Ilmastointi ja mitähän muuta?
Ilmastointi ja mitähän muuta?
Moi!
Mitähän mahtaa olla vikana, kun pitkään ajettaessa ilmastointi (automaattinen) alkaa puhaltaa sellaista vain hieman ulkoilmaa viileämpää, mutta kosteaa ilmaa?
Kaupungissa ajettaessa tuntuu toimivan eli lyhyillä siirtymillä, mutta maantiellä viimeistään 100 km:n ajon jälkeen kylmän ja kuivan ilman tulo loppuu. Ajon jatkuessa järjestelmä saattaa taas aloittaa kylmän puhaltamisen, mutta vain hetkeksi ja taas lämpenee. Ja sitten taas viilenee....tai ei. Seisomisen jälkeen toimii taas alussa normaalisti.
Tyhjäkäynnillä ja pienillä nopeuksilla on kuulunut jo pidempään jonkinasteista rahinaa, joka lakkaa, kun painaa econ-nappulaa tai katkaisee koko järjestelmän toiminnan off-napista. Olen päätellyt äänen tulevan ilmastoinnista.
Eilen ajaessani moottoritiellä moottoritienopeuksia, alkoi yllättäen kuulua sellainen vitisevä, tai vinkuva ääni, joka kuitenkin hävisi nopeasti. Sitten se tuli uudestaan ja nyt ääni kuuluu satunnaisesti. Olen paikallistanut sen moottorin oikealle puolelle kuskin pukilta katsottaessa, mutta minulla ei ole aavistustakaan, mikä äänen voisi aiheuttaa. Ääni on selvää vinkunaa tai piipitystä tmv. Hetken jo epäilin linnun tehneen pesän pellin alle, mutta ei. Ääni ei häviä, vaikka kytkisi ilmastoinnin pois eikä silloinkaan, kun kytkee koko tuuletusjärjestelmän pois. Ääni ei ole jatkuvaa eikä edes tasaista ujellusta, vaan kuuluu vain silloin tällöin riippumatta siitä, onko autossa veto päällä tai ei.
Mistä ääni tulee?
Kiitos ehdotuksista jo etukäteen
Mitähän mahtaa olla vikana, kun pitkään ajettaessa ilmastointi (automaattinen) alkaa puhaltaa sellaista vain hieman ulkoilmaa viileämpää, mutta kosteaa ilmaa?
Kaupungissa ajettaessa tuntuu toimivan eli lyhyillä siirtymillä, mutta maantiellä viimeistään 100 km:n ajon jälkeen kylmän ja kuivan ilman tulo loppuu. Ajon jatkuessa järjestelmä saattaa taas aloittaa kylmän puhaltamisen, mutta vain hetkeksi ja taas lämpenee. Ja sitten taas viilenee....tai ei. Seisomisen jälkeen toimii taas alussa normaalisti.
Tyhjäkäynnillä ja pienillä nopeuksilla on kuulunut jo pidempään jonkinasteista rahinaa, joka lakkaa, kun painaa econ-nappulaa tai katkaisee koko järjestelmän toiminnan off-napista. Olen päätellyt äänen tulevan ilmastoinnista.
Eilen ajaessani moottoritiellä moottoritienopeuksia, alkoi yllättäen kuulua sellainen vitisevä, tai vinkuva ääni, joka kuitenkin hävisi nopeasti. Sitten se tuli uudestaan ja nyt ääni kuuluu satunnaisesti. Olen paikallistanut sen moottorin oikealle puolelle kuskin pukilta katsottaessa, mutta minulla ei ole aavistustakaan, mikä äänen voisi aiheuttaa. Ääni on selvää vinkunaa tai piipitystä tmv. Hetken jo epäilin linnun tehneen pesän pellin alle, mutta ei. Ääni ei häviä, vaikka kytkisi ilmastoinnin pois eikä silloinkaan, kun kytkee koko tuuletusjärjestelmän pois. Ääni ei ole jatkuvaa eikä edes tasaista ujellusta, vaan kuuluu vain silloin tällöin riippumatta siitä, onko autossa veto päällä tai ei.
Mistä ääni tulee?
Kiitos ehdotuksista jo etukäteen
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Re: Ilmastointi ja mitähän muuta?
Ilmastoinnissa varmaan magneettikytkin luistaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=149405
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=149405
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ilmastointi ja mitähän muuta?
Kiitos!
Noista muista aiheeseen liittyvistä viestiketjuista minäkin päättelin niin, mutta eikö äänen pitäisi loppua silloin, kun ilmastoinnin kytkee pois päältä?
Se ihme vinkuna ja vitinä kuuluu siitäkin huolimatta?
Noista muista aiheeseen liittyvistä viestiketjuista minäkin päättelin niin, mutta eikö äänen pitäisi loppua silloin, kun ilmastoinnin kytkee pois päältä?
Se ihme vinkuna ja vitinä kuuluu siitäkin huolimatta?
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Re: Ilmastointi ja mitähän muuta?
Arvailua: magneettikytkimen luistaminen on lämmittänyt kompressorin hihnapyörää ja sen laakeria, laakeri ei ole tykännyt siitä ja on alkanut pitämään ääntä. Hihnapyörän laakerihan pyörii aina kun moottori käy, olipa magneettikytkimen asento auki tai kiinni tai jotain luistamista siltä väliltä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 06#p461406
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 06#p461406
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ilmastointi ja mitähän muuta?
Kiitos taas!
Jotain tuollaista minäkin olen ajatellut, että kompuran laakeri siellä huutaa, mutta nyt sain vahvistusta omille ajatuksilleni.
Yritin vielä kuunnella ääntä moottorin puoleltakin, mutta vaikka roplausääni (ei siis vitinä sillä kertaa) kuului sisälle, en kuullut sitä konehuoneen puolelta.
Itsellä kun ei taidot riitä tuollaista itse ruveta korjailemaan, täytynee alkaa kysellä hintaa moiselle korjaukselle jostakin Saabit tuntevasta liikkeestä.
Kiitos
Jotain tuollaista minäkin olen ajatellut, että kompuran laakeri siellä huutaa, mutta nyt sain vahvistusta omille ajatuksilleni.
Yritin vielä kuunnella ääntä moottorin puoleltakin, mutta vaikka roplausääni (ei siis vitinä sillä kertaa) kuului sisälle, en kuullut sitä konehuoneen puolelta.
Itsellä kun ei taidot riitä tuollaista itse ruveta korjailemaan, täytynee alkaa kysellä hintaa moiselle korjaukselle jostakin Saabit tuntevasta liikkeestä.
Kiitos
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Re: Ilmastointi ja mitähän muuta?
Onko kylmäainetta tarpeeksi?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Ilmastointi ja mitähän muuta?
Jos ilmastoinnin kompuran laakeri ääntelee, niin vaihda ainakin lyhyempi moniurahihna, joka ei pyöritä ilmastointia ollenkaan. Tämä mikäli aiot ajella ennen korjausta rutisevalla laakerilla.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Ilmastointi ja mitähän muuta?
SS kirjoitti:Onko kylmäainetta tarpeeksi?
Pitäisi olla. Se oli kaksi vuotta sitten ilmastointihuollossa ja silloin siihen lisättiin melko paljon (entinen omistaja ei ollut ilmeisestikään huoltanut sitä). Sen krohinan vuoksi vein sen nyt toukokuussa taas huoltoon, koska ajattelin krohinan johtuvan kylmäaineen puutteesta, mutta kyllä sitä siellä oli eikä muistaakseni tarvinnut juuri edes lisätä. Ei se siis ainakaan vielä pari kuukautta sitten ollut vähissä ja krohisi silti.
Yleensä ajomatkat ovat varsin lyhyitä, mutta nyt olin lomareissulla ja kilsoja tuli 1500. Jo mennessä 350 km:n jälkeen lämpeni puhallus ja nyt kotimatkalla alkoi sitten se viserrys vielä.
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Re: Ilmastointi ja mitähän muuta?
Joo ei se varmaan pitkiä ajoja kestä.Lilsu kirjoitti:Jos ilmastoinnin kompuran laakeri ääntelee, niin vaihda ainakin lyhyempi moniurahihna, joka ei pyöritä ilmastointia ollenkaan. Tämä mikäli aiot ajella ennen korjausta rutisevalla laakerilla.
Täytyy yrittää saaada se nyt heti korjattavaksi, mutta jos ei onnistu, pitänee vaihtaa se lyhempi hihna.
Kiitos.
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Re: Ilmastointi ja mitähän muuta?
Turussa Länsikeskuksen Autohuolto on merkkiliikkeiden ulkopuolinen Saab-spesialisti. Nämä Saabien tyyppiviat on siellä tuttuja. Puh. 040-544 7182, Lasimestarintie 12.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ilmastointi ja mitähän muuta?
Kiitos tiedosta.AZP kirjoitti:Turussa Länsikeskuksen Autohuolto on merkkiliikkeiden ulkopuolinen Saab-spesialisti. Nämä Saabien tyyppiviat on siellä tuttuja. Puh. 040-544 7182, Lasimestarintie 12.
Se sattuu olemaan vielä ihan tässä naapurissa.
Soitan sinne heti huomenna
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Re: Ilmastointi ja mitähän muuta?
No niin, nyt toimii!
Autoon asennettiin uusi kompressori, mutta asennus ei mennyt aivan ilman ongelmia. Paikallisessa Saab-liikkeessä myytiin tehdaskunnostettu HELLAn kompura, joka on kyseiseen Saab-malliin tarkoitettu. Se ei kuitenkaan sopinut!
Tämän uuden kompuran johtosarja oli kiinni pienellä "putkella" ja siten noin 10 mm korkeampi kuin alkuperäinen, joka lähtee suoraan rungon pinnasta. Johtosarja ei mahtunut, vaan otti kiinni vesiletkuun! Kyseistä kompuraa Saabille toimittaa KAHA-niminen yritys ja heidänkin tietojen mukaan kyseinen kompura on kyseiseen autoon kuuluva. Mutta ei siis sovi, joten tämä kannattaa muidenkin muistaa. Kompura oli merkiltään Hella ja tuotenumero 8FK 351134-671. Katsoessani nyt jälkeenpäin netistä tuota samaa kompuraa, niissä kuvissa kyllä näytti olevan johtosarjan kiinnitys sellainen, joka siinä kuuluukin olla, joten tiedä sitten, missä oli vika....joka tapauksessa kannattaa katsoa se johtosarja ja ennen sellaisen hankkimista.
Joka tapauksessa Saabilla oltiin tosi pahoillaan ja asiaa yritettiin hyvittää, mutta heillä ei ollut muuta järkevän hintaista kompuraa, joten minkäs teit. Hain siis toisen kompuran Ja Tools Ja-Elektrosta Turusta, tuotenro 34-8632111, joka sitten sopi paikalleen kuin nakutettu.
Nyt minulle siis jäi vanha viallinen kompura käteen. Siinä ilmeisesti on vikana se tälläkin foorumilla paljon puhuttu magneettiventtiili. Jos jollakulla on haluja yrittää roplata sitä itselleen kuntoon vastaisen varalle, niin sen kyllä saa. Eikä maksa mitään
Kompuran muuten asensi Muhkurin autohuolto Turussa (sai sen työn alle jo soitosta seuraavana päivänä) ja palvelusta ja hinnasta jäi todella hyvä maku, vaikka koko operaatio oli melko tuskainen heillekin
Autoon asennettiin uusi kompressori, mutta asennus ei mennyt aivan ilman ongelmia. Paikallisessa Saab-liikkeessä myytiin tehdaskunnostettu HELLAn kompura, joka on kyseiseen Saab-malliin tarkoitettu. Se ei kuitenkaan sopinut!
Tämän uuden kompuran johtosarja oli kiinni pienellä "putkella" ja siten noin 10 mm korkeampi kuin alkuperäinen, joka lähtee suoraan rungon pinnasta. Johtosarja ei mahtunut, vaan otti kiinni vesiletkuun! Kyseistä kompuraa Saabille toimittaa KAHA-niminen yritys ja heidänkin tietojen mukaan kyseinen kompura on kyseiseen autoon kuuluva. Mutta ei siis sovi, joten tämä kannattaa muidenkin muistaa. Kompura oli merkiltään Hella ja tuotenumero 8FK 351134-671. Katsoessani nyt jälkeenpäin netistä tuota samaa kompuraa, niissä kuvissa kyllä näytti olevan johtosarjan kiinnitys sellainen, joka siinä kuuluukin olla, joten tiedä sitten, missä oli vika....joka tapauksessa kannattaa katsoa se johtosarja ja ennen sellaisen hankkimista.
Joka tapauksessa Saabilla oltiin tosi pahoillaan ja asiaa yritettiin hyvittää, mutta heillä ei ollut muuta järkevän hintaista kompuraa, joten minkäs teit. Hain siis toisen kompuran Ja Tools Ja-Elektrosta Turusta, tuotenro 34-8632111, joka sitten sopi paikalleen kuin nakutettu.
Nyt minulle siis jäi vanha viallinen kompura käteen. Siinä ilmeisesti on vikana se tälläkin foorumilla paljon puhuttu magneettiventtiili. Jos jollakulla on haluja yrittää roplata sitä itselleen kuntoon vastaisen varalle, niin sen kyllä saa. Eikä maksa mitään
Kompuran muuten asensi Muhkurin autohuolto Turussa (sai sen työn alle jo soitosta seuraavana päivänä) ja palvelusta ja hinnasta jäi todella hyvä maku, vaikka koko operaatio oli melko tuskainen heillekin
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Re: Ilmastointi ja mitähän muuta?
Oliko kallis kompura jos sopii udella? Itsellä laakeri kanssa vainaa ja uusi laakeri(40e) odottaa jo asennusta. Tässä toinen vaihtoehto jos ei laakerin vaihto nappaa saatika koko kompuran vaihto. http://www.saab-tuners.com/airco-clutch.html
Leon Cupra -08. Ex Audi A6 -05. Ex 9-3 Aero -00 e85. Ex 9-5 -98 2.3t.
Re: Ilmastointi ja mitähän muuta?
Olihan se melko kallis, 510 euroa + vaihtotyö ja uudet aineet jne 300Spol kirjoitti:Oliko kallis kompura jos sopii udella? Itsellä laakeri kanssa vainaa ja uusi laakeri(40e) odottaa jo asennusta. Tässä toinen vaihtoehto jos ei laakerin vaihto nappaa saatika koko kompuran vaihto. http://www.saab-tuners.com/airco-clutch.html
netistä katselemalla ja tilaamalla saa halvemmallakin, mutta kun ei oikein ollut mahdollisuutta odotella.
Soitin ensin tähän paikalliselle Saab-korjaajalle ja kerroin ongelmasta ja hän oli heti sitä mieltä, ettei kannata ruveta korjailemaan. Tuskin tulee kestämään kovin pitkään ja melkein samanhintaiseksi tulee kuin uudenkin yksinkertaisempi vaihto (teettämällä toisella siis). Tosin hän meinasi, että tee-se-itse -mies voisi sellaista yrittääkin, mutta minä kun en sellainen ole....
Toisaalta nyt se sitten on uusi ja takuiden kanssa pitäisi olla huoleton tosi pitkään
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Re: Ilmastointi ja mitähän muuta?
Vanha kompressori on jo menossa, joten se ei enää ole saatavilla.
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989