5-vaihde ei tuu helpolla pois 9-3 vm00

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tuoppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 11:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

5-vaihde ei tuu helpolla pois 9-3 vm00

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

Morjesta,

tuli hommattua Aero ja siinä pieni murhe lootan kanssa. Kaikki muu pelaa laatikossa ihan ok paitsi tuo 5-vaihteen joutuu "nyppäämään" pois. Jos yrittää ottaa nätisti vetämällä pois niin tuntuu, että keppi on jumissa eikä voima auta. Pienellä nopealla nyppäsyllä 5-vaihdekin antautuu.

Nivelistöö oon yrittäny tutkailla, mutta en mitään kauheeta välystä oo löytäny. Saakos noita niveliä tulipellin ja laatikon väliin jostain, jos eivät kauheita maksais niin vois kokeilla niiden vaihtamista.

Voihan se laatikkokin olla ehtoo puolella, mut onko kellään ollu samaa oiretta?

-Tuomas-
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 5-vaihde ei tuu helpolla pois 9-3 vm00

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaihda vaihteistoöljyt, pari kertaa on auttanut tuohon vaivaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tuoppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 11:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 5-vaihde ei tuu helpolla pois 9-3 vm00

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

öljyjä on edellinen omistaja vaihtanu tiuhaan eli varmaan sillä yrittäny ongelmaa poistaa :)
En toki tiedä mitä on sinne laittanu. Pitää vaihtaa öljyt "oikeisiin" ja kattoo helppaako.
TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: 5-vaihde ei tuu helpolla pois 9-3 vm00

Viesti Kirjoittaja TSuni »

Sama ilmiö koettu lievempänä, ei tosin Aerossa. Tais poistua itsekseen, öljynvaihdon jälkeen ei ole tullut takaisinkaan. Ei tietoa mistä johtuu.
tuoppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 11:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 5-vaihde ei tuu helpolla pois 9-3 vm00

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

Laatikosta tuli pihalle ruskeaaöljyä eli ei ainakaan "punaviiniä" oo laatikkoon laitettu. Pitää vaihtaa kuskin puolen vetarin holkki ja kun sen saa kohilleen niin uudet öljyt laatikkoon, huuhtelu ja sit pääsee kattoon miten vaihtamisen käy.

-Tuomas-
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2106
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 5-vaihde ei tuu helpolla pois 9-3 vm00

Viesti Kirjoittaja patse »

Aero :arrow: siis Trionic-7 :?:
Taas kun muistais. Näissähän oli alkujaan jotain vikaa ja korjaussarjalla munkin kolkki (vm.2001) korjattiin, kun ei meinnanut saada vitosta pois päältä. Enempää ei tiedä, kun meni aikanaan "takuuseen". Vanhemmitenhan tuo konehuoneen puolella oleva ristinivel kulahtaa ja tuo pientä arpomista vaihtamiseen.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: 5-vaihde ei tuu helpolla pois 9-3 vm00

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Entisessä dieselissä oli samaa ominaisuutta, 5. vaihde oli helpointa ottaa pois päältä ns. kahdessa osassa: ekana kevyt ja nopeahko vetäisy kepistä, jolloin vaihde meni vapaalle ja vasta sitten seuraavaa silmään. Normaalistikin lähti pois, mutta ei ollut yhtä "näppärää" kun tuon vaihtotyylin oli omaksunut :D
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
tuoppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 11:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 5-vaihde ei tuu helpolla pois 9-3 vm00

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

juu patse Trionic 7 on ja flexifuel softalla :)

saman vaihto"tyylin" oon ValPe opetellu, auto ajajaansa opettaa ;)

Ois kyllä kiva tietää minkälainen korjaussarja se on ollut, muistakko onko ollu laatikon aukasun vaatinut homma vai voisko olla uudet nivelet vivustoihin...?

-Tuomas-
tuoppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 11:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 5-vaihde ei tuu helpolla pois 9-3 vm00

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

nyt on holkit vaihdettu ja testilenkki suoritettu.

Vika ainakin ensituntumalta on poistunut. laatikossa oli ihan ruskeet öljyt ja tyhjennysropun magneetti täynnä harmaata mössöä. Töissä käytetään moista ainetta estämään kiinnileikkaantumista.
ajelen rontin 100km ja vaihdan öljyt.

pistän jossain vaiheessa topikin pystyyn mitä kaikkee muuta tuli aero ostokseen tehtyä...

-Tuomas-
Vastaa Viestiin