pari vannekysymystä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

pari vannekysymystä

Viesti Kirjoittaja qaw »

1. Pitäisi tuohon uuteen käyttöautoon (9-3 2.0t -99) keväällä hankkia 16" vanteet 205/50/16 renkain. Jotta voisin jo nyt alkaa pitää silmät auki niin kertokaahan noita vanteiden strategisia mittoja mitä sopii: ET? keskireikä? leveys?

205 kumille otollisin olisi tietysti 7" leveä. Jos osuukin kohdalle leveämmät niin kuinka leveä kuinka isolla kumilla ja millä ET:llä sitten sopii? Entä jos sattuukin tulemaan vastaan 17"?

Spacereilla en aio alkaa kikkailemaan ja nyt haetaan hyviä ajo-ominaisuuksia, ei ulkonäköä.

Ei MUTUa, kiitos :)

2. Olisi ylimääräisenä sitten nuo vakiot 3-puolaiset 15" aluvanteet nokian nrv 195/60 renkain joissa reilusti vielä pintaa. Kuinkahan paljon noista voisi kuvitella saavansa?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: pari vannekysymystä

Viesti Kirjoittaja rr »

qaw kirjoitti:Spacereilla en aio alkaa kikkailemaan ja nyt haetaan hyviä ajo-ominaisuuksia, ei ulkonäköä.
Ulkonäöllä ei merkitystä :?: miksi sitten olet vaihtamassa 16" ja 205 ? 8O

205 renkailla löllö alusta aiheuttaa heti ongelmia urien ja vetelyn muodossa. Joudut vaihtamaan sekä jouset että iskarit, ja hetken päästä haikailet jäykempien puslien perään.

185/65 tai 195/60 R 15" renkailla pidät parhaiten ajo-ominaisuudet tasapainossa, jos kerran ulkonäöllä ei ole merkitystä.

16" renkaat ja vanteet ovat aivan eri asia OG satkuissa jne, joissa alusta on eri tukeva leveällekin renkaalle.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

höpö höpö :)

Jos iskarit ja jouset on yhtään kunnossa niin 16" on ihan passeli rengas. Tosin renkaalla on aika paljon merkitystä. Loppuun ajettu Michelin pilot, W-luokan rengas sai kämmenet kipeeksi kun piti rattia pidellä ruodussa ekalla jkl-tre välillä. Sitten niihin tottui...Vaihdoin sittemmin parjatut V-luokan parjatut Barum bravurat, niin loppui vetely ja kovat äänet. V-luokan rengas on tosin rungoltaan huomattavasti lötkömpi, joten auto alkoi kallistelemaan tuntuvasti. Kyllä kaarteeseen on silti vielä mukavampi ajaa 16" barumeilla kuin 15" talvirenkailla.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Voisi noista vanteen mitoista antaa vielä vinkkiä:

http://expressions.saab.com/express/cat ... sp?cat=142

tosta saabin orkkiksia. Jos on muuten ruottissa käyntiä niin siellä pojat myy melkein ilmasiks orkkiskamoja pois.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kelpaiskos tällaiset:

Vanteet 16" 5-spoke
Vanteilla on Michelin Primacy 205/50R16W -renkaat, joissa pintaa jäljellä arviolta noin 4 milliä. Vanteet on virheettömässä kunnossa.
Kuva 9-3:sta em. kiekoilla: http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/
Isompi kuva renkaasta: http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/photo ... 5spoke.jpg
Renkaat löytyy Jyväskylän suunnalta.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos noi on ne millä mä ajelin niin ei ainakaan vedellyt, vaikka oli vakioalusta.

Mitkäs pistät kesäks tilalle?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

peinu kirjoitti:höpö höpö :)
Jos iskarit ja jouset on yhtään kunnossa niin 16" on ihan passeli rengas. Tosin renkaalla on aika paljon merkitystä.
No, en ole itse kokeillut kuin 9-3 tid + 185/65 15, 9-3 2,0t + 205/50 16 ja 9-3 Aero + 205/50 16. Parhaiten nuo 16" rinkulat toimi tossa aerossa, jossa alusta on jämympi. Heikoin esitys oli 2,0t, joka kiemurteli ja vedätti miten sattuu. Jos laittaisin omaan 9-3:een noi 16":t, tulisi siihen takuulla samalla sekunnilla jäykemmät jouset ja iskarit.

Tietty 15" rengas ei mitään rataohjusta autosta tee, mutta vakioalustan kanssa pelasi parhaiten yhteen. Suomen tiestöt ja kelit/nopeusrajoitukset huomioiden, täällä susirajalla ei ainakaan 16" rattaalle vakio 9-3:ssa ole mitään järkevää perustetta.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

No 9-3 Aeron 16":set vanteet on alla tossa NG-satkus kesäisin, 205/55/16 renkailla. Tuntuu toimivan ihan hyvin vakioalustalla (heikot iskarit tosin alkaa vaivaamaan). Vanteet on 6,5" leveet ja ET 49. Lievä ylikokorengashan toi on mutta samalla pehmeempi.
BMW 320dA Coupe LCI
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Nyt haluan korostaa eri RENKAIDEN vaikutusta, vaikka kaikki koot pysyisivät samana.

9-3 Aerossa oli ennen Pirellin nakit ja hitto, että sai suorallakin tiellä tehdä työtä, että auto pysyi kaistalla. Nyt alla uudet Contin sportit ja auto menee melkein kuin juna! Eroa tosin aitoon junaan (=9-5) on vielä.
STCF #3
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Omassani alla 16" saabin orkkisvanteilla Michelin Pilot V ja leveys 205 ja ei oikein ole vakuuttanut. Vetelyä urissa ja ei muutenkaan mukavat.

Seuraavat renkaat on 195 ja jotain, jos helpottaisi...
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Kantaa otettiin todellakin vanne/rengaskysymykseen, mutta tyhjentävää vastausta ei kyllä Manulle saatu :oops:

Onneksi "AC" heitti tossa ET arvon 49, jolla nyt ainakin pääsee asiassa alkuun. Keskireikä vakiovanteessa näyttäs olevan karkeasti noin 65 mm.

Kommenteista päätellen, jokainen ajaa sellaisella renkaalla/vanteella mikä sopii itselle parhaiten ja palvelee omaa ajotapaa :)

Kysymykseen kaksi voisin heittää oman arvioni, noin 200 - 250 euroa, rengassarjan kunnosta riippuen.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Joo ei täältäkään tule vastauksia, mutta kommentteja. 205/50-16, vanne 6.5 levee, toimii tosi hyvin. ET:tä en tiiä.Peruskruisailussa tosihyvän tuntuset noi kuustoistaset verrrattuna 15" / 17" joista kokemuksia, mutta mm kehäykkösen-tuusulantien rampissa ja ahvenistolla liian pehmoset pullerot ja parkissa seistessä näyttää olevan liikaa kumia vanteen ja asvalttin välissä...

Isoissa ja nätin mallisissa kiekoissa vaan on munaa ja menis mulla mukavuuden edelle :wink: Jäisköhän enskesäks yhtään ylimäärästä jos pääsis isompien kerhoon ... :roll: Perkele kun hallitus on päättänyt että pitää lähtee etelään...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

EN muista oliko joku jolla oli 18" ng900:ssa...pade?
Mikä et?
Miten ne mahtu pyörii ja mikä oli vanteen leveys..8"??
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

rr kirjoitti:Kantaa otettiin todellakin vanne/rengaskysymykseen, mutta tyhjentävää vastausta ei kyllä Manulle saatu :oops:
Miksi käy näin?
Vastaus löytyy täältä
#1730
500whp.net member
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Aeron vakiovanteille (olikohan et jotain 42) maksimi leveys on 235. Silloin ei jää tilaa jousen alakupin ja renkaan väliin kuin pikkurillin verran. 225 olisi sopivampi mikä minulla on kesärenkaina. Noi 235 on talvinakeissa ja ne raapii vähän lokasuojan muoveja jotka on pikkusen kuprulla.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vastaa Viestiin