Satku ei starttaa
Satku ei starttaa
Poikkesin huoltoasemalle kahville ja kun olin lähdössä pois ja käänsin virta-avaimesta niin ei tapahtunut mitään. Startti ei pyörähtänyt eikä mikään rele tai solenoidi edes naksahtanut. Soitin kaverin paikalle ja laitoimme Saabin köyden jatkoksi, jolloin auto käynnistyi vaivatta muutaman metrin nykäisyllä. Ajoin auton pihaan, eikä ollut ajon aikana mitään oireita. Pihassa sammutin auton ja yritin taas käynnistää, niin sama homma, ei tapahdu mitään. Akku on viime syksynä ostettu ja valot palaa kirkkaasti, ettei ainakaan virran puutetta ole ja akkukaapelitkin on hyvin kiinni. Mikähän tuohon tuli, kun ei ole aikaisemmin oireillut mitenkään, aina on lähtenyt hyvin käyntiin ja nyt oli sitten kerrasta poikki, eikä yritäkään startata. Hyviä neuvoja otetaan mieluusti vastaan!
Re: Satku ei starttaa
Himmenikö valot kun käänsit avaimesta? Mulla NG900 virtalukon pohja alkoi temppuilemaan niin, että kuumana ei startannut, paitsi tuhannesosa millin tarkkuudella avain oikeassa asennossa. Aina ei sitenkään, valot vain himmenivät ilman mitään naksahduksia. Vika oli vain kuumaksi ajetulla moottorilla kesäisin. Kylmällä ja talvella ei juuri mitään ongelmaa. Neljättä vuotta kiroilin ja uusi virtalukon pohjakin keikkui kolme vuotta kyydissä.
Asiantuntijan avulla purettiin konsoleita kohtuu reilusti ja todettiin virtalukon pohjan toisen kiinnitysruuvin pudonneen kokonaan ja toinenkin oli siinä ja siinä pysyykö kiinni. Eli syy oli löystyneet ruuvit. Uusi pohja kuitenkin kiinni kierrelukitteella ja sen jälkeen on startannut aina, vaikka fleksi on huutanut hoosiannaa. Vaihtoon meni purkuineen ja kasauksineen puolitoista tuntia eli olisi vissiin pitänyt tehdä aiemmin.
Asiantuntijan avulla purettiin konsoleita kohtuu reilusti ja todettiin virtalukon pohjan toisen kiinnitysruuvin pudonneen kokonaan ja toinenkin oli siinä ja siinä pysyykö kiinni. Eli syy oli löystyneet ruuvit. Uusi pohja kuitenkin kiinni kierrelukitteella ja sen jälkeen on startannut aina, vaikka fleksi on huutanut hoosiannaa. Vaihtoon meni purkuineen ja kasauksineen puolitoista tuntia eli olisi vissiin pitänyt tehdä aiemmin.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Vähän vaikea tietää tuosta valojen himmenemisestä, kun ulkona paistaa aurinko. Mutta lämpötilariippuvainen tuo oire ei tuntuisi olevan, koska auto ei monen tunnin seisomisen jälkeenkään reagoi mitenkään, ainakin pari- kolmekymmentä kertaa olen käännellyt virta-avainta erilaisilla tekniikoilla, mutta ei mitään vaikutusta. Onko muuten hankala homma vaihtaa tuo virtalukon pohja?
Sen verran tavaraa pois tieltä, että saa vaihdekepin vaihteensiirtotankoineen irti.
Keskikonsoli kaikkinensa irti. Vaihteensiirtotangon lukitus(oisko ollut vaihde neloselle ja tangossa reiät kohdikkain ja jotain reikään ja konehuoneen puolelta mutteri irti, jotta saa vedettyä sen ulos. Itse virtalukonpohja on kiinni parilla ruuvilla, jotka ovat varmaan löystyneet ajan saatossa. Osan vaihto, kierrelukitetta ruuveihin ja kasaus. Hanskalokeroa ei tarvitse irrottaa. Keskikonsolin sivumuovit antaa periksi jonkin verran.
Jollain oli kuvalliset vaihto-ohjeet foorumilla ainakin jossain vaiheessa.
Keskikonsoli kaikkinensa irti. Vaihteensiirtotangon lukitus(oisko ollut vaihde neloselle ja tangossa reiät kohdikkain ja jotain reikään ja konehuoneen puolelta mutteri irti, jotta saa vedettyä sen ulos. Itse virtalukonpohja on kiinni parilla ruuvilla, jotka ovat varmaan löystyneet ajan saatossa. Osan vaihto, kierrelukitetta ruuveihin ja kasaus. Hanskalokeroa ei tarvitse irrottaa. Keskikonsolin sivumuovit antaa periksi jonkin verran.
Jollain oli kuvalliset vaihto-ohjeet foorumilla ainakin jossain vaiheessa.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex