Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Ellinor
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 18:22
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja Ellinor »

Okei. Pakoputkea olin myös ajatellut, että ehkä siellä on joku kiinnitysjuttu irti tai jotain.

Sitten on sellainenkin ilmiö, että varsinkin kun syystä tai toisesta ryömittää autoa, tyhjäkäynti jää vapaalla "heijaamaan". En osaa oikein selittää, mutta kierrokset menevät siis itsekseen väliä 1000-1300 (suurinpiirtein). Tasaantuu yleensä kun painaa reilummin kaasua, mutta tekee tuota toisinaan silloinkin, kun lähtee hitaasti liikkeelle esim parkkialueella, kunnes sitten lähtee ajamaan reippaammin. Eli tavallaan tyhjäkäynti vaeltaa kun ryömittää tai ajaa alhaisilla kierroksilla ja nopeuksilla ja kun sitten pitää kytkimen pohjassa ja antaa rullata. Äh, mun selitykset - tarjoan nyt varmaan päivän naurut jollekin, että olkaa hyvä vaan :)
Älä muuta mieltäsi - vika on todellisuudessa.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kierrosten vaappumiseen kannattaa hakea vikaa tyhjäkäyntimoottorista. Lienee jossai kaasuläpän lähellä, palikka joka "kiertää" kaasuläpän ohi parin putken päässä ja johto kyljessä. CRC:tä nieluun, niin auttaa tai sitten ei.

Uraherkkyydestä sen verran, että mikkä vanteet on? Alkuperäiset 15" pitäis mennä aika suoraan, mutta jo 9-3SS:n vanteet (tulee ulommas) tekee ainaki ng900 kohdalla aika radikaalin eron.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Ellinor
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 18:22
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja Ellinor »

Ok, kiitos vinkeistä, tarkistan nuo.
Älä muuta mieltäsi - vika on todellisuudessa.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja tturku »

tuohon vaappumiseen varmaan ainoa lääke on uusia puslia. ex. -00 tidiin vaihdettiin 360tkm kohdalla uretaanipuslat koko alustaan niin sen jälkeen auto alkoi kulkemaan kuin juna. Ennen sitä sai myös pitää ratista kiinni kokoajan kun auto veteli urissa helposti. Kesärenkaat oli 215/45R17 ja talvikumit 195/55R16. Kummallakin rengastuksella haki. Takapään puslat vaikuttaa aikapaljon auton käytökseen ja uraherkkyyteen.

Eipä ne katsastuksessa mitään noista huonoista puslista kertaakaan sanoneen. 100tkm ehdin niillä ajaa 260tkm -> 360tkm ennenkuin vaihdoin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Ellinor
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 18:22
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja Ellinor »

Miten paljon maksaa suurinpiirtein puslien uusiminen?
Älä muuta mieltäsi - vika on todellisuudessa.
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Ellinor kirjoitti:Miten paljon maksaa suurinpiirtein puslien uusiminen?
Minulle maksoi vaihtotyöt sis. taakse isot puslat ja eteen "isot" puslat, tukivarsien sisäpään uretaanipuslat, kallistuksenvakaajan runkopuslat yht. 275e, ja olin jo vaihtanut toisen takapuslan itse (laskun mukaan 40e per puoli). Autoon tehtiin jousi- ja iskariremonttia samalla, mikä hinnoiteltiin erikseen mutta varmasti laski hintaa, sillä samojen kohteiden kanssa siinä painitaan. Osat eivät sisältyneet hintaan, kun olin itse kerinnyt tilata itse laitettavaksi ne. Niihin upposi luokkaa ~170e mutta tässä olisi voinut hieman säästää, jos olisi laittanut Skruvatin tuotteet joka paikkaan.

Varoituksen sana, polyuretaanipuslat parantavat ajettavuutta mukavuuden kustannuksella. Tosin oman Saabini ajettavuus parani reippaaseen mutkatieajoon sopivaksi - lähtötilanteena auto tuntui jo moottoritiellä liki hengenvaarallisen levottomalta. Toki itselleni tuli muitakin päivityksiä, lähinnä Aero-mallin jouset ja iskarit sekä takavakaajan päivitys, ja hammastangon kiinnitystä olin jo itse parantanut. Ei tuosta silti Alfa Romeota saanut, mutta ero on kokonaisuutena kuin yöllä ja päivällä.

Ainakin takapään alkuperäispuslat olivat mulla oman asennushavainnon perusteella aivan tuhoutuneet, joten myös alkuperäisen kaltaiset puslat varmasti parantaisivat tilannetta. Hakujeni perusteella yleinen foorumiviisaus on, että takapään puslat ja etupään isot puslat sekä hammastangon oikean puolen kiinnitys ovat ne ajettavuutta merkittävästi parantavimmat. Omaa kokemusta on sen verran, että levottomuus kaistanvaihdoissa väheni huomattavasti jo pelkällä takapään toisen puolen remontilla ja ohjaus parani merkittävästi hammastangon kiinnityksellä, mutta sen enempää en uskalla ottaa kantaa.

Sinuna kysäisisin joltakin Saabeja tuntevalta korjaamolta tarjousta ja näkemystä. Itseäni palveli loistavasti tamperelainen ET-Autotech.
Ellinor
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 18:22
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja Ellinor »

Kuulostaa kyllä siltä, että tässä omassa saabissa sitten voisi olla puslien vaihto ajankohtaista. Olisi kiva saada pois se "hengenvaarallisuuden" tunne motarilla, vaikka toki voi vähän hitaamminkin ajaa, ja ajankin, ettei tarvitsisi koko ajan olla rystyset valkoisina :/

Seuraava kysymys onkin, että osaako joku antaa vinkkiä hyvästä saab-korjaamosta jostain Turun lähistöltä?
Älä muuta mieltäsi - vika on todellisuudessa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turussa Länsikeskuksen Autohuolto osaa Saabit kohtuuhinnalla: 040-544 7182, Lasimestarintie 12.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ellinor
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 18:22
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...

Viesti Kirjoittaja Ellinor »

Okei, kiitos :)
Älä muuta mieltäsi - vika on todellisuudessa.
Vastaa Viestiin