NG900:sen venttiilinohjurin kumit
NG900:sen venttiilinohjurin kumit
94000km ajettu -97 vuoden 900:nen on alkanut silloin tällöin pölläyttämään hiukan sinistä savua käynnistyksen yhteydessä, öljynvaihtovälinä olen pitänyt 5000km ja sillä välin öljy on laskeutunut puoleen väliin mittatikussa, joten varsinaisesti tuo pölläytys on enemmänkin kosmeettinen haitta, mutta ei nuo ohjurin kumit tuosta ainakaan itsestään kiinni liimaudu, joten jossain vaiheessahan ne on vaihettava. Millainen operaatio ko. homma on huollossa, ja miten monella on ollut sama ongelma Saabissaan? Muistaakseni ainakin -94 ja -95 malleissa tämä on ollut tyyppivika, mutta paikallinen saab-asentaja sanoi vaihtaneen myös edelliseen 9-3:sen joihinkin malleihin uusia ohjurin kumeja paremmalla "liimalla"
GM900:n venttiilinkumit
Minun edellinen ajokki GM900 M1995 tarvitsi uudet venttiilinvarrenkumit kuljettuaan noin 215K. Remontti oli aika kallis ja työläs, koska venttilikansi piti irroittaa, jotta kumit sai kunnolla liimattua kiinni ja kun kansi irroitetaan on se myös käytettävä koneistamolla oikaistavana ja samalla menee uusiksi kaikki yläkerran tiivisteet.
Kovin pitkään ei hommaa kuitenkaan kannata vedättää, koska öljyn polttaminen tukkii katalysaattorin ja tuhoaa lambda-anturin, puhumattakaan pakoventtiilien karstoittumisesta, joka johtaa lopulta venttiilien palamiseen ja huomattavasti isompaan kansiremonttiin... Itse olen vaihtanut öljyt aina 10K välein ja kun nuo ohjurit on kunnossa, niin öljymäärä ei laske tikussa yhtään tuolla välillä.
Kovin pitkään ei hommaa kuitenkaan kannata vedättää, koska öljyn polttaminen tukkii katalysaattorin ja tuhoaa lambda-anturin, puhumattakaan pakoventtiilien karstoittumisesta, joka johtaa lopulta venttiilien palamiseen ja huomattavasti isompaan kansiremonttiin... Itse olen vaihtanut öljyt aina 10K välein ja kun nuo ohjurit on kunnossa, niin öljymäärä ei laske tikussa yhtään tuolla välillä.
Mikähän muuten aiheuttaa sen, ettei noiden kumien vaihto päältä käsin, kansi paikallaan ole pitkällä tähtäimellä hyvä ratkaisu? Postituslistallahan näin joku oli tehnyt, mutta oli sitten joutunut teettämään uudestaan kalliimman mukaan.
On kyllä aika kökkö kansi, jos pelkän irroituksen takia joutuu koneistamaan. Ekassa autossani (Fjord) ei ollut puhettakaan kannen koneistuksesta, kun vaihdoin kentiläiseen kannentiivisteen.
Onko muuten tuo koneistus kallein kulunki tuossa remontissa vai ylipäätään työn kesto? Voisiko kannen irroitella itse, viedä korjaamolle ja pyytää vaihtamaan ne kumit sekä koneistamaan? Tämän jälkeen taas kotona kansi paikalleen.
On kyllä aika kökkö kansi, jos pelkän irroituksen takia joutuu koneistamaan. Ekassa autossani (Fjord) ei ollut puhettakaan kannen koneistuksesta, kun vaihdoin kentiläiseen kannentiivisteen.
Onko muuten tuo koneistus kallein kulunki tuossa remontissa vai ylipäätään työn kesto? Voisiko kannen irroitella itse, viedä korjaamolle ja pyytää vaihtamaan ne kumit sekä koneistamaan? Tämän jälkeen taas kotona kansi paikalleen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Samaa kokemusta kuin Eskillä pari vuotta sitten. Työn otti vastan joku ei Saab-asiantuntija Laakkosella joka lupasi hinnaksi 3000mk. Autoa hakiessa olikin sitten jo Saabin huoltovastaanottaja joka iski laskun jotain 4300mk kouraan. Kompromissinä maksoin sitten jotain 3500mk.
Aika liuta oli uutta osaa ja kansi todellakin läheteään Laakkoseltakin muualle koneistettavaksi, joten kannattaa ottaa siis suoraan yhteys koenistamoon.
Loppui muuten se öljyn häviäminen aivan kokonaan.
Aika liuta oli uutta osaa ja kansi todellakin läheteään Laakkoseltakin muualle koneistettavaksi, joten kannattaa ottaa siis suoraan yhteys koenistamoon.
Loppui muuten se öljyn häviäminen aivan kokonaan.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Asia lienee niin siitä että ongelmaa pitkittäessä venttiililautasille pidemmän aikaa tihkunut öljy karstottuu aina paksummaksi. Kovalla koneen kuormituksella, miksei kevyemmälläkin karsta alkaa hehkua venttiilin pinnalla ja sehän tiedetään mitä siitä seuraa, venttiilin sulamisefekti.tsaarela kirjoitti:Mikähän muuten aiheuttaa sen, ettei noiden kumien vaihto päältä käsin, kansi paikallaan ole pitkällä tähtäimellä hyvä ratkaisu? Postituslistallahan näin joku oli tehnyt, mutta oli sitten joutunut teettämään uudestaan kalliimman mukaan.
On kyllä aika kökkö kansi, jos pelkän irroituksen takia joutuu koneistamaan. Ekassa autossani (Fjord) ei ollut puhettakaan kannen koneistuksesta, kun vaihdoin kentiläiseen kannentiivisteen.
Mitä pikemmin ongelma korjataan voidaan kumit varmasti vaihtaa "yläkautta" ilman myöhempiä ongelmia koska karstaa ei välttämättä ole ennättänyt kertyä. Mutta sitähän ei kuitenkaan näe ilman koko kannen ja venttiilien irroitusta!
Kannattaa korjata kunnolla (kansi irti) ja samalla tarvittaessa hioa venat jos on varmaa että kyseiset kumit on kusseet pidemmän aikaa. Voi sitten byssytellä motarilla levollisimmin mielin.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Ei kai siinä muuta perstuntumalla kuin öljypinnan laskeminen ja öljyn haju pakokaasussa.
Tai siis itellä oli vapari, en tiedä oisko turbolle vaikuttanut eri tavalla.
Tai siis itellä oli vapari, en tiedä oisko turbolle vaikuttanut eri tavalla.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Sinisen savun pölläyttely käynnistettäessä jonkin ajan seisomisen jälkeen, jo muutama tunti pitäs riittää, ja öljyntason lasku.Turbo Sensonic kirjoitti:Kertokaas mulle, kuinka auto käyttäytyy, jos noi venttiilinohjureiden kumit on "förbi"?
Miten auto käyttäytyy:
-käynnistettäessä
-tyhjäkäynnillä
-ajettaessa osakuormituksella / täyskuormituksella?
Näin oli mulla. Ajossa tai tyhjäkäynnillä mä en kyllä huomannu mitään, kai sitä sen verran pieninä määrinä palaa kun auto käy. Sammutettuna seistessä sitten valuu palotilaan ja ku päräyttää käyntiin niin öljy kärähtää ja pölläyttää pilven putkesta.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Mulla ei ollu sillon vielä sporttikissaaTurbo Sensonic kirjoitti:Mitens sun sportkat on kestänyt tuon kärähtävän öljyn? Eikös se pala "karrelle"NG900T kirjoitti:Sammutettuna seistessä sitten valuu palotilaan ja ku päräyttää käyntiin niin öljy kärähtää ja pölläyttää pilven putkesta.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Kumiongelman ollessa päällä ja aika lailla tasan pari vuotta sitten kun kävin vuosikatsastuksessa, niin ei ollut pakokaasupäästöjen suhteen moittimista, eli katti kondiksessa. Vika oli ainakin puol vuotta ennen tota katsastusta, ja öljyjä kun en itse yleensä vaihtele niin eipä sitä osannu aiemmin epäillä kunnes satuin kerran huomaamaan taustapeilistä auringonvaloa vasten savupilven heti käynnistyksen jälkeen.. korjausta tuli vaan aina lykättyä kun kallistahan se oli.Turbo Sensonic kirjoitti:Mut meniks vanha, orkkiskatti sököksi?NG900T kirjoitti:Mulla ei ollu sillon vielä sporttikissaa
Vika korjattiin sillon vasta loppukeväästä - kun oli pakko. Kun kärventy ne pari venttiiliä päästellessäni lahden motarilla T4:sta karkuun... Korjaamon diagnoosi : venttiililautasilla ollut karsta oli sulattanut kahteen pakoventtiiliin kolot. Sain venat mukaan muistoksi, ja onhan ne karun näköset.
En sitten tiiä mitä katti siitä vajaan puolen vuoden lisäajasta katsastuksen jälkeen tykkäs...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429