T7 nyki ahdoilla, ei enää edes starttaa
T7 nyki ahdoilla, ei enää edes starttaa
Tänään matkalla Jyväskylästä Sastamalaan, huomasin loppumatkasta ettei kolkki enää jaksa vetää vaikka pintakaasulla meno oli normaalia. Ahdot nousivat ehkä vähän hitaasti, ja 0,8 bar jälkeen alkoi nykiä, menohaluja ei löydy ollenkaan. Pääsin perille, kävin koelenkillä tutkimassa tilannetta keksimättä mitään uutta ja ei kun konepelti auki ja tutkimaan pihassa. Hetken päästä päätin kuullostella onko käynnissä hälyääniä, mutta kone vaan lupasi kerran eikä sen jälkeen mitään.
Bensapumppu on vaihdettu edellisellä omistajalla 60tkm sitten, mutta kannattaisiko siitä kuitenkin aloittaa tutkimus? Mistä saisi parhaiten ongelman päästä kiinni?
Pahoittelut lyhyestä ilmaisusta, joka mobiilipäätelaitteesta johtuu.
Auto siis 2002 9-3t Stage 1:llä ja etanolilla on käytännössä viimeinen 50t mennyt.
Vikakoodeja tai valoja ei ole havaittavissa.
Bensapumppu on vaihdettu edellisellä omistajalla 60tkm sitten, mutta kannattaisiko siitä kuitenkin aloittaa tutkimus? Mistä saisi parhaiten ongelman päästä kiinni?
Pahoittelut lyhyestä ilmaisusta, joka mobiilipäätelaitteesta johtuu.
Auto siis 2002 9-3t Stage 1:llä ja etanolilla on käytännössä viimeinen 50t mennyt.
Vikakoodeja tai valoja ei ole havaittavissa.
Re: T7 nyki ahdoilla, ei enää edes starttaa
Lyhyt päivitys: Löysin suutintukista painemittarin liitännän. Mittaria ei löydy omasta takaa, mutta ruuvimeisselillä testaamalla etanolia valuu, vaan ei suihkua. Jos tuolla pitäisi se 2.5bar olla, odottaisin vähän erilaista ilmiötä.
Kokeilin myös tieteellistä"halolla bensatankin pohjaan"-menetelmää, ilman mitään vaikutusta. Tosin uudemman startin yrityksen jälkeen tukilta ei tule tippaakaan. Lienenkö nyt villakoiran ytimessä, ei kai mikään muukaan kuin sökö pumppu voi tälläistä aiheuttaa.
Kokeilin myös tieteellistä"halolla bensatankin pohjaan"-menetelmää, ilman mitään vaikutusta. Tosin uudemman startin yrityksen jälkeen tukilta ei tule tippaakaan. Lienenkö nyt villakoiran ytimessä, ei kai mikään muukaan kuin sökö pumppu voi tälläistä aiheuttaa.
Re: T7 nyki ahdoilla, ei enää edes starttaa
Aloita perinteisellä takapenkki pystyyn, virrat päälle ja kuuntelemaan, iniseekö pumppu muutaman sekunnin.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: T7 nyki ahdoilla, ei enää edes starttaa
Koskas polttoainesuodatin on vaihdettu? Etanoli on hyvä liuotin, myös tankissa.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: T7 nyki ahdoilla, ei enää edes starttaa
Sirinää ei ole havaittavissa, tosin lievää tinnitystä on kuuntelijalla pohjalla.
Suodatin olikin hyvä huomio, siitähän näkee samalla pumpun toiminnan. Oletin, että suodatin olisi vaihdettu pumpun kanssa, vaan eipä ole ellei se mahdu pientarvikkeisiin, mitä vahvasti epäilen. Huolto-ohjelmaa on leimoista päätellen seurattu 150tkm korville, joten tuskin se alkuperäinen sentään on.
Suodatin olikin hyvä huomio, siitähän näkee samalla pumpun toiminnan. Oletin, että suodatin olisi vaihdettu pumpun kanssa, vaan eipä ole ellei se mahdu pientarvikkeisiin, mitä vahvasti epäilen. Huolto-ohjelmaa on leimoista päätellen seurattu 150tkm korville, joten tuskin se alkuperäinen sentään on.
Re: T7 nyki ahdoilla, ei enää edes starttaa
Mulla 200tkm ajettuna huoltokirja oli täytetty, mutta ruiskusuodatin näytti tolta peltisuojuksen alla.

Jos sulla on vaihtamaton suodatin, niin suosittelen uusia tiivisteitä myös banjoihin. Yht 4 kpl, kahta eri kokoa.

Jos sulla on vaihtamaton suodatin, niin suosittelen uusia tiivisteitä myös banjoihin. Yht 4 kpl, kahta eri kokoa.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: T7 nyki ahdoilla, ei enää edes starttaa
Vaikka suodatin olisi ummessa, pumpun ääni pitäisi silti kuulua.
Otsikossa lukee nut ei starttaa. Tarkoiytaako se, että avaimesta kääntäessä kuuluu vain naks tai ei sitäkään?
Vai avaimesta kääntäessä kyllä starttaa (=starttimoottori pyörittää moottoria), muttei käynnisty?
Otsikossa lukee nut ei starttaa. Tarkoiytaako se, että avaimesta kääntäessä kuuluu vain naks tai ei sitäkään?
Vai avaimesta kääntäessä kyllä starttaa (=starttimoottori pyörittää moottoria), muttei käynnisty?
Re: T7 nyki ahdoilla, ei enää edes starttaa
Jos ei mitään kuulu eikä nosta painetta linjaan, niin ääni pumpulle. Vaikka ämpärissä olisi letku irti, niin pumpun tulee surista virta kytkettäessä. Onko etanolinkestävä malli? 50tkm etanolilla syövyttää normipumpun jo varmaankin.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: T7 nyki ahdoilla, ei enää edes starttaa
Kiitos avuista tähän saakka. Motonet-mallin pumpun toi tänään vieraat tänne periferiaan ja 8mm letkua päälle. Huomenna klemmareita ja parempia peltisaksia hankkimaan.
Huoltokirjassa ei kyllä lue mitään, mutta kuitti löytyy. Muuramelainen asentajaparka oli lupaillut että tunnin homma ja sitten kironnut että alakautta tehtävä
Pumpun malli on kuitin mukaan vain "Volvo/Saab" eli tiedä noista, mitä on.
Startti kyllä pyörii, huomionarvoinen tarkennus että ei lähde ahteri edellä puuhun.
PA-Suodattimeen vissiin tiivisteiksi normaalit kupariprikat banjoihin, kuten öljy- ja jarruhommissakin. Tuskinpa lienee kovin vaikeavaihtoinen, kun juttua ei juurikaan löydy aiheesta.
Eniten nyt askarruttaa, että minkähän viritelmän siihen uuden huoltoluukun kiinnittämiseen keksii. Kai sitä luulisi jotakin passelia pellinpalaa, peltiruuvia, sikakittiä ja muita kauhistuksia voi soveltaa, kun tuo u-profiilitiivisteen tekeminen omaan muottiin sikaflexistä tuntuu jotenkin utopialta näine aikaresurssein, mitä voi hommaan varata. Kunhan pysyisi kurat, mölyt ja ruosteet poissa.
Etukäteiskiitokset myös ansiokkaille ohjeille, jota näiltä foorumeilta on saanut lukea. Ilman niitä olisi varmaan jäänyt yrittämättä.
Huoltokirjassa ei kyllä lue mitään, mutta kuitti löytyy. Muuramelainen asentajaparka oli lupaillut että tunnin homma ja sitten kironnut että alakautta tehtävä

Startti kyllä pyörii, huomionarvoinen tarkennus että ei lähde ahteri edellä puuhun.
PA-Suodattimeen vissiin tiivisteiksi normaalit kupariprikat banjoihin, kuten öljy- ja jarruhommissakin. Tuskinpa lienee kovin vaikeavaihtoinen, kun juttua ei juurikaan löydy aiheesta.
Eniten nyt askarruttaa, että minkähän viritelmän siihen uuden huoltoluukun kiinnittämiseen keksii. Kai sitä luulisi jotakin passelia pellinpalaa, peltiruuvia, sikakittiä ja muita kauhistuksia voi soveltaa, kun tuo u-profiilitiivisteen tekeminen omaan muottiin sikaflexistä tuntuu jotenkin utopialta näine aikaresurssein, mitä voi hommaan varata. Kunhan pysyisi kurat, mölyt ja ruosteet poissa.
Etukäteiskiitokset myös ansiokkaille ohjeille, jota näiltä foorumeilta on saanut lukea. Ilman niitä olisi varmaan jäänyt yrittämättä.
Re: T7 nyki ahdoilla, ei enää edes starttaa
Mulla kesti Motonetistä ostettu ProPartsin pumppu sitten alle puoli vuotta ja jotain 5000 km. Ihan bensalla tuolloin ajelin. Motonetin takuuseen meni uusi pumppu sekä vaihtotyö, tilalle tuli aito Walbro (ei tullut Motonetistä), joka kesti ainakin vajaa neljä vuotta, eli toimivana lähti auton seuraavalle omistajalle. Motonetistä on joku saanut aikanaan aitoja Walbrojakin kuulemma.
Itse vaihdoin aikanaan pumpun alakautta, samoin teki korjaamo takuukorjausta tehdessään. En raaskinut alkaa Saabia leikkelemään, eikä tuo alakautta suoritettuna nyt mikään älyttömän kova homma ollut. Toiseen kertaan sain harjoitella samaa operaatiota, kun neljä vuotta myöhemmin piti kiristää ämpärin isoa ruuvia, kun alkoi ämpärin ja tankin välistä vuotaa hieman polttoainetta täyteen tankatessa. Kun oli kerran harjoitellut, niin tuo tankin irrotus, ämpärin poisnosto, takaisinasennus ja tankin kiinnittäminen kesti yhteensä jotain pari tuntia. Tunkkivehkeillä, eli ei nosturia.
Tietty jos on tankki täynnä, niin tyhjennysoperaatio on jonkinlainen lisäpuuha.
Muinoin hommaan ryhtyessäni löytyi foorumilta hyvät kuvalliset ohjeet vaihtohommaan alakautta, mutta nyt en pikaisella haulla löytänyt.
Itse vaihdoin aikanaan pumpun alakautta, samoin teki korjaamo takuukorjausta tehdessään. En raaskinut alkaa Saabia leikkelemään, eikä tuo alakautta suoritettuna nyt mikään älyttömän kova homma ollut. Toiseen kertaan sain harjoitella samaa operaatiota, kun neljä vuotta myöhemmin piti kiristää ämpärin isoa ruuvia, kun alkoi ämpärin ja tankin välistä vuotaa hieman polttoainetta täyteen tankatessa. Kun oli kerran harjoitellut, niin tuo tankin irrotus, ämpärin poisnosto, takaisinasennus ja tankin kiinnittäminen kesti yhteensä jotain pari tuntia. Tunkkivehkeillä, eli ei nosturia.
Tietty jos on tankki täynnä, niin tyhjennysoperaatio on jonkinlainen lisäpuuha.
Muinoin hommaan ryhtyessäni löytyi foorumilta hyvät kuvalliset ohjeet vaihtohommaan alakautta, mutta nyt en pikaisella haulla löytänyt.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: T7 nyki ahdoilla, ei enää edes starttaa
Jepulis, nyt on suodatin ja pumppu vaihdettu ja johan pelittää taas.
Polttoaineensuodatin oli niin tukossa, että posket pullollaan puhaltaessa ei mennyt mitään läpi. Uudesta sen sijaan kyllä. Vanha pumppu oli Scantech vuoden 2011 leimoilla, ei ihme jos ei kestänyt kun on täytynyt tuosta filtteristä puskea läpi tavaraa.
Vaihto tuli tehtyä yläkautta peltisaksia hyödyntäen. Tavaraa tankissa oli sen 40+ litraa. Saapahan vaihdettua jatkossa helpommalla. Saabia leikellessä ajattelin kaikkia niitä kertoja, kun auto on venkoillut kiihdytyksissä ja ajattelin, että saapa ansionsa mukaan. Näin toimien aukko tuli saksittua aika äkkiä.
Uusi pumppu on mallia Motonet, katsotaan kuinka kauan riemua riittää. Entinenkin pumppu oli 8mm lähdöillä, eli lisäjumppaan ei joutunut vaikka letkut olikin varattuna valmiiksi.
Jälleen kerran kiitos kaikille avuista. Letkuliittimetkin tuli auottua havereitta kiitos seikkaperäisten neuvojen.
Bonuksena kuva special toolista, jota käytin ämpärin lukitusrenkaan aukaisuun ja sulkemiseen. On siitä jotain riemuakin, että maatilalla ei työkaluja hevillä heitetä roskiin.

Polttoaineensuodatin oli niin tukossa, että posket pullollaan puhaltaessa ei mennyt mitään läpi. Uudesta sen sijaan kyllä. Vanha pumppu oli Scantech vuoden 2011 leimoilla, ei ihme jos ei kestänyt kun on täytynyt tuosta filtteristä puskea läpi tavaraa.
Vaihto tuli tehtyä yläkautta peltisaksia hyödyntäen. Tavaraa tankissa oli sen 40+ litraa. Saapahan vaihdettua jatkossa helpommalla. Saabia leikellessä ajattelin kaikkia niitä kertoja, kun auto on venkoillut kiihdytyksissä ja ajattelin, että saapa ansionsa mukaan. Näin toimien aukko tuli saksittua aika äkkiä.
Uusi pumppu on mallia Motonet, katsotaan kuinka kauan riemua riittää. Entinenkin pumppu oli 8mm lähdöillä, eli lisäjumppaan ei joutunut vaikka letkut olikin varattuna valmiiksi.
Jälleen kerran kiitos kaikille avuista. Letkuliittimetkin tuli auottua havereitta kiitos seikkaperäisten neuvojen.
Bonuksena kuva special toolista, jota käytin ämpärin lukitusrenkaan aukaisuun ja sulkemiseen. On siitä jotain riemuakin, että maatilalla ei työkaluja hevillä heitetä roskiin.
