Puristuspaineiden mittaus
Puristuspaineiden mittaus
Motonetin tulpanreikään kierrettävällä mittarilla on tarkoitus puristukset mittailla.
Ensin ajan koneen käyntilämpöiseksi.
Irrotan sytkäkasetin ja bensapumpun sulakkeen.
Ruuvaan ykköspytyn tulpan irti ja mittari tilalle.
Kaasu pohjassa koneen pyöritystä muutama sekunti ja mittarin tulos ylös ja nollaus.
Ykköstulppa takaisin ja kakkonen irti ja sama rumba kaikkiin neljään pyttyyn.
Kysymys: Onko hölmöläisen tavalla tehty ja miksi, jos on?
Onko hyötyä tehdä sama ja laittaa joka männän päälle lusikallinen öljyä ensin? Tällä kuulemma näkee onko männänrenkaat kunnossa.
Sormet palaa ainakin jossain vaiheessa, se on varma.
Ensin ajan koneen käyntilämpöiseksi.
Irrotan sytkäkasetin ja bensapumpun sulakkeen.
Ruuvaan ykköspytyn tulpan irti ja mittari tilalle.
Kaasu pohjassa koneen pyöritystä muutama sekunti ja mittarin tulos ylös ja nollaus.
Ykköstulppa takaisin ja kakkonen irti ja sama rumba kaikkiin neljään pyttyyn.
Kysymys: Onko hölmöläisen tavalla tehty ja miksi, jos on?
Onko hyötyä tehdä sama ja laittaa joka männän päälle lusikallinen öljyä ensin? Tällä kuulemma näkee onko männänrenkaat kunnossa.
Sormet palaa ainakin jossain vaiheessa, se on varma.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Puristuspaineiden mittaus
Kaikki tulpat irti, niin moottori pyörii kevyemmin, bensapumpun sulake irti, ettei turhaan tule bensaa suuttimista.
Ensin mittaus ilman öljyn kaatamista sylintereihin ja sitten uusi mittaus öljyn kanssa, jos öljy vaikuttaa paineita nostavasti, niin sitten puhaltaa ohi männänrenkaista...
Ensin mittaus ilman öljyn kaatamista sylintereihin ja sitten uusi mittaus öljyn kanssa, jos öljy vaikuttaa paineita nostavasti, niin sitten puhaltaa ohi männänrenkaista...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Puristuspaineiden mittaus
Kylhän se öljy tiivistää männänrenkaita vaikka ne olisiki ihan kunnossa.
13bar on aika tiukka pata...
13bar on aika tiukka pata...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Puristuspaineiden mittaus
Kohta selviää kunhan ensin löydän tarvikkeet mittaukseen. Jaa 13 olisi tiukka. No mun auto on varmaan holkitusta odottava, joten en liikoja odottele(sormet ristissä).
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Puristuspaineiden mittaus
Alle 10 niin voi jo sanoa että on rikki...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Puristuspaineiden mittaus
Jos joku sylintereistä eroaa muista niin jotain pielessä.
Muuten arvioinnissa olisi hyvä olla vertailupohjaa samasta moottorimallista samalla mittarilla, mittareista ja mittaajista tulee helposti muutaman ilmakehän verran eroa tuloksissa.
Muuten arvioinnissa olisi hyvä olla vertailupohjaa samasta moottorimallista samalla mittarilla, mittareista ja mittaajista tulee helposti muutaman ilmakehän verran eroa tuloksissa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Puristuspaineiden mittaus
Mittailu suoritettu.
Tulpat ovat OK näköiset ja 1.1 milliä kärkivälit.
Männänpäälliset ovat tossa kunnossa.
Tuollaisella mittarilla testasin.
Tulokset:
öljyllä
1. sylinteri 13,5 bar 13,5 bar
2. sylinteri 13.5 bar 13,5 bar
3. sylinteri 12.5 bar 14.0 bar
4. sylinteri 13.0 bar 14.0 bar
Tulpat ovat OK näköiset ja 1.1 milliä kärkivälit.
Männänpäälliset ovat tossa kunnossa.
Tuollaisella mittarilla testasin.
Tulokset:
öljyllä
1. sylinteri 13,5 bar 13,5 bar
2. sylinteri 13.5 bar 13,5 bar
3. sylinteri 12.5 bar 14.0 bar
4. sylinteri 13.0 bar 14.0 bar
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Puristuspaineiden mittaus
Noihan on vallan hyvät arvot. Ja toi pikku ero menee ihan toleransseihin.
Re: Puristuspaineiden mittaus
Toi oli ilo kuulla, kun tuo keväinen Mitsukuume vaivaa. Saab-kampanjassa ilmeisesti hinta on vielä 595euroa + muutossarjaputket reilu satku. Siihen vielä Viggenin kytkin ja asetelma, niin ei tarvii tänäkään kesänä lähteä liian etelään. Tehokkaampi välijäähdytin ja EV14 670cc suuttimet jo odottavat asennusta. Softia on varmaan tolle varsin perinteiselle kokoonpanolle olemassa PKS:n velhoilla. Varmaan pitäisi männänrenkaiden löpöliotus tehdä ja suursavotassa öljypohja sihteineen putsattava.
Kytkin, turbo, välijäähy, suuttimet ja öljypohjan putsaus eli muutama tunti ja siihen muutama lisää.
Onkos joku tehnyt tuota löpöliotusta ja millä aineella? Miten homma tehdään juurta jaksain. Haulla ei irronnut paljoakaan.
Kytkin, turbo, välijäähy, suuttimet ja öljypohjan putsaus eli muutama tunti ja siihen muutama lisää.
Onkos joku tehnyt tuota löpöliotusta ja millä aineella? Miten homma tehdään juurta jaksain. Haulla ei irronnut paljoakaan.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Puristuspaineiden mittaus
Löpöliuotus tehdään nimensä mukaisesti löpöllä, siis polttoöljyllä.
Mäntien päälle yöksi tai pariksi ja lisää sitä mukaa, kun valuu pois.
Kun näyttää siltä, että rupeaa tavara pikkuhiljaa pysymään mäntien päällä ni mennään parempaan suuntaan.
Tuon jälkeen luonnollisesti öljynvaihto.
Ennen tuota käsittelyä voi laittaa n. puol litraa löpöä öljyn sekaan ja käyttää korotetulla tyhjäkäynnillä 2000rpm n. 15min. EI SAA AJAA.
Tässä vaarapuolena imusihdin tukkoon meneminen.
Mäntien päälle yöksi tai pariksi ja lisää sitä mukaa, kun valuu pois.
Kun näyttää siltä, että rupeaa tavara pikkuhiljaa pysymään mäntien päällä ni mennään parempaan suuntaan.
Tuon jälkeen luonnollisesti öljynvaihto.
Ennen tuota käsittelyä voi laittaa n. puol litraa löpöä öljyn sekaan ja käyttää korotetulla tyhjäkäynnillä 2000rpm n. 15min. EI SAA AJAA.
Tässä vaarapuolena imusihdin tukkoon meneminen.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Puristuspaineiden mittaus
Taidanpa uskaltaa tehdä vain tuon mäntäoperaation. Kansiremppa ja öljypohjan putsaus tehty pari talvea sitten. Nyt on tarkoitus vaihtaa Mitsu, suuttimet, välijäähy, kytkin ja putsata öljypohja + yllärit.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Puristuspaineiden mittaus
Moi. Kirjoitetaanpa tähän edelliseen jatkoa. Eli Mitsu TD04-15T, kuuleri DO.88, Viggen-kytkin ja EV14 670cc-suuttimet vaihdettu viime kesänä. Lisäksi tuli stage3 tasoinen softa, n.280+hp.
Nyt on pari kertaa kiihdyttäessä 3.-ja nelosvaihteilla tehot kadonnut ja vikavalo alkanut vilkkumaan. FCOD 4868 eli nelospytyn liiat mifit ja toinen oli bypassia herjaava. Ostin uuden 3.7E kassun ja bypassin sekä vaihdoin kovasti ääntelevän mankkuvenan myös. Tulpat (bcpr7es11) vaihdoin myös, tottakai. Nelospyttyyn heittänyt 451 missiä ja muihin 30-40. Nakuja ykkös- ja kakkospyttyyn n.150, kolmoseen 46 ja neloseen 261.
Tänään mittasin puristuspaineet. Tulos alla.
Ylempi rivi on toinen mittaus öljyä lisättynä palotilaan. Mitä ehdotatte toimenpiteiksi?
Nyt on pari kertaa kiihdyttäessä 3.-ja nelosvaihteilla tehot kadonnut ja vikavalo alkanut vilkkumaan. FCOD 4868 eli nelospytyn liiat mifit ja toinen oli bypassia herjaava. Ostin uuden 3.7E kassun ja bypassin sekä vaihdoin kovasti ääntelevän mankkuvenan myös. Tulpat (bcpr7es11) vaihdoin myös, tottakai. Nelospyttyyn heittänyt 451 missiä ja muihin 30-40. Nakuja ykkös- ja kakkospyttyyn n.150, kolmoseen 46 ja neloseen 261.
Tänään mittasin puristuspaineet. Tulos alla.
Ylempi rivi on toinen mittaus öljyä lisättynä palotilaan. Mitä ehdotatte toimenpiteiksi?
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Puristuspaineiden mittaus
Ettei olis viritys käynyt bensapumpulle liian raskaaksi. Mikä pumppu on tankissa? Mikä softa antaa tuollasen määrän nakuja tulla??
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Puristuspaineiden mittaus
Kimppatilaus DW200 toissa kesältä. Tuotto mitattu 30 sekunnin otoksella ja saatu litran pintaan. Tämä kuukausi sitten. Softa on Helsinkiläisen softagurun tekemä flexifuel stage3 tason ohjelma, jossa ei ole revitty arvoja tappiin asti, vaan pitäisi olla ystävällisempi. Tosin omaan purkkiin laitettuna alkoi kenkkuilemaan, joten purkkivikakin voi olla mahdollinen. Pitää varmaan siirrättää toiseen purkkiin ja testata näin aluksi. Pelkällä 98e:llä ajettu. Tässä etanoliadaptaatio näytti ties mitä lukuja eikä oikein mitään syytä löytynyt. Lambda+ paljon muuta vaihtui sen vuoksi.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Puristuspaineiden mittaus
Haluatko valaista hieman, mitä tarkoitat tällä teorialla? Pumppu pyörii sytytysvirran ollessa kytkettynä ja moottorin käydessä vakiotuotolla ja -paineella - jännitevaihtelut toki muokkaavat tulosta jonkin verran.Pakari kirjoitti:Ettei olis viritys käynyt bensapumpulle liian raskaaksi.
Pumpun keston kannalta ei varmaan suurta eroa ole sillä, kulkeutuuko sen pumppaama polttoaine enimmäkseen suutinten kautta moottorille vai polttoaineen paineensäätimen ohjaamana takaisin polttoainesäiliöön. Isompi viritysaste ja kovempi kuormitus tarkoittavat vain, että suurempi määrä "kierrätettävää" polttoainetta meneekin suutinten kautta käyttöön.
Saabiton Saabisti