Auton ajotietokoneen näyttö väittää jatkuvasti 10,5 - 11,7 L/100km ja bensaa kyllä meneekin se kymppi satkulla. Onko normi kulutus tälle automallille vai onko tekniikassa jossain ehkä jokin vielä pielessä?
Autoon kun olen nyt katsastukseenkin vaihtanut uuden polttoaineen suodattimen, ilman suodattimen, lambdan ja termarin.
Vikavalokaan ei pala ja kone nostaa lämmöt puoleen väliin. En ole varma, pitäiskö sen lämpömittarin kohota vielä kuitenkin hieman puoltaväliä ylemmäs? Vai onko se siinä normaali?
Vaihteisto on manuaali ja ajotyylistä vielä että maantie painotteista ja ihan yrittämälläkin olen mahdollisimman
taloudellisesti pyrkinyt kaasuttelemaan, vakkarin kanssa kokeillut ja ilman, vaan ei se alle kympin mene?
Lämmöt puolivälissä eli neula vaakatasossa on normaali. Kyllähän tuo vapari on hieman janoisempi kuin turbokone tai 2.3L kone (matka-ajossa), mutta jos ei alle kympin pääse matka-ajossa niin kuulostaa siltä että jotain vikaa olisi.
Näin tuumin.. Muuten kone käy nätisti. Alipainevuodotkin tarkastettu eikä tunnu löytyvän enään mitään vikaa. Menihän tuo päästöistäkin nätisti läpi.
Mitään ideaa/kokemusta kellään tallaisesta?
Tuo allekirjoituksen 2,3i 900nen vie kesällä 95 bensaa matka-ajossa reilusti alle 7 litraa sataselle. (Ennätys: eräs juhannusreissu keskikulutus oli 6,4l/100km:lle) Ja vastaavasti se toinen ääripää eli kaupunkiajossa talvella keskimäärin kulutus on pyörinyt tuossa 10 litran tuntumassa, vähän päälle.
Että kohollahan se 2,0litrasen kulutus on. Mutta mitä sanottiin aiemmin niin kyllä turbokoneella saa ihan yrittää että pääsee noihi em. lukemiin.
Kannattaa katsoa nuo kaikki alipaineletkut sekä kaasuläpän O-renkaat. 2 kpl pitäisi olla imuputken/läppäkotelon välissä. Juurikin tästä 2,3i:stä oli toinen rengas hävinnyt, kenties hukkunut ajansaatossa rempoissa ja toinen oli poikki.. aiheutti kohonnutta kulutusta ja sitten kun katkesi yksi alipaineletku niin sitten vasta aiheutui vikakoodi.
Mites ilmamassamittari? Onko koskaan esim. puhdistettu?
Mä oon ainakin ajotietokoneesta huomannut että se tahtoo näyttää sitä samaa 8,9 litraa satasella vaikka ajais mitä ajoa millä tavalla. Kasin pintaan mulla on mennyt koko ajan ja matkapainotteista seka-ajoa. Yli kympin en oo saanu menemään kuin kärryn kanssa.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i #5588
Ei nyt selvinnyt että oliko kyseessä automaatti vai manuaali.. Omalla turbotomaatilla og 9-3t 4v-AW toi kulutus on ihan normaalia seka-ajossa, yrittämättä.
Tää moottori on tosiaan vapari ja ilmamassamittaria en ole uusinut mutta puhdistin juu kyllä noin 1000km sitten. Sytyttäisikö muuten sen hajoaminen vikavaloa?
Olen miettinyt voisiko ongelma löytyä siitä, mutta kun ei vikavalo pala, on sen kait oltava kunnossa?
koska ovat suhteellisen hintavia kokeilin, hoituisiko ihan puhdistamalla ensin.
Alipainevuotoja en uskoisi enää olevan kun ne olen jo monesti tarkastanut. Yhden löysin kuukausi pari sitten ja sekin korjattu.
Nuo tiivisterenkaat täytyy muuten kyllä zekata. En nyt millään muista olenko niitä siinä nähnyt, vaikka monesti sen ilmankotelon avannutkin.
"Tää moottori on tosiaan vapari ja ilmamassamittaria en ole uusinut mutta puhdistin juu kyllä noin 1000km sitten. Sytyttäisikö muuten sen hajoaminen vikavaloa?"
Eipä taida vikavalot syttyä, ota pistoke irti ja käynnistät jos ei mikään entiseen muutu on siinä jotain vikaa.
Kovia ovat bensaa viemään kunnossa ollessaankin, alle 10l pääsee, testaa todellinen kulutus, tankki täyteen ja kilometrit ylös mittarista antaa oikean määrän
Palaako se check engine valo ollenkaan? Kun käännät virrat päälle, et siis starttaa vaan pelkästään virrat päälle niin palaako se valo silloin? Sen pitäisi silloin palaa.
Kyllä se vikavalo palaa ihan normaalisti kun laitan virrat päälle ja sammuu kun olen startannut..
Zekkasin sen läppäkotelon/imuputken ne kaksi tiivisterengasta ja kyllä ne kumirenkaat siellä ehjinä ja paikoillaan olivat.
Pitänee pyörät kyllä suunnata kun puoltaa lievästi vasempaan, mutta en uskoisi senkään kohottavan kulutusta tuohon kuitenkaan? Paineita on joka pyörässä 2,7 baaria. Joten pitäisi senkin puoleen rullata.
Kokeilin nyt ottaa sen ilmamassamittarin pistokkeen irti koneen käydessä ja vikavalo syttyi samantien sekä koneen tyhjäkäynti muuttui eipätasaisen aaltoilevaksi. Kytkin takaisin ja viiden sekunnin viiveellä palautui käynti ennalleen sekä vaikavalo sammui.
Eli kyllä se vaikuttaisi ihan hyvin ecun kanssa kommunikoivan. Tiedä sitten että antaako oikeita arvoja eculle?.. Mutta kyllä käsittääkseni pitäisi check engine loistaa silloinkin?
Itellä samalla koneella satku. Kulutus oli tota kympin luokkaa, silloin kun venttiilinohjurinkumit oli noussu ja 3,4 pytyn oli karstottanu. Tällä hetkellä kulutus matka-ajossa 7,3 ja sekalainen menee 8,7. Ajotietokoneen ja laskennallisen ero minimaalinen. Mutta toi vika ilmenee törkeällä öljyn syönnillä.