Ilmastointi ei puhalla kojelautasuuttimista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Ilmastointi ei puhalla kojelautasuuttimista

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Ei puhalla kojelaudan suuttimista juuri mitään, kun painaa ilmastointilaitteen kojelautasuutinnappia vaikka laittaa puhaltimen täysille. Siinä asennossa ei puhalla juuri mistään muualtakaan, mutta kovaa suhisee silti jossain. Kun painaa huurteenpoistonappia tai jalkatilaanpuhallusnappia, tuulilasin suuttimista tai jalkatilan suuttimista kyllä tulee ilmaa. Mutta kojelautanappia painaessa ei puhalla oikein mistään kunnolla.

Muutenkin tuo ilmastointilaite tykkää automaattiasennossa puhallella tuulilasille täysin aurinkoisella ja kuivallakin säällä ja saa manuaalisesti säädellä puhaltamaan matkustamoon. Kalibroitu on. Olisiko aurikotunnistimessakin vikaa?
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Make76
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 19:32
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmastointi ei puhalla kojelautasuuttimista

Viesti Kirjoittaja Make76 »

En osaa kuin arvailla, mutta jos säätö vaihtuu acc-napeista olisko niissä häikkää.
Toinen arvaus, jos etupaneelia on käytetty irti ei niitä tuuletus putkia ole laitettu takaisin kunnolla pakoilleen.

Make
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ilmastointi ei puhalla kojelautasuuttimista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onhan kojelautasuuttimien läpät avattu suuttimien rullista?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tuoppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 11:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ilmastointi ei puhalla kojelautasuuttimista

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

Mulla on pari kertaa tehny saman.
Ekalla kerralla lähti kun vaihto manuaalisesti paikkaa mihin puhaltaa. Toisella kerralla autto pieni "napautus" kojelaudan päälle ikkunan rajaan. Ilmeisesti joku oli jumisaa ja lähti herkistelyllä pelaan ja toiminut sen jälkeen normaalisti :roll:
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Ilmastointi ei puhalla kojelautasuuttimista

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Melkoisella varmuudella ilmanohjainrumpu jäykkä ja väärässä asennossa.
Omassa pirssissä oli aikanaan tismalleen sama ongelma.

Ongelman korjaaminen vaati rautaisen annoksen aikaa ja hermoja.
Ilmanohjainrumpu sijaitsee sen verran hankalassa paikaassa, että tulee tunne, jotta koko autohan on tässä purettava ympäriltä pois...

Mahdollisimman kattava kertyneen lian putsaus.
Paljon sopivaa liukastetta muovipintojen väliin, että rumpu alkaa pyörimään herkemmin.
Tökötti saisi olla perus CRC:tä jäykempää tai pysyvämpää, mutta hyvin liukasta.
Vesivaseliinin tyyppinen aine jumittaa rummun sitten vuoren varmasti.
Take your pick.
9-3 2.0T SE -98
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Ilmastointi ei puhalla kojelautasuuttimista

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Mikä tämä sitten, kun ulkona +17C, aurinko porottaa sisään, automaatti-ilmastointi asetettu 20C:een. Mitä tekee ACC? Puhaltaa kahden palkin voimakkuudella, tuulilasille? Eli autossa olijoiden kannalta sama kuin koko ilmanvaihto pois päältä, ts. helvetin kuuma. Okei, ulkona +17C, automaatti-ilmastointi katsoo, ettei tarvitse jäähdyttää tai juuri puhallella, koska pyynti +20C, mutta kun se aurinko vaan hieman tuppaa kuumentamaan kabiinia viileämmälkin säällä, ja ACC päättää silti puhaltaa ilmaa tuulilasille ja vieläpä kokonaisella kahden palkin voimakkuudella kabiiniin puhaltamisen ja jäähdytyksen sijaan. Onko tuossa sitten sisäilman anturissa tai aurinkotunnistimessa vikaa, ja miten mittailla noita?
Saab 9-3 SE 2,0i '98
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Ilmastointi ei puhalla kojelautasuuttimista

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Jos seurailee ilmanohjainrummun toimintaa hyvin tarkasti, huomaa, että auto+off nappien painallaus sekä näyttää kirjaantuneet virhekoodit, myöskin ajaa rummun reunasta-reunaan ja näin kalibroi rummun liikeradan, joka ääripäissä perustuu "jäykkyyteen" / sähkövirran nousuun, kun rumpu ei enää pysty liikettä reuna-asennossa jatkamaan.
Tietääkseni rummulla ei ole minkäänlaisia asennon kertovia antureita.

Jos rummussa on liikaa jäykkyyttä, kalibrointi epäonnistuu.
Rummun oikea asento perustuu tietoon ääriasennoista ja riippuen halutusta suuntauksesta, rumpua pyöritetään laskennallisesti oikea määrä vaadittuun suuntaan.

Kalibroinnin epäonnistuttua, liikerata reunasta-reunaan jää liian lyhyeksi, ja näin ollen rummun asento/ilmansuuntaus myöskin epäonnistuu. Rumpu kyllä pyörii oikeaan suuntaan, mutta ei pysähdy oikealle kohdalle.

Ainoa keino korjata ongelma on saada jäykkyys rummusta pois.
Ainahan voi kokeilla toisella ACC ohjaimella, mutta ainakin omalla kohdalla ohjaimen vaihto ei muuttanut tilannetta.
9-3 2.0T SE -98
Vastaa Viestiin