Saab 9-3 etuiskarin ylälaakerin väljyys ym.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 20:30
Paikkakunta: itä-uusimaa

Saab 9-3 etuiskarin ylälaakerin väljyys ym.

Viesti Kirjoittaja Suabikas »

Oli eupäässä pientä täristystä,ja tunkilla kun nosti,tuntui väljyyttä yläpään tienoilla jousitus/iskunvaimennus paketissa.Tämmöinen etuiskarin ylälaakeri tuli sitten hommattua:
Professional Parts Sweden,osanro 72430020 eli tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/181808/e ... saab-volvo
Vaikutti väljältä,mutta nyt kun uutta sovittelin,se on kyllä laakerina jämäkkä,mutta holahtaa huolestuttavan väljästi paikalleen(vanhan sovitus oli tiukka).Kuuluuko tuon jotenkin kiristettäessä jämäköityä? 8O

Huomasin samalla että iskarin alapään kiinnitys oli päässyt kiertymään löysäksi(heilui),joten tuokin osaltaan teki tietysti hallaa ajettavuudelle.

Pyöränlaakerissa on orastavaa väljyyttä.Pahus kun ei tullut hommattua tuotakin,ja kaupat kii tiistaihin asti,pitäs melkein saada auto kasaan :|
Ehkä tuo pieni klappi vielä menis,laakeri ainakin pyörii rohisematta hyvin.hmmm... :?
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Saab 9-3 etuiskarin ylälaakerin väljyys ym.

Viesti Kirjoittaja nugge »

Yläpäänlaakeri ei kuulukaan olla mitenkään tiukka kun sen laittaa siihen kuppiin. Kyl se siihe sit asettuu.

Mulla saattaa löytyä pyöränlaakereita helsingin suunnal... Laita yv't jos tarvitsee. Pyöränlaakeri klappi harvemmin lupaa hyvää.

Tarviit prässin ja mielellään joku vanha laakeri tai sopivan kokoien holkki vaihtaaksesi etupyöränlaakerit.

Edit

Mitä tarkoitat iskarin alapään kiinnityksellä? Patruuna tolpassa?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 20:30
Paikkakunta: itä-uusimaa

Re: Saab 9-3 etuiskarin ylälaakerin väljyys ym.

Viesti Kirjoittaja Suabikas »

Juu niin pähkäilinkin,kiitos,että tuo ylälaakeri pitäis puristua sopivasti kun kiristelee jousituksen yläkupin vai mikäsenytoli.
Kyllähän tuo auto joutaa toisaalta hetken seisookkin,että nou hätä sen puoleen.
Tarkoitin tosiaan sitä kierrepatruunaa/hylsyä tolpassa,johon iskari tulee kiinni kieräen "jättimutteria".
Se oli kierytynyt aukippäin,vedin sen kunnolla kii ruuvilukitteen kera.
Saattoi tuo ylälaakerikin auttaa asiaa,vaikkei kyllä niin pahalta vaikuttanut.Ei lie kuitenkaan vaihdettu korjaamolla aiemmin,kun ei remppakuitissa ollut mainintaa.
Mullahan oli käynyt se klassinen kiinnitysholkin mätäneminen.Pari vuotta sitten about vaihdettu iskarit ja holkit hitsaamalla,ja katsastusmies tykkäs :wink: :? ...mut läpi meni nuristen,kun oli ammattikorjaamossa tuunailtu.

Edit: :saab: on jälleen kasassa,käsittääkseni,mitä etiskelin arvoja,piti ne 3kpl etuiskarin laakerikupin mutskua olla 19Nm,pyöränlaakeri 125 Nm+45 astetta ja se iskarin yläpään mutsku 90Nm.Tuli se iskarin alapään holkkimutteri kiristettyä "olan takaa" putkitongeilla,eli eiköhän se ole aika ok,siinä oli vissiin aika raju momentti.
Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 20:30
Paikkakunta: itä-uusimaa

Re: Saab 9-3 etuiskarin ylälaakerin väljyys ym.

Viesti Kirjoittaja Suabikas »

Tais perimmäinen ongelma ollakkin vas sisempi vetoakselin väljyys... :?
Se on saattanut tehdä noita edellä mainittuja bonusongelmia?(tärinä)
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Saab 9-3 etuiskarin ylälaakerin väljyys ym.

Viesti Kirjoittaja turku900 »

tuli myös vaihdettua ylätuki laakeri ja yläpään tuki. kysymys on nyt miten päin prikka mikä tulee heti iskarin päälle ennen laakeria olla, se oli kupera ja tottakai unohti ottaa kuva kun purkasi tolppaa. Wissiä en saa auki kun kone reistailee
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Vastaa Viestiin