Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ramba »

Evap tukkimalla hävisi vika, onko tuosta haittaa jos jättää pulttitukkeen?

Ja sitten on vielä toinen ongelma että moottoritie nopeudesta nytkyttää ja heijaa kierroksia ylös ja alas. Välillä ilmestyy limp 10 oireen yhteydessä.
Gare
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2015 21:10
Paikkakunta: HKI

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Gare »

009baas kirjoitti:
Gare kirjoitti:Kovissa käännöksissä, esim motarin kaarevissa rampeissa tai muuten vain risteyksissä jos ajelee hieman reippaammin, niin autoon syttyy punainen jarruvalo, joka poistuu heti kun auton "suoristaa". Pitkään ajattelin että tuo johtuu vain siitä että säiliössä litku menee säiliön toiselle laidalle ja anturi antaa täten merkkivalon. Nyt kuitenkin täytin tuon jarrusäiliön ihan MAX merkille asti, mutta saabi vilkuttaa silti valoa. Onko kyseessä vain hieman herkempi anturi vai voisiko tuo kertoa jostain muusta?

OG9-3 2.0 T7...
Se jaurrunestesäiliön pintaa mittaava anturihan on siinä korkissa, vaihda vaikka se nyt ensin.
Anturihan toimii niin en näe syytä vaihtaa..? :?:
2001 T7 9-3 Coupe. Stage1
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Gare kirjoitti:
009baas kirjoitti:
Gare kirjoitti:Kovissa käännöksissä, esim motarin kaarevissa rampeissa tai muuten vain risteyksissä jos ajelee hieman reippaammin, niin autoon syttyy punainen jarruvalo, joka poistuu heti kun auton "suoristaa". Pitkään ajattelin että tuo johtuu vain siitä että säiliössä litku menee säiliön toiselle laidalle ja anturi antaa täten merkkivalon. Nyt kuitenkin täytin tuon jarrusäiliön ihan MAX merkille asti, mutta saabi vilkuttaa silti valoa. Onko kyseessä vain hieman herkempi anturi vai voisiko tuo kertoa jostain muusta?

OG9-3 2.0 T7...
Se jaurrunestesäiliön pintaa mittaava anturihan on siinä korkissa, vaihda vaikka se nyt ensin.
Anturihan toimii niin en näe syytä vaihtaa..? :?:[/quot

En ymmärrä miten tekemäsi operaatio vaikuttaa siihen toimiiko tuo anturi vai ei."täytin jarrunestesäiliön max kohtaan mutta valo silti palaa" Mitä en nyt tajunnut tässä?Tuo on ainakin halpa osa, ja varmaan foorumilta saa toimivan puoli-ilmaiseksi.. jos valon vilkuttelu häiritsee niin voisi kokeilla esim.toimivalla.Toisaalta en edes tiedä voiko "jarruvalon vilkuttelu" edes johtua tuosta säiliön korkin anturista :lol: JA missä jarruvalo vilkuttelee :D? Kojelaudassa vai tarkoitatku ihan jarruvaloa, sellaisia punaisia valoja jotka syttyy kun painetaan jarrupoljinta.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Gare
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2015 21:10
Paikkakunta: HKI

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Gare »

009baas kirjoitti:
Gare kirjoitti:
009baas kirjoitti: Se jaurrunestesäiliön pintaa mittaava anturihan on siinä korkissa, vaihda vaikka se nyt ensin.
Anturihan toimii niin en näe syytä vaihtaa..? :?:
En ymmärrä miten tekemäsi operaatio vaikuttaa siihen toimiiko tuo anturi vai ei."täytin jarrunestesäiliön max kohtaan mutta valo silti palaa" Mitä en nyt tajunnut tässä?Tuo on ainakin halpa osa, ja varmaan foorumilta saa toimivan puoli-ilmaiseksi.. jos valon vilkuttelu häiritsee niin voisi kokeilla esim.toimivalla.Toisaalta en edes tiedä voiko "jarruvalon vilkuttelu" edes johtua tuosta säiliön korkin anturista :lol: JA missä jarruvalo vilkuttelee :D? Kojelaudassa vai tarkoitatku ihan jarruvaloa, sellaisia punaisia valoja jotka syttyy kun painetaan jarrupoljinta.[/quote]
Sori vissiin epäselvästi sanoin. Kuten sanoinkin, niin ongelmana on että autoon syttyy valo hetkeksi kun ajaa esim. liikenneympyrään. Anturi siis (luultavasti?) hälyyttä vain siitä, että nestepinta ei ylety anturille asti -> luulee että nesteet on vähissä. Nestettä on kuitenkin tarpeeksi ja anturi tuntuisi toimivan.

Voisi siis muotoilla kysymyksen uudelleen: onko tuo (B) -jarrumerkkivalo yhteydessä muuhun kuin tuohon säiliön anturiin? Jos ei ole, niin luultavasti edelleenkin säiliön nestepinta menee kaarteessa niin, että anturi ei ole kontaktissa nesteeseen -> valo syttyy. Silti outo "vika", sillä luulisi että autoa suunnitellessa olisi otettu huomioon että sillä ajetaan kaarteissa. Tämä sanottuna epäilykseni siirtyy siis muualle: onko tuo merkkivalo yhteydessä muuhunkin, esim ABS-systeemiin, ja ABS nappaa kaarteessa jotain dataa joka sytyttää valon?

Mitään vikaa siis ei välttämättä olekkaan...
2001 T7 9-3 Coupe. Stage1
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä se jarrun merkkivalo voi syttyä muustakin syystä kuin sen jarrunestesäiliön katkaisimen ansiosta. Mm. ABS-vika sytyttää merkkivalon. En tiedä onko säiliön kytkin sulkeva vai avaava, mutta sen kytkimen vian voisi sulkea pois irrottamalla/ohittamalla kytkimen ja käymällä koeajolla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ramba »

ramba kirjoitti:Evap tukkimalla hävisi vika, onko tuosta haittaa jos jättää pulttitukkeen?

Ja sitten on vielä toinen ongelma että moottoritie nopeudesta nytkyttää ja heijaa kierroksia ylös ja alas. Välillä ilmestyy limp 10 oireen yhteydessä.
Korsto
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:10
Paikkakunta: JKL

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Korsto »

Hei, ei nyt nopeasti meinaa löytyä tyhmälle vastausta asianmukaisista topikeista, joten kysynpä täältä:

Olen vaihtamassa vesipumppua, ja homma on paikalleen laittoa varten valmis. Ostin pcs:ltä tarvittavat tiivisteet, ja pussissa on kaksi o-rengasta holkkiin/adapteriin, pieni o-rengas metalliputkeen, paperitiiviste ja sitten tuollainen vähän niitä adapteriin meneviä renkaita suurempi o-rengas. Mihis hittoon tuo jälkimmäinen tulee?

Vastailkaas viisaammat saapastelijat pian, niin saan vielä tänään paketin takas kasaan.

Kiitos!
9-3 -06 (207E)
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Hook »

b204x koneisiin.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
harr1
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Maalis 26, 2013 17:32

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja harr1 »

harr1 kirjoitti: Kiihdyttäessä tuntuu pätkivän aika usein. Alkaa vetämään ihan normaalisti, sitten pätkäsee välissä kovasti ja kiihdytys jatkuu. Aivan kun katkos jotenkin sytytystä.
Tyhjäkäynti myös seilaa liikennevaloissa 800-1500rpm väliä ja välillä tuntuu aivan kun meinais sammua, paristi on sammunutkin. Käyntiin kyllä lähtee hyvin sen jälkeen.
Useamman kerran on myös kesken ajon sammunut ja sammuu aina aika samanlaisessa tilanteessa.
Ei ikinä veto päällä vaan silloin kun valuu, vaikka risteykseen kytkin pohjassa ja hieman jarrulla.
Vikakoodeja ei anna muuta kun ton ABS-yksikön ja ilmastoinnin anturin.

Oliko siinä DI-kasetin hajoamisessa just tälläiset oireet? Toivon ettei olis se, koska rahat loppuu tätä tahtia :oops:
Nostellaas tätä, sammu taas paristi eilen jarrutustilanteessa. Onkohan se nyt kasetti kuitenkin... Ajattelin että kokeilis vielä tulpat vaihtaa ennen kasetin ostoa. Mikä oli tarkka malli mitkä tähän kannatti laittaa(Auto oli siis 2.0t T5)? Joku NGK tais olla...
Korsto
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:10
Paikkakunta: JKL

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Korsto »

Pitääkö kolkin mallia asennusholkki olevassa vesipumpussa niiden holkin "kaulusten" ja itse pumpun kaulan painua tiukasti lohkoon kiinni, vai kuuluuko sinne jäädä pieni rako?

Pitäisi tuossa lyödä uusi pumppu paikalleen, eikä oikein sopuisasti meinaa mennä sinne pohjaan asti. En viitsi rusikoida enkä ruveta kokoamaan ohjaustehostinta yms. paikalleen, ennen kuin olen varma.
9-3 -06 (207E)
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Hook »

Holkki on oikeinpäin kun vesi ohjataan kuskin suuntaan sivulle. Holkin lipare suoraan oikealle kuskin suuntaan. Rasvaa o renkaat hyvin esim. Silikonirasvalla
Holkki lumpsahtaa nätisti sisään. Ja pumppu holkin päälle. Holkki jää hieman löysälle lohkon ja pumpun väliin ja pääsee hieman lenksumaan/pyörimään kun lipare hahlossa pumpun ollessa jo kiristetty.
oleellista että pumppu menee ilman väkivaltaa päätykoppan tasopintoihin kiinni.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Mulla näytti käyttishihna kulkevan oudosti ja hieman piti ääntäkin. Vesipumppua irrottaessa selvisi...
Kuva

Hyvinhän tuo yhdelläkin pultilla pysyi. Kahden pultin kiinike vain poikki.
Kuva

Samalla vaivalla letkujen vaihto, jos näyttää tällaisilta.
Kuva
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
cor
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Heinä 27, 2010 10:40

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja cor »

Onko laittaa vinkkejä bensapumpun kauluksen "sujauttamiseen paikalleen" vai onko tuo kumiosa vaan kovettunut kuivillaan olosta ettei sujahda paikalleen.

Kävin hakemassa Walbron pumpun motonetistä, samankokoinen ja mallinen kun alkuperäinen mutta liittimen muoviosa on ylhäältä pikkaisen leveämpi kun alkuperäisen eikä tuossa kyljellä stansatulla varaosanumerolla 516 15613-1 löydy mitään infoa onko oikea pumppu.

Jos en olisi vanhaa irroittanut itse kauluksesta sanoisin että tuo ei ole ikinä menossa paikalleen, mutta täytyy hakea jotain vaseliinia tms. millä vähentää kitkaa.

:evil:
Bmw Touring 530da -01
Saab 9-3 2.0 16v -99
Vw Corrado 1.8 20vt
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja tehave »

Mietinnässä 900s osto. Voiko näissä olla jotain jota ei ostohetkellä huomaisi. Esim turboon liittyvää?
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
saabi90
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2011 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja saabi90 »

Saakos obd2 palikoilla luettua vikakoodit vm-95 t5.5 ysisatasesta? Vai millä noista luetaan?
Vastaa Viestiin