Vastatkoot kuka osaa... Mitä eroa on näillä alustoilla ?
- Vakio "lulla" alusta
- Tehtaan sport alusta ( mm. mun autossa )
- Aeron alusta
- Viggenin alusta
Siis lähinnä kiinnostaa ero noiden kolmen viimeisen välillä. Olen ajatellut tumpata ton tehtaan "sport" alustan ( ihan helvetin vetelä ) tilalle Viggenin jouset ja Bogen aavistuksen jäykemmät iskarit. Lesjön jousia kun en onnistunut saamaan ....
ps: Ostetaan VRK , oisko sitä kotimaista tuotantoa saatavilla ?
Itellänikin oli alunperin varmaan tuo sport alusta omassa -02 TurboJubileessani. Vaihdoin kuitenkin tilallle KONI Sport Kitin eli 35 mm madaltavat Konin omat jouset ja niihin Konin omat säädettävät Sport iskarit. Suosittelen sullekin heti Sport Kitin ostamista. On se vaan niin hyvin pelittänyt ainakin mun autossa. Ei enää keula nouse kiihdytyksissä ainakaan tällä 125 Kw:lla. Autoni ei kuitenkaan madaltunut tällä Konin sarjalle siis alkuperäiseen verrattuna paljoakaan, eli vain noin 20 mm . Onhan tuo silti sporttisemman näköinen nyt. Ja kuitenkin ajettavuus on paljon parempi kuin Saabin omalla sport alustalla. Konin Sport Kitin hintakin on kohdallaan jos sitä vertaa muihin alustasarjoihin. Itelleni kulut koko hommasta (osat+asennustyö+muutoskatastusmaksu) oli 770 Euroa
SAAB 9-3 SE TurboJubilee vm. 2002, Musta 5 d ! Olen sairastunut vakavasti SAABISMIIN !
Turbojubilee kirjoitti: Konin Sport Kitin hintakin on kohdallaan jos sitä vertaa muihin alustasarjoihin.
Pikku "korjaus" tuohon lausahdukseesi. Alustan laatuun en ota kantaa.
Itselle tuli hankittua alusta (jouset+iskarit) OG9-3:een, tässä pari vaihtoehtoa Konille:
Sacsh PerformanceSet (-30mm) 600 euroa.
Eibachi ProSystem alustasetti (-35 mm) 620 euroa.
Mulla on NG900:ssa H&R:n madallusjousisatsi (madaltaa 30 mm), Bilsteinin Sportit ja Powerflexin puslat. Alusta on hyvä, ei ole liian kova eikä liian löysä, mutta valitettavasti alusta ei ole niin hyvä kuin 9³SS:n alusta.
Alkaa vähän meikäläistä epäilyttämään, että vaikka syytäisin rahaa kuinka tuon NG900:n alustaan, niin siitä ei koskaan saa yhtä hyvää kuin 9³SS:n alusta
ja mulla on ng:ssä madallusjoudet(merkkiä en tiedä, kun ei selviä niistä tuv papereista, tai en osaa katsoa) mutta madallus on noin -50mm ja alusta tosiaan on kova taitaa olla jotain H&R+konit kireimmässä asennossa jotain samaa luokkaa.
mutta vetelyä tms ei kyllä esiinny
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Turbo Sensonic kirjoitti:Alkaa vähän meikäläistä epäilyttämään, että vaikka syytäisin rahaa kuinka tuon NG900:n alustaan, niin siitä ei koskaan saa yhtä hyvää kuin 9³SS:n alusta :cry:
Olen samaa mieltä tuosta ettei NG900 alustasta saa koskaan erinomaista. Siitä saa helposti kovan ja varmaan suht jäykänkin mutta moni muu auto tarjoavat vakiona saman jämäkkyyden kun NG900:seen saa kovalla vaivalla rakentamalla mutta ilman kovuutta jos näin haluaa. Ongelma on mielestäni erittäin löysä kori rakenne.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
mutta toisaalta ,kun alustaa jäykistää, niin ei vipuvarren kasvattaminen
haittaa...
olen itsekin asiaa pohtinut, jos etupään leveys olisi 1/2metriä enemmän ,
niin varmaa oli parempi...
tai sitten on vaan niin nirso.( mulla oli aikoinaan honda civic -93vm.
siinä oli tarkka ohjaus ,senkun sais saabiin)
nerola kirjoitti:mutta toisaalta ,kun alustaa jäykistää, niin ei vipuvarren kasvattaminen
haittaa...
olen itsekin asiaa pohtinut, jos etupään leveys olisi 1/2metriä enemmän ,
niin varmaa oli parempi...
tai sitten on vaan niin nirso.( mulla oli aikoinaan honda civic -93vm.
siinä oli tarkka ohjaus ,senkun sais saabiin)
Joo toi turha kallistelu lähtee kyllä pois kapeessakin autossa kun tarpeeksi jäykistelee, mutta sitten on mukavuus lähtenyt jo ajat sitten.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Yksi merkittävä tekijä on varmasti taka-akseli. og93 taka-akseli on puolijäykkä tuentainen, kun taas 93SS on varustettu erillistuentaisella ratkaisulla. Meikäläistä nyppii aina, kun katselen työpaikan pihassa lepo calibraa ja monesti hiljaa itsekseni totean "miksi saab ei voinut käyttää samaa ratkaisua (pohjalevyä) kuin opel calibrassa" Calibrassa siis Vectrasta poiketen erillistuenta.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07