Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Hyvä että rupesi toimimaan.
Komppaan vesaa.
Ei sitä biopoweriakaan muutoskatsasteta noin vaan.
Ajat sillä e85stage1 kokoonpanolla vaan iloisesti leimalle ja sieltä kotiin.
En ole kuullut että katsuri mitään kysyisi noilla vireillä(softa)
Vakiotkin saa paskaksi ihan ajamalla.
Verta tosiaan saa nenästä jos oikeen kaivaa, ja nyt tuntuu että sormi menee liian syvälle..
Komppaan vesaa.
Ei sitä biopoweriakaan muutoskatsasteta noin vaan.
Ajat sillä e85stage1 kokoonpanolla vaan iloisesti leimalle ja sieltä kotiin.
En ole kuullut että katsuri mitään kysyisi noilla vireillä(softa)
Vakiotkin saa paskaksi ihan ajamalla.
Verta tosiaan saa nenästä jos oikeen kaivaa, ja nyt tuntuu että sormi menee liian syvälle..
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Mikäli taas lukemaani olen ymmärtänyt oikein, niin tein seuraavan toimenpiteen poistaakseni EVAPin väliaikaisesti käytöstä siihen asti, kun saan uudet sopivat takaiskuventtiilit.
Eli tämä oli paras systeemistä löytyvä kuva, jota käytin apuna:
http://s36.photobucket.com/user/SectorN ... m.jpg.html
Otin kaasuläppäkoteloon menevän letkun irti ja tulppasin sen. Sitten irroitin R-letkun T-haaralta EVAPin letkun irti ja laitoin tilalle pienen tulpatun letkunpätkän. Eli tuo kuvan "Faulty (or failed) one-way-valvels" letku on molemmista päistään irti ja enää kiinni EVAP-järjetselmässä tuon toisen T-haaran kautta. Auto tuntuu toimivan ja ahtopaineet ja pyydetyt ilmamassat löytyvät. Ilmeisesti siis olen ymmärtäny ohjeet oikein?
Tarkoitus on siis palauttaa vielä EVAP toimintaan, joten en poistanut letkua siksi. Eikä riskiä sille, että polttoainehöyryjä vuotaisi konetilaan räjähdysvaaraan asti ole olemassa? Varsinkin kun tankissa suurin osa on jo etanolia.
Eli tämä oli paras systeemistä löytyvä kuva, jota käytin apuna:
http://s36.photobucket.com/user/SectorN ... m.jpg.html
Otin kaasuläppäkoteloon menevän letkun irti ja tulppasin sen. Sitten irroitin R-letkun T-haaralta EVAPin letkun irti ja laitoin tilalle pienen tulpatun letkunpätkän. Eli tuo kuvan "Faulty (or failed) one-way-valvels" letku on molemmista päistään irti ja enää kiinni EVAP-järjetselmässä tuon toisen T-haaran kautta. Auto tuntuu toimivan ja ahtopaineet ja pyydetyt ilmamassat löytyvät. Ilmeisesti siis olen ymmärtäny ohjeet oikein?
Tarkoitus on siis palauttaa vielä EVAP toimintaan, joten en poistanut letkua siksi. Eikä riskiä sille, että polttoainehöyryjä vuotaisi konetilaan räjähdysvaaraan asti ole olemassa? Varsinkin kun tankissa suurin osa on jo etanolia.
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Ja siitä olisin kiitollinen, jos jollain olisi antaa vaikka sopivien korvaavien takaiskuventtiilien tuotekoodia/mallia, jolla saisin venttiilit hankittua. Alkuperäisosaahan ei kannata osta juuri näiden kestävyysongelmien vuoksi, ja on vieläpä kalliskin.
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Esimerkiksi tässä http://www.skruvat.fi/Venttiili-ilmanoh ... 83450.aspxTLinden kirjoitti:Ja siitä olisin kiitollinen, jos jollain olisi antaa vaikka sopivien korvaavien takaiskuventtiilien tuotekoodia/mallia, jolla saisin venttiilit hankittua. Alkuperäisosaahan ei kannata osta juuri näiden kestävyysongelmien vuoksi, ja on vieläpä kalliskin.
Halvemmalla en ole löytänyt vastaavaa.
9-3 5d SE AT '01 RE85
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Öljypohja on nyt puhdistettu, jonkin verran karstaa oli sihdissä, mutta ei mitenkään pahalta näyttänyt. Samalla näkyi, että autolle oli joku jotain remonttia tehnyt aiemminkin, pakoputken ja turbon välisestä tukiraudasta puuttui yksi pultti, lisäksi monet pultit olivat aika löysällä. Tulipahan nämä sitten hoidettua kuntoon samalla.Sitten turbolta lähtevä paksu letku oli heikosti kiinni, on todennäköisestä, että tuostakin liitoksesta on jotain vuotanut, vaikkei sitä ahdoissa kyllä R-letkun tulppaamisen jälkeen huomannutkaan.
Imu/puhalluskokeissa tuntuivat nuo takaiskuventtiilit pitävän. Tein semmoisen muutoksen järjestelmään, että kaasuläppäkotelon päässä on tulppa putkessa sekä itse kaasuläppäkotelolla, mutta toisesta päästään putki on normaalisti kiinni. Tällöin eivät polttoainehöyryt tule konetilaan, vaan niiten pitäisi mennä ilmanputsarikoteloon. Tämä on varmaan myös ihan toimiva ja turvallinen ratkaisu? Ahtopaineet ainakin löytyvät edelleen normaalisti.
Imu/puhalluskokeissa tuntuivat nuo takaiskuventtiilit pitävän. Tein semmoisen muutoksen järjestelmään, että kaasuläppäkotelon päässä on tulppa putkessa sekä itse kaasuläppäkotelolla, mutta toisesta päästään putki on normaalisti kiinni. Tällöin eivät polttoainehöyryt tule konetilaan, vaan niiten pitäisi mennä ilmanputsarikoteloon. Tämä on varmaan myös ihan toimiva ja turvallinen ratkaisu? Ahtopaineet ainakin löytyvät edelleen normaalisti.
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Semmoinen huomio on tullut tämän vanhemman 9-3:sen kanssa, että jarrupoljinta saa painaa aika suurella voimalla uudempikorimalliseen ja aiempiin autoihini nähden. Onkohan kyse ominaisuudesta, että näissä malleissa on hieman heikompi tehostus vai pitäisiköhän lähteä epäilemään, että jarrutehostimen alipainepumpussa mahdollisesti on jokin ongelma tai jopa itse tehostimessa?
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
taitaa olla riippuvainen varmaan enemmän mitkä levyt ja palat on autoon sattuneet?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Muutaman eri yksilön kokemuksella NG:n jarruja(kin) on kyllä enemmän tehostettu. Poljinvoiman tarve on pienempi oli palat ja levyt mitkä hyvänsä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Etujarrujen liukutapit putsaisin ensiks jos tuntuu et tarvitaan turhan paljon poljinvoimaa. Menee kyl pelkil sisäpaloil katsastuksesta läpi mutta kovemmis vauhdeis saa polkee tosissaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Katsoisin heti ensimmäiseksi alipainepumpulta (venttiilikopassa kiinni kuskinpuolella) jarrutehostajalle lähtevän letkun kiinnitykset.. Itsellä oli alipainepumpulta jarrutehostajalle lähtevä letkun liitos käytännössä irti, sen kun liimasin paikalleen ni johan alkoi jarrutehojakin löytyä.(ilmaisu saattaa olla vähän sinnepäin kun t7 on vielä opettelun alla)
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Onkin aikaa mennyt, että olen tänne ehtinyt kirjoitella ja kilometrejäkin auton kanssa on taittunut yli 20 000...
Jarruvika oli takana, takajarrut käytännössä jumissa, puhdistuksella alkoi kaikki toimimaan, kuten pitääkin.
Turbossa oli pientä öljyvuotoa ja lopulta auto antoi vikakoodin bypass-venttiilistä. Koska kilometrejäkin oli jo 190 000, mikä povailee täältä lukemani perusteella Garrettin hajoamista, niin vaihdatin turbon ja bypassin Pro-Car servicellä, Garrettin tilalle tuli Mitsubishi. En ollut tarpeeksi aktiivisesti seurannut moottoriöljyn määrää (Saab ei näytäkään ilmeisesti tästä varoittavan merkkivalolla, kuten monet muut merkit) ja huollossa varoiteltiin vakavan moottorivaurion riskistä (ei ole tarkkaa tietoa, paljonko öljyä koneessa oli jäljellä, mutta huomattavasti normaalia vähemmän, öljyillä oli n. 9000 km, olen vaihtanut 10 000 km välein), turbon lisäksi ongelmaa saattaa olla männänrenkaissakin, mutta eipä tähän nyt huvittaisi yli 2000 euron remonttia tehdä lisäksi, kun turbon kanssakin paloi jo toista tonnia. Siispä pitää nyt seurata öljynkulutusta tarkkaan, ettei uusi turbo vaurioidu. Ulkoisia öljyvuotoja ei moottorissa näkynyt vanhan turbob lisäksi, eli sisäisesti on öljyä hukannut.
Paljonko siis yleensä on tämän tyypin normaali öljynkulutus 10 000 km vaihtovälillä, tarvitseeko normaalisti öljyä lisätä? Mikä viskositeetti olisi suositeltavin?
Männänrengasongelma ilmeisesti liittyy renkaiden jumiutumiseen. Japanilaismerkeissä forte-pesusta on apua samaan ongelmaan, auttaisiko Saabissakin, vai onko tässä koneessa renkaiden jumiutumisen sijaan yleisempi vika renkaan katkeaminen?
Jarruvika oli takana, takajarrut käytännössä jumissa, puhdistuksella alkoi kaikki toimimaan, kuten pitääkin.
Turbossa oli pientä öljyvuotoa ja lopulta auto antoi vikakoodin bypass-venttiilistä. Koska kilometrejäkin oli jo 190 000, mikä povailee täältä lukemani perusteella Garrettin hajoamista, niin vaihdatin turbon ja bypassin Pro-Car servicellä, Garrettin tilalle tuli Mitsubishi. En ollut tarpeeksi aktiivisesti seurannut moottoriöljyn määrää (Saab ei näytäkään ilmeisesti tästä varoittavan merkkivalolla, kuten monet muut merkit) ja huollossa varoiteltiin vakavan moottorivaurion riskistä (ei ole tarkkaa tietoa, paljonko öljyä koneessa oli jäljellä, mutta huomattavasti normaalia vähemmän, öljyillä oli n. 9000 km, olen vaihtanut 10 000 km välein), turbon lisäksi ongelmaa saattaa olla männänrenkaissakin, mutta eipä tähän nyt huvittaisi yli 2000 euron remonttia tehdä lisäksi, kun turbon kanssakin paloi jo toista tonnia. Siispä pitää nyt seurata öljynkulutusta tarkkaan, ettei uusi turbo vaurioidu. Ulkoisia öljyvuotoja ei moottorissa näkynyt vanhan turbob lisäksi, eli sisäisesti on öljyä hukannut.
Paljonko siis yleensä on tämän tyypin normaali öljynkulutus 10 000 km vaihtovälillä, tarvitseeko normaalisti öljyä lisätä? Mikä viskositeetti olisi suositeltavin?
Männänrengasongelma ilmeisesti liittyy renkaiden jumiutumiseen. Japanilaismerkeissä forte-pesusta on apua samaan ongelmaan, auttaisiko Saabissakin, vai onko tässä koneessa renkaiden jumiutumisen sijaan yleisempi vika renkaan katkeaminen?
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Itsellä meni edellisessä autossa 10 tkm vaihtovälillä noin litran verran öljyä, turbo ja kone muutenkin oli terve. Se menee vielä aika hyvin normaalin öljynkulutuksen piikkiin, kun koneella oli kuitenkin ajetta lähes 250 tkm.
Tätä sinne kannattaa lykätä, on halpaa ja toimii: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/G ... -5l-dexos2
Yhden vaihdon tein OG-kolkkiin Mobilin öljyllä ja öljyä kului sillä vaihtovälillä lähes kaksi kertaa kuin mitä tuota GM:n öljyä meni. Syytä en tiedä.
Tätä sinne kannattaa lykätä, on halpaa ja toimii: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/G ... -5l-dexos2
Yhden vaihdon tein OG-kolkkiin Mobilin öljyllä ja öljyä kului sillä vaihtovälillä lähes kaksi kertaa kuin mitä tuota GM:n öljyä meni. Syytä en tiedä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Mulla on joka kerta saanu lisätä reilun puoli litraa kympin vaihtovälillä, että on vaihtohetkellä vielä alamerkin yli. Eli kuluu jotain 1-1,5 litraa, kun ylämerkistä on lähdetty. Jostain sitä tasaisesti menee, mutta en ole katsonut aihetta olevan sen kummempaan. Toista sataa tuhatta mennyt näin, nyt 230 mittarissa. Siskollani vastaava 9-3 T7 kone kuluttaa vieläpä litran verran enemmän, siinä autossa ilmeisesti turbossa alustavaa vikaa. Pölläyttelee silloin tällöin starteissa. Eli kyllä näissä öljy kannattaa katsoa parin tonnin välein, ei iso vaiva. Öljynä olen käyttänyt aina Mobil 1 0W-40, ja sitä käytän jatkossakin.
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Kiitos taas vastauksista. Tuota aitoa GM:n öljyä ostinkin edellisellä vaihtokerralla Motonetistä,pitää käyttää jatkossakin. Ajoa kertyy parhaimmillaan 1000 km viikossa, joten voisi ottaa öljyn määrän ihan viikottaiseksi tarkistuskohteeksi.
Re: Uusi Saab 9-3 2002 2.0t omistaja kyselee
Saman verran suunnilleen omassakin T7 kolkissa menee. Nyt oli noin 11000km vaihtoväli ja pikkasen reilu litra lisäilty sinä aikana.
GM:n öljyä saa vielä halvemmalla Puuilosta, jos sattuu matkan varrelle. 19,90eur 5litr kannusta ei ole paljoa.
GM:n öljyä saa vielä halvemmalla Puuilosta, jos sattuu matkan varrelle. 19,90eur 5litr kannusta ei ole paljoa.
NG 9-3SC 2008 biopower
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511