Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

vmt kirjoitti:kakslitrasella vaparilla ei kyllä todellakaan pääse tarvittaessa rivakasti eteenpäin. Pahasti alitehonen kone ton kokoseen autoon.
2,3:lla vaparilla pärjää GM900:lla hyvin ja ero on todella selvä vaikka tehoissa ja väännössä on vaan 20hp ja 33nm ero niin sen kyllä huomaa.

2,0i= 130hv/177nm
2,3i=150hv/210nm
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja AZP »

toni1976 kirjoitti:Takakontti on saman kokoinen 3-ovisessa ja 5-ovisessa. Siltä osin varsin tilava.
Eli iso. Isompi kontti OG-kolkissa on kuin uudemmassa NG-kolkin farmarimallissa.

Itse suosittelen 9-3:a, tosin 900:sta ei ole omakohtaisia kokemuksia. Ison tkakontin lisäksi varustelu on hkntaan nähdenyleensä hyvä, ja 900:n tietyt murheet korjattiin kun malli uusittiin 9-3:ksi. Esim ruostevikaa on vähemmän. Tonnari on hieno ja tilava, mutta taitaa niissäkin ruoste muhia pahemmin kuin kolkeissa, ja onhan se perustaltaanki n 10v vanhempi automalli.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja vmt »

Ikävä laskusuhdanne jos NG-kolkissa on farkkunakin pienempi ruuma kuin OG:ssa...toisaalta, vastaavastihan NG-satku häviää OG-satkulle juuri tuossa suhteessa.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ellinor
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 18:22
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja Ellinor »

No niin, meni syteen taikka saveen, meidän pihassa seisoo nyt tuo 9-3 coupe 8)

Olen erittäin tyytyväinen, auto oli oikein hyvä ajaa Espoosta tänne saaristoon, kulkee suoraan ja tasaisesti ja on mielestäni hiljainen. Olen erityisen onnellinen siitä, että kahden viikon helvetillinen eri automerkkien tutkiminen, niistä keskusteleminen, koeajamiset, kyselemiset, miettimiset, laskemiset jne jne jne on VIHDOIN OHI!! Ja sain ostaa sellaisen auton, josta todella pidän :)

Joten taidan nyt jäädä tänne riesaksenne. Varmasti tulee vielä paljon kysyttävää :)
Älä muuta mieltäsi - vika on todellisuudessa.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Onneksi olkoon ja tervetuloa positiivisesti häiriintyneiden Saabistien joukkoon!

Turvallisia (k)ilometrejä!
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Onneksi olkoon ja tervetuloa foorumille.

Mun mielestä tällä klubilla on hyvä ja asiallinen mentaliteetti neuvoja ja apuja tarvitsivien suhteen, myös ennalta ehkäisevää luettavaa löytyy haunkin kautta.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Ellinor
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 18:22
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja Ellinor »

Juu, siltä vaikuttaa :) Lämmin kiitos vastauksista ja neuvoista, tuntuu kyllä että tein oikean päätöksen. Pari muuta merkkiä oli ehdolla, mutta tämä tuntuu hyvältä ja järkevältä valinnalta (no joo, jos budjetti olisi ollut moninkertainen olisin ehkä valinnut toisin, mutta olosuhteisiin nähden... :) )
Älä muuta mieltäsi - vika on todellisuudessa.
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja vmt »

Onnea ja menestystä vaan munkin puolestani.

Juuri tiukemmalla budjetilla liikenteessä olevillehan Saabit ovatkin erinomaisia autoja - pikkurahalla saa vähän helkkarin paljon autoa.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja AZP »

vmt kirjoitti:Ikävä laskusuhdanne jos NG-kolkissa on farkkunakin pienempi ruuma kuin OG:ssa...toisaalta, vastaavastihan NG-satku häviää OG-satkulle juuri tuossa suhteessa.
Ilman mittanauhaa sanoisin, että NG-kolkkifarmarin tavaratila on noin 10 cm matalampi suojaverhoon, kuin mitä OG-kolkin tavaratila on hattuhyllyyn. Siitä tulee jo aika paljon eroa litroihin. Lisäksi tilan pituus selkänojasta takaluukkuun on jonkin verran lyhyempi. Näitä on helppo verrata, kun meillä vaihtui auto mutta koiran boksi pysyi samana :)

Farmarissa luulisi olevan käyttökelpoista korkeutta ilman hattuhyllyä enemmän, mutta kyllä se SportCombinkin takalasi sen verran viisto on, että aika vähiin jää se lisätila sielläkin. OG:ssa sain kulkemaan astianpesukoneen pystyssä ilman penkkien kaatoa, kun sitoi takaluukun raolleen. En usko että NG:ssä onnistuisi, kun tulisi tavaratilan katto vastaan.

TM:n mittausten mukaan OG:n tavaratila on hattuhylly paikoillaan 480 litraa, NG:n sivuikkunoiden alatasoon 470 litraa. Mutta tuolloin ei ole enää suojaverho NG:ssä paikoillaan.

Onnea Ellinorille auton hankinnasta, ainakin kuvien perusteella nätti ja siisti vehje. Älä anna turbohullujen haukkua vaparikoneista Saabia, tuossa iässä ja noilla kilsoilla turbottomuus säästää omistajan monilta murheilta. :wink:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ellinor
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 18:22
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja Ellinor »

Heh, mun täytyy varmaan alkaa opiskelemaan tätä Saab-sanastoa, onneksi täältä jostain löytyi sanakirjakin :D

Mutta ensi alkuun: NG = new generation, OG = old generation ja blondikysymys: kumpi tuo minun 9-3 on kun on vm 1998? Eikö juuri sinä vuonna tullut joku uudempi malli....? Ei niin että sillä olisi mitään merkitystä, mutta olisi kiva tietää että puhuu autostaan oikeilla termeillä :D

Olen myös kertonut sukulaisilleni virheellisesti, että kone on 2 litrainen, vaikka se näemmä onkin 2.3 litrainen. Mutta hyvä niin, pitävät minua jo muutenkin turhamaisena autojen suhteen, niin annetaan olla :). Kommentit tuttavilta olleet lähinnä yllättyneitä ilmeitä ja että "miten ihmeessä...Saab?" ja siskolta että "eikö Saab ole vähän...old school..?" Työkaveri sanoi ettei tykkää Saabeista koska ovat niin raskaita ja kohmeisia (sana jota hän käytti on mahdoton kääntää ruotsista suomeen..). Nauroin ja sanoin, että no mun on ainakin hyvin kaukana siitä :D

En ole teini, olen yli 40v, mutta muita sukulaisia ja tuttavia kiinnostaa mun autokaupat niin paljon, koska oli se alfa, jota monen oli niin vaikea sulattaa. En tiedä autoista mitenkään kamalan paljon, mutta paljon enemmän, kuin naispuoliset ystäväni (ja sukulaiset). Jos täällä joku tarjoutuu vetämään sellaista Saab for beginners tyyppistä kurssia, niin olen ekana ilmaoittautumassa :) Ja jos joku tarvitsee käännösapua ruotsi-suomi-ruotsi niin ei tarvitse kuin hihkaista.
Älä muuta mieltäsi - vika on todellisuudessa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ellinor kirjoitti:Heh, mun täytyy varmaan alkaa opiskelemaan tätä Saab-sanastoa, onneksi täältä jostain löytyi sanakirjakin :D

Mutta ensi alkuun: NG = new generation, OG = old generation ja blondikysymys: kumpi tuo minun 9-3 on kun on vm 1998? Eikö juuri sinä vuonna tullut joku uudempi malli....?
Oikein olet nuo OG- ja NG-mallit ymmärtänyt. Autosi on ensimmäisen sukupolven 9-3, eli OG. Se perustuu teknisesti NG900:n, eli uudemman sukupolven ysisataseen. Sinänsä saabin mallinimiin perehtymättömällehän tuo on aika epäloogisen kuuloista, että uudempi malli on Old Generation, ja vanhempi New Generation.

Foorumia selailemalla ja hakua käyttämällä kyllä oppii hiljalleen näitä kummallisuuksia. Itse voin paljastaa, että kesti aikanaan jonkun aikaa hoksata, mikä malli tai kenen auto on "sigun Saab", kunnes älysin että sigu = signature = allekirjoitus tuolla alalaidassa, eli kirjoittaja viittaa omaan autoonsa, jonka tarkemmat tiedoton siellä "sigussa" :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja -pete »

Ellinor kirjoitti:Jos täällä joku tarjoutuu vetämään sellaista Saab for beginners tyyppistä kurssia, niin olen ekana ilmaoittautumassa :)
Suosittelisin käymään vaikkapa Turun renkaanpotkijaisissa (ilmoittelevat itsestään täällä), niin sieltä löytyy neuvoja alkuun ja vähän pidemmällekin.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Ellinor
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 18:22
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja Ellinor »

Okei, täytyy seurata jos joskus tosiaan menisi noihinkin. Kiitos vinkeistä!
Älä muuta mieltäsi - vika on todellisuudessa.
Ellinor
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 18:22
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja Ellinor »

No niin, n. 10tkm tullut nyt ajettua 9-3:lla toukokuun jälkeen. Kilometrejä siinä siis nyt n 280t ja vuosimalli oli 1998. Hyvin on kulkenut, vaikka hieman on reissussa rähjääntynyt edellisellä omistajallaan. Tällaisia pienoisia omituisuuksia olen kuitenkin jäänyt hieman miettimään:

Jos ajaa yli 120km/h ohjaus tuntuu epävarmalta. Ei juurikaan muuten, ja kulkee kyllä suoraan, mutta leikkaa todella herkästi pieniinkiin uriin ja epätasaisuuksiin tiessä. Eli ratista kyllä pitää pitää ihan kiinni kun ajaa, vaikken nyt sanoisi että olisi suoranaisesti epätarkkakaan ohjauksessa. Ei nyt vaan ole ihan yhtä täsmällinen ja vakaa kuin edellisessä autossa. Viittaako ongelmaan vai onko vaan vanhan auton ominaisuus? Kohat vaihdan talvirenkaat alle, jotka ovat huomattavasti parempikuntoiset kuin nykyiset kesärenkaat, joten näkee sitten voisiko johtua renkaistakin.

Liikkeelle lähtiessä, siinä kohtaa kun vaihtaa vaihteen kakkoselle ja kierrokset n 2000 kohdalla, moottorista kuuluu hetkellisesti (n sekunnin ajan ehkä) ylimääräinen pörinä, joka loppuu heti kun laittaa lisää kierroksia. Ei tunnu itse ajossa, kuuluu vain. Eikä kuuluu missään muissa nopeuksissa.

Suurin piirtein joka toinen kerta auto käynnistyy välittömästi, joka toinen kerta saa pitää avainta käännettynä jokunen sekunti pitempään. Jossain vaiheessa vaikutti että käynnistyi paremmin kylmänä kuin lämpimänä, nyt en enää tiedä onko tässä käynnistyskäyttäytymisessä sellaistakaan kaavaa. Aina on kuitenkin käynnistynyt.

Hiljattain oikeanpuoleinen etupenkin selkänoja lakkasi taittumasta (kyse siis coupe-mallisesta 9-3). Onko ehdotuksia, ideoita, vinkkejä sen korjaamiseksi?

Vallan mainio kulkine tämä on muuten ollut. Nyt vaan taas tekisi mieli vaihtaa toisenlaiseen kun tuntuu että 3-ovisuus on tälle poppoolle sittenkin vähän epäkäytännöllinen. Eli 5-ovinen 9-3 olisi haaveena nyt tai sit joskus :)
Älä muuta mieltäsi - vika on todellisuudessa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ylimääräinen pörinä.. tuossa ex900ssa saman kaltaisen ilmiön aiheutti irti oleva pakoputken lämpöpelti. Tarkastaisin ensin ne lämpöpellit, tuskin on muuta sen pahempaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin