pari vannekysymystä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

peinu kirjoitti:Niin, keskireikää ei kukaan kertonut, eikä hintaa vanhalle rengasvannesatsille.

Eikös kaikki muut tiedot tulleet ja vielä lisääkin?
Tuli vastaus vakiovannekoosta, ei siitä mitä oikeasti sopii (ja mitä siis kysyttiin).
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Speedou kirjoitti:Olisi aika tylsä foorumi, jos se toimi tällain:
"Mikä on suurin tämän hetken Saab?"
"9-5"
Ja topic lukitaan?
Niin kuka sitten hakee ajanvietettä ja kuka tietoa... tällä kertaa haettiin tietoa.
Mutta, minäkin palaan sinne hiekkalaatikolle sudittelemaan saballa.
Muista rankaista isin ja äitin Airoja toikeen tunteella ;)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

qaw kirjoitti:Niin kuka sitten hakee ajanvietettä ja kuka tietoa... tällä kertaa haettiin tietoa.
Jep, ymmärrän kyllä pointtisi, mutta vissiin ymmärsit minunkin.
Muista rankaista isin ja äitin Airoja toikeen tunteella ;)
Tottakai, aina.
STCF #3
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Täältä löytyy tietoa Saabin orkkisvanteista, mikäli sitä tarvitsee:

http://expressions.saab.com/express/home.jsp?cou=12

Sieltä "kategori":sta "aluminiumfälgar" jne.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

pade900 kirjoitti: Coupéisiin jotkut ruottis on laittanu 235/35-19 ET 35 ja sanonu et aika hyvin pelittää, pikkasen saattaa raapustaa kaariin isommissa töyssyissä :D

Joo joo tollasta enskesäks kehiin 8O :lol:
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Max »

pade900 kirjoitti: Joo mul on 7,5*18" vanne 225/40-18 renkailla ja et on muistaakseni 42 ja takana ainakin vanteet on aika "syvällä" eli ET vois olla matalampikin..Auto on madallettu H&R jousilla eikä koskaan oo ollu mitään ongelmii etteikö mahtuis pyörimään...
Mulla on 7,5*17 ET49 vanne ja 215/45-17 kumet. Ja kyllä raapii kun on porukkaa takapenkillä, kuten myös isommissa heitoissa :evil: .Voiskohan toi johtua kumeista? Kävin kyseleen liikkeestä josta ostin noi vanteet, niin aijä alko syytteleen kumeja (ostettu eripaikasta). Sanoi et kumeissa on luultavasti liian leveä "olka" (olikohan se sillä nimellä?). Niin ja kumethan on Marangoni Zeta.
#1747
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Max kirjoitti:
Mulla on 7,5*17 ET49 vanne ja 215/45-17 kumet. Ja kyllä raapii kun on porukkaa takapenkillä, kuten myös isommissa heitoissa :evil: .Voiskohan toi johtua kumeista? Kävin kyseleen liikkeestä josta ostin noi vanteet, niin aijä alko syytteleen kumeja (ostettu eripaikasta). Sanoi et kumeissa on luultavasti liian leveä "olka" (olikohan se sillä nimellä?). Niin ja kumethan on Marangoni Zeta.
Aika iso ET, vois olla varmaan pienempikin?
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

saab900rs kirjoitti:
Max kirjoitti:
Mulla on 7,5*17 ET49 vanne ja 215/45-17 kumet. Ja kyllä raapii kun on porukkaa takapenkillä, kuten myös isommissa heitoissa :evil: .Voiskohan toi johtua kumeista? Kävin kyseleen liikkeestä josta ostin noi vanteet, niin aijä alko syytteleen kumeja (ostettu eripaikasta). Sanoi et kumeissa on luultavasti liian leveä "olka" (olikohan se sillä nimellä?). Niin ja kumethan on Marangoni Zeta.
Aika iso ET, vois olla varmaan pienempikin?
Mulla on kesällä alla 9-5 Vectorin vanteet (ET49 = GM -Saabien "vakio -ET -mitta" poislukien 9-3SS) ja 225/45/17 -renkaat. Mahtuu hyvin olemaan alla, eikä ole raapinut lokareihin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Max kirjoitti: Mulla on 7,5*17 ET49 vanne ja 215/45-17 kumet. Ja kyllä raapii kun on porukkaa takapenkillä, kuten myös isommissa heitoissa :evil: .Voiskohan toi johtua kumeista? Kävin kyseleen liikkeestä josta ostin noi vanteet, niin aijä alko syytteleen kumeja (ostettu eripaikasta). Sanoi et kumeissa on luultavasti liian leveä "olka" (olikohan se sillä nimellä?). Niin ja kumethan on Marangoni Zeta.
Aika outo juttu :roll: Mut voi hyvin olla nois renkais se "vika" niissä meinaan saattaa olla aika isoja eroja vaikka paperilla ovatkin jotain tiettyä kokoa..Meinaan tolla ET:llä ja rengastuksella ei kyl pitäs olla mitään ongelmii..
Mulla on kerran raapassu pikkasen takana lokariin mut sillon oli porukka takapenkil enemmän ku laki sallii ja töyssy oli aikamoinen :?
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Onko noissa alkuperäsissä tosiaan noin törkeen iso ET, noh en rupee faktoja vastaan väittämään mitä ts edellä kertoi mutta kuulostaa kyllä kummalta. kun on usein tottunut isojen vanteiden yhteydessä kuulemaan siinä 40 ja vähän alle 'offseteistä'. 17" Orkkisvanteen leveys on varmaan 7 tuuma? En mikään vanneasiantuntija todellakaan ole, ja muistaakseni kun kyselin jotain kasitoistatuumasia niin niissä muutamissa kysymissäni malleissa olis ET:ksi tarjottu 37. Vannekoossa 8x18 kumit 225/40-18

Ruottalaisilta palstoilta muistan joskus lukeneeni että madallussarja ja em 18 tuumanen raapii kuormattuna tiukassa mutkassa lokariin, toisilla taas ei. Ilmeisesti eri ET:tä on käytössä sen verran paljon että molempia teorioita voidaan eri saabisteilta lukea. Olis mukava tietää mikä ET istuu parhaiten tohon 8x18 vanteeseen, koska eräitä vanteita olen kuolannut mutta tätä ei löydy tota paden 7.5x18 kokoa 42 ET:llä joka ilmeisesti toimii hyvin.

Nimimerkki Max:n vanteen leveys on 7.5 ja samalla ET:llä kuin t.sensonicin vectorit jotka 7", ja jos kyseisen renkaan malli on muutenki leveempää sorttia niin liekö nämä poikkeamat yhdessä sitten aiheuttaa lokarikosketukset kuormattuna. Pienempi ET vois olla parempi. Tai sitten vetää vanteen ympärille sellaset kortsunohuet nakit, tai toisen merkkiset voi olla joskus milleistä kiinni.. se vaan ei oo enää hienon näköstä ku on liian "kireelle venytetyt" kumit, näitä kyllä näkee aika paljon.. liekö syynä juuri se että halutaan mahdollisimman isot vanteet pyörimään ja minimoidaan lokarikosketukset olemattomalla kumilla..
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

NG900T kirjoitti:Onko noissa alkuperäsissä tosiaan noin törkeen iso ET, noh en rupee faktoja vastaan väittämään mitä ts edellä kertoi mutta kuulostaa kyllä kummalta. kun on usein tottunut isojen vanteiden yhteydessä kuulemaan siinä 40 ja vähän alle 'offseteistä'. 17" Orkkisvanteen leveys on varmaan 7 tuuma? En mikään vanneasiantuntija todellakaan ole, ja muistaakseni kun kyselin jotain kasitoistatuumasia niin niissä muutamissa kysymissäni malleissa olis ET:ksi tarjottu 37. Vannekoossa 8x18 kumit 225/40-18
Niinhän se menee että kun leveys kasvaa niin ET:tä on pakko pienentää ettei ota sisäpuolella kiinni. Noita 18" vanteita alkaa olla jo vaikea löytää alle 7,5" leveinä. Sitten äkkiä käy niin että alkaa raapia lokarin kaariin.

Mutta alkoihan niitä kokemuksiakin tulla kun vähän potkii, noistahan kävi jo hyvin ilmi että mitkä koot alkaa olla siinä rajoilla. Kiitos ja kumarrus :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:Onko noissa alkuperäsissä tosiaan noin törkeen iso ET, noh en rupee faktoja vastaan väittämään mitä ts edellä kertoi mutta kuulostaa kyllä kummalta.
Jep, on niissä. Sieltä Saab Sverigen sivuilta näet myös vanteiden ET -mitat. Sport Sedanin vanteissa on hieman pienempi ET kuin NG900/OG9-3/9-5 -vanteissa. Pulttijako on sama kaikissa em. autoissa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Pitiköhän tässä vielä itsekin sortua 9-3:n paranteluun. On kyllä ollut tämä vanne -aihe aika suosittu lähiaikoina :)

Oisko paha juttu heittää alle Konin sarja ...

http://www.prostreet.fi/alustat/koni_saab.htm

... ja jos jatkais sitten aluksi vaikka niillä 16" vanteilla, ei heti 17", että saa sitten myöhemmin taas ostaa lisää uutta ja kivaa :D

Siitä päästäänkin jo kohta Powerflexin pusliin, lastutukseen jne...

Alkaa jo noi 96/99/900 aiheuttaan allergisia oireita, varmaan liikaa harrastanut... ...varsinkin tuo bensankulutus noissa vanhoissa. Hiukan eri tankkausvälit TiDissä :wink:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

rr kirjoitti:Pitiköhän tässä vielä itsekin sortua 9-3:n paranteluun. On kyllä ollut tämä vanne -aihe aika suosittu lähiaikoina :)

Oisko paha juttu heittää alle Konin sarja ...

http://www.prostreet.fi/alustat/koni_saab.htm

... ja jos jatkais sitten aluksi vaikka niillä 16" vanteilla, ei heti 17", että saa sitten myöhemmin taas ostaa lisää uutta ja kivaa :D

Siitä päästäänkin jo kohta Powerflexin pusliin, lastutukseen jne...
Siitä se "syöksykierre" alkaa :wink: Sen jälkeen autoon tarvitseekin sitten jo paremman välijäähdyttimen ja tehokkaammat jarrut jne. jne. :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

rr kirjoitti:Pitiköhän tässä vielä itsekin sortua 9-3:n paranteluun. On kyllä ollut tämä vanne -aihe aika suosittu lähiaikoina :)

Oisko paha juttu heittää alle Konin sarja ...

http://www.prostreet.fi/alustat/koni_saab.htm

... ja jos jatkais sitten aluksi vaikka niillä 16" vanteilla, ei heti 17", että saa sitten myöhemmin taas ostaa lisää uutta ja kivaa :D

Siitä päästäänkin jo kohta Powerflexin pusliin, lastutukseen jne...
Kun tuunaamisen tielle lähtee niin musta kannattaa alottaa alustan laitosta; iskarit ja jouset malliin timmimmät, esim koni/bilstein ja madaltavat jouset. Nuo ainakin 900/9-3:sta kuntoon ennen lastuja ja sutimiset ja nyökkimiset vähenee olemattomiin kun vakionakin keikkuu ja notkuu ihan tarpeeksi ja kovissa kiihdytyksissä pito lähtee helposti.
Alusta kuntoon niin lastutettu voima siirtyy paremmin tiehen kuin savuna ja hajuna ilmaan, ja muutenkin mukavampi ajaa asvalttiviidakossa ainakin. Ja henkilökohtaisesti vielä sitä mieltä että NG900/9-3 vakiolullaisella alustaisella en suostuisi enää ajamaan ja 17 tuumaset tai isommat vanteet on aika pervon näköset ilman minkäänsorttista madallusta, niin ne saabithan missä 17" on vakiona lienee jo kevyt madallus ettei niissä mitään...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin