Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
teamjakari
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 19:36
Paikkakunta: keskisuomi

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja teamjakari »

Ahdettuun koneeseen livahti 10-30 mineraalit mutta lueskelin että ei kuitenkaan käy kun sisäänajoon, turbo ei tykkää jne jne (purkissa luki kuitenki että käy turbokoneeseen)

Vaihellaanko heti vai uskaltaako noilla ajaa hetken?
Jännityskirjailija John Gardner valitsi Saab 900 Turbon agentti James Bondin kulkuneuvoksi kolmeen ensimmäiseen Bond-kirjaansa License Renewed (1981), For Special Services (1982) ja Tehtävä Suomessa, James Bond (1983)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja core2 »

teamjakari kirjoitti:Ahdettuun koneeseen livahti 10-30 mineraalit mutta lueskelin että ei kuitenkaan käy kun sisäänajoon, turbo ei tykkää jne jne (purkissa luki kuitenki että käy turbokoneeseen)

Vaihellaanko heti vai uskaltaako noilla ajaa hetken?
Tuskin mikään hyvä ratkaisu pitää mineraalia ja jo ainoastaan senkin takia kun mineraaliöljy ei kestä kuumuutta kuten synteettinenöljy.
Mä vaihtaisin kyl heti.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nugge »

Hyvin se mineraali toimii...


PS.
Laita YV ku tarvii koneen vaihtoa...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja core2 »

nugge kirjoitti:Hyvin se mineraali toimii...
PS.
Laita YV ku tarvii koneen vaihtoa...
Jep, jep ja karstan valmistus tuplaantuu ku turboa voidellaan mineraalilitkulla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nugge »

core2 kirjoitti:
nugge kirjoitti:Hyvin se mineraali toimii...
PS.
Laita YV ku tarvii koneen vaihtoa...
Jep, jep ja karstan valmistus tuplaantuu ku turboa voidellaan mineraalilitkulla.
Kuva
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja UC »

teamjakari kirjoitti:Ahdettuun koneeseen livahti 10-30 mineraalit mutta lueskelin että ei kuitenkaan käy kun sisäänajoon, turbo ei tykkää jne jne (purkissa luki kuitenki että käy turbokoneeseen)

Vaihellaanko heti vai uskaltaako noilla ajaa hetken?
Mitkä API/ACEA/OEM-laatuluokitukset ko. mineraalikymppikolmekymppinen täyttää ja mitkä ovat ko. koneen öljyvaatimukset? :roll:
teamjakari
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 19:36
Paikkakunta: keskisuomi

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja teamjakari »

No eihän ne nyt ihan vastannu geeämmän öljyyn mutta pakkorako / mutu/ yleinen sekoilu jne :roll:
Jännityskirjailija John Gardner valitsi Saab 900 Turbon agentti James Bondin kulkuneuvoksi kolmeen ensimmäiseen Bond-kirjaansa License Renewed (1981), For Special Services (1982) ja Tehtävä Suomessa, James Bond (1983)
TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja TSuni »

Jos purkissa lukee, että käy turbokoneeseen niin eiköhän se sitten käy. En silti muutamaa tonnia enempää itsekään ajaisi.
J-P
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 01:27

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja J-P »

Mikähän tässä kuvassa tuo punaisella merkitty letku on?
Kuuluko sen heilua tuossa vapaasti, joku epämääräinen nippusideviritys siihen on joskus tehty.

Kuva
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Hook »

Lämppärin vesiletku. Toinen menee siinä takana vähän ylempänä. Tehtaan jäljiltä ovat kiinni toisissaan kumivalulla tai sitten uudemmissa muovisella pannalla, joka aikojen saatossa irtoaa kahteen osaan ja häviää..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Jonteri
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Su Syys 07, 2014 18:21

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Terve! Mitenkäs tuo vaihdekepin nuppi irtoaa og 9-3 ?Ei viittis suoraa koittaa rempoa jos siinä joku taktiikka onkin. Tarkoituksena olis vaihtaa nahkanen pussi sen hirvittävän näköisen kumihaitarin tilalle.
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00
Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98
dumbosaabbi
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Loka 21, 2014 21:31

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja dumbosaabbi »

Isäukko päätti luopua uutena hankkimastaan gm900 185hv saabistaan yhdessä vietetyn 450tkm jälkeen. Tarkoituksena oli kuulemma hankkia jotain aikalailla muuta mutta ilmeisesti jokin siinä saabissa viehättää ja tilalle tuli sitten vähemmän jotain muuta. OG 9-3 150hv -02. Miltei kaikki on tuttua. Oleellinen ero on kuitenkin alusta, joka on ysisatkuun verrattuna ihan toista maata. Se kun kolisi ja natisi uudesta saakka ja oli paljon lullamaisempi.

Lisävarusteista kuitenkin uupuu luistonesto ja tulikin mieleeni, onko tuo mahdollista toteuttaa toimivasti softaamalla? Auto on mustalla kasetilla (t7 taitaa olla se oikea nimi?) ja olen ainakin nähnyt, että samalla padalla varustettuja jubilee-varusteltuja on tcs:llä. Onko noissa ohjelman lisäksi sitten jotain muuta eroa?

Sitten tämmöinen seikka: auto oli seissyt jonkin aikaa tallisa käyttämättömänä. Historia vekottimella on todella tarkka. Tulikin mieleeni, että johtuvatkohan seuraavat "viat" seisonnasta:

-suht veltto starttaus
-tyhjäkäynti laskee välillä todella alas (700rpm) ja meinaa näin ollen tukehduttaa kun painaa kaasua

Akku on aika pienitehoinen ja se nyt ensimmäiseksi meneekin vaihtoon. Tietäisi vain jos pitää varautua johonkin.

Tämä nyt ei välttämättä ollut se oikea topicci tämmöiseen ynnäykseen mutten ainakaan huomannut mitään og 9-3 tsättithreadia. Kysytään nyt kuitenkin vielä että onko tuo 185hv vs. 150hv samasta koneesta taiottu eri turbolla vai pelkällä softalla?
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja TommyW »

2002 vuoden Jubilee-kolkeissa olen törmännyt autoihin, joissa on ollut TCS vakiovarusteena - yhteinen nimittäjä näillä autoilla on ollut se, että ne ovat kaikki olleet 185hv-tekniikalla. Pelkkä softan päivitys ei silti riitä, sillä TCS-autoissa on (TCS-napin ja johdotuksen lisäksi) myös eri ABS-yksikkö. Kyllähän ABS-yksikkökin on toki vaihdettavissa (ja TCS-nappi johtoineen lisättävissä) - ja Ruotsin forumilla muistan lukeneeni juttua aiheesta, mutta jokainen arvioikoon itse, kuinka kannattava homma on kyseessä.

Laiskan startin osalta kannattaa aloittaa akusta ja tyhjäkäynnin osalta tarkistamalla, että alipaineletkut ovat paikoillaan/ehjät.
Saabiton Saabisti
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja topperharley »

^^tuo startti on aikamoinen virtasyöppö joten huono maakontakti aiheuttaa myös laiskan starttimoottorin toiminnan.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

dumbosaabbi kirjoitti:Kysytään nyt kuitenkin vielä että onko tuo 185hv vs. 150hv samasta koneesta taiottu eri turbolla vai pelkällä softalla?
Pelkällä softalla, turbo molemmissa sama Garrett GT17, ja noista koneista irtoaa softapäivityksellä parhaimmillaan luokkaa 225 hv.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin