Puristuspaineiden mittaus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Puristuspaineiden mittaus

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Motonetin tulpanreikään kierrettävällä mittarilla on tarkoitus puristukset mittailla.

Ensin ajan koneen käyntilämpöiseksi.
Irrotan sytkäkasetin ja bensapumpun sulakkeen.
Ruuvaan ykköspytyn tulpan irti ja mittari tilalle.
Kaasu pohjassa koneen pyöritystä muutama sekunti ja mittarin tulos ylös ja nollaus.
Ykköstulppa takaisin ja kakkonen irti ja sama rumba kaikkiin neljään pyttyyn.

Kysymys: Onko hölmöläisen tavalla tehty ja miksi, jos on?

Onko hyötyä tehdä sama ja laittaa joka männän päälle lusikallinen öljyä ensin? Tällä kuulemma näkee onko männänrenkaat kunnossa.

Sormet palaa ainakin jossain vaiheessa, se on varma.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1469
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Puristuspaineiden mittaus

Viesti Kirjoittaja ippe »

Kaikki tulpat irti, niin moottori pyörii kevyemmin, bensapumpun sulake irti, ettei turhaan tule bensaa suuttimista.

Ensin mittaus ilman öljyn kaatamista sylintereihin ja sitten uusi mittaus öljyn kanssa, jos öljy vaikuttaa paineita nostavasti, niin sitten puhaltaa ohi männänrenkaista...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Puristuspaineiden mittaus

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kylhän se öljy tiivistää männänrenkaita vaikka ne olisiki ihan kunnossa.

13bar on aika tiukka pata...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Puristuspaineiden mittaus

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Kohta selviää kunhan ensin löydän tarvikkeet mittaukseen. Jaa 13 olisi tiukka. No mun auto on varmaan holkitusta odottava, joten en liikoja odottele(sormet ristissä).
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Puristuspaineiden mittaus

Viesti Kirjoittaja nugge »

Alle 10 niin voi jo sanoa että on rikki...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1469
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Puristuspaineiden mittaus

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jos joku sylintereistä eroaa muista niin jotain pielessä.
Muuten arvioinnissa olisi hyvä olla vertailupohjaa samasta moottorimallista samalla mittarilla, mittareista ja mittaajista tulee helposti muutaman ilmakehän verran eroa tuloksissa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Puristuspaineiden mittaus

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Mittailu suoritettu.

Tulpat ovat OK näköiset ja 1.1 milliä kärkivälit.
Kuva

Männänpäälliset ovat tossa kunnossa.
Kuva

Kuva

Tuollaisella mittarilla testasin.
Kuva

Tulokset:
öljyllä
1. sylinteri 13,5 bar 13,5 bar
2. sylinteri 13.5 bar 13,5 bar
3. sylinteri 12.5 bar 14.0 bar
4. sylinteri 13.0 bar 14.0 bar
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Stora98
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 10:32

Re: Puristuspaineiden mittaus

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

Noihan on vallan hyvät arvot. Ja toi pikku ero menee ihan toleransseihin.
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Puristuspaineiden mittaus

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Toi oli ilo kuulla, kun tuo keväinen Mitsukuume vaivaa. Saab-kampanjassa ilmeisesti hinta on vielä 595euroa + muutossarjaputket reilu satku. Siihen vielä Viggenin kytkin ja asetelma, niin ei tarvii tänäkään kesänä lähteä liian etelään. Tehokkaampi välijäähdytin ja EV14 670cc suuttimet jo odottavat asennusta. Softia on varmaan tolle varsin perinteiselle kokoonpanolle olemassa PKS:n velhoilla. Varmaan pitäisi männänrenkaiden löpöliotus tehdä ja suursavotassa öljypohja sihteineen putsattava.
Kytkin, turbo, välijäähy, suuttimet ja öljypohjan putsaus eli muutama tunti ja siihen muutama lisää.

Onkos joku tehnyt tuota löpöliotusta ja millä aineella? Miten homma tehdään juurta jaksain. Haulla ei irronnut paljoakaan.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Puristuspaineiden mittaus

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Löpöliuotus tehdään nimensä mukaisesti löpöllä, siis polttoöljyllä.
Mäntien päälle yöksi tai pariksi ja lisää sitä mukaa, kun valuu pois.

Kun näyttää siltä, että rupeaa tavara pikkuhiljaa pysymään mäntien päällä ni mennään parempaan suuntaan.

Tuon jälkeen luonnollisesti öljynvaihto.

Ennen tuota käsittelyä voi laittaa n. puol litraa löpöä öljyn sekaan ja käyttää korotetulla tyhjäkäynnillä 2000rpm n. 15min. EI SAA AJAA.
Tässä vaarapuolena imusihdin tukkoon meneminen.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Puristuspaineiden mittaus

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Taidanpa uskaltaa tehdä vain tuon mäntäoperaation. Kansiremppa ja öljypohjan putsaus tehty pari talvea sitten. Nyt on tarkoitus vaihtaa Mitsu, suuttimet, välijäähy, kytkin ja putsata öljypohja + yllärit.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Puristuspaineiden mittaus

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Moi. Kirjoitetaanpa tähän edelliseen jatkoa. Eli Mitsu TD04-15T, kuuleri DO.88, Viggen-kytkin ja EV14 670cc-suuttimet vaihdettu viime kesänä. Lisäksi tuli stage3 tasoinen softa, n.280+hp.

Nyt on pari kertaa kiihdyttäessä 3.-ja nelosvaihteilla tehot kadonnut ja vikavalo alkanut vilkkumaan. FCOD 4868 eli nelospytyn liiat mifit ja toinen oli bypassia herjaava. Ostin uuden 3.7E kassun ja bypassin sekä vaihdoin kovasti ääntelevän mankkuvenan myös. Tulpat (bcpr7es11) vaihdoin myös, tottakai. Nelospyttyyn heittänyt 451 missiä ja muihin 30-40. Nakuja ykkös- ja kakkospyttyyn n.150, kolmoseen 46 ja neloseen 261.
Tänään mittasin puristuspaineet. Tulos alla.
Kuva

Ylempi rivi on toinen mittaus öljyä lisättynä palotilaan. Mitä ehdotatte toimenpiteiksi?
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Puristuspaineiden mittaus

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ettei olis viritys käynyt bensapumpulle liian raskaaksi. Mikä pumppu on tankissa? Mikä softa antaa tuollasen määrän nakuja tulla??
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Puristuspaineiden mittaus

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Kimppatilaus DW200 toissa kesältä. Tuotto mitattu 30 sekunnin otoksella ja saatu litran pintaan. Tämä kuukausi sitten. Softa on Helsinkiläisen softagurun tekemä flexifuel stage3 tason ohjelma, jossa ei ole revitty arvoja tappiin asti, vaan pitäisi olla ystävällisempi. Tosin omaan purkkiin laitettuna alkoi kenkkuilemaan, joten purkkivikakin voi olla mahdollinen. Pitää varmaan siirrättää toiseen purkkiin ja testata näin aluksi. Pelkällä 98e:llä ajettu. Tässä etanoliadaptaatio näytti ties mitä lukuja eikä oikein mitään syytä löytynyt. Lambda+ paljon muuta vaihtui sen vuoksi.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Puristuspaineiden mittaus

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Pakari kirjoitti:Ettei olis viritys käynyt bensapumpulle liian raskaaksi.
Haluatko valaista hieman, mitä tarkoitat tällä teorialla? Pumppu pyörii sytytysvirran ollessa kytkettynä ja moottorin käydessä vakiotuotolla ja -paineella - jännitevaihtelut toki muokkaavat tulosta jonkin verran.

Pumpun keston kannalta ei varmaan suurta eroa ole sillä, kulkeutuuko sen pumppaama polttoaine enimmäkseen suutinten kautta moottorille vai polttoaineen paineensäätimen ohjaamana takaisin polttoainesäiliöön. Isompi viritysaste ja kovempi kuormitus tarkoittavat vain, että suurempi määrä "kierrätettävää" polttoainetta meneekin suutinten kautta käyttöön.
Saabiton Saabisti
Vastaa Viestiin