System too lean ongelman ratkontaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Beedy
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Heinä 26, 2012 23:13
Paikkakunta: Lahti

System too lean ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja Beedy »

Moi,

Kokeilin ensiksi selvittää tätä ongelmaa haun kautta mutta ei tarttunut vielä mitään selkeää ohjetta jolla voisin paikallistaa oman ongelmani kohteen jotenka kysyn nyt teiltä arvon kanssakumppanit apua omaan kipuiluuni asian suhteen.

Eli ongelmana on nyt ollut oman Etanoli käyttöiseksi muunnetun saabin vikakoodi "P0171 Saab - System Too Lean Bank 1" tahtoo tulla aika ajoin vikakoodiksi aina silloin kun ajan etanolilla ja kulutus pomppaa tuon vikakoodin ollessa myös pending tilassa noin 2-3L suuremmaksi normaalista. Nollaamalla vikakoodit kulutus palaa normaaliksi mutta koodi ei pysy kovinkaan pitkään piilossa.

Kuitenkin jos tankkaan auton täyteen Bensiiniä samaa vikaa ei ilmene ja kulutus tasoittuu normaaliksi 6.5-7.5L välimaastoon. Mutta satunnaisesti vikakoodiksi pomppaa "P0172 Saab - System Too Rich Bank 1" joka ei kuitenkaan vaikuta mitenkään auton käytökseen. Vikakoodin nollaamalla pysyy se aika pitkään piilossa, mutta jos esim motarilla käskyttää kaasulla hiukan enemmän niin koodi pomppaa satunnaisesti esille.

Lamda on uusittu pariin otteeseen viimeaikoina koska epäilin vian johtuvan ensiksi siitä. Samalla mahdolliset imuvuodot on pyritty selvittämään mutta niitäkään ei ole paljastunut. Termari ja imuilman lämpömittari on uusittu viimevuoden alussa..

Olisiko jollain kertoa joku paikka esim. Imuvuodolle jota on vaikea havannoida? tai mistä ihmeestä kyseinen temppuilu voi oikein juontaa?

Kiitokset jo etukäteen.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: System too lean ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ECU ei jostain syystä adaptoidu, toimiiko bensamittari oikein? Jos tankkausadaptaatio ei toimi, niin voi kokeilla pakkoadaptoida käyttämällä ecun sulaketta irti hetkeksi tankkauksen jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Beedy
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Heinä 26, 2012 23:13
Paikkakunta: Lahti

Re: System too lean ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja Beedy »

Jos mittarilta katsoo niin bensiinimittarin neula jää aina tuohon F merkin ja puolitankki merkin väliin eikä nouse siitä. Pitää kokeilla tuota sulakkeen irroittamista, pystytkö sanomaan mikä numero tuolle ECU:lle sulakkeelle oli rasiassa?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: System too lean ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tästä ei muuten selviä mikä automalli on tarkemmin ja mikä moottorinohjaus sekä millä tavoin tuo e85 muunnos on tehty.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Beedy
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Heinä 26, 2012 23:13
Paikkakunta: Lahti

Re: System too lean ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja Beedy »

vesa67 kirjoitti:Tästä ei muuten selviä mikä automalli on tarkemmin ja mikä moottorinohjaus sekä millä tavoin tuo e85 muunnos on tehty.
Joo, autona on tosiaan Saab 9-3 2.0t SE, -99. entinen matalaturbo ja Trionic 5.5 ECU johon on tehty T7 mangeettiventtili modaus ja stage 1 re85 kartta.

Kartta on Oululaista tekoa jotenka en ihan tarkalleen tiedä mihin kartan pohjaan se perustuu? hyvin on kuitenkin toiminut kesät ja talvet.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: System too lean ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No tämähän olisi pitänyt hoksata kysyä tietysti ensin, oletin että T7 jossa ongelmia polttoainemittarin kanssa. :)

Kyseessä T5, ja sehän ei ole millään tavalla flexifuel. Tarkoitettu siis ajettavaksi vain e85:lla, bensalla hätätapauksissa ainoastaan ja silloin tulee vikakoodi.

Mutta jotain vikaahan jossain on jos etanolilla tulee too lean vikakoodi. Jos softa OK niin silloin todnäk. lambda-anturi (jos vaihdettu oikeaan boschiin niin ei se siinä ole nyt) tai bensapumppu. Ilmavuodot ei T5:ssä vaikuta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Beedy
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Heinä 26, 2012 23:13
Paikkakunta: Lahti

Re: System too lean ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja Beedy »

jcarlson kirjoitti:No tämähän olisi pitänyt hoksata kysyä tietysti ensin, oletin että T7 jossa ongelmia polttoainemittarin kanssa. :)

Kyseessä T5, ja sehän ei ole millään tavalla flexifuel. Tarkoitettu siis ajettavaksi vain e85:lla, bensalla hätätapauksissa ainoastaan ja silloin tulee vikakoodi.

Mutta jotain vikaahan jossain on jos etanolilla tulee too lean vikakoodi. Jos softa OK niin silloin todnäk. lambda-anturi (jos vaihdettu oikeaan boschiin niin ei se siinä ole nyt) tai bensapumppu. Ilmavuodot ei T5:ssä vaikuta.
Joo, itsellä oli kanssa tiedossa ettei tuon kanssa bensiinillä saisi ajella mutta olen nyt satunnaisesti ajellut 95bensiinillä koska sillä saa maltillisempia kulutuslukemia kun ajelee 80-100km vauhteja vrt. tuohon etanolin kulutukseen jota se tuuppaa tuon vikakoodin kanssa.

Tosiaan Boschin orkkis lambda on tuonne vaihdettu mutta tuohon bensapumppuun taikka polttoainesuodatinta en ole vielä tarkastanut.

Voiko ajastaan tuolle softalle käydä jotain? siihen ei kuitenkaan ole mitenkään koskettu missään välissä? ymmärtääkseni jos tuossa boxissa ei Re85 kartta olisi/toimisi niin sillon ei se myöskään etanolilla lähtisi kylmänä käyntiin. Jolla se kyllä nyt lähtee täysin kivuttomasti.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: System too lean ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Polttoainesuodatin tai -pumppu on todennäköisimmät syyt. Ei se softa itsekseen happane, tai vaikka jos joku bitti vinoon flash-muistilla menisi niin sitten asiasta tulisi kyllä vikakoodi tarkistussummasta. Eli polttoainepuolen vika se lähes varmasti on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabmieskaikenties
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Huhti 16, 2013 20:23
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: System too lean ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja saabmieskaikenties »

Moro mulla on myös saab 9-3 1999 se 205 hp malli. ei mitään softia vaihdeltu mutta system too lean pomppaa jokatyömatkalla vikakoodiksi. tulpat olivat valkoset ajan siis 98. kertokaapa mikä vian aiheuttaa auto myös seilaa turbon kovilla kierroksilla. Bensasuodatinvaihdettu justiinsa.
saabmieskaikenties
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Huhti 16, 2013 20:23
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: System too lean ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja saabmieskaikenties »

sama auto saab 9-3 1999 se 2t 205 hp. vakio siis system too lean koodi pomppaa p0171 system too lean tulee kokoajan. ahdot seilaa tulpat olivat valkoiset. pikaista apua tarvitaan koska kone käy liian laihalla. bensansuodatin vaihdettu.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: System too lean ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Bensapumppu, ilmamassamittari, ilmavuoto.. Nykyauton tulpat on aina valkoiset.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re: System too lean ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja kallek »

jcarlson kirjoitti:Bensapumppu, ilmamassamittari, ilmavuoto.. Nykyauton tulpat on aina valkoiset.
Ilmavuoto se varmaan yleisin.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: System too lean ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Kaikki noista yleisiä jos ei mitään autolle tehty.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Knude
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Heinä 03, 2011 22:33

Re: System too lean ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja Knude »

Tähän asiaan liittyen.

-00 T7 jolla ajettu ennen bensalla (oman omistuksen aikana) ilman ongelmia.

OpenSID löytyy ja vetoja tuntuvasti enemmän kuin vakio 150hp joten oletin, että tähän on biopower ohjelma (tai vastaava) jo entisten omistajien toimesta laitettu. Laitoin tankkiin testiksi 10L E85 ja toimi ilman ongelmia. Nyt kun tankkasin täyteen niin noin 50km ajon jälkeen syttyi moottorin häiriövalo ja fcod 369 = P0171?

Voiko tämä johtua puutteellisesta softasta? muita ehdotuksia?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: System too lean ongelman ratkontaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mikä on softaversio joka tulee näytölle kun opensidin aktivoi. Ei siellä välttämättä biopoweria ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin