Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Tervehdys saab toverit.

Ainakin 2,0T (-98) huoltomanuska ilmoittaa oikean / riittävän öljynpaineen 2000 rpm olevan 2,7 bar:ia.
Kuinka hyviä paineita teidän kulkineista löytyy ?
Itse olen kärsinyt osaamattomuuden / tietämättömyyden kiroista ja alakerran laakerit ovat "morjestaneet" jo kahdesti, eli kolmatta settiä mennään...

Nyt on öljypumpun kaikki osat uusittu ja paineeet vaikuttavat olevan ihan ok.
Alimmillaan tyhjäkäynti paine 1,1 bar, 2000 rpm 2,5 bar, 5000 rpm 4,7 bar. Motti on 2,3 T5 hiukan vakiota korkeammalla puristussuhteella.
Hivenen normaalia alemmalla käyntilämpötilalla, paineet näyttävät vielä korkeampia lukemia.
Kuluneessa ja vanhassa koneessa on Castrolin 10W-60 öljyt.

Olisin kiitollinen, jos kertoisitte teidän virimoottoreiden öljynpaineitten tasoista.
9-3 2.0T SE -98
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mulla on tonnarissa tyhjiksellä 0,5 - 1bar. Sit about 1bar per 1000rpm eli esim. +3bar @ 3000rpm.

Esim. 20w-50 öljyllä paine kasvaa suhteessa normiöljyyn jonkin verran.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa

Viesti Kirjoittaja pamppu »

2.3T T5: lämpimillä öljyillä tyhjäkäynnillä noin 1,2bar ja 2000rpm kohdilla noin 2,5bar. Öljynä Mobil Super 3000 5W-40.

Ei ole kuitenkaan mikään "virimoottori" vaan lohko, männät, kansi jne ihan orkkisosaa.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

TomStar kirjoitti:Tervehdys saab toverit.

Ainakin 2,0T (-98) huoltomanuska ilmoittaa oikean / riittävän öljynpaineen 2000 rpm olevan 2,7 bar:ia.
Kuinka hyviä paineita teidän kulkineista löytyy ?
Itse olen kärsinyt osaamattomuuden / tietämättömyyden kiroista ja alakerran laakerit ovat "morjestaneet" jo kahdesti, eli kolmatta settiä mennään...

Nyt on öljypumpun kaikki osat uusittu ja paineeet vaikuttavat olevan ihan ok.
Alimmillaan tyhjäkäynti paine 1,1 bar, 2000 rpm 2,5 bar, 5000 rpm 4,7 bar. Motti on 2,3 T5 hiukan vakiota korkeammalla puristussuhteella.
Hivenen normaalia alemmalla käyntilämpötilalla, paineet näyttävät vielä korkeampia lukemia.
Kuluneessa ja vanhassa koneessa on Castrolin 10W-60 öljyt.

Olisin kiitollinen, jos kertoisitte teidän virimoottoreiden öljynpaineitten tasoista.
kyllä noi sun vaikuttuais olevan ihan vähintäänkin riittävät.

ei kannata mitään 20w öljyjä käyttää! menee laakerit kuparille ihan hetkessä, ei kierrä!

Pampun jo mainitsema Super 3000 passaa mainioisti.

Öljykanavien poraus autto itsellä tohon laakerisyndroomaan.

Pääöljykanava ja runkopukkien kanavat 1mm isommiksi.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

ei kannata mitään 20w öljyjä käyttää! menee laakerit kuparille ihan hetkessä, ei kierrä!
Hetkessä taitaa olla suhteellinen käsite kun kohta viis vuotta ajeltu ja ei oo mitään kevyttä käyttöö :D
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

onnea valitsemallanne tiellä.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
JPV
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Marras 12, 2007 19:48

Re: Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa

Viesti Kirjoittaja JPV »

Täällä on samaa ongelmaa 2,3 vaparin alakerran laakereiden kanssa kaksi kertaa kone avattu ja aina keskinmäinen runkolaakeri paskana.Akseli on mitoissa ja runkopesät pyöreät kiertokangen laakerit on virheettömät.Puristussuhde on 12,5 paikkeilla. Onko kukaan tarkastanut koskaan runkolinjaa alkaa epäilyttää että siinä heittoa
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa

Viesti Kirjoittaja nugge »

Ootko laakerivälykset mitannu?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
JPV
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Marras 12, 2007 19:48

Re: Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa

Viesti Kirjoittaja JPV »

Moottorilla oli ajettu 330tkm ilman mitään laakeri ongelmia sitten purettiin moottori pestiin kaikki osat ja kasattiin vanhoilla laakereilla kun oli täysin virheettömät .Sen jälkeen ajettiin n.20 km öljynpaine valo alkoi vilkkua tyhjäkäynnillä.Taas moottori auki keskinmäinen runkolaakeri sökönä ja muut laakerit olivat saaneet hiukan siipeensä.Akseli oli mitoissaan joten öljy kanavat putsattiin ja nyt uudet laakerit kehiin moottori kasaan. Taas n.20 km ajon jälkeen keskinmäinen runkolaakeri sökönä muut rungot kohtalaisessa kunnossa (hiukan saaneet laakeri mujua öljynkierron mukana) Kiertokangenlaakerit oli kuin uudet.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa

Viesti Kirjoittaja nugge »

Tota...

Järkeä saa käyttää.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
saabi90
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2011 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa

Viesti Kirjoittaja saabi90 »

Taitojasi yhtään epäilemättä, ettei vaan olis tekijässä vikaa jos päälle 300tkm menee ilman ongelmia ja 20km rempan jälkeen hajoaa?
JPV
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Marras 12, 2007 19:48

Re: Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa

Viesti Kirjoittaja JPV »

Voihan se olla tekijässäkin vikaa mutta ihmetyttää että aina menee sama runkolaakeri
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kuinka tarkkaan runkolaakerin kaulat mitattiin ja kampuran suoruus ? Tuossa äsken nimittäin tuli vastaan kampura jonka koneistaja mittasi kiillotuksen jälkeen ja kumma kyllä oli paksu kolmospukin kohdalta. Hän oli useamman kymmenen vuoden kokemuksella sitä mieltä ettei ollut muuta vaihtoehtoa kuin että kampura on lähtenyt tehtaalta valmiiksi jokusen satkun ylikokoisena. Se kyllä hieraisee lakrusta pintaa mutta voi toimia pitkäänkin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa

Viesti Kirjoittaja nugge »

Niin ja sit laakreissakin on eroja. Stanu koossakin on heittoja ja sen takia suosittelen aina mittaamaan laakerivälyksiä, kolmospukki on herkein menemään joten jos on voiteluongelmia niin se porsii lähes tulkoon aina ensimmäisenä.

Jos sen ottaa huomioon niin ei ole yllättävää että se on kolmos pukki joka porsii.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
JPV
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Marras 12, 2007 19:48

Re: Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa

Viesti Kirjoittaja JPV »

Taas tuli päivä vietettyä moottorin parissa.Ainoa asia mikä ei ollut mitoissaan oli kampiakselin suoruus heittoa oli 0,06mm keskinmäisellä runkokaulalla. Se voisi olla yksi syy laakerin nopeaan kulumiseen ,jos olisi öljynpaineen vähyys luulisi kiertokangen laakerinkin kuluneen
Vastaa Viestiin