Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
paappa
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 06:21

Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.

Viesti Kirjoittaja paappa »

Kaipaisi kaupunkiajossa lisää alavääntöä, tuo jatkuva kepin hämmentäminen rassaa. Onko saatavana lastutusta? 1998 mallinen coupe, ajettu nalle 200thkm
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.

Viesti Kirjoittaja 009baas »

On saatavana "lastutusta" eli ohjelmointia. Selaa toiminnolla tai viestiketjua seuraten
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Tuo kone ei kyllä mikään alavääntöarska ole tai semmoiseksi muutu softaamalla. Kannattaa alipaineletkut tsekata ettei ole vuotoja, vielä entistäkin laiskempi jos vuotaa ilmaa imupuolelta.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Toimiva magneettiventtiili ja paikallaan oleva peruspaine on minimivaatimus että jotain tapahtuu eikä pakoputki saa olla ihan homeessa sisältä.
E85:lla saa sitten tuntuvasti lisää vääntöä sinne alle 2000 kiekan alueelle, muut temput on lähinnä kosmeettisia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.

Viesti Kirjoittaja 009baas »

KAPU2 kirjoitti:Tuo kone ei kyllä mikään alavääntöarska ole tai semmoiseksi muutu softaamalla. Kannattaa alipaineletkut tsekata ettei ole vuotoja, vielä entistäkin laiskempi jos vuotaa ilmaa imupuolelta.
Niinno, veekasijenkki sitte.. Kyllä toi nyt kotitarpeiksi riittää.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Itseäni eniten nyppii näissä Saapin 2.0 T moottoreissa (T5), tuo tyhjäkäynnin lähialue.
On sitten liikkeellelähdössä todella hengetön. Tuossa asiassa (siis voimattomuudessa) todella "huippu luokkaa".
3 tuuman putkisto jelppas jonkin verran.
Katotaan sitten uudestaan, kun on viinalle puristuksia lisätty ja vähän kannen virtauksia...
9-3 2.0T SE -98
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.

Viesti Kirjoittaja 009baas »

TomStar kirjoitti:Itseäni eniten nyppii näissä Saapin 2.0 T moottoreissa (T5), tuo tyhjäkäynnin lähialue.
On sitten liikkeellelähdössä todella hengetön. Tuossa asiassa (siis voimattomuudessa) todella "huippu luokkaa".
3 tuuman putkisto jelppas jonkin verran.
Katotaan sitten uudestaan, kun on viinalle puristuksia lisätty ja vähän kannen virtauksia...
Vaikuttaa toki myös softa.. ykköselle ja kakkoselle harvoin annetaan voimaa.Kevyempi vauhtipyörä myös auttanee asiaa.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
pepper
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: La Loka 05, 2013 22:09
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.

Viesti Kirjoittaja pepper »

No hengettömiähän kaikki bensalla käyvät pikkukoneet on aina alakierroksilla, ei toi puhallin sitä miksikään muuta :)
Mutta kierroksia vaan tai sit kattelet vähintään kutoskoneisia autoja...
Ja tuo vauhtipyörän kevennys ei todellakaan auta asiassa vaan päin vastoin, alavääntöä vain häviää entisestään.
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Sitä ite ollaan niin patavanhoillisia, että joskus...kauan sitten... 2 litraset oli mukamas "isoja pannuja". :lol:

Ei meinaa diesel:in jälkeen tottua sitten millään. :wink:
9-3 2.0T SE -98
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.

Viesti Kirjoittaja 009baas »

TomStar kirjoitti:Sitä ite ollaan niin patavanhoillisia, että joskus...kauan sitten... 2 litraset oli mukamas "isoja pannuja". :lol:

Ei meinaa diesel:in jälkeen tottua sitten millään. :wink:
Nii, eipä ne kakslitraset dieselitkään mitään supervääntejä anna yleensä alakierroksilla.Joku 320cdi (3.0 v6t) mitä ajelin, niin voi sanoa että alavääntöäkin oli jo tarpeenlaisesti.Nytkun typeränä mietin tuota vauhtipyöräasiaa niin näinhän se on, kierrosherkkyys ja alavääntö on hieman eri asia :D
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.

Viesti Kirjoittaja TSuni »

Vauhtipyörän kevennys lisää alavääntöä, koska kiihdytettävä (pyörivä)massa pienenee. Koneen saa sammutettua herkemmin tyhjäkäynnillä kaasuun koskematta samasta syystä, ehkä jotkut käsittävät tämän huonoksi alaväännöksi. Käytännössä voima lisääntyy alakierroksilla kun ajetaan kaasulla.
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.

Viesti Kirjoittaja 009baas »

TSuni kirjoitti:Vauhtipyörän kevennys lisää alavääntöä, koska kiihdytettävä (pyörivä)massa pienenee. Koneen saa sammutettua herkemmin tyhjäkäynnillä kaasuun koskematta samasta syystä, ehkä jotkut käsittävät tämän huonoksi alaväännöksi. Käytännössä voima lisääntyy alakierroksilla kun ajetaan kaasulla.
ota näistä nyt selvää :lol: "Kisamoottorissa kevennys on ihan perusteltua, koska halutaan kaikki irti ja otetaan sieltä mistä mahdollista. Normaali katukäytössä, vakio moottorilla, ei varmaankaan ole eroa, ainoa että ajettavuus voi kärsiä. Kuten TVR kirjoitti. Tämä siksi, että jos se kiekko ottaa kierroksia helpommin, se myöskin hidastuu nopeammin ja tämä taas näkyy "väännön puutteena", kuten se yleensä tulkitaan."
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se vauhtipyörän muutos mitään vääntöä muuta. Koneesta tulee sama vääntö ulos on siellä minkälainen vauhtipyörä tahansa.

Sen sijaan mitä saat takapyörille eri painoisilla vauhtipyörillä vaihtelee ajotilanteen mukaan ainakin seuraavasti:
1. nostat kytkimen -> keveällä vauhtipyörällä kone sammuu herkemmin -> joudut vähän kompensoimaan kaasulla -> tuntuu kuin vääntöä olisi vähemmän

2. kiihdytät vaihde silmässä -> keveällä vauhtipyörällä energiaa kuluu vauhtipyörän kulmanopeuden kiihdyttämiseen vähemmän -> koneesta tulevaa energiaa riittää enemmän auton kiihdyttämiseen -> tuntuu kuin vääntöä olisi enemmän

3. Ajat tasaisella kierrosluvulla vaihde päällä ja siirryt tasaiselta ylämäkeen tarkoituksena säilyttää auton nopeus -> vauhtipyörän paino ei vaikuta tarpeeseen lisätä kaasua tai voiman riittävyyteen, koska vauhtipyörän kulmanopeutta ei muuteta -> ei vaikutusta väännön tunteeseen

Viimeisessä tapauksessa on pieni vaikutus toki sillä, että jos koneesta alkaa ylämäessä voima loppumaan, niin kierrokset alkavat teoriassa pudota nopeammin kuin raskaalla vauhtipyörällä -> tuntuu kuin vääntöä olisi vähemmän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

AZP:llä oli kyllä sana hallussa tossa. En ois itsekkään paremmin voinu asiaa yrittää selittää.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab turbo 185 hv alavääntöä tarvittais lisää.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo paitsi että menin sanomaan "mitä saat takapyörille" Saappifoorumilla :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin