Moniurahihnan kiristin
Moniurahihnan kiristin
Auto on 9-3 2,0tA -02, ajettu 235 tkm. Hihna ja kiristimen hihnapyörä on vaihdettu 221 tkm kohdalla. Nyt ongelmana on ääni, joka mielestäni tulee kiristimestä. Aluksi luulin, että jakoketju ääntää tyhjäkäynnillä, mutta ei. Välillä ei kuulu mitään, välillä selvä krapina. Jos auton käydessä hieman vääntää kiristintä kireämmälle, ääntely loppuu. Lisäksi käteen voi tuntea värähtelyä kiristimeltä. Onko näitä mennyt rikki, ja jos, niin mitä sieltä hajoaa? Onko kiristimessä joku värinänvaimennin, joka pettää? Motonetin varaosasivulta katsoin, että kiristin olisi sama 94-02. Muuten tässä ei mikään pahempi paniikki olisi, mutta olemme lähdössä reilun viikon päästä Ruotsiin kiskomaan asuntovaunua juuri tällä autolla, uudemmassa ei ole koukkua. Enkä toisaalta vajaan vuoden "vaihtelevilla" kokemuksilla uskalla uudemmalla NG kolkilla uskalla vielä lähteä Suomen rajojen ulkopuolelle... Kiristimen mahdollinen vaihto on ilmeisesti helppo työ?
Re: Moniurahihnan kiristin
Morjens!
Heiluuko kiristin koneen käydessä? Omasta autostani vaihdoin "hyvän sään aikana" kiristimen juurikin kyseisen heilumisen takia. Tämä ilmeisesti johtuu väsyneestä jousesta kiristimen sisällä joka ei enää vaimenna koneen värähtelyjä tarpeeksi. Vaihto on helppo ja nopea tehdä. Kiristimen päällä on neliön muotoinen reikä johon 1/2 koon räikän jatkovarsi mahtuu hyvin, kampea varrella vaan se kiristin löysälle, hihna sivuun ja varovasti kiristin vapaaksi. Kiristin on muistaakseni 1 kuusiokolo ruuvilla kiinni. Ruuvi auki, kiristin pois ja uusi takasin käänteisessä järjestyksessä, alle tunnin homma![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Heiluuko kiristin koneen käydessä? Omasta autostani vaihdoin "hyvän sään aikana" kiristimen juurikin kyseisen heilumisen takia. Tämä ilmeisesti johtuu väsyneestä jousesta kiristimen sisällä joka ei enää vaimenna koneen värähtelyjä tarpeeksi. Vaihto on helppo ja nopea tehdä. Kiristimen päällä on neliön muotoinen reikä johon 1/2 koon räikän jatkovarsi mahtuu hyvin, kampea varrella vaan se kiristin löysälle, hihna sivuun ja varovasti kiristin vapaaksi. Kiristin on muistaakseni 1 kuusiokolo ruuvilla kiinni. Ruuvi auki, kiristin pois ja uusi takasin käänteisessä järjestyksessä, alle tunnin homma
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-3 2.0t vm2000 (B204E) (stage 3)
Re: Moniurahihnan kiristin
Vaihdoitko sen pienemmän taittopyöränkin? Sehän noista yleensä ennen kiristintä hajoaa...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Moniurahihnan kiristin
Varsinaista heilumista ei taida olla, mutta pientä värinää mielestäni on. Eikö se kiristimen taittopyörä yleensä mene, se vaihdettiin hihnan vaihdon yhteydessä. Tulee vaan mieleen, että kaikki vähäinenkin ylimääräinen liikkuminen ei tee hyvää minkään hihnapyörän laakerille...
Re: Moniurahihnan kiristin
Ohjurirulla (tai monikossa rullat jos on pitkä hihna) ovat useimmin hajoavia kohteita. Kiristimen rulla kestää yleensä pidempään kuin ne pikkurullat.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Moniurahihnan kiristin
Rullan laakeri alkaa aikaa myöten ääntämään. Vaihda rulla tai koko kiristin. Suht helppo homma.
Ota toki ensin hihna löysälle ja pyörittele käsin kaikkia rullia sekä apulaitteita niin eiköhän äänen aiheuttaja sieltä löydy
Ota toki ensin hihna löysälle ja pyörittele käsin kaikkia rullia sekä apulaitteita niin eiköhän äänen aiheuttaja sieltä löydy
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260