9-3 alustoista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

9-3 alustoista

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Vastatkoot kuka osaa... Mitä eroa on näillä alustoilla ?

- Vakio "lulla" alusta
- Tehtaan sport alusta ( mm. mun autossa )
- Aeron alusta
- Viggenin alusta


Siis lähinnä kiinnostaa ero noiden kolmen viimeisen välillä. Olen ajatellut tumpata ton tehtaan "sport" alustan ( ihan helvetin vetelä ) tilalle Viggenin jouset ja Bogen aavistuksen jäykemmät iskarit. Lesjön jousia kun en onnistunut saamaan ....

ps: Ostetaan VRK , oisko sitä kotimaista tuotantoa saatavilla ? :evil:
Atte Sirén
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 00:44
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Atte Sirén »

.
Viimeksi muokannut Atte Sirén, Su Joulu 20, 2015 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Atte Sirén, Kerava-city
9-5 Aero Combi -01, 9-5 2.3t -98, 9000 CSE 2.3t -93
Turbojubilee
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 23:01
Paikkakunta: alaviN

9-3 OG alustat

Viesti Kirjoittaja Turbojubilee »

Itellänikin oli alunperin varmaan tuo sport alusta omassa -02 TurboJubileessani. Vaihdoin kuitenkin tilallle KONI Sport Kitin eli 35 mm madaltavat Konin omat jouset ja niihin Konin omat säädettävät Sport iskarit. Suosittelen sullekin heti Sport Kitin ostamista. On se vaan niin hyvin pelittänyt ainakin mun autossa. Ei enää keula nouse kiihdytyksissä ainakaan tällä 125 Kw:lla. Autoni ei kuitenkaan madaltunut tällä Konin sarjalle siis alkuperäiseen verrattuna paljoakaan, eli vain noin 20 mm :roll: . Onhan tuo silti sporttisemman näköinen nyt. Ja kuitenkin ajettavuus on paljon parempi kuin Saabin omalla sport alustalla. Konin Sport Kitin hintakin on kohdallaan jos sitä vertaa muihin alustasarjoihin. Itelleni kulut koko hommasta (osat+asennustyö+muutoskatastusmaksu) oli 770 Euroa :lol:
SAAB 9-3 SE TurboJubilee vm. 2002, Musta 5 d ! Olen sairastunut vakavasti SAABISMIIN !
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: 9-3 OG alustat

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Turbojubilee kirjoitti: Konin Sport Kitin hintakin on kohdallaan jos sitä vertaa muihin alustasarjoihin.
Pikku "korjaus" tuohon lausahdukseesi. Alustan laatuun en ota kantaa.

Itselle tuli hankittua alusta (jouset+iskarit) OG9-3:een, tässä pari vaihtoehtoa Konille:

Sacsh PerformanceSet (-35mm) 600 euroa.
Eibachi SportSystem alustasetti (-30 mm) 620 euroa.

EDIT: Muistin väärin, aikaisemmin olin kirjoittanut EibachProSystemin maksaneen tuon verran. Nyt pitäisi olla oikein.
Viimeksi muokannut tevisu, To Tammi 27, 2005 19:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 OG alustat

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tevisu kirjoitti:
Turbojubilee kirjoitti: Konin Sport Kitin hintakin on kohdallaan jos sitä vertaa muihin alustasarjoihin.
Pikku "korjaus" tuohon lausahdukseesi. Alustan laatuun en ota kantaa.

Itselle tuli hankittua alusta (jouset+iskarit) OG9-3:een, tässä pari vaihtoehtoa Konille:

Sacsh PerformanceSet (-30mm) 600 euroa.
Eibachi ProSystem alustasetti (-35 mm) 620 euroa.
Mulla on NG900:ssa H&R:n madallusjousisatsi (madaltaa 30 mm), Bilsteinin Sportit ja Powerflexin puslat. Alusta on hyvä, ei ole liian kova eikä liian löysä, mutta valitettavasti alusta ei ole niin hyvä kuin 9³SS:n alusta.

Alkaa vähän meikäläistä epäilyttämään, että vaikka syytäisin rahaa kuinka tuon NG900:n alustaan, niin siitä ei koskaan saa yhtä hyvää kuin 9³SS:n alusta :cry:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

ja mulla on ng:ssä madallusjoudet(merkkiä en tiedä, kun ei selviä niistä tuv papereista, tai en osaa katsoa) mutta madallus on noin -50mm ja alusta tosiaan on kova :lol: taitaa olla jotain H&R+konit kireimmässä asennossa jotain samaa luokkaa.

mutta vetelyä tms ei kyllä esiinny
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 OG alustat

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Turbo Sensonic kirjoitti:Alkaa vähän meikäläistä epäilyttämään, että vaikka syytäisin rahaa kuinka tuon NG900:n alustaan, niin siitä ei koskaan saa yhtä hyvää kuin 9³SS:n alusta :cry:
Olen samaa mieltä tuosta ettei NG900 alustasta saa koskaan erinomaista. Siitä saa helposti kovan ja varmaan suht jäykänkin mutta moni muu auto tarjoavat vakiona saman jämäkkyyden kun NG900:seen saa kovalla vaivalla rakentamalla mutta ilman kovuutta jos näin haluaa. Ongelma on mielestäni erittäin löysä kori rakenne.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ite olen veikkaillut perimmäiseksi ongelmaksi kapeutta suhteessa painoon.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
nerola
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 22:45
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja nerola »

peinu kirjoitti:ite olen veikkaillut perimmäiseksi ongelmaksi kapeutta suhteessa painoon.
onko kokemusta , jos offsettiä pienentää " raide leveys suurenee"
niin auttaako asiaan???
:roll:
eki saabi 9-3s -00 2.0t
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Eihän sitä tarvitse edes kokeilla. Kaikki vähänkään fysiikkaa ymmärtävät tietää, että mitä enemmän vipuvartta sen kevyempi vääntää.

Luulis kuitenkin, että orkkis offset on paras kyseiseen autoon.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:ite olen veikkaillut perimmäiseksi ongelmaksi kapeutta suhteessa painoon.
Yksi syy voi olla myös auton onneton pohjalevy, jota ei ilmeisesti ole todellakaan tarkoitettu turboahdetun auton pohjalevyksi :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
nerola
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 22:45
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja nerola »

mutta toisaalta ,kun alustaa jäykistää, niin ei vipuvarren kasvattaminen
haittaa... :?
olen itsekin asiaa pohtinut, jos etupään leveys olisi 1/2metriä enemmän ,
niin varmaa oli parempi...
tai sitten on vaan niin nirso.( mulla oli aikoinaan honda civic -93vm.
siinä oli tarkka ohjaus ,senkun sais saabiin)
eki saabi 9-3s -00 2.0t
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:ite olen veikkaillut perimmäiseksi ongelmaksi kapeutta suhteessa painoon.
Joo, Sport Sedan on leveämpi ja kulkee paljon rauhallisemmin. NG on jotenkin rauhaton, joka tod.näk. johtuu auton raideleveydestä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

nerola kirjoitti:mutta toisaalta ,kun alustaa jäykistää, niin ei vipuvarren kasvattaminen
haittaa... :?
olen itsekin asiaa pohtinut, jos etupään leveys olisi 1/2metriä enemmän ,
niin varmaa oli parempi...
tai sitten on vaan niin nirso.( mulla oli aikoinaan honda civic -93vm.
siinä oli tarkka ohjaus ,senkun sais saabiin)
Joo toi turha kallistelu lähtee kyllä pois kapeessakin autossa kun tarpeeksi jäykistelee, mutta sitten on mukavuus lähtenyt jo ajat sitten.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Yksi merkittävä tekijä on varmasti taka-akseli. og93 taka-akseli on puolijäykkä tuentainen, kun taas 93SS on varustettu erillistuentaisella ratkaisulla. Meikäläistä nyppii aina, kun katselen työpaikan pihassa lepo calibraa ja monesti hiljaa itsekseni totean "miksi saab ei voinut käyttää samaa ratkaisua (pohjalevyä) kuin opel calibrassa" Calibrassa siis Vectrasta poiketen erillistuenta.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Vastaa Viestiin