Saab 9-3 2.0 bensa VM: 2000 . Savuttaa!!!
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ke Huhti 08, 2015 18:38
Saab 9-3 2.0 bensa VM: 2000 . Savuttaa!!!
Saappi savuttaa mahottomasti, liikkuu normaalisti, toimii normaalisti. Epäilen öljyrenkaita hajonneiksi. ? Ongelmana siis tuo mahdoton savuttaminen. Onko muilla kokemuksia kyseisestä ongelmasta? Kannattaako korjata vaiko vaihtaa moottori?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Saab 9-3 2.0 bensa VM: 2000 . Savuttaa!!!
Jos kyseessä ahdettu versio, niin veikkaisin ihan vaan turbon hajonneen.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Saab 9-3 2.0 bensa VM: 2000 . Savuttaa!!!
Ahtimella vai ilman ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Saab 9-3 2.0 bensa VM: 2000 . Savuttaa!!!
Lainataanpas vanhaa topicia kun otsikko sattuu olemaan just eikä melkein. Sikäli ironista, ensi viikolla ois tarkotus hakea varaosa-auto, tosin vaihteiston takia lähinnä.. Enihuu:
Eilen tallille tullessa ihmettelin hieman nykivää menoa ja huomasin että kaasua painaessa perässä tulee sininen savupilvi. Ensimmäisenä mittasin puristuspaineet, mitkä näyttää olevan kaikissa sylintereissä samat. Oisko ollu 14bar, en tähän hätään muista.
Seuraavaksi imukobra ja downpipe irti, eikä ahtimessa (mitsu) tunnu olevan päittäisvälystä juuri mitään ja sivuttainkin millin-pari. Eli ahdin lienee kunnossa. Öljy näyttää tulevan huohotinputkista ahtimelle. Lähinnä öljytikkua oleva takaisku vaati reilun puhalluksen ennenkuin putkesta kurlasi pari teelusikallista öljyä ulos. Muutenkin putket on reilusti öljyiset.
Koneessa on kuulemma uusin huohotinpäivitys. En ole tarkastanut (vertaillut kuvia) tai kyseenalaistanut tuota.
Oman logiikan mukaan en tähän hätään keksi muuta syytä savutukselle kuin tukossa olevat takaiskut, ts öljy ei ole päässyt takaisin kiertoon vaan mennyt sinne minne pääsee, eli ahtimelle. Meinasin putsata kaikki huohotukseen liittyvät mitä vastaan tulee ja käydä noukkimassa Motonetista takaiskun tai pari testimielessä. Mitä raati on mieltä, voiko syy olla jossain syvemmällä?
Eilen tallille tullessa ihmettelin hieman nykivää menoa ja huomasin että kaasua painaessa perässä tulee sininen savupilvi. Ensimmäisenä mittasin puristuspaineet, mitkä näyttää olevan kaikissa sylintereissä samat. Oisko ollu 14bar, en tähän hätään muista.
Seuraavaksi imukobra ja downpipe irti, eikä ahtimessa (mitsu) tunnu olevan päittäisvälystä juuri mitään ja sivuttainkin millin-pari. Eli ahdin lienee kunnossa. Öljy näyttää tulevan huohotinputkista ahtimelle. Lähinnä öljytikkua oleva takaisku vaati reilun puhalluksen ennenkuin putkesta kurlasi pari teelusikallista öljyä ulos. Muutenkin putket on reilusti öljyiset.
Koneessa on kuulemma uusin huohotinpäivitys. En ole tarkastanut (vertaillut kuvia) tai kyseenalaistanut tuota.
Oman logiikan mukaan en tähän hätään keksi muuta syytä savutukselle kuin tukossa olevat takaiskut, ts öljy ei ole päässyt takaisin kiertoon vaan mennyt sinne minne pääsee, eli ahtimelle. Meinasin putsata kaikki huohotukseen liittyvät mitä vastaan tulee ja käydä noukkimassa Motonetista takaiskun tai pari testimielessä. Mitä raati on mieltä, voiko syy olla jossain syvemmällä?
Re: Saab 9-3 2.0 bensa VM: 2000 . Savuttaa!!!
Jepjep. Purku, putsaus ja kasaus. Hyvältä näytti.
Käytin koneen paikallaan lämpimäksi ja savutti kiitettävästi, huohottimen/kobran putkeen ei kuitenkaan enää uutta öljyä ollu ilmestyny. Koeajolenkillä savutus väheni ja loppui, ajattelin että oli saanut poltettua kaiken öljyn mitä rööreihin oli jäänyt. Ehkä, mutta pääsyy lienee siinä että huohottimen letku (se mikä tulee öljyerottimelta koneen takaa) oli irronnut T-liittimestä ja lykännyt puolet rintapellistä öljyyn.
Eli huohottaa siis ihan törkeällä paineella. Ideoita? Männänrenkaat?
Jos jotain positiivista pitää hakea niin eipähän rintapelti ihan helpolla enää ruostu.
Käytin koneen paikallaan lämpimäksi ja savutti kiitettävästi, huohottimen/kobran putkeen ei kuitenkaan enää uutta öljyä ollu ilmestyny. Koeajolenkillä savutus väheni ja loppui, ajattelin että oli saanut poltettua kaiken öljyn mitä rööreihin oli jäänyt. Ehkä, mutta pääsyy lienee siinä että huohottimen letku (se mikä tulee öljyerottimelta koneen takaa) oli irronnut T-liittimestä ja lykännyt puolet rintapellistä öljyyn.
Eli huohottaa siis ihan törkeällä paineella. Ideoita? Männänrenkaat?
Jos jotain positiivista pitää hakea niin eipähän rintapelti ihan helpolla enää ruostu.
Re: Saab 9-3 2.0 bensa VM: 2000 . Savuttaa!!!
Tämähän alkaa menemään monologiksi, mutta pähkäilin tuota huohotuksen toimintaa.. Moottorin takana oleva musta boksihan on öljyloukku, eli huohotuksen kuuluisi tulla venttiilikopalta, mennä öljyloukkuun ja palata öljyttömänä (tai vähäöljyisenä) takaisin tuohon letkuun mikä mulla oli pettänyt? Eli öljyn määrästä voisi päätellä että öljyloukku ei toimi tai se ei pääse tyhjentymään.. Pitänee se tutkia seuraavaks.
Silti huohotuksen paineen määrä hämmentää. Ohivirtaus on oikeastaan ainoa mitä keksin syyksi.
Silti huohotuksen paineen määrä hämmentää. Ohivirtaus on oikeastaan ainoa mitä keksin syyksi.
Re: Saab 9-3 2.0 bensa VM: 2000 . Savuttaa!!!
Toimiiko kaikki takaiskut?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Saab 9-3 2.0 bensa VM: 2000 . Savuttaa!!!
Yksi pienistä takaiskuista (sininen) hieman takelteli, mutta alkoi toimimaan.
Putsasin nyt on öljyerottimen tms eikä siellä mitään schaissea näyttänyt olevan, vaikka jarrucleaneri ei tuntunutkaan heti virtaavan nätisti läpi. Pistin tuon irronneen letkun vielä klemmarilla kiinni ja kävin pienen lenkin koittamassa. Ajossa ei juurikaan savuta ja tyhjäkäynnillä pakokaasu haisee lähinnä viinalta. Kun antaa koneen käydä hetken tyhjäkäynnillä, sen jälkeen kiihdyttäessä savua on mailman täydeltä ja väriltään lähinnä valkoista vaikka haiseekin palavalta öljyltä.
Kuulostaa ahdinvialta, mutta ei siinä välystä tuntunut olevan. Vastaavasti tuo öljymäärä mitä irronnesta huohotinletkusta oli hetkessä konetilaan tullut, viittaa kyllä siltä että palava öljy tulee huohottimesta.
Niin tai näin, eipä tolla viitti huomenna töihin lähteä. Jos ei olis sunnuntai niin vois vaikka korkata jallun..
Putsasin nyt on öljyerottimen tms eikä siellä mitään schaissea näyttänyt olevan, vaikka jarrucleaneri ei tuntunutkaan heti virtaavan nätisti läpi. Pistin tuon irronneen letkun vielä klemmarilla kiinni ja kävin pienen lenkin koittamassa. Ajossa ei juurikaan savuta ja tyhjäkäynnillä pakokaasu haisee lähinnä viinalta. Kun antaa koneen käydä hetken tyhjäkäynnillä, sen jälkeen kiihdyttäessä savua on mailman täydeltä ja väriltään lähinnä valkoista vaikka haiseekin palavalta öljyltä.
Kuulostaa ahdinvialta, mutta ei siinä välystä tuntunut olevan. Vastaavasti tuo öljymäärä mitä irronnesta huohotinletkusta oli hetkessä konetilaan tullut, viittaa kyllä siltä että palava öljy tulee huohottimesta.
Niin tai näin, eipä tolla viitti huomenna töihin lähteä. Jos ei olis sunnuntai niin vois vaikka korkata jallun..
Re: Saab 9-3 2.0 bensa VM: 2000 . Savuttaa!!!
Semi-monologi jatkukoon ja vika taisi löytyä. Jonkun *köhköh* pikapatentoima venttiilikopan huohottimen tiiviste oli pettänyt ja venttilikopan huohotin oli osittain tukossa. Ilmeisesti huohotuksen imu oli sen verran runsas että imi sitten mistä sai ja ilmeisesti se mistä sai oli öljypohjasta.