Oikealla edessä kolahtelee

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Oikealla edessä kolahtelee

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Tarviiko vaihdettaessa saada koko etupää ilmaan vai riittääkö kun tunkilla nostaa puolen kerrallaan?

Tarkennetaan vielä, että kolina tapahtuu ihan hiljaisessakin vauhdissa, kävelyvauhdissakin, ja vain vasemmalle käännyttäessä esim. jalkakäytävän päälle. Mm. hidastetöyssyissä ei kolahtele. Viittaako edelleen koiranluuhun?
Saab 9-3 SE 2,0i '98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Oikealla edessä kolahtelee

Viesti Kirjoittaja SS »

No kyllä tuo edelleen vähän siltä kuulostaisi, voi ongelma toki muuallakin olla.

Koko keulan nosto hallitunkilla helpottaa hommaa kun ei kallistuksenvakaaja enää väännä vastaan. En ole yhtä kulmaa nostamalla kokeillut vaihtaa, mutta eiköhän se noinkin onnistu.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
JGP
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 21:19
Paikkakunta: Hki

Re: Oikealla edessä kolahtelee

Viesti Kirjoittaja JGP »

Mulla oli runsas vuosi sitten ongelmana kolina vasemmalla edessä, esim. oikealle jalkakäytävälle ajettaessa, tämä jatkui erinäisten osien vaihdon (tukivarsi, koiranluu y.m.) jälkeenkin.
Viime vuonna katsastuksessa ei sitten etuvasen iskari mennyt katsastuksesta läpi ja iskarien vaihdon jälkeen loppui kolinakin, eli ilmeisesti "kuollut" iskari aiheutti kolinan.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Oikealla edessä kolahtelee

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Tosiaan iskarit vaihdettu vuosi sitten, joten ei luulisi paskana olevan. Varsinkin kun pari viikkoa sitten meni katsastus läpi.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Oikealla edessä kolahtelee

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Se iskarin tolppa jää kumin suojaan niin ei jää katsastuksessa kiinni jossei inssi tiedä tota ongelmaa.
Mulla oli edellisessä katsastuksessa reikä siinä sivussa ja leima tuli silti.
koiranluut on paljon helpompi vaihtaa jos saa koko keulan ilmaan ja nimenomaan kopasta. Keulassahan on hyvä nostopaikka hallitunkil.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Oikealla edessä kolahtelee

Viesti Kirjoittaja ballantine »

tetammi kirjoitti:Se iskarin tolppa jää kumin suojaan niin ei jää katsastuksessa kiinni jossei inssi tiedä tota ongelmaa.
Jota ei huomaa edes iskaritestissä, että iskari ei toimi?
Saab 9-3 SE 2,0i '98
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Oikealla edessä kolahtelee

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Alkanut tuo kolina vain pahenemaan. Kolinan huomaa nyt parhaiten kun paikallaan ollessa auton ollessa käynnissä kääntelee rattia nopeasti edestakaisin. Oikealta puolelta minusta kolina kuitenkin edelleen kuuluu.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Oikealla edessä kolahtelee

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Raidetankon pää on helppo testata ku ottaa kaverin kääntelee rattii. Koko hoidon kun ottaa käteen niin tuntee että liikkuuko osat samaan tahtiin.
Parasta olis jos pystyy auton normiasennossa kokeilee mut ei taida onnistua kuin nosturil tai montul.
Keula ylhäällä tai pyörät linkussa voi välys hävitä ku nivel eri asennossa kuin normaalisti.

Itellä oli apurungon etummaiset kiinnityspultit vähä löysällä niin sieltäkin voi kolista, myös takimmaiset voi olla löysäl.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Oikealla edessä kolahtelee

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Iskarin alapään iso mutterinhan se oli löysällä. Sain putkipihdeillä kiristettyä ja johan loppui kolina.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Vastaa Viestiin