Og 93 ei tunnu kulkevan

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
saabilla03
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Heinä 18, 2015 12:14
Paikkakunta: päijät-häme

Og 93 ei tunnu kulkevan

Viesti Kirjoittaja saabilla03 »

Hommasin juuri ensimmäisen saabbinni ja hyvältä tuntuu. Mutta kulku ei
Kulkee muuten täysin normaalisti, mutta n. Kuukausi sitten auto otti selvän "turbopiikin" ja veti paljon kovemmin. Nykyään tuntuu että kiihtyy kuin ajaisi vapari autolla ja ei enään ota samanlaista piikkiä. Missähän vika mahtaa olla? 9-3 2.0t lastulla. Kulkee siis aivan normaalisti mutta tuntuu vain että tehoja olisi jonkun verran hukassa. Kerran valutin todella pitkään vitos vaihteella noin 60kmh ja moottorin vikavalo syttyi ja auto rupesi pätkimään. 30min parkissa ja toimi taas normaalisti. Voiko se olla jättänyt jonkun vilatilan tjsp päälle? Toinen kysymys, tyhjäkäynnillä kierrokset hieman seilaa 1000-1200 välillä rauhallisesti. Missä vika?
og 9-3 2.0t
saabilla03
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Heinä 18, 2015 12:14
Paikkakunta: päijät-häme

Re: Og 93 ei tunnu kulkevan

Viesti Kirjoittaja saabilla03 »

Hieman päivitystä, ahtaa 0,5 bar, onko se normaalia vai ei?
og 9-3 2.0t
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Og 93 ei tunnu kulkevan

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

saabilla03 kirjoitti:Hieman päivitystä, ahtaa 0,5 bar, onko se normaalia vai ei?
Jos autossa lastu, niin pitäis ahtaa enemmän ku 0,5. Mikä/kenen valmistama "lastu" autos on?

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Og 93 ei tunnu kulkevan

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Matalapaineisena 0,5 bar olisi ok mutta jos siellä on virisofta niin ei silloin.
Mikä mallivuosi ?
vikakohteita voi olla huonot tulpat tai kasetti, hukkiksen mankkuvena, tukkeutunut putkisto tai evapin takaiskut koneetyypistä riippuen
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
saabilla03
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Heinä 18, 2015 12:14
Paikkakunta: päijät-häme

Re: Og 93 ei tunnu kulkevan

Viesti Kirjoittaja saabilla03 »

Saabisti -77 kirjoitti:
saabilla03 kirjoitti:Hieman päivitystä, ahtaa 0,5 bar, onko se normaalia vai ei?
Jos autossa lastu, niin pitäis ahtaa enemmän ku 0,5. Mikä/kenen valmistama "lastu" autos on?

IP
Entisen omistajan mukaan "aero saabin lastu" siitä ei sen kummempaa tietoa ole. Voiko konella nähdä mikä sielä on? :oops:
vesa67 kirjoitti:Matalapaineisena 0,5 bar olisi ok mutta jos siellä on virisofta niin ei silloin.
Mikä mallivuosi ?
vikakohteita voi olla huonot tulpat tai kasetti, hukkiksen mankkuvena, tukkeutunut putkisto tai evapin takaiskut koneetyypistä riippuen
Vuosi 99 eli t5 kone, itsekkin luin noista takaiskuista. Täytyy tänään tutkia lisää
og 9-3 2.0t
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Og 93 ei tunnu kulkevan

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Mulla oli satkussa läppäkotelolta lähtevä letku melkein irtipoikki. Se aiheutti juuri tuollaista kierrosten humppaamista. Letku taisi mennä pyöränkotelon aktiivihiilisuodattimelle, kun bensa tuoksui vahvasti.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Og 93 ei tunnu kulkevan

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei ole kyse takaiskuista t5 koneessa, unohda ne.
Ei ole olemassa t5 aeroa (pl Italian malleissa oleva 185hp jota kutsutaan italian aeroksi), lähinnä oleva voisi olla b204r softa joka ahtaa lähemmäs 1 bar parhaimmillaan. Lienee taas myyntipuheita joiden sisältö tuntuu myyjiltä unohtuvan samantien kun kaupat on tehty.

T5 tapauksessa todennäköisyys on sitten rikkinäinen mankkuvena (jos t5 mallinen, ei modattu t7 vena) tai takapönttö tukossa. Ota letku irti hukkaportin kellolta ja kokeile tuleeko kunnolla ahtopainetta kiihdytettäesssä.
Jos alkaa löytymään paineita niin putki ja turbon paineentuotto on ok mutta kontrolli ei. Ilman laitteita et näe johtuuko tehonlasku nakutusvaroituksista ja trionic rajoittaa tehoja. Onhan tulpat jo vaihdettu ?
t5 mankkuvena on hyvin todennäköinen syypää jos siellä sellainen on.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
saabilla03
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Heinä 18, 2015 12:14
Paikkakunta: päijät-häme

Re: Og 93 ei tunnu kulkevan

Viesti Kirjoittaja saabilla03 »

vesa67 kirjoitti:Ei ole kyse takaiskuista t5 koneessa, unohda ne.
Ei ole olemassa t5 aeroa (pl Italian malleissa oleva 185hp jota kutsutaan italian aeroksi), lähinnä oleva voisi olla b204r softa joka ahtaa lähemmäs 1 bar parhaimmillaan. Lienee taas myyntipuheita joiden sisältö tuntuu myyjiltä unohtuvan samantien kun kaupat on tehty.

T5 tapauksessa todennäköisyys on sitten rikkinäinen mankkuvena (jos t5 mallinen, ei modattu t7 vena) tai takapönttö tukossa. Ota letku irti hukkaportin kellolta ja kokeile tuleeko kunnolla ahtopainetta kiihdytettäesssä.
Jos alkaa löytymään paineita niin putki ja turbon paineentuotto on ok mutta kontrolli ei. Ilman laitteita et näe johtuuko tehonlasku nakutusvaroituksista ja trionic rajoittaa tehoja. Onhan tulpat jo vaihdettu ?
t5 mankkuvena on hyvin todennäköinen syypää jos siellä sellainen on.
otin letkun irti ja......... no ilmeeni oli varmasti näkemisen arvoinen, kyllä tuli paineet ja kulki samantien paremmin. Eli putki on siis ok ni mites toi mankkuvena? uus tilalle ja kovaa ajoa, mistä saa ja millä hinnalla? tuhannet kiitokset avusta :)

edit! otetaas hieman takasin päin.. siis tutkin ja tarkkailin niin autosta löyty t7 mankkuvena jos se siis on se osa mihin menee muistaakseni kolme letkua.
og 9-3 2.0t
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Og 93 ei tunnu kulkevan

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ne mankkuvenat on selvästi erotettavissa toisistaan, etsi kuvia tueksi.
Jos trionic epäilee lähestyvää nakutusta niin se rajoittaa tehoja. Tuolla letkutempulla poistetaan trionicin ahtopaineen säätömahdollisuus ja sieltä tulee kaikki mitä systeemi tuottaa fuelcuttiin saakka..

Onko ne tulpat jo vaihdettu ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
opeura
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 16:33
Paikkakunta: Laukaa

Og 93 ei tunnu kulkevan

Viesti Kirjoittaja opeura »

ja eihän sieltä nyt varmasti oo joku pikkuletku irti tuon piikin jäliltä? tyhjäkäynti viittaa kyllä imuvuotoon. starttispraytä vaan kehiin. jarrutehostin?
#3137
900 i16 3D M89, Trionic 5.5 E85
9-3 Viggen 3D MCY MY00
9-5 Aero STW MY03
Vastaa Viestiin