SS kirjoitti:Onko tehostimen letku teetetty liikkeessä vai ostettu valmiina? Jos teetetty, saattaa sisältä puuttua metallispiraali joka ilmeisesti vähentää vaahtoamista, mikä taas aiheuttaa ääniä.
Mulla kuuluu myös narinaa kun kääntää kesärenkailla hitaissa nopeuksissa, on kuulunut viimeiset 5 vuotta, tiedä sitten mistä johtuu.
Teetettyhän tuo on, eli varmaankin tämä on diagnoosina. Tehostaa tosiaan normaalisti. Olkoon sitten tuommonen, pitää vaan autoa myydessä sitten mainostaa tämmöistä vikaa ettei tule kitinöitä tehostimen lisäksi myös potentiaaliselta ostajalta
Spiraali alkuperäisen letkun sisässä, sillä on peruja jo aivan ensimmäisistä ohjaus-servoista, tämä niinkin kaukaa ajassa taaksepäin kuin vuoteen 1975.
Sen tarkoitus oli estää liian suurta nopeutta öljyn virtauksessa ja samalla estää öljyn vaahtoutumista ja myös estää virtauksen ulinaa ääriasennoissa.
Nimimerkki ohjaustehostin jo 99:ssä MY1975.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2 kirjoitti:Spiraali alkuperäisen letkun sisässä, sillä on peruja jo aivan ensimmäisistä ohjaus-servoista, tämä niinkin kaukaa ajassa taaksepäin kuin vuoteen 1975.
Sen tarkoitus oli estää liian suurta nopeutta öljyn virtauksessa ja samalla estää öljyn vaahtoutumista ja myös estää virtauksen ulinaa ääriasennoissa.
Nimimerkki ohjaustehostin jo 99:ssä MY1975.
Samaa jutinan syytä itsekin aioin kysyä mutta löysin kuitenkin tämän ketjun.
Koeajoilla vaimolle ajokkia etsiessä 9-3:n tehostimen letku suhautteli öljyä joka suuntaan ja joppari teetti uuden letkun paikallisessa hydrauliikkaa harjoittavassa liikkeessä ja hyvin
toimii paitsi parkkiruudusta pois käännellessä ohjausvaihde jutuuttaa ja tuntuu ihan käsin kosketellen tärinänä mutta ei muuten vaikuta ohjattavuuteen normiajossa.
Ei siis liene syytä huoleen.
Terve! Osaako kukaan sanoa tuosta ohjaustehostimen letkusta että onko liitin kaksi osainen?
Eli tuo hopeinen osa erillinen osa kuin tuo tummempi oikealla?
Tuon oikean puoleisen sisällähän on mutteri mikä ruuvataan auki mutta tuo mötikkä jää tuon hopeisen liittimen sisälle eikä ainakaan vääntämällä lähtenyt auki.. Kiire ois jotta töihin pääsis.. nm. ulina ärsyttää
Niin siis letku liittimineen ja muttereineen irtoaa ohjausvaihteelle menevästä putkesta kun mutterin kiertää auki. Liitin muttereineen taas on puristusholkilla kiinni letkussa, josta se ei ilman väkivaltaa irtoa.
Uusi tarvikeletku liittimineen tilalle tai vanha letku kainalossa hydrauliikkaliikkeeseen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
SS kirjoitti:Niin siis letku liittimineen ja muttereineen irtoaa ohjausvaihteelle menevästä putkesta kun mutterin kiertää auki. Liitin muttereineen taas on puristusholkilla kiinni letkussa, josta se ei ilman väkivaltaa irtoa.
Uusi tarvikeletku liittimineen tilalle tai vanha letku kainalossa hydrauliikkaliikkeeseen.
Kun tätä se hydrauliikkamiikka juuri päivittelikin että uskaltaako alkaa vaihtamaan letkua jos tuo puristusholkki on kiinni tuossa isommassa mutterissa. Vanhat liittimet joutaa käyttämään kuitenkin.
Se "hopeinen osa" on puristusholkki, jolla letku on kiinnitetty liitinkaraan. Muistaakseni se pitkä mutteri pyörii karan ympäri, on siis holkkimainen. Putkessa on kiinteä mutteriosa. Huomaa että liitoksen sisässä on tiivistävä O-rengas, joka kannattaa vaihtaa samalla. Letkun toisessa päässä on pitkä mutkallinen putki, mikä on aika hankala pujotella pois paikaltaan. Itse jouduin aikoinaan purkamaan pois akun ja akkutelineen.
Juu, munkin letkusta jäi pois se spiraali ja nariseehan tuo paikallaan käännellessä. On narissut jo monta vuotta ilman muita ongelmia.
9-3:n ohjaus 'murisee'. Nestettä on eikä siis vuotoja ole.
Onko ohjaustehostimen säiliössä pohjalla suodatin/siivilä, joka aikain saatossa on voinut tukkeutua? Jos on niin saako sen vaihdettua vai uusitaanko koko pönttö samalla?
9-3:ssa lienee samanlainen säiliö kuin ng900:ssa? Puhdistusta varten säiliö täytyy irrottaa. Säiliön pohjalla on torx-kantaisella ruuvilla kiinni pyöreä peltilevy. Ruuvataan auki, mutta pelti ei mahdu tulemaan ulos. Pellin alla on suodatin, joka ei myöskään mahdu tulemaan ulos. Suodatin ja pelti irtonaisena kaadetaan vähän esim. bensaa tilkka sisälle, korkki kiinni ja pohjan lähdöt tukkii vaikka sormilla. Sitten ravistelee säiliötä, huuhtelun voi tehdä vaikka useamman kerran. Näin ainakin itse sain säiliön ja suodattimen puhtaiksi. Lopuksi suodatin ja peltilevy paikoilleen.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Nyt on ylempi tehostajan paineletku tehty, harmi vaan että tein tuon asennelman 1/2":n ( 12,7mm ) letkusta.
Alkuperäisessä letkussa sisähalkaisija on 10mm, ja sisäputki on pehmeä kumiputki.
Tästä letkun sisämitan erosta johtuen se spiraali on siellä putken sisällä toimeton.
Ja ohjauksen ääripäissä kuuluu selvä narahdus, joskus jopa keskiasennossa.
3/8" ( 9,5mm ) letku olisi oikein mainiota tähän tarkoitukseen,mutta liittimet ovat mahdottomia tunkea tuohon kovaan hydrauliikkaletkuun.
Mainitkaa letkua tilatessanne että käyttävät 3/8" poimuteflonletkua. http://www.salhydro.fi/fi/tuotteet/ptfe ... eflonletku
Spiraalin saa uitettua tähän letkuun hyvin, letkun sisähalkaisijakaan ei muutu niin radikaalisti. ( 0.5mm )
Tätä letkua kyllä löytyy melkolailla kaikilta hydrauliikkapajoilta,se että viitsivätkö purkaa vanhoja päitä on taas toinen juttu.
Me ainakin Jyväskylässa tehdään letkut myös vanhoihin päihin. http://www.salhydro.fi/fi/tuotteet
Jatkan tätä ketjua koska aihe sopii. Auto on 9-3 vm 2003, ostettu hiljattain ja ajettu n. 330 000 km. Vähän aikaa sitten kesken ajon ohjaustehostin rupesi ulisemaan, suoraan ajettaessa vaimeasti ja käännettäessä äänekkäämmin. Nesteet eivät näytä hävinneen, täytin säiliön varmuuden vuoksi eikä sillä ollut vaikutusta. Hölläsin moniurahihnan ja kokeilin pumppua, se pyörii kevyesti eikä akselissa tunnu välystä. Mikä äänen voi aiheuttaa, ja miten siitä pääsisi eroon?
^kun se ulina on päällä niin hyvä katsoa onko kuplia/vaahtoa ohjaustehostimen säiliössä, silloin taitaa olla vuoto jossakin. Onkohan tuossakin se jäähdyttimen edessä oleva putki luovuttamassa, näin kävi omassa kolkissa.
9-5 2.0t Abp+ ´07 V70 2.5FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
En oo itse vielä jaksanut/ehtinyt paneutua mutta mulla lievästi vuotaa se letku tehostahan säiliön alla. Sen verran lievää, että sen alla näkyy lähinnä kosteaa aina, muttei mitään "lätäkköä" eikä nestettä juurikaan katoa. Epäilen, että enemmänkin tapahtuu niinpäin että se haukkoo ilmaa tuosta sekaan, ja se aiheuttaa erityisesti lämpimillä keleillä tehostajan ääntelyä. Talvella ei oireile, mutta mitä kuumempaa, sen enemmän tuo tehostin ääntelee erityisesti parkkipaikkakääntelyissä.
Minun autossani oli puolisen vuotta sitten juuri tuo että tehostin ulisi ja neste vaahtoutui. Syynä oli löystynyt tehostimen säiliöltä lähtevän letkun klemmari, siitä imi ilmaa järjestelmään. Oli helppo ja halpa korjaus.