Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.
Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.
Kaipaisi kaupunkiajossa lisää alavääntöä, tuo jatkuva kepin hämmentäminen rassaa. Onko saatavana lastutusta? 1998 mallinen coupe, ajettu nalle 200thkm
Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.
On saatavana "lastutusta" eli ohjelmointia. Selaa toiminnolla tai viestiketjua seuraten
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.
Tuo kone ei kyllä mikään alavääntöarska ole tai semmoiseksi muutu softaamalla. Kannattaa alipaineletkut tsekata ettei ole vuotoja, vielä entistäkin laiskempi jos vuotaa ilmaa imupuolelta.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.
Toimiva magneettiventtiili ja paikallaan oleva peruspaine on minimivaatimus että jotain tapahtuu eikä pakoputki saa olla ihan homeessa sisältä.
E85:lla saa sitten tuntuvasti lisää vääntöä sinne alle 2000 kiekan alueelle, muut temput on lähinnä kosmeettisia.
E85:lla saa sitten tuntuvasti lisää vääntöä sinne alle 2000 kiekan alueelle, muut temput on lähinnä kosmeettisia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.
Niinno, veekasijenkki sitte.. Kyllä toi nyt kotitarpeiksi riittää.KAPU2 kirjoitti:Tuo kone ei kyllä mikään alavääntöarska ole tai semmoiseksi muutu softaamalla. Kannattaa alipaineletkut tsekata ettei ole vuotoja, vielä entistäkin laiskempi jos vuotaa ilmaa imupuolelta.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.
Itseäni eniten nyppii näissä Saapin 2.0 T moottoreissa (T5), tuo tyhjäkäynnin lähialue.
On sitten liikkeellelähdössä todella hengetön. Tuossa asiassa (siis voimattomuudessa) todella "huippu luokkaa".
3 tuuman putkisto jelppas jonkin verran.
Katotaan sitten uudestaan, kun on viinalle puristuksia lisätty ja vähän kannen virtauksia...
On sitten liikkeellelähdössä todella hengetön. Tuossa asiassa (siis voimattomuudessa) todella "huippu luokkaa".
3 tuuman putkisto jelppas jonkin verran.
Katotaan sitten uudestaan, kun on viinalle puristuksia lisätty ja vähän kannen virtauksia...
9-3 2.0T SE -98
Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.
Vaikuttaa toki myös softa.. ykköselle ja kakkoselle harvoin annetaan voimaa.Kevyempi vauhtipyörä myös auttanee asiaa.TomStar kirjoitti:Itseäni eniten nyppii näissä Saapin 2.0 T moottoreissa (T5), tuo tyhjäkäynnin lähialue.
On sitten liikkeellelähdössä todella hengetön. Tuossa asiassa (siis voimattomuudessa) todella "huippu luokkaa".
3 tuuman putkisto jelppas jonkin verran.
Katotaan sitten uudestaan, kun on viinalle puristuksia lisätty ja vähän kannen virtauksia...
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.
No hengettömiähän kaikki bensalla käyvät pikkukoneet on aina alakierroksilla, ei toi puhallin sitä miksikään muuta
Mutta kierroksia vaan tai sit kattelet vähintään kutoskoneisia autoja...
Ja tuo vauhtipyörän kevennys ei todellakaan auta asiassa vaan päin vastoin, alavääntöä vain häviää entisestään.
Mutta kierroksia vaan tai sit kattelet vähintään kutoskoneisia autoja...
Ja tuo vauhtipyörän kevennys ei todellakaan auta asiassa vaan päin vastoin, alavääntöä vain häviää entisestään.
Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.
Sitä ite ollaan niin patavanhoillisia, että joskus...kauan sitten... 2 litraset oli mukamas "isoja pannuja".
Ei meinaa diesel:in jälkeen tottua sitten millään.
Ei meinaa diesel:in jälkeen tottua sitten millään.
9-3 2.0T SE -98
Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.
Nii, eipä ne kakslitraset dieselitkään mitään supervääntejä anna yleensä alakierroksilla.Joku 320cdi (3.0 v6t) mitä ajelin, niin voi sanoa että alavääntöäkin oli jo tarpeenlaisesti.Nytkun typeränä mietin tuota vauhtipyöräasiaa niin näinhän se on, kierrosherkkyys ja alavääntö on hieman eri asiaTomStar kirjoitti:Sitä ite ollaan niin patavanhoillisia, että joskus...kauan sitten... 2 litraset oli mukamas "isoja pannuja".
Ei meinaa diesel:in jälkeen tottua sitten millään.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.
Vauhtipyörän kevennys lisää alavääntöä, koska kiihdytettävä (pyörivä)massa pienenee. Koneen saa sammutettua herkemmin tyhjäkäynnillä kaasuun koskematta samasta syystä, ehkä jotkut käsittävät tämän huonoksi alaväännöksi. Käytännössä voima lisääntyy alakierroksilla kun ajetaan kaasulla.
Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.
ota näistä nyt selvää "Kisamoottorissa kevennys on ihan perusteltua, koska halutaan kaikki irti ja otetaan sieltä mistä mahdollista. Normaali katukäytössä, vakio moottorilla, ei varmaankaan ole eroa, ainoa että ajettavuus voi kärsiä. Kuten TVR kirjoitti. Tämä siksi, että jos se kiekko ottaa kierroksia helpommin, se myöskin hidastuu nopeammin ja tämä taas näkyy "väännön puutteena", kuten se yleensä tulkitaan."TSuni kirjoitti:Vauhtipyörän kevennys lisää alavääntöä, koska kiihdytettävä (pyörivä)massa pienenee. Koneen saa sammutettua herkemmin tyhjäkäynnillä kaasuun koskematta samasta syystä, ehkä jotkut käsittävät tämän huonoksi alaväännöksi. Käytännössä voima lisääntyy alakierroksilla kun ajetaan kaasulla.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.
Se vauhtipyörän muutos mitään vääntöä muuta. Koneesta tulee sama vääntö ulos on siellä minkälainen vauhtipyörä tahansa.
Sen sijaan mitä saat takapyörille eri painoisilla vauhtipyörillä vaihtelee ajotilanteen mukaan ainakin seuraavasti:
1. nostat kytkimen -> keveällä vauhtipyörällä kone sammuu herkemmin -> joudut vähän kompensoimaan kaasulla -> tuntuu kuin vääntöä olisi vähemmän
2. kiihdytät vaihde silmässä -> keveällä vauhtipyörällä energiaa kuluu vauhtipyörän kulmanopeuden kiihdyttämiseen vähemmän -> koneesta tulevaa energiaa riittää enemmän auton kiihdyttämiseen -> tuntuu kuin vääntöä olisi enemmän
3. Ajat tasaisella kierrosluvulla vaihde päällä ja siirryt tasaiselta ylämäkeen tarkoituksena säilyttää auton nopeus -> vauhtipyörän paino ei vaikuta tarpeeseen lisätä kaasua tai voiman riittävyyteen, koska vauhtipyörän kulmanopeutta ei muuteta -> ei vaikutusta väännön tunteeseen
Viimeisessä tapauksessa on pieni vaikutus toki sillä, että jos koneesta alkaa ylämäessä voima loppumaan, niin kierrokset alkavat teoriassa pudota nopeammin kuin raskaalla vauhtipyörällä -> tuntuu kuin vääntöä olisi vähemmän.
Sen sijaan mitä saat takapyörille eri painoisilla vauhtipyörillä vaihtelee ajotilanteen mukaan ainakin seuraavasti:
1. nostat kytkimen -> keveällä vauhtipyörällä kone sammuu herkemmin -> joudut vähän kompensoimaan kaasulla -> tuntuu kuin vääntöä olisi vähemmän
2. kiihdytät vaihde silmässä -> keveällä vauhtipyörällä energiaa kuluu vauhtipyörän kulmanopeuden kiihdyttämiseen vähemmän -> koneesta tulevaa energiaa riittää enemmän auton kiihdyttämiseen -> tuntuu kuin vääntöä olisi enemmän
3. Ajat tasaisella kierrosluvulla vaihde päällä ja siirryt tasaiselta ylämäkeen tarkoituksena säilyttää auton nopeus -> vauhtipyörän paino ei vaikuta tarpeeseen lisätä kaasua tai voiman riittävyyteen, koska vauhtipyörän kulmanopeutta ei muuteta -> ei vaikutusta väännön tunteeseen
Viimeisessä tapauksessa on pieni vaikutus toki sillä, että jos koneesta alkaa ylämäessä voima loppumaan, niin kierrokset alkavat teoriassa pudota nopeammin kuin raskaalla vauhtipyörällä -> tuntuu kuin vääntöä olisi vähemmän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.
AZP:llä oli kyllä sana hallussa tossa. En ois itsekkään paremmin voinu asiaa yrittää selittää.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.
Joo paitsi että menin sanomaan "mitä saat takapyörille" Saappifoorumilla
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K