Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Korsto
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:10
Paikkakunta: JKL

Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea)

Viesti Kirjoittaja Korsto »

Huomenta,

ja pahoittelut pitkähköstä viestistä. Toivottavasti joku jaksaa lukea ja vastata edes tuohon ekaan ja akuutimpaan kysymykseen. Myös tuon pidemmän vuodatuksen tärkeys käy ilmi viestin lopussa.

(EDIT: Pistin tuon akuutimman kysymyksen nopeisiin, ettei huku vuodatukseen. Toiseen kysymykseen mielellään kommentteja myös, ken jaksaa ja ehtii)

(1) Eli ensin luonteeltaan nopea vesipumpun asennukseen liittyvä kysymys:

Kuuluuko tuossa kiinnitysholkillista sorttia olevassa vesipumpussa sen holkin kaulusten painua ihan kunnolla lohkoa vasten, vai jääkö sinne oikeasti pieni rako? Samaten kuuluuko se itse pumpun kaulan myös painua ihan kunnolla siihen lohkoon kiinni, vai jääkö siihenkin pieni rako? Vai enkö vain saanut pumppua vielä kunnolla istumaan eilen? En pistänyt vielä kunnolla kiinni, ennen kuin kysyn raadilta, varsinkin kun pitäisi uusi turbokin tuonne samassa rempassa heittää.


(2) Toiseksi vähän yleistä kyselyä ja hengennostatusta, tai ainakin toivetta sellaisesta:

Tuli tosiaan tuossa reilu kuukausi sitten aika nopeasti vastaan edullisesti tuollainen 230tkm ajettu 2002 Turbo Jubilee. Huollot ja paperit hyvässä kunnossa, ja erittäin siisti kaikin puolin muutenkin näyttäisi olevan, joskin huohotinpäivitystä ei ollut tehty, joten sen kiskaisin autoon ensimmäiseksi. Iloisena yllätyksenä tuli se, että avattuani öljypohjan havaitsin sen joko joskus aiemminkin puhdistetuksi tai sitten öljynvaihdoista on pidetty muuten hyvin kiinni, koska siellä ölppäpohjassa oli oikeinkin siistin näköistä ja sihdissä oli vain hyvin vähän karstaa. Turbovian aavistin kylmästarttien satunnaisista tuprautteluista (joka tosin on valkoista) etukäteen, samoin kuin ohjaustehostimen alaputken tiesin huonoksi jo ennakkoon, joten niiden vaihto on ihan ok. Vesipumppu tuli pienenä yllätyksenä, mutta eipä tuokaan kallis ollut vaihtaa, kunhan nyt saa homman valmiiksi.

Eli edelleen auto säilyy mielestäni edullisena, jos se oikeasti on hyvä. Sen verran vähän ehtinyt ajaa, ettei öljynkulutusta oikein ole saanut vielä seurattua, mutta ainakin kaasuläpälle tuo vanha turbo näyttäisi linkoavan aika reilusti. Toivottavasti valkoisen savun tuprauttelu ja kaasuläppäkotelon voitelu lakkaa, kun uusi turbo on paikallaan.

Auto ja ostopäätös tuli vastaan melko äkkiä. Aiemmin olen ajellut -98 vaparikolkilla, mutta tiesin noin suunnilleen, mitkä autosta ekana kannattaa tarkistaa ja kysellä, ja niiden suhteen mielestäni tilanne on ok. Vasta noin kolme vuotta sitten Saab-kärpäsen pureman saaneena ja vaparilla ajaneena en tietenkään ihan kaikkeen osaa/osannut valmistautua. Joka tapauksessa T5 vs. T7 -läksyt olis voinut tehdä paremminkin, jos olisi ollut aikaa.

Nyt tässä noita muutamaa tiedossa ollutta "vikaa" - vesipumpun vuotoa lukuun ottamatta mitäänhän ei suoranaisesti ole rikki - hoitaessani kuntoon on tietysti tullut luettua paljon foorumia, ja aina kaikkien T7-koneet ovat paskana. Onko tämä nyt oikeasti niin huono? Onko kyse ihan tuuripelistä, vai voiko hyvin pitämällä oikeasti suhteellisen huoletta ajella vielä muutaman kymmenen tai jopa satatuhatta kilometria. Kertokaas nyt siis jotain hyvääkin tai edes hiukan positiivista tuosta T7:sta. Tai sanokaa edes, että sillä on jokseenkin hyvät mahkut suhteellisen maltillisella rahanpalamisella ajella niin kauan, että mittarilukeman ensimmäinen numero on kolmonen.

Autohan on kaunis kuin karkki. Tiedän kyllä, että fiksumpi ehkä ostaisi NG:n (ilmeisesti) vähempine tyyppivikoineen, mutta tykkäsin jo vaparistani ja muutenkin tästä vanhasta ja Saabin näköisestä viistoperästä niin paljon, että päätin vastaan tullessa ostaa hyväkuntoisen ja siistin turbollisen seuraavaksi autoksi. Tässä kyseisessä yksilössä rakastuin välittömästi ajotuntumaan, varusteluun ja auton ainakin päällisin puolin hyvään kuntoon.

Nyt olo on vähän sama kuin huomaisi ihossaan jonkun pienen laikun ja alkaisi googletella, mikä se mahtaa olla. Vastauksena tulee ensimmäisenä varmaan kuolemaan johtava ihosyöpä, kuppa tai joku muu mahdollisimman paha juttu.

Henkisen paineen kovuuden ymmärtänette kun sanon, että käännyin Saab-mieheksi kolmisen vuotta sitten kolmenkympin kalkkiviivoilla perheessä, jossa muut miehet ajavat vain Volvoilla. :roll: Saappi ei vain yksinkertaisesti saa jättää tielle, ja mielellään se ei saisi muutenkaan olla ihan jatkuvasti pukeilla pelti pystyssä.

Lyhyesti: käsi ylös, jos olet ajanut T7:llasi onnellisesti kolmesataatuhatta!
Viimeksi muokannut Korsto, La Kesä 27, 2015 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 -06 (207E)
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Vesipumpusta mitään tietämättömänä T7 koneesta ei ole pahaa sanottavaa. Kaksi noita on pihassa. Femmassa 325tkm mittarissa ja matka jatkuu. Toki normi kulumaa havaittavissa, mut ei mitään katastrofia, ainakaan vielä :D.

Bensapumppu, kampuranas. tunnistin ja DI kassu on ne, mihin kannattaa varautua sekä lisäksi immu. Vaikka ennakkoon, jos perä kestää. Softan päivitys, et saa OpenSidin käyttöön. Auttaa vähän seuraamaan tiettyjä juttuja, ihan kätevä on.

10 tkm välein öljyt ja jos ajaa E/RE85:lla, niin tulpat myös.

Ei muuta kuin kovaa ajoa!

P.S. Laita tohon avatariin paikkakunta, niin paikalliset voi tarjota jeesiä, jos niikseen tulee.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Korsto
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:10
Paikkakunta: JKL

Re: Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea

Viesti Kirjoittaja Korsto »

Kiitos, just tällaisia! :wink:

Bensapumppu on hiljattain vaihdettu!
9-3 -06 (207E)
TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea

Viesti Kirjoittaja TSuni »

Samoja asioita puntaroin itsekin kun ensimmäisen kolkin hankin reilu kaksi vuotta sitten. Ei ole mennyt bensapumppu, kampuranasentotunnistin, DI-boksi saati immu vaikka huoltohistoria on puutteellinen. Olen ajanut tällä hetkellä välin 233-269tkm.

Turbon vaihdoin sinisen aamupölläyttelyn takia. Hämmästykseni kaikissa kolmessa turbossa joita vertailin ja joilla oli ajettu 50tkm - 270tkm oli välykset samanlaiset. Pölläytteli kumminkin loppui turbon vaihduttua vaikka vanha ei ollut vielä likimain loppuunajettu.

Paljon ennakkohuoltoa olen tehnyt, mikä lienee parantanut toimintavarmuutta. Öljyä syö edelleen T7 koneiden tapaan, mutta ei häiriöksi asti.

Eli turha pelko pois ja kilometrejä mittariin. Pöllyttelyn värin (valkoinen savu) perusteella tosin varmistaisin vielä syyn savutukseen ennen toimenpiteitä, voi viitata muuhun kuin turboon.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Vaalea sauhu Saabissa on about normaalia. Varsinkin ilmojen viiletessä alkaa aina sauhuttelu, sitä luulee itsekin et nytkö se porsi :mrgreen:.

Haiseeko sauhu millekään?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Korsto
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:10
Paikkakunta: JKL

Re: Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea

Viesti Kirjoittaja Korsto »

Eipä juuri haise. Vähän jäähdytinnesteeltähän se vaikuttaa, mutta kai se turbo voi sitäkin sylkeä. Vai? Öljyähän se ainakin näyttäisi sylkeneen putkeen ja kaasuläpälle ihan kunnolla.

Ei kyllä mitään muita oireita esim. kannentiivisteen huonoudesta tai muusta. Ihan tosiaan kivan näköistä oli öljy siellä öljypohjassa, eikä nestekään epäilyttävältä näytä. Tietysti mikäli tiedätte jotain muita indikaattoreita saati keinoja tarkistaa mahdollisia muita vaihtoehtoja, otan niitä mielelläni vastaan.

PCS:n pojat epäilivät myös turboa, mutta eihän sitä nyt tietysti muutakaan pois voi sulkea. Toivottavasti loppuu tupruttelu, kun saa tuon uuden föönin kiinni. Sellainen kun sattuu tuossa lojumaan, kun vain kiinni laittaisi.
9-3 -06 (207E)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos T7-kone olisi perustaltaan aivan susi, melkein kaikissa bensafemmoissa ja uudemman pään OG-kolkeissa olisi remontoitu tai vaihdettu kone, tai autot olisivat moottorin hajoamisen johdosta jo hävinneet katukuvasta. Näin ei kuitenkaan ole, joten ihan älyttömän huono tuo kone ei ole. Toki heikompi kuin esim. T5

70/80-luvun vaihteen Oldsmobile diesel oli paska kone. Noita ei näkynyt käytössä juurikaan enää 90-luvun alussa, vaan autot oli bensinoitu tai tilalle vaihdettu 6.2 dieseli. Siinä esimerkki oikeasti paskasta koneesta.

Itse ajoin yli viisi vuotta T7-kolkilla mittarivälin 200-246 tkm, johon asensin huohotinpäivityksen pian auton hankinnan jälkeen. Turbo ja asentoanturi siitä meni minun aikanani, ei sen suurempia moottorihuolia. Jos öljypohja oli sulla siisti, niin en kovin huolissani olisi totaaliporsimuksesta. Jakopää on sitten eri huoli, mutta sehän on ihan tehtävissä oleva remontti sekin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ei ne T7:t nyt niin huonoja ole, vaikka tosin koneita on hajonnut. Omalla kakkosautolla (9-3 -02) on ajettu 235 tkm, turbo on vaihdettu. Öljyn ja suodattimen vaihdan sovinnolla kympin välein, mikä nykyöljylle on vähän, mutta eipä määräkään ole kuin 4 litraa. Uudemman 9-3:n öljymäärä on 2 litraa enemmän. Hyvin toimii, jakopää koskematon. Yritän välttää kovin matalilla kierroksilla ajamista. Huohotinpäivitys on tehty. Minusta ihan kelpo auto, ja todella näppärä ajaa, automaattivaihteisto toimii hienosti. Kulutus vähän korkea, uudempi 9-3 manuaali menee kokoajan 1,5-2 litraa vähemmällä samaa ajoa.
Korsto
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:10
Paikkakunta: JKL

Re: Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea

Viesti Kirjoittaja Korsto »

:D Kiitos vastauksista, veljet. Huomenna fööni ja pumppu kiinni, ja yhtä kovaa ajoa kuin tuolla horisonttiin kaikonneella, ilmeisesti tuhoutumattomalla ja joka tapausessa unohtumattomalla vapari 98lla.

Mutta ei heti aamulla. :|
9-3 -06 (207E)
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Vielä tähän voisi lisätä, että ei tuon uudemman, -07 NG9-3:en taival ole kovin vakuuttavasti alkanut. Vajaan vuoden aikana on vaihdettu etujouset ja kääntölaakerit, jarrujen kanssa ollut ongelmaa ja vähän kuulostaisi kuin vetonivel pitäisi pientä naksuntaa. Ja ruostetta löytyi pohjasta yllättävän paljon... Tänä aikana vanhempi on toiminut kuin kello. Öljylisäys on aina reilu puoli litraa sen lisäksi, mitä on ylä- ja alamerkin väli. Ei ole ö-kulutus kasvanut. Etutolppien kunto kannattaa vilkaista, ne mätänee sieltä iskarin suojamuovin alta.
solar4
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 18:46

Re: Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea

Viesti Kirjoittaja solar4 »

Nyt kahta OG9-3:sta alapuolelta enemmänkin ihmetelleenä vinkkaisin että tajakarruputkien kunto kannattaa vilkaista sieltä tankin ympäristöstä. Käyttöautossa oli mätinyt poikki (onneksi huomasin autoa rempatessa) ja nyt tontille tulleessa varaosakatiskassa viittä vaille sama juttu. Muista kohdista putket on priimakuntoiset, mutta takajakkaran alla mätii. Ei ole paha homma vaihtaa tai vaihdattaa (B-pilarin alla on tehtaan alkuperäinen jatkonippa), mutta kannattaa vilkaista ettei mene tien päällä.

Kumpikin omista on siis vuosimallia 2000.
Korsto
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:10
Paikkakunta: JKL

Re: Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea

Viesti Kirjoittaja Korsto »

Kiitoksia hyvistä vastauksista. Eipä ollut miehestä tänään remonttihommien loppuunsaattamiseen, mutta vielä on lomaa jäljellä.

Nuo tolpat, jarruputket, vetarin holkki yms tulivat tutuiksi jo vapari 98n kanssa, mutta eipä ne kyllä tosiaan mitään mahdottomia hommia ollut korjata. Myös se veikeä tukivarsi-pallonnivel-kombo tuli vaihdettua, mutta muuten se oli niin lujanoloinen auto, että jos tämä Turbo Jubilee on edes puoliksi yhtä hyvä, tekevät sen kauneus, ajotuntuma ja varustelu minut hyvin onnelliseksi.

Sellaista muuten kysyisin vielä, että millaisten kilsamäärien välein olette aukonut ja putsaillut sitä öljypohjaa? Öljynvaihto tietenkin max. 10tkm välein, mutta eikai sitä pohjaa ihan niin usein tarvi aukoo. Vai?

EDIT: Niin, ja tuosta Open SIDistä kysyisin, että paljonkohan moinen suunnilleen kustantaa, ja onko kyse pelkän softan ajosta vai vaihtuuko jotain muutakin. Mitä tuossa lueskelin, niin alkoi vaikuttaa hyvinkin kannattavalta asennukselta.


Kiitos tosiaan vielä vastauksista. Tulenpa sitten kyselemään lisää, jos ei tupruttelu fööniä vaihtamalla lopu.
9-3 -06 (207E)
Korsto
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:10
Paikkakunta: JKL

Re: Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea

Viesti Kirjoittaja Korsto »

Jesh, eipä valmistunut turbon vaihto vielä tänäänkään. Pakosarjan putket irroittelin pois tieltä ja tarkastaakseni tiivisteen kunnon, ja sieltähän riemukkaasti paljastui kaksi sisään katkennutta pinnapulttia.

En uskaltanut itse edes yrittää mitään kierretappisettejä tällä kertaa, joten nytpä on auto pajalla, ja toivottavasti huomenna pääsee oikeasti laittamaan hyrrän kiinni.

Olipa muuten sen verran tumma pahvi noiden katkenneiden pulttien ympäristöstä, että jokunen humma sieltä lie laukannut naapurin puolelee jo jonkin aikaa. Sikäli ihan hyväkin juttu, että tuli tämä homma eteen. Tulipa nyt tuollainenkin huomattua.
9-3 -06 (207E)
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 808
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Jos on intoa päivittää hiukan rivakammaksi saabia niin samalla vaivalla sinne opensidin laittaa. Ihan ohjelmointihommilla molemmat onnistuu.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Uusi T7-kuski kyselee vesipumpusta (ja henkistä T7-tukea

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Orkkis välijäähdytin metallin/muovinkeräykseen ja suurin mahdollinen bolt-on malli tilalle, jos vähääkään aikoo stagettaa. Vähenee puutuminen vedoissa kummasti.
Ohjausvaihteen puslan vaihto uretaaniseen on suhteellisesti kustannustehokkain apu suoraan menemiseen kiihdytyksissä.

Vakiorauta riittää ihan kohtuullisiin kulkuhaluihin. Jokin osa on aina se heikoin lenkki.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Vastaa Viestiin