Alustasarja 9-3
Re: Alustasarja 9-3
Lähtökohtaisesti ehjillä iskareilla vakioalustakin on melko jämäkkä. Eli jos joku jenkkilullaksi haukkuu (olipahan mitkä vieterit tahansa) on iskarit käytännössä loppu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Alustasarja 9-3
Sekin on koettu että uusilla viggenin iskareilla ja vakiomallin käytetyillä kolkin jousilla jää kyllä jämäkkyys kauas. Pitäis varmaan samalla vaihtaa aeron jouset jos normikorkeus- ja perusjämyä alustaa hakee.
Kyllä se vaan noilla madallusjousilla (joille on monta valmistajaa) pakkaa nytkytykseksi mennä ajotuntuma tyhjällä autolla ja 215/45-17 runkoisilla kesärenkailla. Sitten taas melko passeli tuntuma tulee jäykistetyllä (joko madalletulla tai orkkisjäykillä osilla) ja pehmeärunkoisilla 16-17" kitkarenkailla. Jotka alkaa sitten kovemmassa vauhdissa taas velloa, normikäytössä kyllä hyvät.
Optimituntumaa ei saa samalla kalustuksella eri kuormia varten, puhumattakaan jos ratakäyttöäkin kestävää alustaa hakee. Eikä edes konin säädöt auta tähän tarpeeseen.
Kompromissia on pakko hakea.
Kyllä se vaan noilla madallusjousilla (joille on monta valmistajaa) pakkaa nytkytykseksi mennä ajotuntuma tyhjällä autolla ja 215/45-17 runkoisilla kesärenkailla. Sitten taas melko passeli tuntuma tulee jäykistetyllä (joko madalletulla tai orkkisjäykillä osilla) ja pehmeärunkoisilla 16-17" kitkarenkailla. Jotka alkaa sitten kovemmassa vauhdissa taas velloa, normikäytössä kyllä hyvät.
Optimituntumaa ei saa samalla kalustuksella eri kuormia varten, puhumattakaan jos ratakäyttöäkin kestävää alustaa hakee. Eikä edes konin säädöt auta tähän tarpeeseen.
Kompromissia on pakko hakea.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Alustasarja 9-3
Makujakin on niin monia. Minä kun en ole rata-automaisia käyttöpeleinä pitänyt. Ehkä hiukan mukavuuspainotteinen tuo oma maku vissiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Alustasarja 9-3
Ja edelliseen postaukseeni viitaten, onhan tuo kuitenkin ajettavuudeltaan eri planeetalta noilla Koneilla ja Eibacheilla kuin tikissä olevilla vakiopalikoilla. Jos kaipaan pehmeyttä ja rauhallisuutta niin sitä varten on ihan toinen kulkine:)
EX: SAAB 9³ SE My01 BIOPower (oma), "Tsaabi", Saab 9³ Turbo Jubilee My02 "Sini-savustaja"
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
Re: Alustasarja 9-3
Itsellä myöskin konin sport kit. Juuri vaihdoin 225/45-17 kesärenkaat alle ja samalla väänsin konit kaikista jäykimpään asentoon ni huh, 80kmh normaalilla suomen asfalttimaantiellä sellaista hyppimistä etten muistanutkaan. Pehmeämpään päähän säädettynä oikein hyvä, jämäkkyyttä löytyy mutta ei mikään kivireki.
T7 vm. 2001 9-3
Re: Alustasarja 9-3
Vesan jäljiltä oleva kolkki on jo 16" Nokianeilla turhan jämäkkä näille vuosi vuodelta huonommille teille. Seuraava auto taitaa olla Pajero 235/70r16 tms palloilla, ei tule ainakaan kiirussakkoja.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Alustasarja 9-3
Missä hinnoissa nää konin sport kitit h&r jousilla liikkuu nykyään ja tietääkö kukaan "halvinta" paikkaa. Kiiltovaunussa maksoi 789 ja lysimoxilla 850 tuntuu että jostain vois saada vielä halvemmalla...
9-3 2.0t vm2000 (B204E) (stage 3)
Re: Alustasarja 9-3
Saab 9-3se og 2,0t stage1/e85
Re: Alustasarja 9-3
Täältä löytyy
Koni sport kitin iskunvaimentimet
Eibach jouset
Puslat powerflex
Clamppi
Goodyear efficient grip 225/45R17
Alusta on jämäkkä mutta pintapehmeä (tien epätasaisuudet ei tunnu).
Auto menee suoraan ja valoista voi kevyesti kiihdyttää ilman että ratista pitää kiinni.
Tyhjänä perä keulaa korkeammalla ja kantaa kuormaa hyvin.
Sport Kitin alkuperäisillä jousilla perä oli alhaalla ja kuormankantokyky surkea.
Efficient gripit aika tunteettomia urille esimerkiksi Nokian Hakka Z jälkeen.
Koni sport kitin iskunvaimentimet
Eibach jouset
Puslat powerflex
Clamppi
Goodyear efficient grip 225/45R17
Alusta on jämäkkä mutta pintapehmeä (tien epätasaisuudet ei tunnu).
Auto menee suoraan ja valoista voi kevyesti kiihdyttää ilman että ratista pitää kiinni.
Tyhjänä perä keulaa korkeammalla ja kantaa kuormaa hyvin.
Sport Kitin alkuperäisillä jousilla perä oli alhaalla ja kuormankantokyky surkea.
Efficient gripit aika tunteettomia urille esimerkiksi Nokian Hakka Z jälkeen.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Re: Alustasarja 9-3
Terpat
Onko kellää kokemusta/mielipidettä Aeron iskareista ja Eibachin madallusjousista?
Sen verran oon ymmärtänyt et jokatapaukses Eibachin jousen kannattaa laittaa, eBaystä ne huokeasti saakin. Se on vissiin ainut sarja missä madallusta on maltilliset 30mm? (ei enempää haluu pudottaakaan)
Vai tuleeko mieleen jotai muuta budjettiratkasua tähän ongelmaan?
EDIT: Itse itselleni vastaten, ja jos joku tähän aiheeseen törmää, jotkut olleet tyytyväisiä, linkki aiheeseen: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=37485
Itsellä oli siis tarkoitus laittaa nimenomaan Sachsin uudet sport iskarit ja Eibachin jouset, sarjan olisi saanut halvimmillaan ~450e
Päädyin lopulta saksasta tilattuihin GTS merkkisiin iskareihin (tutut mm. tuningstudio.fi sivulta, KYBin "performance" iskarit) ja Eibachin jousiin.
Jatketaan.
Onko kellää kokemusta/mielipidettä Aeron iskareista ja Eibachin madallusjousista?
Sen verran oon ymmärtänyt et jokatapaukses Eibachin jousen kannattaa laittaa, eBaystä ne huokeasti saakin. Se on vissiin ainut sarja missä madallusta on maltilliset 30mm? (ei enempää haluu pudottaakaan)
Vai tuleeko mieleen jotai muuta budjettiratkasua tähän ongelmaan?
EDIT: Itse itselleni vastaten, ja jos joku tähän aiheeseen törmää, jotkut olleet tyytyväisiä, linkki aiheeseen: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=37485
Itsellä oli siis tarkoitus laittaa nimenomaan Sachsin uudet sport iskarit ja Eibachin jouset, sarjan olisi saanut halvimmillaan ~450e
Päädyin lopulta saksasta tilattuihin GTS merkkisiin iskareihin (tutut mm. tuningstudio.fi sivulta, KYBin "performance" iskarit) ja Eibachin jousiin.
Jatketaan.
Saab 9-3 2001 2.0t
Ford Probe 1991 2.2T
Ford Probe 1991 2.2T
Re: Alustasarja 9-3
No pal makso setti ja joko asennettu?Jouzer kirjoitti: Päädyin lopulta saksasta tilattuihin GTS merkkisiin iskareihin (tutut mm. tuningstudio.fi sivulta, KYBin "performance" iskarit) ja Eibachin jousiin.
Jatketaan.
Olis kanssa ajakohtaista alustan uusinta. 120tkm rullattu hymyssä suin konisporteilla ja H&R jousilla. Nyt on takatolppien suojaputket mätääntynet irtipoikki, mutta kyydissä pysyneet vielä vaan enpä taida tuohon vanhaan rouvaan enää panostaa samaa laatualustaa ja nyt olis hakusessa joku madaltava ns parempi perussetti. Ei kuitenkaan mitään amisalustaa jolla pomppii ja hytkyy pikkupompuissa omia aikojaan.
Kokemuksia siis mieluusti kuunnellaan muista kuin koni tai bilstein alustan osista.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Alustasarja 9-3
Mä laitoin uudet "vakio"iskarit juurikin eBaysta hommattujen Eibachien jousien kanssa alustaremppaa tehdessä kun alkuperäisistä yksi pumppu päästi mehut pihalle jo 270tkm jälkeen. Toimii omasta mielestä hyvin normiajossa ja motarin rampeissa pysyy ihan näppärästi tiessä, tosin ajelen 15" nakeilla kesät talvet.Jouzer kirjoitti:Terpat
Onko kellää kokemusta/mielipidettä Aeron iskareista ja Eibachin madallusjousista?
Sen verran oon ymmärtänyt et jokatapaukses Eibachin jousen kannattaa laittaa, eBaystä ne huokeasti saakin. Se on vissiin ainut sarja missä madallusta on maltilliset 30mm? (ei enempää haluu pudottaakaan)
Vai tuleeko mieleen jotai muuta budjettiratkasua tähän ongelmaan?
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Alustasarja 9-3
En oo vielä alle saanut, nyt vklp menossa laittaan mut odotukset on hyvät. Toi tolppa on siis modattu GR2 KYBiltä eli ulosjousto lyhennetty tjsp ja 20% kovempi paine.. Ei pitäs pompotella. Hintaa tuli saksasta tilaen joku 450€ koko sarja, siis iskarit ja Eibachin jouset. Ei ole paha! mutta varmaan takuuasiat voi olla vaikeita, tuolt tuningstudiolta taasen annetaan viel hyvät takuut. linkin voin antaa jos joku haluaa. Ilmottelen tuntumasta ku pääsen ajelee.
Saab 9-3 2001 2.0t
Ford Probe 1991 2.2T
Ford Probe 1991 2.2T
Re: Alustasarja 9-3
Joop alle tuli ja eilisen ajon perusteella ei voi ku olla hemmetin tyytyväinen! Hymyilin koko matkan himaa.. toki vaihoin muutaman urtsipuslan samal mut lopputulos on alustasarjaks hyvinki pintapehmeä, kaarreajossa ei kallistele. Ei hypi töyssyjen yli niinku ennen mut ei jää pompottaakaan. Jos hintaluokka vertaa motonet peruskamat niin arvosana 13/10. Vähän kyllä tulee tärinöitä kabiinii ja ei varmaa niin mukava oo et jos se on ykkösprioriteetti ni en tiiä mut ite oon ainaki saamarin tyytyväinen, auto muuttu iha täysin uudeks ajonsa puolest.
Saab 9-3 2001 2.0t
Ford Probe 1991 2.2T
Ford Probe 1991 2.2T
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Alustasarja 9-3
Eikös tää tuningstudio oo just se kusetus firma missä aivan levottomat toimitusajat, tulee väärää tavaraa eikä vastata yhteydenottopyyntöihin?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.