuisi pulittamaan, muine hilppeineen mitä muita osia noiden vaihdossa sitten onkaan pakko/kannattavaa uusia?
Nuo olivat tosiaan pelkät jousijalat ilman yhtäkään ylimääristä osaa, kuten pyöränlaakereita.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Re: Oikealla edessä kolahtelee
Hyvä että kysyjän vika jo selvisi.
Itse etsiskelin kuumeisesti etupäästä kuuluvaa kovaa kolahdusta. Kolahdus kuului aina tietynlaisisissa terävissä montuissa. Purin ja kerin etupäätä ja vikaa ei tuntunut olevan missään. Loulta kuitenkin keksin, että iskunvaimentimen yläpään (siis se osa mihin iskarin yläpää kiinnittyy) keskiosa on irronnut ympäröivästä kumista ja pääsee lyömään samaisen osan ulkokuoreen. Onneksi tuo ulkokuoren yläosan reikä (siis reikä mistä iskunvaimentimen yläpään mutteri kiristetään.) on pienempi kuin sisäosa. Muuten saattaisi iskunvaimennin lyödä lommon konepeltiin.
Huh, olipa selvästi selitetty:)
Itse etsiskelin kuumeisesti etupäästä kuuluvaa kovaa kolahdusta. Kolahdus kuului aina tietynlaisisissa terävissä montuissa. Purin ja kerin etupäätä ja vikaa ei tuntunut olevan missään. Loulta kuitenkin keksin, että iskunvaimentimen yläpään (siis se osa mihin iskarin yläpää kiinnittyy) keskiosa on irronnut ympäröivästä kumista ja pääsee lyömään samaisen osan ulkokuoreen. Onneksi tuo ulkokuoren yläosan reikä (siis reikä mistä iskunvaimentimen yläpään mutteri kiristetään.) on pienempi kuin sisäosa. Muuten saattaisi iskunvaimennin lyödä lommon konepeltiin.
Huh, olipa selvästi selitetty:)
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Oikealla edessä kolahtelee
Pahenevaa kolinaa täälläkin.
Taustaa:
Kesällä 2012 oikea etutolppa katkesi yläpäästään mökkitiellä. En hinauttanut autoa vaan ajoin 35 km korjaamolle huonokuntoista soratietä. Helinä oli hirveä. Korjaamolla tolpat kunnostettiin tehtaan korjauspaloilla ja samalla vaihdettiin rikkoutunut oikean etuiskarin yläpään laakeri. Hajosi kai em. siirtymän aikana.
Korjauksen jälkeen oikealta edestä kuului epätasaisella alustalla ajettaessa kolinaa mutta siedettävässä määrin, joten en reagoinut siihen sen kummemmin. Syksyllä 2013 katsastuksessa oikea alapallonivel huomattiin väljäksi, joten alatukivarsi vaihdettiin. Kolina vaimeni hieman.
Talvella huonokuntoisilla teillä ajettaessa kolina alkoi taas kuulua voimakkaampana. Kesän tultua sorateiden nimismiehenkiharoilla kolina alkaa olla taas sitä luokkaa, että pahaa tekee.
Palstan ohjeiden mukaan olen tarkistanut apurungon pulttien kireyden ja kunnossa ovat. Iskarin yläpään kiinnitys näyttäisi olevan kunnossa, en ole purkanut sieltä sen enempää. Pyöränripustuksessa en silmämääräisesti huomaa mitään erityistä, mitä nyt alkuperäiset puslat ovat varsin haperoa kamaa. Etuiskarit lienevät originaalit; autolla on ajettu 237 000, joista omassa käytössäni 111 000 eli ainakin jälkimmäisen km-määrän verran on iskareilla ajettu.
Mitä ohjeita antaisitte kolinan poistamiseksi? Iskareiden vaihto, puslia samalla? Koiranluiden vaihto ehkä?
Taustaa:
Kesällä 2012 oikea etutolppa katkesi yläpäästään mökkitiellä. En hinauttanut autoa vaan ajoin 35 km korjaamolle huonokuntoista soratietä. Helinä oli hirveä. Korjaamolla tolpat kunnostettiin tehtaan korjauspaloilla ja samalla vaihdettiin rikkoutunut oikean etuiskarin yläpään laakeri. Hajosi kai em. siirtymän aikana.
Korjauksen jälkeen oikealta edestä kuului epätasaisella alustalla ajettaessa kolinaa mutta siedettävässä määrin, joten en reagoinut siihen sen kummemmin. Syksyllä 2013 katsastuksessa oikea alapallonivel huomattiin väljäksi, joten alatukivarsi vaihdettiin. Kolina vaimeni hieman.
Talvella huonokuntoisilla teillä ajettaessa kolina alkoi taas kuulua voimakkaampana. Kesän tultua sorateiden nimismiehenkiharoilla kolina alkaa olla taas sitä luokkaa, että pahaa tekee.
Palstan ohjeiden mukaan olen tarkistanut apurungon pulttien kireyden ja kunnossa ovat. Iskarin yläpään kiinnitys näyttäisi olevan kunnossa, en ole purkanut sieltä sen enempää. Pyöränripustuksessa en silmämääräisesti huomaa mitään erityistä, mitä nyt alkuperäiset puslat ovat varsin haperoa kamaa. Etuiskarit lienevät originaalit; autolla on ajettu 237 000, joista omassa käytössäni 111 000 eli ainakin jälkimmäisen km-määrän verran on iskareilla ajettu.
Mitä ohjeita antaisitte kolinan poistamiseksi? Iskareiden vaihto, puslia samalla? Koiranluiden vaihto ehkä?
9-3 SC 2.0T -09
#7877
#7877
Re: Oikealla edessä kolahtelee
Etuiskareiden vaihto näyttää auttaneen kolinaan merkittävästi. Ajettavuus ja mukavuus paranivat myös huomattavasti.
9-3 SC 2.0T -09
#7877
#7877
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: Oikealla edessä kolahtelee
Alkuperäinen kolinan syy siis korjattiin vuosi sitten (katkennut jousijalka) mutta nyt tuntuu, että kolisee taas oikealla puolella. Jousijalka ei tällä kertaa syynä. Katsastuksessakin käytin ja läpi meni eikä mitään sanottavaa. Mikä tuolla siis taas kolisee, nimenomaan oikealla puolella vasemmalle käännyttäessä esim. katukivetyksen yli? Ei tunnu klappia pyörää heiluteltaessa.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Re: Oikealla edessä kolahtelee
Kallistuksenvakaajan ja tukivarren välinen yhdystanko, jota koiranluuksikin haukutaan?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: Oikealla edessä kolahtelee
Ei ilmeisesti kallis osa. Onko tuo vaikea vaihtaa?
Voiko se sitten olla koiranluu joka kolahtelee, mutta ei silti katsastuksessa huomata tai mainita mitään?
Voiko se sitten olla koiranluu joka kolahtelee, mutta ei silti katsastuksessa huomata tai mainita mitään?
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Re: Oikealla edessä kolahtelee
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=499
Vaihtoon menee vartti. Saattaahan tuo huomaamattakin jäädä, välystä ei välttämättä huomaa jos etupään nostaa ilmaan.
Kannattaa tsekata myös tarkistaa että se jousijalan yläpään mutteri on kireällä tolpparemontin jäljiltä..
Vaihtoon menee vartti. Saattaahan tuo huomaamattakin jäädä, välystä ei välttämättä huomaa jos etupään nostaa ilmaan.
Kannattaa tsekata myös tarkistaa että se jousijalan yläpään mutteri on kireällä tolpparemontin jäljiltä..
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2