Alustan "korjailua"

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Alustan "korjailua"

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Mitäs kaikkea kannattais hommata vm.2002 9-3 saabiin. Ongelma on tällä
hetkellä kauhea ajettavuus. Puslat on edessä hommattu powerflexeihin, raidetangot
uudet (sisä ja ulko) vaihdettu. Myös klamppi laitettu. Alustasarja tulee talven aikana, sitä mikä sinne tulee mietitään vielä. Jousiksi ainakin eibach 30mm. Iskarit on vaihettu 4 vuotta sitten (20tkm). Jouset on alkuperäiset (265tkm) ajetut. Iskareita saa ehdottaa ;)

Mitä kannattais peräpäähän hommata alustan kallistelujen kannalta? Onko aerossa
paksumpi kallistuksen vakaaja?

Auto siis 9-3 SE (turbo jubilee) vm.2002
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Alustan "korjailua"

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Koni iskarit sinne kannattaa tuupata. Taka-akselin puslat powerflexia ja paksumpi takavakaaja jos tykkää ettei puske niin paljon. Ei siitä mitään focusta saa vaikka tekis kaikki temput ;)
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alustan "korjailua"

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Juu, tossa yks saabisti kertoi hommanneensa taakse paksumman
vakaajan, pitäs tietää vaan, et minkä kokoinen sinne voi laittaa
ja minkä auton orkkis malli se on?
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Alustan "korjailua"

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Joo semmoisen minäkin hommasin, ei minkään orkkis vaan tuning osa. Ostin muistaakseni edesmenneestä Elkpartsista. Ainakin seuraavista paikoista voi etsiä: http://www.genuinesaab.com http://www.partsforsaabs.com

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... dfd136b3f5

http://www.genuinesaab.com/catalog/adva ... 37&x=0&y=0
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alustan "korjailua"

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Täytyy vissiin ekaks soittaa PRO-carserviceen ja kysyä sieltä
puslia ja tuota 22mm takavakaajaa. Speedparts myisi bilstein iskari
settiä...? Onko se konia huonompi?
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Alustan "korjailua"

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Ei ole kokemuksia kuin konista. Tuskin se huonompi on, mutta koni on säädettävä eli saa iskarin päästä ruuvamalla säädettyä välillä löysähkö - kivireki.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Alustan "korjailua"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kannattaa myös tsekata ne etutolppien kunnot ennen ku paljo mitään ostelee.

Se paksumpi takavakaaja saattaa sit talvella yllättää ku perän pito huononee...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alustan "korjailua"

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Tilasin pro-carservicestä powerflexit, sano myös tuon perän ongelmista, kun
on laitettu isompaa vakaajaa... :wink:
Vakaajia ei siellä ollut. Ei oikein jenkeistä viittis rueta tilaamaan.
Joskus näin, että on laitettu 9-3:een 2kpl normi vakaajia päällekkäin, en tiiä
sit millanen se on ajaa..
Kyllä etutolpat ruosteessa on, mutta ei vielä poikki. Samalla kun
iskarit ja jouset vaihetaan, Hook saa samalla laittaa tolpat uuteen maaliin
jos ei ole menossa poikki. :)
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Alustan "korjailua"

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kaks orkkista 16mm 10:9 3/8" pulteil ja prikat välis mul nyt kahes kolkis ja hyvin toimii. Paras alustaparannus mitä olen autoon tehnyt. -> Kuva https://www.dropbox.com/s/t86n6gv2fi3wb ... 9.jpg?dl=0

Bilstein B8 + Ebiach, Delphi tukivarret, Powerflexit kaikki paitsi taaemmantukivarren (orkkis parempi).

Ohjausvaihteeseen kannattaa myös ne powerflexit laitta, tai vaihtoehtoisesti clamppi. Ite suosin powerflexiä ku noi clampit tuntuu olevan joskus liian isol reijäl ja joskus liian pienel reijäl.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Alustan "korjailua"

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Piti oikein Vesalta kysyä, mitä hittoo tuossa kuvassa oikein on... 8O

Nehän olikin tupla takavakaajat, mutta ei ihan omalla asennus paikallaan.
9-3 2.0T SE -98
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Alustan "korjailua"

Viesti Kirjoittaja nugge »

Juu ei ollu autos kii :D Mallailin vaa niitä prikkoja tossakohtaa ;)
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin