Coiloverien rakennus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Coiloverien rakennus

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Kesän rata-ajoja varten olis tarvis rakennella Coilover-tolpat säädettävillä yläpäillä. Vakiokulmilla kääntyvyys on huono, ja eturenkaat kuluvat hetkessä piloille koska kulkevat niin pahasti kyljellään.

Säädettävä yläpää tarvitsee kaverikseen käytännössä coilover-tolpan, koska vakiotolppa ei mahdu kääntymään iskaritornissa sisäänpäin. Vakiotolpalla käyttämällä säädettävää tukivartta tämä varmaan onnistuisi, mutta niiden saatavuus ja hinta on sitten aika paljon huonompi. Toinen etu on coilovereihin saatavilla oleva lähes rajaton jousivalikoima.

Rakentamiseenhan tarvitaan aihiotolpat, kierreholkit jousilautasineen ja yläpäät. Mahdollisesti myös jotain sovitusosia esim. yläpään reiän simmaamiseen oikean kokoiseksi.

Auto johon näitä ollaan tekemässä, on OG 9-3. Varastossa kuitenkin olisi hyväkuntoiset NG900 tolpat.
Mitkä ovat ne ratkaisevat erot kolkin ja NG:n tolppien välillä. Jousilautanen on erilainen, mutta sillä ei ole merkitystä, se kun poistetaan kuitenkin. Onko iskariputki eri pituinen, ja onko putken kierre sama kuin kolkin tolpassa? Mahdollisesti muita eroja?
Tolppaan on tarkoitus laittaa kolkin Bilstein B8, sopiiko, en tiedä.

NG:n tolppa on siinä mielessä parempi aihio, että se on yleensä ehjä. Korjattuun kolkin tolppaan ei mahdu kierreholkki päälle, ja uudet taas maksaa hunajaa. Edes NG:n tolppaan ei mahdu nämä yleisimmät 2.25 tuuman kierreholkit, vaan pitää hommata selvästi harvinaisemmat 2.5 tuuman kierreholkkisarjat. NG:n tolpan ulkohalkaisija on ~54mm, kun tuollaisen pienemmän holkin sisämitta on ~50,5mm, isomman ~55mm

Tolpista puuttuu navat, joten ne täytyy kuitenkin hommata. Ainakin Speedpartsin ja muiden putkien perusteella napa on sama sekä ng:ssä että kolkissa, samoin laakeri.

Kierreholkeiksi käy nämä http://urly.fi/lph, samat saa myös valmistajalta suoraan, hinnassa ei suurtakaan eroa http://urly.fi/lpi

Yläpäät saanee helpoimmin mamasanilta http://urly.fi/lpj, saappiin suoraan sopivaa ei toki ole mutta täytyy selvittää millä selviäisi vähimmillä modauksilla, koriin jotunee poraamaan ainakin yhden tai kaksi reikää toki lisää...

Harvinaisempia noihin isoihin kierreholkkeihin sopivia jousia saa mm. Lautamäeltä, http://urly.fi/lpk

Hintaa tuppaa tulemaan toki vähän maan perskeleesti, täytyy koittaa sorsastaa saab-osia käytettynä. Jos jollain on irtonapoja hyllyssä, voisin ostaa pois jos edullisesti ollaan valmiita kauppaa tekemään :)

Ens alkuun tarvis tietoa noista tolppien eroista, että onnistuuko NG:n tolpasta rakentaminen vai onko jotain ylikäymättömiä eroavaisuuksia.

-Ville
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Coiloverien rakennus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Oletko turust? Mulla ois tosi huonot kolkin tolpat jos haluut vertailukappaleeks.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1464
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Coiloverien rakennus

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mä luulin että säädettäviä tukivarsia saa ihan kaupasta, eli saatavuuden ei pitäisi olla ongelma:
http://www.exd.se/shop/index.php?page=s ... &Itemid=56

Mun kokemusten mukaan NG-satkun tolpat eivät ole sen ehjempiä kuin kolkin tolpat, mutta ne ovat eri tavalla rikki, eli jousilautanen ruostuu pilalle, ainakin mun autossa oli tälläinen ongelma.

Mun muistaakseni noissa tolpissa on ainakin iskaripatruunan halkaisijoissa eroa ja olisiko pallonivelen kartiossakin eroa, kun kerran tukivarsi on erilainen?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Coiloverien rakennus

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Kolkin iskarin yläpäästä läpi tuleva kiinnityskierre eri mittainen (ainakin keltaisissa koneissa) kuin satkussa. ongelma lähinnä sen yläpään kanssa...yläpään (laakerin)osia sekoittelemalla saa sopimaan. Omassa satkussa toinen etupatruuna (ilmeisesti) kolkista toinen satkusta.

Ala jousilautaset hieman eri korkeudella ja lautaset eri muotoiset.

Ja niinkuin jo aiemmin mainittu hajoavat erilailla, kolkista mätii partuunan jengat, satkuista ala jousilautaset.

Napa eri...satkun navan ulkohalkaisija ~1mm isompi jolloin kolkin jarrulevyt eivät käy,eivät mene pohjaan asti.

Jarrusatuloiden kiinnityspaikat samat.

Ja noista EXD:n tukivarsista sen verran että olleet omalla tilauslistalla jo useamman vuoden, ovat halventuneetkin aika reippaasti tässä vuosien saatossa...taannoin olin yhteyksissä sinne tilaus mielessä mutta homma kaatui silloin liian suuriin rahtikuluihin. Kyseisellä putkalla ei ainakaan silloin ollu mitään postituts diilejä mihinkään suuntaan ja rahti oli suhteessa osan hintaan ainakin mulle liian suuri. En muista enää numeroita.

Lisäksi noista on kuulunut maailmalta aika ristiriitaisia kokemuksia...paljon on haukuttu kestoikää joka ilmeisesti kesän tai kaksi noissa nivelissä...tarttis vissiin ainakin rasvanipat laittaa ja välttää talvella ajoa sekä hiekkateitä.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Coiloverien rakennus

Viesti Kirjoittaja TTH »

Iskaripatruunoiden alapäässä oli eroa, muistaakseni meni niin että NG-satkussa on vähän kavennettu tuota alapäätä kun kolkin patruuna on saman paksuinen koko matkalta...

Napa vaihtuu MY96 NG-satkussa, sitä ennen on tuo isompi napa johon ei mene kolkin jarrut. Pikkunapaan sitten taitaakin mennä kaikki Saabin OEM-levyt, Turbo X-levy mukaanlukien...

Pallonivelissä ei ole eroa, tukivarret vaihtuvat myös MY96 tuohon uudemman malliseen mikä löytyy myös kolkista.

Itsellä on kans yhden NG:n tolpat jemmassa, vähän samaa hommaa miettinyt. Taka-akseli on kyllä vielä vähän kysymysmerkki, tämän tyylistä tolppaa vähän haluttais mutta Sellholmilla se nyt maksaa hunajaa:
http://www.garaget.org/?car=29275&image=952141
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Re: Coiloverien rakennus

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Meni hiukka aikaa ennenkuin ehti tähän taas ihmettelemään, oli ns. muuta hommaa...

Muistin että mullahan on yksi räjähtänyt B8-bilsteini jemmassa, kaivoin sen esiin ja sovitin NG:n tolppaan. Näyttäis sopivan ihan normaalisti, pohjaan asti en kiristänyt kun oli kummassakin kierteessä sen verran moskaa ettei ihan tuosta vain mennyt. Ja vaikka iskari olisikin liian lyhyt niin se nyt on ongelmista pienin.

Jousilautasen mädäntyminen ei ole ongelma tässä tapauksessa kun se joka tapauksessa poistetaan. Samaten yläpään erilaisuus ei vaikuta, koska tulee aftermarket-osa kuitenkin. Omissa tolpissa tosin jousilautasetkin on kumman hyvät. ABS-anturien kiinnikkeet on edellinen seppä survonut p****si, mistäköhän niitä saisi uusia?

Noita exd:n tukivarsia en ollutkaan hokannut, mutta joka tapauksessa ei oikein sovellu tämänhetkiseen tilanteeseen. Sellhomilla vastaavat maksoivat jotain aivan naurettavaa. Auto on kuitenkin myös siviiliajossa niin uniball-varret on jokseenkin epäsoveltuvat jatkuvaan käyttöön. Kaikki puslat on uretaania eikä etupään vetelyys ole ainakaan vielä muodostanut ongelmaa. Toki säätövarret ovat oikeaoppisempi tapa kulmia muuttaa koska samalla voi kasvattaa raideleveyttä.

Takapäähän en näe tarvetta puuttua ainakaan vielä hetkeen, takana on nykyään tuplavakaaja ja konin jouset. Jos joskus kaipaa jäykkyttä lisää, täytyy värkätä TTH:n linkkaaman tyyppiset systeemit. Tosin pääjousi on suotavaa säilyttää paikallaan, jos se korvataan coil-overilla niin iskarin kiinnityspisteet joutuvat ottamaan vastaan kaiken kuorman ja sitä ne tuskin ilman vahvistamista kestävät.

Nyt tarvis hommata sitten osia jotta tolppia voisi rakentaa. Katsotaan joutaako kevään aikana, ekat ratapäivät olisi huhtikuussa....
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Re: Coiloverien rakennus

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Jaahas,

Tähänkin on tullut jotain edistystä.

Tilasin tuossa taannoin Ebaysta puolalaiset camber-säädettävät yläpäät etutolppiin. Kyseiset olivat tarkoitettu BMW e46:een, poran ja rälläkän käytöllä ne sai sopimaan paikoilleen, ihan kohtuullisesti sai rälläkkää heilutella, iskaritornissa oli kaikenmaailman pahkuroita tiellä...

Kun lopulta sain yläpäät sopimaan paikalleen ja systeemin kasaan, totesin että ei ainakaan näillä säätöpalikoilla tarvitse coilover-tolppaa. Säätö menee kevyesti tappiin ja tilaa on vielä liki sentti.
Epätarkalla mittauksella sain camber-arvoksi ~3 astetta, eli jokseenkin riittävästi etuvetoiseen. Se mikä on optimi, on sitten ihan toinen juttu.

Lisään kohta kuvan kunhan sen sais vaan ulos puhelimesta...
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Re: Coiloverien rakennus

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Vähän venahti tuo kuvan laittaminen, tämän projektin puitteissa ei tosin mitään uutta...

Kuva

Ei tullut otettua enempää kuvia, mutta kuvassa on se mitä alun perin pyöreästä yläpään runkolevystä jäi jäljelle sovittamisen jälkeen. Kolkin iskaritornissa on kaikenmoisia pahkoja, joten parasta olis tehdä autokohtainen sovitelevy alkuperäisen yläpään perusteella. Tämä aihio oli alunperin tarkoitettu E46 bemariin, lähin mitä nyt kohtuullisella hakemisella löysin.

Saabissa on epäsymmetrinen yläpään pulttijako, se toki oli helppo korjata poraamalla pari ylimääräistä reikää. Koetin myös porata toisen reikäsarjan jolla olisi saanut tolppaan lisää casteria, mutta tornin reikä on niin pieni ettei yläpään säätöosa (joka ei ole kuvassa), ei mahtunut liikkumaan.
Epätarkalla mittauksella näillä palikoilla maksimicamber oli ~3 astetta, jolla ajoin myös radalla.

Homman lopputuloksena voidaan todeta: Camberin lisääminen vaikutti auton kääntyvyyteen todella paljon, edelleen oltiin enimmäkseen aliohjaavalla puolella mutta etupään pito oli aivan toista luokkaa. Ainakaan näiden yläpäiden mahdollistamalla täydellä camberilla ei sovellu siviiliajoon, renkaiden kuluminen sisäreunasta on huomattavaa. Toinen huono puoli on aurauksen hervoton muuttuminen camberia säädettäessä, mutta tämä on seurausta etupään rakenteesta jossa kääntövarsi on jokseenkin tolpan puolivälissä. Aurauksen säätö on siis pakollista joka kerta kun camberia muutetaan.

Näihin nimenomaisiin komponentteihin liittyen laatu oli myös jonkinlainen pettymys, puolan poikien uniballeissa oli toisessa aivan hervoton välys, toisessa ei juuri ollenkaan. Halppis-uniballeissa on välystä aina, mutta toisen puolen välys oli kyllä aika hävytöntä luokkaa alun perinkin.
Hyvä puoli on että kyseessä on vaihtokelpoinen universaali-uniball, joten päivittäminen parempiin on helppoa ja edullista.

Jatkokehitykseen seuraavaksi yläpään modaaminen niin että caster-kulmaa saa kasvatettua. Tämän pitäisi parantaa kääntyvyyttä entisestään ja mahdollistaa staattisen camberin pienentämisen.
Vaikka tolpan yläpään kääntäminen sisäänpäin ei aiheuttanutkaan konfliktia jousen ja iskaritornin välillä, kävi kyllä selväksi että etupään jäykentäminen huomattavasti on entistäkin tarpeellisempaa.
Parantunut etupään pito huononsi tilannetta entisestään, etupää sukeltaa mutkissa entistäkin syvemmälle, mikä vain huonontaa tilannetta camberin kannalta. Sekä casterin lisääminen ja jousituksen jäykentäminen mahdollistaisi camberin pienentämisen, jolloin ylenmääräisen camberin haittavaikutukset saisi pienemmäksi.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Coiloverien rakennus

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Etupään jäykistäminen tulee todennäköisesti vaan lisäämään puskemista. Hyvänä nyrkkisääntönä vois pitää sitä että takapään tulisi olla suhteessa jäykemmällä kuin etupään. Etupään kallistelu ja niiaus on jopa toivottavaa jotta sisämutkan puoleista takarengasta saadaan irti maasta painonsiirron maksimoinniksi.

Kannattaa lähteä siitä että takaa koneista ulosjousto tappiin pois eli "jäykimmälle", edestä noin puoleen väliin.

Jos vielä tuntuu liian letkulta on sulla liian löysät jouset.

Jäykkä taka-akseli ei myöskään lähtökohtana ole kummoinen rata-ajoa (mutka) silmällä pitäen.

En tiedä millä radalla olet käynyt, mutta ihan ekana panostaisin jarruihin! Vakio jarrut niin paskat että ei paljoa kolmatta mutkaa pidemmälle riitä millään suomen radalla. Paskat jarrut myös estävät alustan todellisen toiminnan testaamisen.

Renkaat tietysti näyttelevät tässä suurta osaa. Löysä runkoinen kumi joustaa jokatapauksessa ja tekee letkun fiiliksen ajettavuuteen.

Sitten on vielä body-roll...Kun ei ole mainittu ovien määrää niin tämäkin vähän hakuammuntaa mutta varsinkin 5-ovisen kori aivan tajuttoman löysä! Omasta Ng-satkusta saa ihan vaan jo mutkateillä availun jälkeen käännellä etuovien ikkunakarmeja takas paikoilleen kun viheltävät niin maan perkeleesti tiivarin välistä.

3-ovisesta ei niin kokemuksia varmasti parempi, mutta tuskin se vähä ovisuus letkua koria pelastaa, eli, kaaria vaan sisään. ja nekin niin että menevät tolpasta tolppaan.

Niin kauan kun on perusasiat "persiillään" niin en keskittyisi cambereihin sen kummemmin, ei se camber sitä paskaa ajettavuutta pelasta.

Nämä asiat siis kovin viitteellisiä kun en tiedä millainen ratakettu oot ja millasia ominaisuuksia autostasi haaveilet. Teoriassa autosta ku autosta saa rata ajettavan...johinkin vaan joutuu tekemään kaiken uusiksi.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Re: Coiloverien rakennus

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Kerrotaampa hieman, että missä tilanteessa ollaan, mitä on tehty ja mitä haetaan. Samalla koetan perustella hieman omia näkemyksiäni.

Eli erilaisia ratapäiviä on takana useampi vuosi, kierrettyjä kierroksia Alastaron moottoriradalla kautta aikain 300-400, Jurvassa uudella profiililla ~60, vanhalla varmaan ~100. Ahvenistolla hyvin vähän, rata pelottaa turhan paljon kaarettomalla autolla. Video Jurvasta viime syksyn clubin ratapäiviltä https://www.youtube.com/watch?v=EhMbjW-S20I.
Tästä aika on siis parantunut vielä sekunnin tänä keväänä.

Alastarolla, jonka tunnen radoista parhaiten, ennätys on tähän mennessä 1.36.3, jonka ajoin edellisessä viestissä kuvatulla yläpäävirityksellä viikko sitten. Jurvassa ennätys pitkällä radalla 2.05.8, muilta radoilta ei ole järjellisiä kellotuksia.

Auto on 2000-mallinen 9-3 LPT eli T5, Stage2-vireillä konehuoneen osalta, polttoaineena edelleen bensiini. Voimaa on riittämiin pitkäksi aikaa sekä auton että kuljettajan kehittämiseksi.

Alustassa on tällä hetkellä Bilstein B8:t joka nurkassa, tuplavakaaja takana, camber-säädöt etupäässä ja kaikki puslat paitsi etuvakaajan keskellä, uretaania. Jousina Konin madallussarja, lienee todellisuudessa H&R:n valmistama. Bilsteinit ovat osoittautuneet kestävyydeltään ihmeen paskoiksi ja vaihtuvat tod. näk. koneihin lähiaikoina.
Jarruina autossa on edessä Viggen-levyt, palat edessä Ferodo DS2500, takana yellowstuff. Jarrut muuten vakiot, edessä ei jarrukilpiä.
Kori on kolmeovinen, ei ylimääräisiä tukia missään, sen enempää edessä kuin takanakaan. Vakio Monte Carlo-bar on luonnollisesti paikallaan.
Renkaina radalla toimivat Federal 595 RS-R "semislicksit", koossa 205/50 R16.

Tavoitteena on jatkuva parantaminen, mikä on sinällään onnistunutkin, vuodesta 2013 Alastaron kierrosaika on parantunut nyt reilut 5 sekuntia, tällä kyseisellä autolla.

Tilanne vain alkaa olla se, että autosta on ulosmitattu kaikki modaukset jotka ovat mahdollisia huonontamatta auton arkikäyttöä kohtuuttomasti. Persaukisuudesta johtuen ei ainakaan vielä ole ollut mahdollista siirtyä pelkästään hupikäyttöön kyseisen auton osalta. Lisäksi auto on siinä määrin hyväkuntoinen, että sen ottaminen peruuttamattomasti modattavaksi olisi tuhlausta.

Suurin ongelma kyseisessä automallissa on hervoton paino, oma painoi katsastuksessa normaalissa maantievarustuksessa 1470kg katsastusmiehen kanssa. Eli auton paino on luokkaa 1400kg.

Seuraava tarpeellinen viritys olisi ennen kaikkea etupään jousien jäykentäminen koska:
Auton kallistuessa, kaikissa Macpherson-tuennalla varustetuissa autoissa eturenkaan camber pienenee voimakkaasti, ainakin tapauksessa jolloin kallistuminen on huomattavaa kuten nyt.
Auton kallistumista vastustavat ainoastaan jouset, joiden jäykkyyttä lisäämällä saadaan kallistumaa pienennettyä. Auton madaltaminen myös pienentää kallistumistaipumusta tiettyyn rajaan saakka, kunnes tukivarsien asento aiheuttaa itseasiassa kallistuskeskiön ja painopisteen välisen etäisyyden kasvamisen, ja sitä kautta kallistuskulman kasvamisen muuten samassa tilanteessa.
Koska tällä hetkellä etupää niiaa mutkissa todella pahasti, camber-kulma pienenee ja rengas kääntyy aina vain enemmän kyljelleen. Luonnollisesti kyljellään oleva rengas ei oikein pidä eikä toimi niin kuin pitäisi. Toinen iso haitta on renkaiden pilaantuminen kulmien loppuunkulumisen seurauksena. Tämä on ajettavuuden tämän hetkinen suurin ongelma jota pitäisi parantaa. Renkaan saaminen tarkoituksenmukaiseen asentoon kaarteessa kasvattaa käytettävissä olevan etupidon määrää, jolla ei ole etu- ja takapään välisen balanssin kannalta merkitystä, muuten kuin parempaan suuntaan.

Takapään jousien jäykistämisellä on vaikutuksensa auton kallistumiseen, ja etuvetoisissa pyritäänkin takapäällä pitämään autoa suorassa niin paljon kuin suinkin. Takapään jousivakioiden ja ennenkaikkea kallistuksenvakaajan jäykkyyden lisäämisellä on kuitenkin rajansa, sillä siinä kohtaa kun sisäkaarteen takapyörä nousee irti maasta, on kaikki auton kallistuskuorma täysin etuakselin varassa, takapää ei vastusta siinä vaiheessa kallistumista enää ollenkaan. Joka taas johtaa ylenmääräiseen sisäänjoustoon etupäässä ja renkaan asennon menemisen perseelleen.

Koko horina korin kallistumisesta (body roll), ei suinkaan kiertymisestä (body twist), juontaa juurensa siihen että auton renkaat olisivat aina mahdollisimman optimaalisessa kulmassa tien pintaan nähden, jolloin kosketuspinta on suurin, ajotilanteesta riippumatta.

Auton korin jäykkyys vaikuttaa vain siihen että kuinka hyvin ajateltu alustageometria toimii, fleksaava kori luonnollisesti huonontaa alustan toimintaa koska ajatellut nivelpisteet eivät pysy paikoillaan toistensa suhteen. Lisäksi korin jäykistäminen lisää etu- ja taka-akselin riippuvuutta toisistaan, eli tällöin taka-akselin kallistusta vastustava vaikutus etuakselilla lisääntyy. Luonnollisesti myös alustageometria pysyy paremmin hallinnassa korin jouston vähentyessä.

Kun rengas saadaan pysymään jotakuinkin tarkoituksenmukaisessa asennossa, pätee se että jousen tai kallistuksenvakaajan lisääminen vähentää pitoa siltä akselilta johon jäykennys tehdään. Tämänhetkinen tilanne kuitenkin edellyttää toimenpiteitä jotka lisäävät pidon absoluuttista määrää, balanssin hieromisen aika on siinä vaiheessa kun ainakin helposti saavutettava maksimipito kummallakin akselilla on saavutettu.

Iskunvaimentimet sinänsä eivät vaikuta kallistuskäyttäytymiseen, toki jäykentäminen saattaa vähentää kallistusta varsinkin nopeissa transienteissa. Jouset kuitenkin kantavat auton painon, ja iskunvaimentimen tehtävä on ainoastaan vaimentaa jousen liike. Jäykempi jousi tarvitsee jäykemmän iskarin liikkeen vaimentamiseen.

Muita mahdollisia parannuksia tämänhetkiseen tilanteeseen olisi mm. torsen-tasauspyörästö, auton kaarittaminen ja kunnollisten penkkien ja vöiden asennus. Auton keventäminen parantaisi kaikkia osa-alueita, mutta torsenia lukuunottamatta mikään ko. modauksista ei ole mahdollista niin kauan kuin auto on siinä käytössä kuin nykyään.

Täytynee perustaa toinen topikki keskustelulle saabien alustan toiminnasta keskustelulle ja ratapreppaukselle yleensä.

-Ville
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Coiloverien rakennus

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

no mut okej. :wink:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Vastaa Viestiin