Jousien vaihto (ainakin taakse)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Jousien vaihto (ainakin taakse)
Uudet jouset odottelevat asennusta, H&R 35 mm madaltavat jouset ovat kyseessä. Autossa on siis kiinni tällä hetkellä sama setti, mutta takajouset ovat täysin poikki ja lytyssä joten vaihtoon menee. Samalla on kai vaihdettava etujousetkin, kun oli pakko tilata koko kierros jousia.
Ensinnäkin takajouset, onnistuuko ilman jousipuristimia? Tapoja on varmaan useita mutta mikä olisi se helpoin? Iskarin pultit irti, tunkilla takapää ilmaan, jouset pois uudet tilalle, auto alas ja pultit kiinni? Ainakin periaatteessa...? Pelottavan ruostuneilta näytti paikat... pitänee aloittaa crc:n suihkuttelu hyvissä ajoin ennen vaihtoa.
Entäpä vinkkejä etujousien vaihtoon?
Ensinnäkin takajouset, onnistuuko ilman jousipuristimia? Tapoja on varmaan useita mutta mikä olisi se helpoin? Iskarin pultit irti, tunkilla takapää ilmaan, jouset pois uudet tilalle, auto alas ja pultit kiinni? Ainakin periaatteessa...? Pelottavan ruostuneilta näytti paikat... pitänee aloittaa crc:n suihkuttelu hyvissä ajoin ennen vaihtoa.
Entäpä vinkkejä etujousien vaihtoon?
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Jousien vaihto (ainakin taakse)
takapää vaihtuu tyylillä minkä kuvailit. ei ole iso homma.
etupää taas on aatamin aikainen. siinä pitää irrottaa vetoakseli ja paljon muuta.
se abs anturin kohdistus tappi varmaan hajoaa, mutta pysyy ruuvillakin. saattaa alkaa merkkivalo sen jälkeen palamaan, jos tunnistin ei osu kohdalleen.
etupää taas on aatamin aikainen. siinä pitää irrottaa vetoakseli ja paljon muuta.
se abs anturin kohdistus tappi varmaan hajoaa, mutta pysyy ruuvillakin. saattaa alkaa merkkivalo sen jälkeen palamaan, jos tunnistin ei osu kohdalleen.
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv
Re: Jousien vaihto (ainakin taakse)
Eipä tuo etujousen vaihtaminen paha homma ole.
Vetoakselin päästä mutteri löysälle, iskarin yläpään keskimutteri löysälle (ei irti!).
Sitten etupää ylös ja rengas irti.
Alapallon irroitus, raidetangon irroitus, vetoakselin irroitus.
Iskarin yläpäästä kolme ruuvia irti ja sieltähän se putoaa alas.
Jousenpuristajilla jousi kasaan, keskiruuvi irti, laakeri irti ja jousen vaihto.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Kannattaa vaihtaa myös yläpään laakerit samalla.
Jotenkin tohon malliin se menee.
Vetoakselin päästä mutteri löysälle, iskarin yläpään keskimutteri löysälle (ei irti!).
Sitten etupää ylös ja rengas irti.
Alapallon irroitus, raidetangon irroitus, vetoakselin irroitus.
Iskarin yläpäästä kolme ruuvia irti ja sieltähän se putoaa alas.
Jousenpuristajilla jousi kasaan, keskiruuvi irti, laakeri irti ja jousen vaihto.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Kannattaa vaihtaa myös yläpään laakerit samalla.
Jotenkin tohon malliin se menee.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: Jousien vaihto (ainakin taakse)
Takapäässä riittää iskarin yläpäiden irroitus, luultavasti aukeaa paljon helpommin kuin alapää...
Etupää, melkein helpoin kun ottaa tukivarsien kanssa tolpat irti, alapallo on mallia tiukka kartio ja kovin huonosti tuntuu mahtuvan mikään avain vetarin ollessa paikallaan.. ABS-anturia ei kannata tolpasta irroittaa, liitin auki jarruputken vierestä niin lähtee mukaan.
Etupää, melkein helpoin kun ottaa tukivarsien kanssa tolpat irti, alapallo on mallia tiukka kartio ja kovin huonosti tuntuu mahtuvan mikään avain vetarin ollessa paikallaan.. ABS-anturia ei kannata tolpasta irroittaa, liitin auki jarruputken vierestä niin lähtee mukaan.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Jousien vaihto (ainakin taakse)
Pari huomioitavaa asiaa etupäästä.
Vetarin mutteri on piukka, T-väännin ja putki tai pidempi väännin on melkein tarpeen.
Iskarin yläpää vaatii iskarityökalun(voi lähtee paineilmapyssylläki), pikkuhylsyl jos ruuvarivarsi ja tulppa-avain toimi mulla iskarityökalun virkaa.
Alapallo oli itelläki tosi tiukas.
Vetarin mutteri on piukka, T-väännin ja putki tai pidempi väännin on melkein tarpeen.
Iskarin yläpää vaatii iskarityökalun(voi lähtee paineilmapyssylläki), pikkuhylsyl jos ruuvarivarsi ja tulppa-avain toimi mulla iskarityökalun virkaa.
Alapallo oli itelläki tosi tiukas.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Jousien vaihto (ainakin taakse)
Kiitoksia kaikille vinkeistä. Hommahan alkoi hyvin, tunkilla takapäätä ylös, vanhat jouset lähti jo tässä vaiheessa paloina irti... sitten kiertämään iskarin kiinnitystä alapäästä auki, yllättävän helposti lähti kiertymään kunnes.... NAPS puolessa välissä pultti poikki perkele. Homma jäi siihen, korjaamolle soittoa ja hintatiedustelun jälkeen auto alkuviikosta sinne uudet jouset takakontissa.
Tein itse enkä säästänyt.
Tein itse enkä säästänyt.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Jousien vaihto (ainakin taakse)
Eipä hommat korjaamoillakaan aina putkeen mene... muutaman päivän tässä manannut takapäästä kuuluvaa kolinaa, nyt oli pakko tunkata perä ilmaan ja ryömiä alle... toisen takaiskarin pultti aivan löysällä. Kiristämisen jälkeen loppu kolinat.
Ja tuo kolina siis kuului heti kun lähdin korjaamon pihasta, että pultti ei ole pyörinyt auki. Kuvittelin että sielläon jokin nivel tms. kulunut tai pakoputki kolisee jostain syystä pohjaan.
Ja tuo kolina siis kuului heti kun lähdin korjaamon pihasta, että pultti ei ole pyörinyt auki. Kuvittelin että sielläon jokin nivel tms. kulunut tai pakoputki kolisee jostain syystä pohjaan.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Jousien vaihto (ainakin taakse)
Vähän aika sitten, kaverilla meni kanssa kolkista tuo takaiskarin alapultti poikki. Aikansa sitä koitti porata, kunnes keksittiin koittaa lyödä tuon pultin vastakappale irti. Pidin papukaijapihdeillä tuurnaa pultin päässä, ja kaveri löi lekalla. Olikohan neljäs lyönti niin vastakappale irtosi heppoisista hitsauksistaan, ja läpipultilla takasin kasaan.Jonni Peura kirjoitti:Kiitoksia kaikille vinkeistä. Hommahan alkoi hyvin, tunkilla takapäätä ylös, vanhat jouset lähti jo tässä vaiheessa paloina irti... sitten kiertämään iskarin kiinnitystä alapäästä auki, yllättävän helposti lähti kiertymään kunnes.... NAPS puolessa välissä pultti poikki perkele. Homma jäi siihen, korjaamolle soittoa ja hintatiedustelun jälkeen auto alkuviikosta sinne uudet jouset takakontissa.
Tein itse enkä säästänyt.
Näin siis, jos jollakulla vielä käy näin.
Saab 9-5 2.3t 2001 E85
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Jousien vaihto (ainakin taakse)
Ja murheet jatkuu.
Nythän kävi siis niin että kolina alkoi uudestaan (jälleen takaa kuskin puolelta), joten ei muuta kuin taas kiristämään iskarin alapulttia. Siinähän kävi niin, että pultinpää irtosi itse pultista, jäi vaan tynkä. Enkä todellakaan kiristänyt mitenkään hampaat irvessä. Itse pulttia jäi näkyviin viitisen milliä.
Nyt mietin että uskaltaako tuolla ajaa ollenkaan, iskarinhan tuolta ei pitäisi päästä pois koska edessä on toppari ja pultti kannattaa vielä koko matkaltaan. Taitaa vaan pultti olla aika pehmeä kun aivan kevyestä vääntämisestä katkesi... Kunhan nyt korjaamolle asti (taas) pääsisi. Pyydän seuraavaksi hitsaamaan kiinni.
Nythän kävi siis niin että kolina alkoi uudestaan (jälleen takaa kuskin puolelta), joten ei muuta kuin taas kiristämään iskarin alapulttia. Siinähän kävi niin, että pultinpää irtosi itse pultista, jäi vaan tynkä. Enkä todellakaan kiristänyt mitenkään hampaat irvessä. Itse pulttia jäi näkyviin viitisen milliä.
Nyt mietin että uskaltaako tuolla ajaa ollenkaan, iskarinhan tuolta ei pitäisi päästä pois koska edessä on toppari ja pultti kannattaa vielä koko matkaltaan. Taitaa vaan pultti olla aika pehmeä kun aivan kevyestä vääntämisestä katkesi... Kunhan nyt korjaamolle asti (taas) pääsisi. Pyydän seuraavaksi hitsaamaan kiinni.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Jousien vaihto (ainakin taakse)
hauska kuulla että muillakin nuo pultit katkeilee. itse rälläköin sen koko iskarin kehikon pois sitten rälläkällä pultti poikki juuresta, porasin pultin pois ja laitoin läpipultin. sitten neliöputkesta uusi kehikko.
Saab 9-3se og 2,0t stage1/e85