Olen ehkä ostamassa Saab 900...
Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...
Okei. Pakoputkea olin myös ajatellut, että ehkä siellä on joku kiinnitysjuttu irti tai jotain.
Sitten on sellainenkin ilmiö, että varsinkin kun syystä tai toisesta ryömittää autoa, tyhjäkäynti jää vapaalla "heijaamaan". En osaa oikein selittää, mutta kierrokset menevät siis itsekseen väliä 1000-1300 (suurinpiirtein). Tasaantuu yleensä kun painaa reilummin kaasua, mutta tekee tuota toisinaan silloinkin, kun lähtee hitaasti liikkeelle esim parkkialueella, kunnes sitten lähtee ajamaan reippaammin. Eli tavallaan tyhjäkäynti vaeltaa kun ryömittää tai ajaa alhaisilla kierroksilla ja nopeuksilla ja kun sitten pitää kytkimen pohjassa ja antaa rullata. Äh, mun selitykset - tarjoan nyt varmaan päivän naurut jollekin, että olkaa hyvä vaan
Sitten on sellainenkin ilmiö, että varsinkin kun syystä tai toisesta ryömittää autoa, tyhjäkäynti jää vapaalla "heijaamaan". En osaa oikein selittää, mutta kierrokset menevät siis itsekseen väliä 1000-1300 (suurinpiirtein). Tasaantuu yleensä kun painaa reilummin kaasua, mutta tekee tuota toisinaan silloinkin, kun lähtee hitaasti liikkeelle esim parkkialueella, kunnes sitten lähtee ajamaan reippaammin. Eli tavallaan tyhjäkäynti vaeltaa kun ryömittää tai ajaa alhaisilla kierroksilla ja nopeuksilla ja kun sitten pitää kytkimen pohjassa ja antaa rullata. Äh, mun selitykset - tarjoan nyt varmaan päivän naurut jollekin, että olkaa hyvä vaan
Älä muuta mieltäsi - vika on todellisuudessa.
Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...
Kierrosten vaappumiseen kannattaa hakea vikaa tyhjäkäyntimoottorista. Lienee jossai kaasuläpän lähellä, palikka joka "kiertää" kaasuläpän ohi parin putken päässä ja johto kyljessä. CRC:tä nieluun, niin auttaa tai sitten ei.
Uraherkkyydestä sen verran, että mikkä vanteet on? Alkuperäiset 15" pitäis mennä aika suoraan, mutta jo 9-3SS:n vanteet (tulee ulommas) tekee ainaki ng900 kohdalla aika radikaalin eron.
Uraherkkyydestä sen verran, että mikkä vanteet on? Alkuperäiset 15" pitäis mennä aika suoraan, mutta jo 9-3SS:n vanteet (tulee ulommas) tekee ainaki ng900 kohdalla aika radikaalin eron.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...
Ok, kiitos vinkeistä, tarkistan nuo.
Älä muuta mieltäsi - vika on todellisuudessa.
Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...
tuohon vaappumiseen varmaan ainoa lääke on uusia puslia. ex. -00 tidiin vaihdettiin 360tkm kohdalla uretaanipuslat koko alustaan niin sen jälkeen auto alkoi kulkemaan kuin juna. Ennen sitä sai myös pitää ratista kiinni kokoajan kun auto veteli urissa helposti. Kesärenkaat oli 215/45R17 ja talvikumit 195/55R16. Kummallakin rengastuksella haki. Takapään puslat vaikuttaa aikapaljon auton käytökseen ja uraherkkyyteen.
Eipä ne katsastuksessa mitään noista huonoista puslista kertaakaan sanoneen. 100tkm ehdin niillä ajaa 260tkm -> 360tkm ennenkuin vaihdoin.
Eipä ne katsastuksessa mitään noista huonoista puslista kertaakaan sanoneen. 100tkm ehdin niillä ajaa 260tkm -> 360tkm ennenkuin vaihdoin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...
Miten paljon maksaa suurinpiirtein puslien uusiminen?
Älä muuta mieltäsi - vika on todellisuudessa.
Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...
Minulle maksoi vaihtotyöt sis. taakse isot puslat ja eteen "isot" puslat, tukivarsien sisäpään uretaanipuslat, kallistuksenvakaajan runkopuslat yht. 275e, ja olin jo vaihtanut toisen takapuslan itse (laskun mukaan 40e per puoli). Autoon tehtiin jousi- ja iskariremonttia samalla, mikä hinnoiteltiin erikseen mutta varmasti laski hintaa, sillä samojen kohteiden kanssa siinä painitaan. Osat eivät sisältyneet hintaan, kun olin itse kerinnyt tilata itse laitettavaksi ne. Niihin upposi luokkaa ~170e mutta tässä olisi voinut hieman säästää, jos olisi laittanut Skruvatin tuotteet joka paikkaan.Ellinor kirjoitti:Miten paljon maksaa suurinpiirtein puslien uusiminen?
Varoituksen sana, polyuretaanipuslat parantavat ajettavuutta mukavuuden kustannuksella. Tosin oman Saabini ajettavuus parani reippaaseen mutkatieajoon sopivaksi - lähtötilanteena auto tuntui jo moottoritiellä liki hengenvaarallisen levottomalta. Toki itselleni tuli muitakin päivityksiä, lähinnä Aero-mallin jouset ja iskarit sekä takavakaajan päivitys, ja hammastangon kiinnitystä olin jo itse parantanut. Ei tuosta silti Alfa Romeota saanut, mutta ero on kokonaisuutena kuin yöllä ja päivällä.
Ainakin takapään alkuperäispuslat olivat mulla oman asennushavainnon perusteella aivan tuhoutuneet, joten myös alkuperäisen kaltaiset puslat varmasti parantaisivat tilannetta. Hakujeni perusteella yleinen foorumiviisaus on, että takapään puslat ja etupään isot puslat sekä hammastangon oikean puolen kiinnitys ovat ne ajettavuutta merkittävästi parantavimmat. Omaa kokemusta on sen verran, että levottomuus kaistanvaihdoissa väheni huomattavasti jo pelkällä takapään toisen puolen remontilla ja ohjaus parani merkittävästi hammastangon kiinnityksellä, mutta sen enempää en uskalla ottaa kantaa.
Sinuna kysäisisin joltakin Saabeja tuntevalta korjaamolta tarjousta ja näkemystä. Itseäni palveli loistavasti tamperelainen ET-Autotech.
Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...
Kuulostaa kyllä siltä, että tässä omassa saabissa sitten voisi olla puslien vaihto ajankohtaista. Olisi kiva saada pois se "hengenvaarallisuuden" tunne motarilla, vaikka toki voi vähän hitaamminkin ajaa, ja ajankin, ettei tarvitsisi koko ajan olla rystyset valkoisina :/
Seuraava kysymys onkin, että osaako joku antaa vinkkiä hyvästä saab-korjaamosta jostain Turun lähistöltä?
Seuraava kysymys onkin, että osaako joku antaa vinkkiä hyvästä saab-korjaamosta jostain Turun lähistöltä?
Älä muuta mieltäsi - vika on todellisuudessa.
Re: Olen ehkä ostamassa Saab 900...
Turussa Länsikeskuksen Autohuolto osaa Saabit kohtuuhinnalla: 040-544 7182, Lasimestarintie 12.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K