9-3:sen moottorin varoitusvalo
9-3:sen moottorin varoitusvalo
Osaisko joku antaa neuvoja, probleemini on 9-3:sen moottorin varoitusvalo ( so. siinä moottorin lämpömittarin alla oleva moottorinkuva ). Käytin auton huollossa, siihen tehtiin:
- öljynvaihto + uusi suodatin
- uusi polttoainesuodatin
- uudet tulpat (platina)
Hain auton huollosta ja parin kilsan ajon jälkeen alkoi em. valo vilkkua... vilkkui aikansa ja alkoi palaa sitten yhtenäisesti. Kun painaa kaasua niin kiihdytysvaiheessa valo alkaa taas vilkkumaan... ja kun kierrokset tasaantuu niin asettuu palamaan tasaisesti.
Ajoin takaisin sinne huoltoon ja asentaja tsekkas että päällisin puolin kaikki näytti ihan OK. Pistettiin testeri kiinni - ei ollut yhtään virheilmoitusta muistissa / päällä.
Epäilivät huolossa että on "jonkunmoinen haamuvalo..." kun ei ole mitään "vikaa". --> ei muuta kuin ajoa vaan...
Toi varoitusvalohan on manuaalin mukaan " polttoaineensyötön tai sytytyksen vakava häiriö" --> heti merkkikorjaamolle !!!!
Auto toimii ihan OK, ottaa kierroksia & kulkee aivan kuten normaalisti ( = so. oikein hyvin :), SIDin mukaan polttoaineenkulutuskin on entisenmoinen.
Mitähän toi valo vois meinata, onko kellään samanlaisia kokemuksia ?
Ja vaikka olisikin joku "haamuvalo" (???), niin aika ärsyttävä se on kun loimottaa tossa nokan edessä.
Meni vähän pitkäksi tää selvittely - toivottavasti itse asia tuli ymmärrettävään muotoon.
- öljynvaihto + uusi suodatin
- uusi polttoainesuodatin
- uudet tulpat (platina)
Hain auton huollosta ja parin kilsan ajon jälkeen alkoi em. valo vilkkua... vilkkui aikansa ja alkoi palaa sitten yhtenäisesti. Kun painaa kaasua niin kiihdytysvaiheessa valo alkaa taas vilkkumaan... ja kun kierrokset tasaantuu niin asettuu palamaan tasaisesti.
Ajoin takaisin sinne huoltoon ja asentaja tsekkas että päällisin puolin kaikki näytti ihan OK. Pistettiin testeri kiinni - ei ollut yhtään virheilmoitusta muistissa / päällä.
Epäilivät huolossa että on "jonkunmoinen haamuvalo..." kun ei ole mitään "vikaa". --> ei muuta kuin ajoa vaan...
Toi varoitusvalohan on manuaalin mukaan " polttoaineensyötön tai sytytyksen vakava häiriö" --> heti merkkikorjaamolle !!!!
Auto toimii ihan OK, ottaa kierroksia & kulkee aivan kuten normaalisti ( = so. oikein hyvin :), SIDin mukaan polttoaineenkulutuskin on entisenmoinen.
Mitähän toi valo vois meinata, onko kellään samanlaisia kokemuksia ?
Ja vaikka olisikin joku "haamuvalo" (???), niin aika ärsyttävä se on kun loimottaa tossa nokan edessä.
Meni vähän pitkäksi tää selvittely - toivottavasti itse asia tuli ymmärrettävään muotoon.
============
NOVIISI_9-3_2.0t_00
NOVIISI_9-3_2.0t_00
jus kirjoitti:Minkälaiset tulpat minkälaisella kärkivälillä sinne laitettiin?
Nyt en kyllä muista niitten tyyppiä... mä ostin ne kaikenlisäksi itte eri liikkeestä. Olim ensin ostamassa tavallisia, mutta juttelin sen myyjän kanssa ja päädyin sit kumminkin noihin kalliimpiin...Pitää koittaa kaivella josko löytys vielä kuitit himasta.
============
NOVIISI_9-3_2.0t_00
NOVIISI_9-3_2.0t_00
Muistelen kuulleeni että tuo saabi olisi aika ronkeli tulpille, eli kannattaisi aina käyttää ohjekirjan mukaisia tulppia. Onkohan siellä platina vaihtoehtoa?
Kannattaa muuten aina tarkistaa ennen asennusta, että on saanut oikeat tulpat! Joskun on tullut väärät tulpat vaikka koneelta katsottaessa piti vielä olla oikeat...
Kannattaa muuten aina tarkistaa ennen asennusta, että on saanut oikeat tulpat! Joskun on tullut väärät tulpat vaikka koneelta katsottaessa piti vielä olla oikeat...
Tai jos autossa on Saabin oma virityssarja, niin silloin on ainakin vm. 2001 autoissa tulpaksi merkattu PFR6H-10 eli platinatulppa. Vanhemmista en tiedä, kysyjän autokin näyttää olevan 2000-mallinen, jos sigua uskoo.Mimmi kirjoitti:Tulpat pitää ehdottomasti olla NGK BCPR7ES-11, muuten hajotat DI-kasetin.
Jep... tämähän siinä tökki... Varaosaliikkeen kaveri oli katsonut tuotekoodin väärältä riviltä --> vääränmalliset tulpat.jus kirjoitti:Minkälaiset tulpat minkälaisella kärkivälillä sinne laitettiin?
- - -
Sinänsä opettavainen juttu itelle:
- se ad-ketjun korjaamo missä I-huolto tehtiin tsekkasi omalla mittarillaan saabin virheilmoitukset = "ei ilmoituksia -> kovaa ajoa vaan... " !!!!
- SAAB-huollon tech2 skrollas kyynärvarren pituisen listan "sytytyshäiriöitä".
( No, hyvä etten rikkonut syttyboksia tai jopa katalysaattoria... )
Tech2 maksoi 30 e / uudet tulpat alle 15e.
- Varaosaliike maksoi mukisematta platinatulpat takaisin & tech2:sen.
============
NOVIISI_9-3_2.0t_00
NOVIISI_9-3_2.0t_00