Sankka savu Saabista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
miika
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 20:56

Sankka savu Saabista

Viesti Kirjoittaja miika »

Tervehdys, nyt kaivataan apuja.

Saabi oli edellisellä viikolla ilmoittanut vikakoodia fcod 4916/P1334, sytytyspuolella siis jotain.
Tällä viikolla oli ilmennyt pientä savun pölläytystä käynnistyksen yhteydessä. Ajossa ei savuja sentään. Oli pahentunut viikon edetessä ja neuvoin auton parkkiin.

Kun ehdin tänään paikalle, nollasin vikakoodit ja vaihdoin tulpat. Vikakoodit eivät uusineet mutta siinä muutaman sekunnin käynnissä ollessaan Saabi työnsi tasaisesti vaaleaa savua varsin runsaasti ja avaimesta sammuksiin.
Uudelleen ei uskaltanut käyntiin enää käyttää. Sen verran dramaattinen savutus oli.

Savu siis vaaleaa ja suhteellisen voimakasta käryltään. Vikakoodeja ei Sidiin ehtinyt ilmetä eikä konehuoneen puolella silmämääräisesti näy mitään ihmeellistä. Onko turbo tiensä päässä vaiko kenties kannentiiviste tai vastaava? Autossa vielä alkuperäinen garretti, autona 01 9-3 2.0t. Sijaitsee nyt Raumalla.

Vinkkejä minne paikalliseen huoltamoon tämän hinauttaisi tai muita hyviä ideoita jatkosta?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Sankka savu Saabista

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos nestettä alkaa hävitä, korkin avatessa pöllähtää pakokaasu tai käynnissä kuplia/painetta paisuntasäiliössä niin kansipahvin oireita.
Turbon ja venavarrenkumien kautta öljy kyllä ihan kunnon sinistä pukkaa putkenpäästä.
Kosteuttakin voi kertyä putkistoon jos lyhyttä pätkää vain ajanut eikä lämmennyt kunnolla.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sankka savu Saabista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turbon oireiltahan tuo savutus ja muiden oireiden puuttuminen vaikuttaa. Itsekin epäilin ensin kannentiivistettä aikanaan, kun Garrett antautui, sen verran harmaata se savu oli. Oireilu alkaa juurikin käynnistämisten yhteyksissä pöläyttelynä.

Helpoin ja varmin tapa tarkistaa on tutkia turbon välykset. Downpipe irti ahtimesta ja kynegologinnottein kokeilee pakopuolelta mihin suuntaan akseli liikkuu ja kuinka paljon. Samalla helppo todeta onko se turbon pakopuoli öljyinen. Onnistuu ihan parkkiksella avaamalla kolme downpipen kiinnityspulttia, eikä kasaanlaittamisessa tarvita mitään uusia tiivisteitä tai muuta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
saabi90
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2011 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Sankka savu Saabista

Viesti Kirjoittaja saabi90 »

Mulla ainakin kun turpo levis niin tuli sankasti harmaata savua, ei sinistä.
miika
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 20:56

Re: Sankka savu Saabista

Viesti Kirjoittaja miika »

Kiitos vinkeistä!

Uskon että näillä saan kyllä diagnosoitua savun syntyperän. Viikonlopun jälkeen pääsee vasta toimiin. Itse korjaus joutuu jäädä sitten osaavampiin käsiin.
Vastaa Viestiin