Käsijarruvaijeri?!?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Käsijarruvaijeri?!?

Viesti Kirjoittaja assa »

Moponetin omaani laitoin n.3 vuotta takaperin, vielä toimii, öljyä olen niihin valuttanut ennen paikalleen laittoa.
U-lenkkinä seinälle yöksi ja öljyä vaijeriin, en ole haittaakaan huomannut ;)
jull3
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 08:13

Re: Käsijarruvaijeri?!?

Viesti Kirjoittaja jull3 »

Edellinen mikälie tarvike kesti about vuoden. Nyt tässäkin ketjussa mainittu PCS:n toimittama ATEn vaijeri kiinni, saas nähä miten nyt kestää, tämän pitäisi kuulemma olla parempi. Edellisestä en valitettavasti muista mikä oli valmistaja / ostopaikka.
9-3 2.0T SE E85
vm -99 B204R
erkkiv11
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 18:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Käsijarruvaijeri?!?

Viesti Kirjoittaja erkkiv11 »

nyt kun tässä on keskustelua käsijarrusta niin voisiko joku neuvoa miten säädetään ng 900 käsijarru oikein? nyt käsijarru toimii toisella puolella hyvin ja toisella taas ei ollenkaan.
saabeja jo toisessa polvessa

- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2150
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Käsijarruvaijeri?!?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Tuolla on juttua tästä ihan jonkin verran... http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 13&start=0
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Käsijarruvaijeri?!?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Periaatteessa säätö menee niin, että ensin säädetään vaijerit tiukaksi pyörien päässä ja lopuksi auton pohjan alla säädetään vaijerit kireälle niin, että kahvaa on hyvä käyttää. Itse totesin säädön mahdottomaksi kuluneilla osilla. Apukuskin jarru ei pitänyt yhtään, vaikka kuin yritti säätää. Reilulla viidellä kympillä saat kaikki tarvikeosat, joiden aisentamisen jälkeen säätö onnistuu. Jarruja ropatessa kannattaa etenkin kässärin käyttövivusto rummussa putsata ja voidella hyvin!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
erkkiv11
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 18:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Käsijarruvaijeri?!?

Viesti Kirjoittaja erkkiv11 »

no niin nyt on käsijarru kunnossa.
vaijerit vaihtamalla ja pienellä säädöllä tuli hyväksi
Kiitos neuvoista!
saabeja jo toisessa polvessa

- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Käsijarruvaijeri?!?

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Onko mikä(än) tarvikevaijeri kestävä ratkaisu, vai kannattaako suosiolla tilata alkuperäinen esim. partsforsaabista (54€)? Tarvikkeita nyt löytyy eri hintaisina ja laatuisina monesta paikkaa, esim. Motonetistä (29€), partsforsaabista (33€), speedpartsista (33€) ja profitilesta (joko NK 15€ tai Febi/Bilstein 35€)

Samalla meinasin uusia kaiken muunkin käsijarruista ja mielellään maksimissaan 1-2 eri paikasta tilaisin osat.

Edit: kun on tarve pitää kiirettä saada auto maahantuonti/rekisteröintikatsatukseen, niin PCS:ltä tulee ATE:n vaijeri ja muut käsijarruosat.
Viimeksi muokannut O.K., Ti Maalis 28, 2017 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Käsijarruvaijeri?!?

Viesti Kirjoittaja vfr »

Muutaman kerran vaihtanut vaijerit, aina oon rasvannut vaijerit hyvin ja laittanut kuoren päihin vulkkisteippiä oman kumin lisäksi.
Ei mee vesi eikä paska kuoren sisään eikä jäädy talvella.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Käsijarruvaijeri?!?

Viesti Kirjoittaja SS »

kannattaako suosiolla tilata alkuperäinen esim. partsforsaabista (54€)?
Hieman aiheen vierestä, mutta suomesta ei merkkiliikkeestä saa tällä hetkellä alkuperäistä. Saatavuudesta ei tietoa, joten tarjosivat tarviketta.

Eiköhän laadukas tarvike kestä saman kuin orkkiskin. Vielä kun suojaksi virittelisi kestävän haitarikumin joka siis olisi molemmista päistään vaikka liimattu paikoilleen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Käsijarruvaijeri?!?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

O.K. kirjoitti:Edit: kun on tarve pitää kiirettä saada auto maahantuonti/rekisteröintikatsatukseen, niin PCS:ltä tulee ATE:n vaijeri ja muut käsijarruosat.
Voisitko raportoida et kuinka kevyesti vaijeri kulkee irrallaan tuos versiossa.
Normaalisti suurin onkelma ei ole että päädystä pääsisi vesi vaan päädyn holkki hiertää sen sisävaijerin muovikuoren rikki ja sen jälkeen rupee takkuun.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Käsijarruvaijeri?!?

Viesti Kirjoittaja O.K. »

tetammi kirjoitti:
O.K. kirjoitti:Edit: kun on tarve pitää kiirettä saada auto maahantuonti/rekisteröintikatsatukseen, niin PCS:ltä tulee ATE:n vaijeri ja muut käsijarruosat.
Voisitko raportoida et kuinka kevyesti vaijeri kulkee irrallaan tuos versiossa.
Normaalisti suurin onkelma ei ole että päädystä pääsisi vesi vaan päädyn holkki hiertää sen sisävaijerin muovikuoren rikki ja sen jälkeen rupee takkuun.
Mielestäni ihan kohtuu kevyesti, kun huomioi, että liukuu muovi muovia vasten. Toki vertialukohta puuttuu, kun voin verrata vain siihen toiseen vanhaan toimivaan vaijeriin.

On tuo aiemmin ainakin kerran vaihdettu, kun on pujoteltu väärää kautta. Oikea vaijeri meni myös tankin etupuolella (takalämpösuojan päällä) tankin pannan alta. :? Leikkureilla leikasin vanhan vaijerin poikki ja vedin väärään suuntaan, kun se "kumiholkki" ei mahtunut siitä.

Edit: WIS-ohjeen mukaan kaapelit on jossakin kohdin lämpösuojan alla nippusiteellä kiinni jossakin - missä? Sellaista ei edellisessä kaapelivaihdossa oltu laitettu, mutta kun tuo nyt tuossa on auki, niin voisi kai sinne sellaisen oikeaoppisesti laittaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Vastaa Viestiin