9-3 virityssarjat

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Solifer 69
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Marras 29, 2014 19:44
Paikkakunta: Karkkila

9-3 virityssarjat

Viesti Kirjoittaja Solifer 69 »

Tulipa hankittua 2001 vuoden 9-3 2.0t 150hp
Nyt suunnitelmissa virityssarjan asennus.
Kokemuksia/ mielipiteitä BSR stage 3:sta?!
Kannattaako ahdin vaihtaa samalla suuremmaksi? käyntiin laittaessa savuttaa hetken..
9-3 2.0 ?T seA -01 BP, 96 V4 super -78, Vito 120 cdi Demec -09, Ford Fairlane -70
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 virityssarjat

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kannattaa unohtaa alkuperäinen GT17 ja laittaa tilalle vaikka aerosta tuttu mitsun TD04-15T. Samoin BSR st3:n unohtaisin itse ja laittaisin lähimmältä harrastajalta sopivan (biopower)softan. Taas kerran paikkakunta auttaa asiaa löytämään lähimmän harrastajan. Itse olen Kouvolasta ja liikun milloin missäkin päin suomea.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 virityssarjat

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Laita paikkakunta perustietoihisi näkyville niin yllätyt míten monta softanpäivitystarjousta saat yksityisviesteinä.

Kenen tahansa softaan päädytkin niin vaihda ennen testaamista ilmamassamittari uuteen samantien. Se on T7 koneelle lähes poikkeuksetta hyvä henkivakuutus kun tehoja haetaan lisää.

Stg3 vaatii isomman putkiston eikä tuon moottorin vakioahtimella (GT17) ole oikein kestävä ajatus. Joko tyydyt stg1:een tai investoit ensin Aerosta löytyvään TD04-15T ahtimeen ja sille sopivaan softaan tai parhaassa tapauksessa vielä se putkisto päälle.
Riippuu mikä budjetti on.

Käynnistyssavutus voi merkitä joko loppusuoralla olevaa ahdinta (tarkista välykset) tai melko usein jumissa olevia mäntien öljyrenkaita. Jälkimmäinen on vähän kalliimpi juttu, tosin etanolille siirtyneillä joillakin öljyrenkaat on jopa alkaneet uudestaan toimimaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Solifer 69
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Marras 29, 2014 19:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: 9-3 virityssarjat

Viesti Kirjoittaja Solifer 69 »

Joo, ei vielä selvillä onko Ahdin vai öljyrenkaat.
Kilometrejä takana n.200t

Mitsun ahdinta on ollut mielessä :)

Kannattaako putkisto vaihtaa samalla? Nyt joku tarvikeputki.
9-3 2.0 ?T seA -01 BP, 96 V4 super -78, Vito 120 cdi Demec -09, Ford Fairlane -70
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 virityssarjat

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Ennen kuin teet yhtään mitään, vaihda bensapumppu.
TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: 9-3 virityssarjat

Viesti Kirjoittaja TSuni »

vesa67 kirjoitti:Käynnistyssavutus voi merkitä joko loppusuoralla olevaa ahdinta (tarkista välykset) tai melko usein jumissa olevia mäntien öljyrenkaita.
Välyksetkään ei taida kaikkea kertoa. Vaihdoin 260tkm ajetusta 50tkm ajettuun turboon ja tupsauttelu loppui vaikka välyksissä ei ollut mitään eroa. Myös toisen savuttavan turbon mittasin ja sama päittäisvälys. Säteittäistä en mitannut, olikohan sille toleranssiakaan annettu.
Saab 9-3 aero <3
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Joulu 06, 2014 21:17

Re: 9-3 virityssarjat

Viesti Kirjoittaja Saab 9-3 aero <3 »

Kertokaa asiasta tietävät, miten tommosesta vakio aerota sais 300hp irti? Kun ja jos vaihdan ahtimen, niin minkä merkkinen? Entä softa, missä vois käydä päivittää? :D Ja jos noi vaihdan nii kärsiikö kone, vai pitääkö sitten ihan suosiolla rakentaa toinen kone?
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 9-3 virityssarjat

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Saab 9-3 aero <3 kirjoitti:Kertokaa asiasta tietävät, miten tommosesta vakio aerota sais 300hp irti? Kun ja jos vaihdan ahtimen, niin minkä merkkinen? Entä softa, missä vois käydä päivittää? :D Ja jos noi vaihdan nii kärsiikö kone, vai pitääkö sitten ihan suosiolla rakentaa toinen kone?
turbo,suuttimet,pakoputki 3", ohjelma halutulle teholle.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=154310
Ari 1622
Saab 9-3 aero <3
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Joulu 06, 2014 21:17

Re: 9-3 virityssarjat

Viesti Kirjoittaja Saab 9-3 aero <3 »

Paljonko noille tulis hintaa, tai mistä vois kattoo, ja minkä kokoset suuttimet olis hyvät vai onko koneesta riippuen. Ja tämmönen viel jos ostan isomman ahtimen, niin kannattaako sisään tuloputki laittaa isompi?
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 virityssarjat

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Haulla löytyy varmaan parikymmentä topiccia tästä maagisesta 300hp ulos ottamisesta....

Tarkat tiedot autostasi helpottavat specsi listan kertomista huomattavasti.

Mutta jos kyseessä 00-02 9-3 Aero niin kyseessä T7 vehje B205 moottorilla.

Vakio ahdin(mitsu td04-15t) riittää sinne ~270hp kaksi litraisessa. (stage 3 bensa)

stage 3 on siis käytännössä: 3 tuumanen kokoputki ja softa. (suuttimet jos viinalle)



Tosta vakiosta B205 moottorista on vähän turhaa ruveta piinaamaan niitä paria kymmeniä lisä heposia...koneessa on siis niin sanotut 300hp männät ja menään silloin jo aika kipurajoilla.

on kai niillä joku todistetusti ottanu niitä yli 300hp lukemiakin...todistetusti myös rikottu moottoreita.


Eli siis stage3 on ne halvat hevoset...

sen maagisen 300hp rikkominen ottaa sit jos sen verran euroja että sillä saa sit jo melkeen sen 400hp...

En halua lytätä millään tavalla "aloittelijan" intoa mutta, ehkä selaamalla esim garaget:ia saa vähän osviittaa mitä ihmiset ovat autoihinsa tehneet ja mitä niillä on tullu. http://www.garaget.org/bilar/

Ostamalla väärän auton ja tekemällä just ne väärät valinnat saa Saabastelustakin tehtyä kallista...ihan yhtä kallista kuin muittenkin merkkien harrastaminen.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Saab 9-3 aero <3
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Joulu 06, 2014 21:17

Re: 9-3 virityssarjat

Viesti Kirjoittaja Saab 9-3 aero <3 »

Joo kiitos eiköhän tällä pääse alkuun
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 virityssarjat

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Jatketaan runoilua sen verran että...

näistä paikoista saa rahalla:

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-98-02/

http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=44


Sit jos jaksaa vähän foorumia selailla niin pääsee jo aika monta sataa euroa halvemmalla.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

lisäksi tähän...tietämyksesi autoista noin yleisesti vaikuttaa, budjetti, onko rakentelu paikkaa, teetkö itse vai teetätätkö?

nopeasti tulee monta tonnia maksettua siitä että saa ne parikymmentä lisähevosta.

Henk.koht. en lähtis vakio T7 moottoria juuri sen stage3:sen yli piiskaamaan...kestää varmasti yksittäisiä vetoja mut esim motari vingutusta ja rata raiskausta...tuskin.

Ainoa lääke kestävään T7 pataan on vaihtaa sisuskalut eli vähintään männät.

Vaihtoehtoina aftermarket takomännät esim wiseco, wössner jne. (~700€) tai..

Vanhemmasta T5 moottorista(B2x4) männät ja veivit. (~250€)

Joku viisas joskus sanonut että, "eka rikot T5 romuja, sit ostat kalliit männät ja veivit ja rikot ne, jonka jälkeen toteat että on halvempaa rikkoa niitä T5 romuja." :wink:

Softia saa harrastajilta 100-150€...

Putkistoissa vissiin joku kimppa menossa muutenkin...tosin ei se JT kovin kallis oo sekään.

Lisäämällä paikkakunnan tietoihisi helpotat "softaajien" yhteydenottoja...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Saab 9-3 aero <3
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Joulu 06, 2014 21:17

Re: 9-3 virityssarjat

Viesti Kirjoittaja Saab 9-3 aero <3 »

Joo no täs on semmonen juttu, et ei oo kauaa ollu kortti vielä, ja kauhea saabismi :D itellä ei oo rajaa paljonko rahaa pistän saabini... Ja ihan ite laitan, kuhan saa vaan tilattuu noi osat joskus :oops:
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 virityssarjat

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kolkin vakioalustakin on täysin alimitoitettu suuremmille tehoille.

Siihenkin uppoo helposti touhutonni poikineen.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
joonas112
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 17:55

Re: 9-3 virityssarjat

Viesti Kirjoittaja joonas112 »

Aika hyvä tilanne jos ei oo rajaa paljonko rahaa laittaa saabbiin :D .Tommosen perus stage 3 saabin pitäis riittää aika hyvin vasta kortin saaneelle, ei se teho vaan se väääntö. Sillä teholla juurikaan vakio alustalla mitään tee. Konin sport kittiä vaan alle.
Saab 9-3se og 2,0t stage1/e85
Vastaa Viestiin