Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Viesti Kirjoittaja Max »

Uusi bypass ostettu ja vaihdettu.

Serkku oli tehnyt vertailua uuden ja vanhan välillä.... Vanhasta kun oli imenyt siitä mihin se pieni letku tulee, niin ilmaa oli tullut läpi, eikä venttiili ollut auennut. Uudelle sama testi ja venttiili oli auennut heti.

Eli bypass rikki.

Kiitos kaikille avusta serkun ja itsenikin puolesta.
#1747
Korsto
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:10
Paikkakunta: JKL

Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Viesti Kirjoittaja Korsto »

Lainataanpa vanhaa ketjua, kun on niin sopiva.

Vaihdoin tuossa turbon, ja riemukseni kylmäkäynnistysten tuprauttelut loppuivat.

Nyt muutaman päivän perästä syttyi CE ja lukija antoi vikakoodin p1110, eli ilmeisesti bypassi. Myös tuon aiemmin kirjoittaneen kuvaaman kaltainen ääni kuuluu, kun vähän rivakammassa kiihdytyksessä nostaa kaasun.

(1) Kysymys kuuluu, voiko vika olla muuallakin kuin bypassissa. En ole siihen vielä puhallellut tai muuten käpistellyt, mutta siksi kysyn, kun vaihdoin sen nimittäin noin kuukausi sitten. Vai olisiko tuo vanha öljyä rajusti puskenut turbo voinut sen niin nopeasti särkeä? Kyse on siis ihan PCS:ltä ostetusta kunnon osasta.

(2) Jos toinen vaihtoehto on se magneettiventtiili, niin voisiko joku ystävällinen sielu selittää lyhyesti sen toiminnan / mahdollisen keinon sen kunnon tarkistamiseen? Se on ilmeisesti jompsikumpi näistä:

Ahtopaineen ohjauksen magneettiventtiili 9175290
Bypassin ohjauksen alipaineventtiili 9189002

Kumman vaihdan, jos vaihdan?

(3) En ole ennen ajellut turbosaapilla, joten verrokkia ei oikein ole, mutta mielestäni auto ei ehkä ole varsinkaan alemmilla kierroksilla ihan niin pirteä kuin 185hp autolta odottaisi. Ei mikään nuhapumppukaan, mutta esimerkiksi veljen 160 heppainen Volvo V40 on mielestäni selvästi pirtsakampi. Bypassi tuskin vaikuttaa, mutta voiko tuo magneettiventtiili vaikuttaa tehoihin? Vai ovatko nämä 185 hp Saabit normaalistikin tällaisia, että vasta vähän kovemmilla kierroksilla ja kovemmissa vaudeissa tulee tehoja?

EDIT: Ja auto on siis tosiaan OG 2002 T7 Jubilee.

EDIT 2: Kävin imeskelemässä tuota pässiä, ja kyllä se hanttiin laittoi. Eli ei sieltä nyt kyllä ainakaan ihan sukkana ilmaa tule läpi. Aluksi ehkä vähän, mutta kyllä se siitä muutamalla imaisulla kiristyy.
9-3 -06 (207E), 9000 CS Turbo
Vastaa Viestiin