Komppaan vesaa.
Ei sitä biopoweriakaan muutoskatsasteta noin vaan.
Ajat sillä e85stage1 kokoonpanolla vaan iloisesti leimalle ja sieltä kotiin.
En ole kuullut että katsuri mitään kysyisi noilla vireillä(softa)
Vakiotkin saa paskaksi ihan ajamalla.
Verta tosiaan saa nenästä jos oikeen kaivaa, ja nyt tuntuu että sormi menee liian syvälle..
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggene85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Mikäli taas lukemaani olen ymmärtänyt oikein, niin tein seuraavan toimenpiteen poistaakseni EVAPin väliaikaisesti käytöstä siihen asti, kun saan uudet sopivat takaiskuventtiilit.
Otin kaasuläppäkoteloon menevän letkun irti ja tulppasin sen. Sitten irroitin R-letkun T-haaralta EVAPin letkun irti ja laitoin tilalle pienen tulpatun letkunpätkän. Eli tuo kuvan "Faulty (or failed) one-way-valvels" letku on molemmista päistään irti ja enää kiinni EVAP-järjetselmässä tuon toisen T-haaran kautta. Auto tuntuu toimivan ja ahtopaineet ja pyydetyt ilmamassat löytyvät. Ilmeisesti siis olen ymmärtäny ohjeet oikein?
Tarkoitus on siis palauttaa vielä EVAP toimintaan, joten en poistanut letkua siksi. Eikä riskiä sille, että polttoainehöyryjä vuotaisi konetilaan räjähdysvaaraan asti ole olemassa? Varsinkin kun tankissa suurin osa on jo etanolia.
Ja siitä olisin kiitollinen, jos jollain olisi antaa vaikka sopivien korvaavien takaiskuventtiilien tuotekoodia/mallia, jolla saisin venttiilit hankittua. Alkuperäisosaahan ei kannata osta juuri näiden kestävyysongelmien vuoksi, ja on vieläpä kalliskin.
TLinden kirjoitti:Ja siitä olisin kiitollinen, jos jollain olisi antaa vaikka sopivien korvaavien takaiskuventtiilien tuotekoodia/mallia, jolla saisin venttiilit hankittua. Alkuperäisosaahan ei kannata osta juuri näiden kestävyysongelmien vuoksi, ja on vieläpä kalliskin.
Öljypohja on nyt puhdistettu, jonkin verran karstaa oli sihdissä, mutta ei mitenkään pahalta näyttänyt. Samalla näkyi, että autolle oli joku jotain remonttia tehnyt aiemminkin, pakoputken ja turbon välisestä tukiraudasta puuttui yksi pultti, lisäksi monet pultit olivat aika löysällä. Tulipahan nämä sitten hoidettua kuntoon samalla.Sitten turbolta lähtevä paksu letku oli heikosti kiinni, on todennäköisestä, että tuostakin liitoksesta on jotain vuotanut, vaikkei sitä ahdoissa kyllä R-letkun tulppaamisen jälkeen huomannutkaan.
Imu/puhalluskokeissa tuntuivat nuo takaiskuventtiilit pitävän. Tein semmoisen muutoksen järjestelmään, että kaasuläppäkotelon päässä on tulppa putkessa sekä itse kaasuläppäkotelolla, mutta toisesta päästään putki on normaalisti kiinni. Tällöin eivät polttoainehöyryt tule konetilaan, vaan niiten pitäisi mennä ilmanputsarikoteloon. Tämä on varmaan myös ihan toimiva ja turvallinen ratkaisu? Ahtopaineet ainakin löytyvät edelleen normaalisti.
Semmoinen huomio on tullut tämän vanhemman 9-3:sen kanssa, että jarrupoljinta saa painaa aika suurella voimalla uudempikorimalliseen ja aiempiin autoihini nähden. Onkohan kyse ominaisuudesta, että näissä malleissa on hieman heikompi tehostus vai pitäisiköhän lähteä epäilemään, että jarrutehostimen alipainepumpussa mahdollisesti on jokin ongelma tai jopa itse tehostimessa?
Etujarrujen liukutapit putsaisin ensiks jos tuntuu et tarvitaan turhan paljon poljinvoimaa. Menee kyl pelkil sisäpaloil katsastuksesta läpi mutta kovemmis vauhdeis saa polkee tosissaan.
Katsoisin heti ensimmäiseksi alipainepumpulta (venttiilikopassa kiinni kuskinpuolella) jarrutehostajalle lähtevän letkun kiinnitykset.. Itsellä oli alipainepumpulta jarrutehostajalle lähtevä letkun liitos käytännössä irti, sen kun liimasin paikalleen ni johan alkoi jarrutehojakin löytyä.(ilmaisu saattaa olla vähän sinnepäin kun t7 on vielä opettelun alla)
Onkin aikaa mennyt, että olen tänne ehtinyt kirjoitella ja kilometrejäkin auton kanssa on taittunut yli 20 000...
Jarruvika oli takana, takajarrut käytännössä jumissa, puhdistuksella alkoi kaikki toimimaan, kuten pitääkin.
Turbossa oli pientä öljyvuotoa ja lopulta auto antoi vikakoodin bypass-venttiilistä. Koska kilometrejäkin oli jo 190 000, mikä povailee täältä lukemani perusteella Garrettin hajoamista, niin vaihdatin turbon ja bypassin Pro-Car servicellä, Garrettin tilalle tuli Mitsubishi. En ollut tarpeeksi aktiivisesti seurannut moottoriöljyn määrää (Saab ei näytäkään ilmeisesti tästä varoittavan merkkivalolla, kuten monet muut merkit) ja huollossa varoiteltiin vakavan moottorivaurion riskistä (ei ole tarkkaa tietoa, paljonko öljyä koneessa oli jäljellä, mutta huomattavasti normaalia vähemmän, öljyillä oli n. 9000 km, olen vaihtanut 10 000 km välein), turbon lisäksi ongelmaa saattaa olla männänrenkaissakin, mutta eipä tähän nyt huvittaisi yli 2000 euron remonttia tehdä lisäksi, kun turbon kanssakin paloi jo toista tonnia. Siispä pitää nyt seurata öljynkulutusta tarkkaan, ettei uusi turbo vaurioidu. Ulkoisia öljyvuotoja ei moottorissa näkynyt vanhan turbob lisäksi, eli sisäisesti on öljyä hukannut.
Paljonko siis yleensä on tämän tyypin normaali öljynkulutus 10 000 km vaihtovälillä, tarvitseeko normaalisti öljyä lisätä? Mikä viskositeetti olisi suositeltavin?
Männänrengasongelma ilmeisesti liittyy renkaiden jumiutumiseen. Japanilaismerkeissä forte-pesusta on apua samaan ongelmaan, auttaisiko Saabissakin, vai onko tässä koneessa renkaiden jumiutumisen sijaan yleisempi vika renkaan katkeaminen?
Itsellä meni edellisessä autossa 10 tkm vaihtovälillä noin litran verran öljyä, turbo ja kone muutenkin oli terve. Se menee vielä aika hyvin normaalin öljynkulutuksen piikkiin, kun koneella oli kuitenkin ajetta lähes 250 tkm.
Mulla on joka kerta saanu lisätä reilun puoli litraa kympin vaihtovälillä, että on vaihtohetkellä vielä alamerkin yli. Eli kuluu jotain 1-1,5 litraa, kun ylämerkistä on lähdetty. Jostain sitä tasaisesti menee, mutta en ole katsonut aihetta olevan sen kummempaan. Toista sataa tuhatta mennyt näin, nyt 230 mittarissa. Siskollani vastaava 9-3 T7 kone kuluttaa vieläpä litran verran enemmän, siinä autossa ilmeisesti turbossa alustavaa vikaa. Pölläyttelee silloin tällöin starteissa. Eli kyllä näissä öljy kannattaa katsoa parin tonnin välein, ei iso vaiva. Öljynä olen käyttänyt aina Mobil 1 0W-40, ja sitä käytän jatkossakin.
Kiitos taas vastauksista. Tuota aitoa GM:n öljyä ostinkin edellisellä vaihtokerralla Motonetistä,pitää käyttää jatkossakin. Ajoa kertyy parhaimmillaan 1000 km viikossa, joten voisi ottaa öljyn määrän ihan viikottaiseksi tarkistuskohteeksi.