Ei kulje, KULKEE

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Ei kulje, KULKEE

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Moi Gurut :-)

Ostin tuollaisen perus pikku teen vuosimallia -99. Otteessa on se 113kw. T5/7 modi siihen on näköjään tehty. Softaa ei ole vielä ehditty avaamaan mikä se on ja tarkoitus olisi laittaa jossain vaiheessa perus iso teen softa sisään. APC sulake oli palanut, liekö mankkuvenan huonohkojen abiko liitoksien. Laitettiin sulake paikoilleen ja ulkoisella mittarilla (kun vehkeessä ei ole), mitaten paineet nousi 1.3bar, jollonka piti höllätä kun ei tiennyt yhtään mihinkä asti ne nousee. Eli ajatus on ollut, että katsotaan tuo ohjelma ensin ja kokeillaan sitten lisää.

Nyt olen kuitenkin viime päivät pitänyt sulaketta paikoillaan ja ihan mutulla lopettanut liiallisen ahtamisen kaasupoljinta heivaamalla. Minulla on siis ollut useita tonnari turboja, niin jonkinlainen käsitys asiasta on.

Varsinainen kysymykseni on se -vaikka tuo ohjelma onkin tarkoitus katsoa- ,että mistä voisi johtua että kiihdytettäessä puutuu ja vähän nykii juuri siinä kohtaa kun pitäisi alkaa pikku hiljaa lähtemään, kierrosten ollessa noin 2500-3000, mutta sitten kun turbo lähtee kunnolla hyrräämään kolmen tonnin jälkeen niin todellakin lähtee (kun ne ahdot voi siis olla +1.3bar)? Motarilla auto on tällä hetkellä parhaimmillaan ja varsinkin osakaasulla. Nelosella väli 100-140 menee varsin rajusti ja nykimättä.

Ei siis tunnu bensan saanti ongelmalta, eikä sytkäkasetin vialta, koska auto on sellainen että sitten kun mennään niin mennään. Kestää vain hetken ennenkuin se pääsee siihen moodiin. Ahdin on mielestäni vakio ja vaikuttaa uusitulta. Hukkaportti tsekattiin ja nopeasti voideltiin kytkinremontin yhteydessä. Ilman sulaketta paine on mitattu 0.4bar.

-markus-
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei kulje, KULKEE

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Pakosarjan vuotaminen voi aiheuttaa tollasta.. sormilla tunnustelemalla koneen ollessa käynnissä melkeen huomaa, tupsutteleeko läpi.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Ei kulje, KULKEE

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kyl toi voi hyvinki olla sytkäkasetti. Ota ainaki tulpat irti ja kato milt näyttää/ vaihda.

Mul yks punainen sytkäkasetti joka pätkii ~3000rpm @1.0+bar mutta kun kierrokset yli 3500rpm niin ei pätki enää.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
joonas112
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 17:55

Re: Ei kulje, KULKEE

Viesti Kirjoittaja joonas112 »

kuulostaa minunkin mielestä sytkäkasettivialta, kaverin autossa oli samanlaista oiretta.
Saab 9-3se og 2,0t stage1/e85
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: Ei kulje, KULKEE

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Moi,

Ei ole vieläkään ehditty tutkia softaa jne.

Eilen kävi ensimmäisen kerran niin, että kakkosella painoin kaasua liian syvälle ja se puutui niinkuin aina, mutta taisi ampua putkeen. Luulin jo että venttiili tms. meni, mutta ei kuitenkaan,

Tuo pakosarjan vuotaminen kuullostaa selityksenä aika kiinnostavalta, koska siinä on kyllä vähän sellainen ääni kun ajelee, mutta ei tyhjäkäynnillä.

Ihmetyttää edelleen se että auto ei tykkää täyskaasusta yhtään ja että turbo herää kunnolla eloon vasta lähempänä neljää tonnia. Mahtaa olla erikoinen softa sisässä ja/tai vikaa.
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei kulje, KULKEE

Viesti Kirjoittaja 009baas »

nakkimake kirjoitti:Moi,

Ei ole vieläkään ehditty tutkia softaa jne.

Eilen kävi ensimmäisen kerran niin, että kakkosella painoin kaasua liian syvälle ja se puutui niinkuin aina, mutta taisi ampua putkeen. Luulin jo että venttiili tms. meni, mutta ei kuitenkaan,

Tuo pakosarjan vuotaminen kuullostaa selityksenä aika kiinnostavalta, koska siinä on kyllä vähän sellainen ääni kun ajelee, mutta ei tyhjäkäynnillä.

Ihmetyttää edelleen se että auto ei tykkää täyskaasusta yhtään ja että turbo herää kunnolla eloon vasta lähempänä neljää tonnia. Mahtaa olla erikoinen softa sisässä ja/tai vikaa.
https://www.youtube.com/watch?v=2MkK_1UAuFE

Tossa 3.5k:n kohdalla huomaa selkeen kuopan, ei se sinänsä nyi mutta selkeä ongelma siinä on ja penkityksessäkin näkyi kunnon kuoppa.Pakosarja korjattiin ja Ongelma hävisi.Kaveri, jolle toi tonnari meni sanoi että oli siinä loppupeleissä joku takaiskukin rikki.Taisipa tuo kasettikin "pätkiä" kolmessa tonnissa ;)
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
san93
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 12, 2012 14:14

Re: Ei kulje, KULKEE

Viesti Kirjoittaja san93 »

Randomvinkkinä ilmamassamittarin puhtaus voi vaikuttaa asiaan..

EDIT: jos semmoinen löytyy ;)
Vastaa Viestiin