Termostaatin vaihto 9-3

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

AZP kirjoitti:Jos on vinkkejä sen propun avaamiseen, niin otan niitä vastaan mielelläni.
Mm.. mitäs vinkkejä NG900/OG9-3 - propun avaamiseen voi olla, kyseessähän on ehkäpä ko. mallisarjojen fiksuin piirre? Proppu on kuskinpukilta katsoen jäähdyttimen vasemmassa alalaidassa, konehuoneeseen edestäpäin kurkistellen ja seuraten jäähdyttimen oikeata säiliölaitaa pitkin alhaalla. Muistaakseni 11mm lenkki avaamiseen, poistoreijässä on valmiina n. 8mm letkunippa letkun kiinnitystä varten jolla letkulla aineet saa siististi laskettua esim. vatiin.

Toki kun kyseessä ovat muoviosat niin avaamisyritys lienee syytä tehdä silloin kun auto, sen jäähdytin ja sitämyöten muoviset osansa ovat lämpimiä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja AZP »

Propun sijainti ja muoto ei ole itselleni vieras asia. Vaan se, miten sinne omassa autossa pääsee käsiksi purkamatta älytöntä määrää tavaraa tieltä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja matsson »

Jee. Termostaatti vaihdettu. Ja toden totta eipä tarvinnut purkaa kuin ahtoputki edestä pois. Aika nätisti termarin koppa siitä sitten irtoaa ilman WIS:n kuvaamaa vesiputken irrotusta. En viitsinyt käyttää tyhjennysproppua lähinnä siksi että olis pitänyt ne alamuovit irrottaa. Vati vaan alle ja 'a vot'. 1,8 litraa sieltä pääsi karkaamaan. Samalla vaihtui myös 2005-vuodesta asti palvellut akku sekä öljyt ja suodatin. Jospa nyt saapikas olis taas maineensa veroinen talviauto :) Nyt on tietenkin turha odottaa enää kovia pakkasia kun auto on talvikunnossa :D

Mittailin vähän noita termostaatteja kattilassa.

Kaksi uutta tarviketermaria mallia motonet:
1. Aukesi 89-asteessa, kokonaan auki selvästi ennen kuin vesi kiehuu.

2. Tämä toinen aukesi vasta ~92-asteessa eikä ollut vielä yhtä hyvin auki veden kiehuessa kuin tuo ykköstermari.

Nakkasin tuon viileämmän paikoilleen. Minusta tuo 92-asteessa aukeava on viallinen ja aion sen näillä perusteilla käydä vaihtamassa. Voi olla kesällä turhan lämmin tuollanen termostaatti.

Sitten tämä vuosi takaperin vaihdettu orkkistermostaatti. Keittelin termostaattikeittoa siitäkin tänä aamuna ihan vaan mielenkiinnosta, että miksi ei saappi lämmennyt. Aukesi nätisti 89-asteessa ja oli kokonaan auki veden kiehuessa. Oli tässä vaiheessa vähän hölmistynyt olo, että mites tämä nyt olevinaan toimiikin. Vika paljastui lämpötilan laskiessa. Eli tämä yksilö takelteli sulkeutuessaan ja oli kokonaan kiinni vasta ~81-asteessa.

Saas nähdä kerkeekö tarviketermari porsimaan ennen ens talven pakkasia :D
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
edsel58
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 16:32
Paikkakunta: Vantaa, Tiksi

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja edsel58 »

Onko se termarikotelo kahdella 13mm pultilla kiinni, vai useammalla ?
9-3 2001 2.0t bensa.
Saab 9-3SS 1.8t automaatti 2007
bigeg
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 01, 2014 21:41
Paikkakunta: Turku

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja bigeg »

Mielipiteitä kaivataan!

Ensiksi mainittakoon että en ollut koskaan aikaisemmin kiinnittänyt huomiota missä asennossa lämpömittarin viisari tarkalleen ottaen on ollut. Toiminut hyvin eikä ollut tarvetta sen tarkemmin sitä ihmetellä.

Eli tuossa yksi päivä huomasin että jäähdytysnesteen lämpömittari oli vajonnut maantieajossa. Ei laskenut siniselle asti mutta selvästi vajonnut kuitenkin. Kaupungissa taas nousi pari milliä yli vaakatason. No termostaatti yleensä se on joka hajoaa/jumittaa joten uusi marmoritiskiltä.

Vaihdoin tuon sitten ja nyt lämpömittari pysyy paikoillaan, MUTTA luin tältä foorumilta että mittarin tulisi olla tasan 90 asteen kulmassa eli tasan vaakasuorassa klo 9 asennossa. Minulla tuo mittari asettuu pari milliä yli tuon vaakatason. Ei seilaa ja pysyy hyvin paikoillaan.

Ohessa kuva mittarista

http://s296.photobucket.com/user/bigeg/ ... sort=3&o=0

Joten kysymys. Näyttääkö siltä kuin pitää vai haenko uuden termostaatin (voihan uusikin olla jo valmiiksi susi) vai vaihdanko lämpötila-anturin? Ei huvikseen viitsisi osia ostella (anturi 41e mar.tiskillä) Termostaatti oli 89 asteinen niinkuin vanhakin.
Viimeksi muokannut bigeg, Ke Heinä 15, 2015 11:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OG 9-3 2.0L B204i 1998
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja AZP »

Open SIDillä tai OBD-lukijalla saisi tietää, mikä on lämpöanturin näyttämä tarkka koneen lämpötila ajossa. Sen perusteella voi sitten tehdä tarkemman johtopäätöksen siitä missä on vikaa. En tiedä paljonko lämpöä pitää olla että ehjä mittari ehjällä anturilla menee lievään yläkenoon, mutta edellisessä kolkissani lämpöä sai olla kyllä jotain 105 astetta, ja mittari oli edelleen tasan vaakatasossa. En koskaan nähnyt mittarin ylittävän vaakatasoa.

En tiedä onko mittarin käyttäytymisessä eroa T5/T7/Motronicin välillä. Itselläni oli T7.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
bigeg
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 01, 2014 21:41
Paikkakunta: Turku

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja bigeg »

Joo elikkä oma auto 9-3 SE 98vm 2.0L vapari B204I moottorilla.
Mikäs tämä open SID on? Saanko omasta näytöstä näkymään lämpötilan?

Mittari tosiaan nousee tasasesti tuohon asentoon kuin kuvassa ja jää siihen. Ei heilu suuntaan eikä toiseen.

Ja sellainen vielä että mites se lämpötila-anturin liitin irtoaa siitä mustasta liittimestä missä on se punainen pääty.
OG 9-3 2.0L B204i 1998
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja AZP »

Moottorinohjauksen dataa näyttävä Open SID on ohjelmapäivityksellä mahdollista saada käyttöön vain Trionic 7 -moottorinohjauksella oleviin ysikolmosiin, eli uudemman pään turbokoneisiin autoihin. Siitä ei ole siis tapauksessasi apua. Todennäköisesti autossasi on lämmöt nyt ihan ok, mutta ei se huono idea olisi tarkistaa mikä se lämpötila oikeasti koneessa on.

En muista ulkoa minkälainen se lämpöanturin liitin on, mutta konetilan musta/punaiset liittimet ovat yleensä sellaista mallia, että se punainen osa pitää kammeta varovasti liittimestä ruuvarilla ulospäin, tämä aukaisee liittimen lukituksen, joten liittimen saa tämän jälkeen vedettyä ulos. Ovat usein melko tiukassa, jos ovat ehtineet 15 vuotta olla paikoillaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
bigeg
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 01, 2014 21:41
Paikkakunta: Turku

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja bigeg »

Asia selvä. Täytyy siis yrittää hommata tuollainen OBD-liitin että pääsee autoa tarkemmin ihmettelemään.

Kävin sitä lämpöanturin liitintä katsomassa ja aukesihan se ihan loogisesti.

Pienen tutkimisen tuloksena veikkaan että lämpömittarin keskikohta "heittää" tuon parin millin verran ylöspäin.
Annoin koneen lämmetä rauhassa niin tasaisesti nousi tuohon kohtaan ja siinä pysyi vaikka pitkään antoi käydä ja kierrätti konetta. Irrottelin anturia ja sammuttelin autoa ja aina nousi tasan samaan kohtaan missä oli aikasemmin. Kokeilen vielä irrottaa akun jos se nollaisi mittariston ja löytäisi paikkansa taas tasan keskeltä.

Eipä tuo mikään tarkkuustyökalu ole tuo mittari, joten luulen että aika monta termostaattia ja anturia saa turhaan vaihtaa että asettuu tasan keskelle.
Luulen että tärkeämpää on se että pysyy paikallaan siinä kohtaa mihin lämpeää. Eikös se "keskialue" ole kuitenkin jossain 82-105 asteen välillä ja mittaus perustuu resistanssin muutoksiin. Joten jos neula liikkuu epämääräisesti lämpeämisen jälkeen silloin ehkä kannattaa varautua vaihtamaan jotain.
OG 9-3 2.0L B204i 1998
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Termostaatin vaihto 9-3

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juuri näin. Uskoisin että vika on jossain mittariston toleransseissa. Jos kone kävisi oikeasti kuumana, niin sen kyllä huomaisi kun kone on lämmin ja kuikuilee konehuoneeseen. Samoin flekti kävisi koko ajan koneen ollessa lämmin, koska se sammuu vasta alle sadassa asteessa. Jos ilmastointi on pois päältä (tai sitä ei ole ollenkaan), flekti ei käynnisty ennen kuin koneen lämpö nousee vasta sataan asteeseen. Tuota voi pitää köyhän miehen tarkistuskaluna, eli jos neula nousee yläkenoon jo hyvissä ajoin ennen kuin flekti käynnistyy, on vika tpodennäköisesti vain neulan asennossa.

Suorittamiesi kokeilujen perusteella kaikki näyttäisi toimivan oikein, mutta viisarin on vain hieman vinksallaan ylöspäin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin