Minkä Saabin ostaisi??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
sam
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 20:08

Minkä Saabin ostaisi??

Viesti Kirjoittaja sam »

Päivää vaan kaikille Saabisteille! Olen todellakin vielä koeajolla ja varsinaisesti se ajo Saabbi vielä haussa, vaikka tuollainen vanha 8-venttiili 900:nen tuossa pihassa kakkosautona onkin. Tuoreemman Saabin ostan heti kunhan tuo nykyinen menopeli menee kaupaksi... tai joku vaihtaa sen Saabbiin. :roll:

Siksi kysäisenkin että mikä olisi sellainen lähes "pomminvarma" malli näistä hieman nykyaikaisemmista jossa ei hirveästi olisi mitään tyyppivikoja?? Lähinnä olen ajatellut noita uudemman korimallin 9-satasia ( -94 -> -98 ) mutta millä koneella sellainen kannattaisi ostaa ja minkä verran ajettuja saisi olla? Olen vaan joskus kuullut että nämä ensinmäiset 16-venttiiliset olisivat varsinaisia murheen pesiä kansiltaan, pitääkö juttu paikkaansa? Jos pitää niin minkä verran ajetuista noita kansia on jo mennyt? Onko 2.0 ja 2.3 litraisissa kestävyyden / tyyppivikojen suhteen eroja? Onko joissakin vuosimalleissa enempi heikkoja kohtia?
Viimeksi muokannut sam, Ke Helmi 02, 2005 11:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Itse vaihdoin juuri pois vm -96 900s:n. Ajoin sillä 3 vuotta n60tkm(vaihdettaessa oli mittariin kertynyt 144tkm). Vikoja siinä oli tyypilliset etujousien katkeilu ja vaihdelaatikon stefojen vuodot, vaikka niitä vaihdeltiin uusiin. Lisäksi kuluvia osia kuten laturi ja vesipumppu. Poikkeuksena edellisiin 900:iin(joita ehti olla 3kpl) tämän kansiosastolle ei tarvinnut tehdä mitään. Ei vuotoja ei halkeamia. Juuri ennen vaihtoa auto kävi Länsi-autossa laatikon ujelluksen takia, muttei kuulemma vakavaa. Kuuluu kulemma asiaan?!?! Suunnilleen samat ongelmat oli isäpapan vuoden uudemmassa 2,3l koneessa. Omani oli 2,0l.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
sam
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 20:08

Viesti Kirjoittaja sam »

Psychocowboy kirjoitti:Itse vaihdoin juuri pois vm -96 900s:n. Ajoin sillä 3 vuotta n60tkm(vaihdettaessa oli mittariin kertynyt 144tkm). Vikoja siinä oli tyypilliset etujousien katkeilu ja vaihdelaatikon stefojen vuodot, vaikka niitä vaihdeltiin uusiin. Lisäksi kuluvia osia kuten laturi ja vesipumppu. Poikkeuksena edellisiin 900:iin(joita ehti olla 3kpl) tämän kansiosastolle ei tarvinnut tehdä mitään. Ei vuotoja ei halkeamia. Juuri ennen vaihtoa auto kävi Länsi-autossa laatikon ujelluksen takia, muttei kuulemma vakavaa. Kuuluu kulemma asiaan?!?! Suunnilleen samat ongelmat oli isäpapan vuoden uudemmassa 2,3l koneessa. Omani oli 2,0l.
Vai että jousia katkoo ja laatikot huutaa... kuulostaa ihan Opelin vioilta. :(
Oliko noi kaikki edelliset 900:set sulla 2.0 16V-koneisia joissa siis noita kansi vuotoja/halkeamia oli?
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Voi olla että kuulosta opelin vikalistalta paitsi että ruostuminen puuttuu;).
Aikaisemmat oli -92 2.1 16v, jossa kansipahvi meni kahteen kertaan 3vuoden aikana. Varsinainen murheenaihio oli -88 8v 900 2.0, jossa ilmeni halkeama kannessa, ei muuta kuin uusi/käytetty/tehty kansi tilalle ja 3kk päästä samat oireet. Käynnistyksessä kävi kolmella pytyllä ja taas kansi halki. Syykin löytyi. 1kk ennen ekaa halkeamaa oli vaihdatettu pakoputki lomamatkalla walkerin tarvikeputkeen, joka oli mennyt tukkoon viimeisen pöntön kohdalta(ilmankos oli nuhanen). Originaali alle ja taas toimi. -86 900 8v oli myös kansipahvin vaihto reippaitten öljyvuotojen takia. Lohdutuksena itselleni olen hokenut ettei tarvinnut koskaan tienpäälle jäädä, mutta kerkiihän sitä vielä nykyiselläkin.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
sam
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 20:08

Viesti Kirjoittaja sam »

Joo, onneksi ei kai ole noissa Saabeissa ihan niin pahaa ruostumis ongelmaa kuin Opeleissa. :)
Vanhana Opelin omistajana tiedän että kun Opelin ajaa kostealle ruohikolle niin voi melkein kuulla sen ritinän kun ruoste alkaa leviämään... :wink:

No, mut voisikohan tuosta sinun tarinastasi vetää pikaisesti johtopäätöksen että olisiko tuo kansipahvien palaminen ollut enemmän tuon 2.1-16V koneen ongelma kuin 2.0-16V:n?
Ja ei toi pahvin palaminen niinkään hirvitä, mutta jos kannet halkeilee niin se on jo pahempi juttu.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Noh ehkä se suurin syy kansien rikkoutumiseen oli tarvikeosat , joita en enää käytä. Vertailuna voisi tietysti sanoa että isä papalla on menossa 15. saabi ; ei yhtään kantta halki ja vain kaksi kansipahvin vaihtoa ja yksi laatikkoremontti. Eikä kyseessä ole ollut mitään uusia autoja. Eka 96 tais olla ajalta kun isoisä sähkölampun osti! 2.1 16v jonka muinoin hankin oli maahantuoja takuukorjaama. Oli porattu ja pantu uudet männät ym releet. Ihan löytyi paperit asiasta. Niissä oli huollon mukaan jotain vikaa mäntien pinnoituksessa(nappas helmat kiinni). Aiheesta varmaan löytyy lisää juttua varhaisemmilta palstoilta. Remontin jälkeen autolla oli ajettu muistaakseni 25tkm kun kanspahvi meni vaihtoon. Auto oli muuten vallan loistava. Uuden omistajankin tapasin muutaman kerran eikä se heti minua piessyt. Henkilökohtaisesti se oli mukavampi(tai ainakin tehokkaampi) ajaa kun -96 900s. Suurin haitta oli melu, joka korjaantui laadukkailla stereoilla ja vahvistimella;). Makunsa ja perverssionsa kullakin.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin