Nopeat kysymykset
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Nopeat kysymykset
1Din on 50mm korkea ja reikä kolkis on 1 3/4 din.
Ei tarvitse techiä. Huomioäänet tulee SIDistä.
Ei tarvitse techiä. Huomioäänet tulee SIDistä.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Nopeat kysymykset
Kysytääs nopee tyhmä kysymys. Eli sigun auto ajossa ja mietin, että saako tämmöseen turbottomaan saab ng900 lastua pistettyä/lisättyä heppoja muutakun turbottamalla?
Kun ainakin pikaisella googletuksella löysin vain turbo saabbeihin lastuja.
Kun ainakin pikaisella googletuksella löysin vain turbo saabbeihin lastuja.
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
Re: Nopeat kysymykset
Yleisesti vapareihin saa lastulla/optimoinnilla/softapäivityksellä korkeintaan muutaman hevosvoiman lisäyksiä. Ei siis maksa edes vaivaa, saatika tuota sijoitetulle pääomalle. Rautaan pitää tehdä muutoksia, jos vapaastihengittävästä haluaa tuntuvasti lisätehoa. On muutamien merkkien malleja, joista tehtaalta on lähtenyt softarajoitettuja vapariautoja, niissä voi päivitys lisätä iloa jonkin verran. Volvolla oli muistaakseni softavajakki 2.4-litrainen hinnat alkaen -kone V70:ssä. Saab ei ole moista harrastanut kuin turboissa.
Helpoin tapa turbottaa ng900 on myydä se ja ostaa tilalle turbosaappi.![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Helpoin tapa turbottaa ng900 on myydä se ja ostaa tilalle turbosaappi.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Kaasari"
- Viestit: 26
- Liittynyt: Su Syys 21, 2014 14:18
- Paikkakunta: Kempele
Re: Nopeat kysymykset
Pitäis tuosta 9-3 -01 ottaa ecu pois lähettämistä varten. Riittääkö pelkkä akun johdon irrotus vai pitääkö lisäksi jotain sulakkeita ottaa irroittaa
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
OG 9-3 2.0t -01
Re: Nopeat kysymykset
Ei tarvi irroittaa mitään muuta, ecu irti vaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Nopeat kysymykset
Akun kenkä riittää, tosin itse en kyllä yleensä vaivaudu edes sitäkään ottamaan irti kun nappaan ECU:n irti.. ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Nopeat kysymykset
Eipä olekkaan mitään tarvetta akunkenkää irroittaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Nopeat kysymykset
Nohnoh, kyllähän kaikkien kunnon korjausoppaiden mukann kaikki huolto- ja korjaustoimenpiteet alkavat akunkengän irrotuksella ![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Nopeat kysymykset
Vähintään akunpoisto.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Nopeat kysymykset
Mieluiten kaikki tuollaiset vaativat toimenpiteet kannattaa jättää erikoistyökaluilla varustetun ammattitaitoisen merkkikorjaamon hoidettavaksi ![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Kaasari"
- Viestit: 26
- Liittynyt: Su Syys 21, 2014 14:18
- Paikkakunta: Kempele
Re: Nopeat kysymykset
Jos menis tuolla akunkenkä irti ja postilla jcarlsonille ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kiitos vastauksista!
Sent from my iPhone using Tapatalk
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kiitos vastauksista!
Sent from my iPhone using Tapatalk
OG 9-3 2.0t -01
Re: Nopeat kysymykset
Ulommat vetarin suojakumit(vai muoviakohan nuo nyt ovat).
Ne ilmeni siis katsastuksessa pitkälti vaihtokuntoisiksi ja uudet hankin jo motonetistä.
Tuosta vaihto-operaation työläisyydestä en vain ole nyt ihan perillä. Ohjeita en löytänyt googlettamalla enkä foorumin haulla.
Eli mitä tuo homma nyt lyhyesti pitää sisällään? Pitääkö vetari ottaa pöydälle?
Onko näihin saatavilla liimattavia taikka venytettäviä malleja ja kannattaako niihin sortua?
Paljonko operaatiolle tulee kustannusta ulkoistettuna ja onko siinä järkeä persaukiselle?
Löytyykö Espoosta saabistia auttamaan kohtuullisella korvauksella?![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ne ilmeni siis katsastuksessa pitkälti vaihtokuntoisiksi ja uudet hankin jo motonetistä.
Tuosta vaihto-operaation työläisyydestä en vain ole nyt ihan perillä. Ohjeita en löytänyt googlettamalla enkä foorumin haulla.
Eli mitä tuo homma nyt lyhyesti pitää sisällään? Pitääkö vetari ottaa pöydälle?
Onko näihin saatavilla liimattavia taikka venytettäviä malleja ja kannattaako niihin sortua?
Paljonko operaatiolle tulee kustannusta ulkoistettuna ja onko siinä järkeä persaukiselle?
Löytyykö Espoosta saabistia auttamaan kohtuullisella korvauksella?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Nopeat kysymykset
Venytettäviä yleismallin suojakumeja pitäisi edelleen löytyä tarvikeliikkeistä, 1.5l limupullosta saa katkaisemalla venytyskartion ja liukastetta pitää laittaa kartion ja kumin väliin, pro-ratkaisuna noille saa on olemassa myös paineilmakäyttöistä levitystyökalua:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... lu-191503/
Ulomman suojakumin vaihdossa ei tarvitse irroittaa akselia autosta, mutta aksila pitää irroittaa pyörännavasta.
Itse tekemisen kannattavuus riippuu ihan siitä mitä osaa ja pystyy tekemään ja paljonko arvostaa omaa vapaa-aikaansa...
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... lu-191503/
Ulomman suojakumin vaihdossa ei tarvitse irroittaa akselia autosta, mutta aksila pitää irroittaa pyörännavasta.
Itse tekemisen kannattavuus riippuu ihan siitä mitä osaa ja pystyy tekemään ja paljonko arvostaa omaa vapaa-aikaansa...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Nopeat kysymykset
Elikkäs siis nämä venytettävät ja liimattavat ovat juurikin näitä yleismallisia... Toisaalta ihan hyviäkin kokemuksia noista liimattavistakin on saanut lukea joten voisihan sitä sille linjalle lähteä. Mitat saa näistä jo ostetuista ja pitää toivoa että motonetti ne ottaa viellä takaisin vaikka vartavasten sinne tilasivat.
Tuon muovisen asennus nyt siis ilmeisesti vaatii juurikin sen vetarin ottamista pöydälle ja nivelen purkamista mikä nyt ei sitten käykkään ihan niin kädenkäänteessä.
Itse pohdin itsetekemisen kannattavuuden lähinnä mietteillä pääseekö tuntipalkoille(yleensä pääsee ja helposti), vitutuskerroin(järjestyksessä: jousia vastaan painiminen, ahtaus, jumiset pultit yms., likaisuus, muu kärsivällisyyden kysyminen), ja viekö homma erityisen paljon aikaa (yli 8h).
Tuon muovisen asennus nyt siis ilmeisesti vaatii juurikin sen vetarin ottamista pöydälle ja nivelen purkamista mikä nyt ei sitten käykkään ihan niin kädenkäänteessä.
Itse pohdin itsetekemisen kannattavuuden lähinnä mietteillä pääseekö tuntipalkoille(yleensä pääsee ja helposti), vitutuskerroin(järjestyksessä: jousia vastaan painiminen, ahtaus, jumiset pultit yms., likaisuus, muu kärsivällisyyden kysyminen), ja viekö homma erityisen paljon aikaa (yli 8h).
Re: Nopeat kysymykset
Mun käsittääkseni riittää kun ottaa alapäästä navan irti alapallosta ja raidetangonpäästä ja napamutterista vetonivel irti, sitten vetari irti pyörän navasta ja kumin vaihto.
Näppärä kaveri tekee tuollaisen rempan nopeasti, mutta silloin pitää tietää mitä on tekemässä ja millä työkalulla saa paikat purkautumaan ehjinä.
Toisaalta se vetarin pöydälle ottaminen ei taida kauheasti tehdä lisätyötä kun ylivedettävilläkin pitää toinen pää akselista saada vapaaksi, liimattavavista ei ole omia kokemuksia, eikä taida tullakaan...
Näppärä kaveri tekee tuollaisen rempan nopeasti, mutta silloin pitää tietää mitä on tekemässä ja millä työkalulla saa paikat purkautumaan ehjinä.
Toisaalta se vetarin pöydälle ottaminen ei taida kauheasti tehdä lisätyötä kun ylivedettävilläkin pitää toinen pää akselista saada vapaaksi, liimattavavista ei ole omia kokemuksia, eikä taida tullakaan...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02