Asiaa lienee syytä tutkia. Vesa67 lupaili hieman mallailuautoa myös projektiin ja hänen kanssaan on varmasti hyvä tutkiskella myös tuo aspekti. Hyvähän siitä pitää saada kuitenkin, eikä mitään koristetta, siinä olet enemmän kuin oikeassaBaas 009 kirjoitti:Sinänsä tuki kiinnostaa allekirjoittanuttakin, mutta minusta tuo malli on ihan ihmeellinen.
Huonosti on mekaniikasta tai lujuusopista meikäläisellä mitään taustaa, mutta jotenkin näyttää että tuossa kuusisakaraisessa tuessa nuo viistot putket ovat lähinnä koristeita. Tietääkseni putkirakenne kantaa vain pituussuunnassaan, poikittainen vääntölujuus on kohtalaisen olematon. Jos tässä tapauksessa nyt ristikkäiset kulmat alkavat toistensa suhteen liikkua joko kauemmas tai lähemmäs toisiaan, alkaa risteyskohta kiertyä keskipisteensä ympäri.
En ole tuollaista tukea asennettua paikan päällä nähnyt, joten en tiedä että onko jokin syy rakentaa se noin, eli ristikkäisten kulmien putket eivät ole yhtenäisiä. Jos ne olisivat, olisi niiden jäykistävä vaikutus huomattavasti suurempi. Tietenkin poikittainen putki on yhtä puuta, mutta nuo kulmaputket tulisi hitsata poikkiputkeen niin että linja on yhtenäinen jolloin putken suuntainen voima ei lähde kiertämään rakennetta.
Joku asiaa ja ennenkaikkea teräsrakenteita paremmin tunteva voisi asiaa valaista, että puhunko ihan omiani, ja onko auton alla jotain ns. tiellä etteikö rakennetta voisi muuttaa esittämääni suuntaan.
Taliaferrolla (aka. genuinesaab) on myös takarungon staagi, tällainen http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=644
Onko kellään kokemuksia moisesta? Toki normi käyttöautoon tuo sopii aika huonosti jos on yhtään tarvetta kaadella penkkejä tms...
-Ville
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)